Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Petoria 2012-02-16 21:16

Finns så mycket att kunna inom MMA, svårt att bli riktigt bra inom allt, inte många som har talangen som krävs för det. Dem flesta kommer dessutom från en grappling bakgrund och har lärt sig striking senare.

Krampus 2012-02-16 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5604593)
Va?

Bra gala i övrigt.
Trodde först Struve skulle falla in i sitt vanliga lunk, men han visade en tydlig förbättring. Fortfarande skumt att han inte använder sin jabb mer, men det kanske kommer. Han jobbar på att bli Uberstruve verkar det som, vill upp till 300 lbs.

En liten fundering jag har; varför är det så dåligt med fotarbete och vinklar defensivt i mma, d.v.s. stega åt sidan snarare än bakåt om någon attackerar? Har bara sett det ett fåtal gånger, Machida gör det ibland, och senast tror jag det var Aldo som ypperligt använde det som försvar mot Florians nedtagnings/grind-försök.

Gracie!

Jag missade galan. Och mer om det kan du läsa i inlägg 22704 och 22705.

killenigrillen 2012-02-16 21:59

Vad i hela friden hade hänt med Dave Herman?
Har fått en hormonrubbning eller är det den gamla TRT som spökar?

Doctor Snuggles 2012-02-16 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 5604616)
Gracie!

Jag missade galan. Och mer om det kan du läsa i inlägg 22704 och 22705.

Jag pratade inte med dig resten av inlägget, Björne.

Doctor Snuggles 2012-02-16 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av killenigrillen (Inlägg 5604691)
Vad i hela friden hade hänt med Dave Herman?
Har fått en hormonrubbning eller är det den gamla TRT som spökar?

Du menar att TRT skulle ändra färgen på hans kroppsbehåring? lol
Han färgade allt hår svart.

Doctor Snuggles 2012-02-16 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5604608)
Finns så mycket att kunna inom MMA, svårt att bli riktigt bra inom allt, inte många som har talangen som krävs för det. Dem flesta kommer dessutom från en grappling bakgrund och har lärt sig striking senare.

Det känns dock som det vore ett av de mest effektiva försvarsvapnen, särskilt mot folk som vill brottas eller gillar att yxmörda.

Sorry för trippelposten, orkar inte editera.

Petoria 2012-02-16 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5604699)
Du menar att TRT skulle ändra färgen på hans kroppsbehåring? lol
Han färgade allt hår svart.

http://video.ufc.tv/photo_galleries/...veHerman07.jpg

Det är ganska mycket hår, även om det nu skulle vara färgat svart

Petoria 2012-02-16 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5604704)
Det känns dock som det vore ett av de mest effektiva försvarsvapnen, särskilt mot folk som vill brottas eller gillar att yxmörda.

Sorry för trippelposten, orkar inte editera.

Så kan det säkert vara, men är nog svårare än man tror att lära sig bra fotarbete. Det måste nästan ske automatiskt när man måste tänka på takedowns osv till skillnad från boxning.

Men när man kan använda det så är det helt klart bra, Anderson Silva, Frankie Edgar och många andra använder ju fotarbete för att undvika att bli nedtagna

dared 2012-02-16 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5604374)

Diego "The Vampire Slayer" Sanchez!

Haha, spolade fram till fighten skulle börja och tänkte fan Diego brukar ju ha rätt roliga utgångar så jag spolade tillbaka. Gav mig ett rejält skratt haha :D

Doctor Snuggles 2012-02-16 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5604707)
http://video.ufc.tv/photo_galleries/...veHerman07.jpg

Det är ganska mycket hår, även om det nu skulle vara färgat svart

Man kan se på andra bilder att han är rätt hårig, och att han kanske trimmar/rakat kroppshåret förut. Det syns ju i vilket fall mycket mindre när det är blondare.

Whoopie 2012-02-16 22:24

Man slår hårdare med mera hår.

Doctor Snuggles 2012-02-16 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5604718)
Så kan det säkert vara, men är nog svårare än man tror att lära sig bra fotarbete. Det måste nästan ske automatiskt när man måste tänka på takedowns osv till skillnad från boxning.

Men när man kan använda det så är det helt klart bra, Anderson Silva, Frankie Edgar och många andra använder ju fotarbete för att undvika att bli nedtagna

Men även Anderson rör ju sig ofta rakt bakåt, så det är varför jag undrar om det finns någon direkt nackdel med att sidesteppa. Kanske är långsammare?

Petoria 2012-02-16 22:27

Ja nu är jag ju ingen expert på striking men det borde ju vara lättare att kontra och undvika slag om man går bakåt eftersom det går snabbare, känns som det vore mest effektivt att gå bakåt i vanliga fall men åt sidan om man vill undvika att bli upptryckt mot buren

killenigrillen 2012-02-16 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5604699)
Du menar att TRT skulle ändra färgen på hans kroppsbehåring? lol
Han färgade allt hår svart.

lol själv

Nämen har han kommenterat sin kroppsbehåring annat än att typ "ja jag är jävligt hårig"?

Jävligt ball look hursomhelst.

DarcyGrahn 2012-02-16 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5604755)
Men även Anderson rör ju sig ofta rakt bakåt, så det är varför jag undrar om det finns någon direkt nackdel med att sidesteppa. Kanske är långsammare?

Allt jag skriver nedan är mina åsikter osv...

Det går snabbare men är framför allt lättare att röra sig bakåt som första move tycker jag. Man riskerar inte att kliva in något heller. Men man kan inte backa för många steg för du blir man trängd mot repen eller buren. Så det gäller att cirkla också för att inte bli fast.

Sen om man cirklar eller sidesteppar direkt så kan man skapa en vinkel på sin motståndare och få riktigt bra läge att kontra men det är svårare som sagt.

Sen om jag skulle börja röra mig åt sidan direkt när han attackerar skulle jag kunna bli förutsägbar med det också. Om min motståndare jabbar eller lägger en vänsterkrok och jag till cirklar från slaget/kraften till mitt vänster och hans höger varje gång, så kan han börja lägga iväg en vänsterkrok för att att få mig att gå att hans höger för att sedan lägga en lowkick med högern. Då cirklar jag rakt in i sparken så den blir ännu hårdare.

Eller tvärtom om jag lägger iväg några högerslag och märker han gärna vill cirkla från det genom att gå till min vänstra sida så kan jag börja följa upp med vänstersparkar.

Så om jag först tar ett steg bakåt och sedan cirklar blir det oftast lite svårare att följa upp för motståndaren men samtidigt så har jag mindre chans att vinna matchen om jag rör mig för mycket bakåt så han kan styra mig. Men som sagt är det bra att variera sig och kunna det både cirkla,backa, backa+cirkla osv men jag själv känner att det är lättast framför allt som nybörjare att först backa ett steg och sedan cirkla lite.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)