Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Nano-Sekund bygger & äter!, samt jobbar och sover! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156157)

Nano-Sekund 2020-11-20 10:47

Bröst
 
Körde en 2a våg på förra veckans bröstpass (KarantänTV Stora bröst). Försökte att addera 5 kilo till på plan bänk och lutande bänk, gick helt OK :)

Bänkpress
100x5
110x5
120x5
130x5
140x5

Lutande bänkpress
70x10
90x10
97,5x10
105x10 - FILM

Lutande flyes
26x12
26x12
26x12

Armhävningar på bänk
Kroppsvikt x 15-20 reps


Baha 2020-11-20 15:45

klippen gjorde mig fett sugen på att träna seriöst hemma

StarkaUlf 2020-11-22 10:38

En riktig legendar är tillbaka. Kul! :) Och speciellt med filmerna!

Sjukt bra pressat. Gillar även gymmet, grymt att ha hemma.

Nano-Sekund 2020-11-22 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av Baha (Inlägg 8177380)
klippen gjorde mig fett sugen på att träna seriöst hemma

Hej Baha !

Mycket kul att höra att klippen kunde glädja dig :) Behövs ju lite grejer för hemmaträning, men främst behövs det lite fantasi på hur man kan variera sin träning (med mindre resurser än vad ett gym erbjuder)

Kul att se dig här inne i journalen =)

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8177718)
En riktig legendar är tillbaka. Kul! :) Och speciellt med filmerna!

Sjukt bra pressat. Gillar även gymmet, grymt att ha hemma.

Hehe ! Fan vad skoj att få läsa, kul att det finns kvar folk här inne som kommer ihåg en och kommer ihåg vad man lyckats svamla på med här inne på KOLO (genom åren) :Virro

Kul att du gillade filmerna, det värmer =)

Nano-Sekund 2020-11-22 21:08

Fredag - RYGG

Se FILM



Lör - VILA

Sön - Axlar, triceps,Traps

Sittande militärpress
60x10
70x10
80x5
90x5
95x5
100x4+1

Smalbänk med röda band - ca 30 kg bandspänning i toppen
60x10
80x5
90x5
100x5

Hantellyft åt sidan
10x30
14x20
18x10
20x8 ----> Drop

Sittande extentions - Hantel
30x12
36x12
42x12
46x12

Pushdowns
4 set 15-20 reps

Omvänd pecdec
4 set 15-20 reps

Hade hoppats på bättre leverans idag idag. Hoppas det släpper litegrann under kommande vecka.

Nano-Sekund 2020-12-04 11:46

Uppsamlingsheat !
 
Sista 2 veckornas träning har vart rätt standard. En klassisk 4 splitt med lite olika varierande övningar på samtliga pass. Utöver detta blir det även många timmar rehab och prehab, samt mängder med magträning.

Allt för att kunna hålla ihop :Virro

Splitten "ich"
Ben, Mage
Bröst, Vader
Vila
Rygg, Biceps
Axlar, Triceps
Vila
Börja om

Försöker mig på en lite push i bänken sedan jag blev sjuk. Detta är utvecklingen på de senaste bröstpassen.

V.1 135 kg x 5 - 1 topset (karantän TV)
V.2 140 kg x 5 - 1 topset
V.3 130 kg 5x5- Serie
V.4 130 kg 6x6 - Serie - FILM - SET#6
V.5 Skall försöka mig på 130 kg 7x7 (men det lär bli tufft, 49 reps :em:)



KEEP UP !

/ Nano

StarkaUlf 2020-12-05 08:02

Riktigt bra bänkar! Sjukt bra fart i dom första lyften tycker jag :) Lång vila och lite extra fika inför nästa pass så sitter 7x7 också :thumbup:

Nano-Sekund 2020-12-06 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8181207)
Riktigt bra bänkar! Sjukt bra fart i dom första lyften tycker jag :) Lång vila och lite extra fika inför nästa pass så sitter 7x7 också :thumbup:

Tack !

Jo, vi får se. På Tisdag är det dax. Kan bli att höja några kastruller också och levla ner till 5x5, beror lite på känslan i kroppen. *facepalm*

Nano-Sekund 2020-12-06 22:02

4/12 - Axlar, Triceps

Pushpress
70x5
80x5
90x5
95x5

Smalbänk med stopp
100x5
110x5
120x5
130x5 - FILM

Hantellyft åt sidan - Reverse dropset
3 rundor
5x15
8x12
12x8

Liggande triceps extentions - Hantlar
3 set 20x12

Pushdowns
4 set

BA-Axlar
4 set

Shrugz
4 set - 180x12



__________________________________________________ _

6/12 - LEGS

Benspark
3 set - 15-20 reps

Benpress med stopp
3 set - 8-12 reps

Hacklift 21an
3 set 7+7+7

Liggande lårcurl
3 set 12-15 reps

Släde baklänges
3 set - ca 50 sek arbete

Summering:
Bra träningsvecka trots 60 timmars arbetsvecka. Bara att tugga vidare på detta och likt en Transfer80 fond öka någon % :)

Mån - Vila
Tis - Bröst, Vader
Ons - Marklyft, Mage + Kardio
Tors - Rygg, Biceps
Fre - Axlar, Triceps
Lör - Vila
Sön - Ben

KEEP UP !

/ Nano

chrille87 2020-12-07 20:22

Kul att synas lite här inne som vatten-pojke =)

Filipb 2020-12-08 10:45

Har missat din journal helt. Satan stark du var

Nano-Sekund 2020-12-22 20:58

Det hände en olycka !
 
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 117696
Klockan 15.30 - 2 veckor sedan, jag kände jag mig starkare än gjort på mycket länge, siktet var inställt på en bänk i 180 kg rangen inom 8-10 veckor. Jag fullkomligen äger 135 kilo i en 5x5 serie , hade avverkat Set # 1,2,3 utan minsta problem samt även flyttat greppet 1 finger utåt för varje set.

Klockan 15.31 - Jag påbörjar set #4. Rep 1,2,3 lirar bra sedan låter det som att riva sönder en handduk, stången dimper ner på pinnarna, BAM !

I en närmast psykotisk dimma inser jag direkt vad som "typ" hänt, jag har råkat ut för det som vart min största mardröm ever, jag har slitit sönder bröstet...

Jag beger mig OMG. iväg från gymmet, på något sätt känner jag att det är illa men jag tar mig hem med 1 arm och väl hemma gör jag det man helst aldrig vill göra, jag tar av mig tröjan för att se hur det ser ut...

Rent spontant ser det inte kaos ut över bröstet men jag kan knappt använda armen, att bröstet däremot är trasigt är en självklarhet men det ser även ut som att biceps är av, då jag har en stor knöl vid korta bicepssenan.... FUCK, tänker direkt på vilka sekundära skador som ev. kan ha uppstått (i själva kraschlandningen)

På ögonblicket av 1 sek har ångesten över att skjuta upp ett träningspass med 1-2 dagar förbyts till att kanske inte kunna pressa ALLS på 6 månader...

Dag 1 - Efter olyckan
Uppskjussad på akuten
Genomgång av händelse med allmänläkare
Div. rörlighetstester (inåtrotation, utåtrotation, drop test, osv)
slätröntgen (för att säkerställa att inte muskelfästet släppt från skelettet)
Hemfärd

Dag 2-14
Efter remiss från akutläkaren får jag komma till ortopenen ca 1 vecka efter olyckan, min arm känns som Frankenstein, fastsydd på kroppen. Första dagarna fick jag inte ens upp handen till munnen.

På ortopeden får jag en Akut-remiss till röntgen för att göra ultraljud, jag ställer frågan varför inte MR och får till svar att ultraljud är minst lika effektivt om ultraljudradiologen/läkaren är skicklig, vilket den jag fick träffa verkligen också var.

Konstateras att mitt vänstra bröst muskelfästet/senan för Pec Major (stora bröstmuskeln) har en ordentlig partiell ruptur (dvs. delvis av), Man kan förklara det som att 2 av 6 gitarrsträngar är kaputt ! Detta förklarar också varför jag har så rysligt ont... Om muskelfästet släppt är smärtan sällan lika omfattande pga. det inte finns något muskelfäste som ligger och gnager. Därefter scannar vi för sekundära skador (Långa bicepssenan, korta bicepssenan, axeln) allt ser bra ut. Självläkning på bröstfästet skall enligt honom ta ca 12 månader (förutsatt att jag lyssnar på kroppens signaler)
Detta opereras ej då man inte kan sy fast något som ej har släppt.

Sedan scanning en sväng av höger sida som ser mycket bra ut.

Kontentat av allt detta är att jag ev. kan ha haft en mindre ruptur på detta muskelfäste som nu gett med sig, har under 10 års tid haft endel värk i detta område men såklart bara fortsatt att ösa, när skadan skedde hade jag lite värk men inte i närheten av vad jag haft bakåt i tiden i olika perioder. Man kan likna det vid ett rep som legat och frasat upp och nu var tiden kommen, TYVÄRR....

Från Nu och framåt
Just nu ligger all fokus på att kunna börja använda armen till saker i vardagen, jag är tillåten att träna saker som ej gör ont men det är än sålänge bara muskelgrupper nedanför midjan. När värken släpper är fokus att få upp rörligheten igen, försöker att hitta en seger för varje dag här hemma (nå ner till skorna, nå upp till luckan på micron, ta fram en tallrik, osv.) Om allt går framåt kanske jag kan börja smyga in övningar för övriga muskelgrupper inom någon vecka men några tunga pressar för bröstet tror jag inte kommer att ske inom närmsta 8-12 månaderna.

Jag är självklart glad att slippa operation och jag kan ärligt talat säga att under alla 100 tals presspass i karriären har jag typ bänkat på en tävlingsbänk med pinnar kanske 5-10 ggr. Detta tror jag räddade mig från sekundära skador, så lite tur i oturen kan man väll säga.

Har faktiskt hela händelsen på film (filmade alla set) men jag fixar inte att se på filmen....

Om det finns någon som läser min journal eller bara skummar igenom och har vart med om någon liknande skada av bröstet vore jag OERHÖRT tacksam att få höra lite reflektioner och egna tankar (här inne eller på PM)

Bifogar några bilder som är från dag #3-10 ich, Blödningen gick ut nedanför bröstfästet och spred sig främst över biceps/överarm.

Nu väntar en tuff tid både psykiskt och mentalt, att inte kunna träna som jag vill och få min dagliga boost av det jag älskar att göra är en STOR TÅRTBIT i mitt liv som faller bort men jag kan inte annat göra än att jobba mig ur detta !

KEEP UP !!

/ Nano
__________________________________________________ _________

Citat:

Ursprungligen postat av chrille87 (Inlägg 8181864)
Kul att synas lite här inne som vatten-pojke =)

Det var bättre förr då det var BATTLE mellan oss. Just nu är det Waterboy och Mr.Invalido

Citat:

Ursprungligen postat av Filipb (Inlägg 8181950)
Har missat din journal helt. Satan stark du var

Huvudet på spiken Filipb "stark jag VAR" (inte numera) :(

Don H 2020-12-22 23:26

Satan, lider med dig, verkligen.
Krya och rehabba väl.

StarkaUlf 2020-12-23 10:53

Nej men fy fan så jävla trist :( Jag beklagar verkligen! Det är ju sånt här man aldrig tror att man ska råka ut för.
Så himla tråkigt att inte kunna göra det man verkligen vill och tycker är kul på kanske ett helt år.

Men en sak är jag säker på, att om det är någon som fixar det så är det du! Mentalt stark :) Det minns jag från någon annan skada några år tillbaka!

Krya på dig och jag hoppas att läkningen går bra! Hoppas du får en god jul olyckan till trots!

Nano-Sekund 2020-12-29 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av Don H (Inlägg 8185892)
Satan, lider med dig, verkligen.
Krya och rehabba väl.

Tack för omtanken Don H !

Kommer att göra allt jag bara kan och lite till för att detta ska bli bra.

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8185969)
Nej men fy fan så jävla trist :( Jag beklagar verkligen! Det är ju sånt här man aldrig tror att man ska råka ut för.
Så himla tråkigt att inte kunna göra det man verkligen vill och tycker är kul på kanske ett helt år.

Men en sak är jag säker på, att om det är någon som fixar det så är det du! Mentalt stark :) Det minns jag från någon annan skada några år tillbaka!

Krya på dig och jag hoppas att läkningen går bra! Hoppas du får en god jul olyckan till trots!

Värmande ord att läsa StarkaUlf :)

Jo det är surt som fan men jag kan inte göra annat än att hitta en väg tillbaka, det får lov att ta så länge som helst bara jag blir bra.

Listan på de skador jag haft genom åren kan göras oerhört lång, men jag har till 99% av alla gånger kunnat träna runt dom skadorna på ett eller annat sätt. Med denna skada (hittils) kan jag säga att det är omöjligt, frånsett underkroppsträning och bål.

spoon 2020-12-29 15:31

Usch, det var tråkig läsning [emoji17]

Får hoppas att du läker ihop bra.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Likeapeanut 2021-03-18 22:51

krya!!!

muddler 2021-03-19 10:49

Oj det här har jag missat helt! Har själv också haft lite uppförsbacke nu några månader pga operation i magen, vi kommer igen och möts vid 180! :hbang:

Nano-Sekund 2021-04-09 07:24

Uppdatering:

Tyvärr så är min skada betydligt värre än 1a utlåtande. Jag gjorde en MR på idrottsmedicin i Umeå ca 5 veckor efter skadan och det visade sig att bröstmuskeln var i det närmsta helt av. ca 4 cm in från senan i muskelbuken, ca 20% fiber fanns kvar...

Ej operativt, så endast tiden kan utvisa resultatet. Detta är hemskt för mig som har ett enormt behov av att ha kontroll på saker jag gör och har enormt svårt att slappna av annars.

Har Rehabat i ca 2 månader nu och har en mycket bra sjukgymnast men det kommer aldrig att bli som förr med träningen.

Har efter 4 månader fortfarande stora problem att använda armen i vardagen och kan inte belasta nämnvärt, detta är såklart enormt påfrestande för psyket och allt det övriga.

Skulle inte önska någon i hela världen detta.

muddler 2021-04-09 10:00

Citat:

Ursprungligen postat av Nano-Sekund (Inlägg 8208356)
Uppdatering:

Tyvärr så är min skada betydligt värre än 1a utlåtande. Jag gjorde en MR på idrottsmedicin i Umeå ca 5 veckor efter skadan och det visade sig att bröstmuskeln var i det närmsta helt av. ca 4 cm in från senan i muskelbuken, ca 20% fiber fanns kvar...

Ej operativt, så endast tiden kan utvisa resultatet. Detta är hemskt för mig som har ett enormt behov av att ha kontroll på saker jag gör och har enormt svårt att slappna av annars.

Har Rehabat i ca 2 månader nu och har en mycket bra sjukgymnast men det kommer aldrig att bli som förr med träningen.

Har efter 4 månader fortfarande stora problem att använda armen i vardagen och kan inte belasta nämnvärt, detta är såklart enormt påfrestande för psyket och allt det övriga.

Skulle inte önska någon i hela världen detta.

Vad tråkigt. Varför är det ej operativt? Nu får du helt enkelt bli en mästare på ben och bålträning under tiden! Du kommer ju ha stockar som Coleman om du lägger ner allt energi och fokus som jag vet du har :hbang:

Vi kör lite Kane på det också:

Nano-Sekund 2021-04-12 09:19

1 bifogad(e) fil(er)
Detta var utlåtandet jag fick på Sports Medicine. Muskeln håller bara ihop med några enstaka fibrer.

Efter 4 månader (2,5 med rehab) kan jag knappt göra något alls, enkla saker som att diska, dammsuga, hänga tvätt, osv osv. är nog svårt. Sedan en konstant värk på det så fort jag använder armen.

Extremt ovanlig skada och helt overkligt att den skulle bli så omfattande...

Bröstmuskeln är involverad i nästan allt man gör med armen.

Bifogad fil 117971

muddler 2021-04-12 11:21

*gah!*

StarkaUlf 2021-04-12 13:02

Fy fan alltså. Så himla trist att läsa.... Detta är ju något man inte vill att någon ska råka ut för.
Har ni någon aning om vad som låg bakom att detta inträffade? (Kanske dum fråga, men jag har aldrig varit med om/läst om något sånt här tidigare).

Likeapeanut 2021-05-01 00:44

Min ruptur i vaden nyligen var enligt mig jävlig, men efter att ha läst om din så känns den mesig...Hur lång tror de att rehaben kommer att vara?

Zelnah 2021-05-03 06:55

Citat:

Ursprungligen postat av Nano-Sekund (Inlägg 8185855)
Kontentat av allt detta är att jag ev. kan ha haft en mindre ruptur på detta muskelfäste som nu gett med sig, har under 10 års tid haft endel värk i detta område men såklart bara fortsatt att ösa, när skadan skedde hade jag lite värk men inte i närheten av vad jag haft bakåt i tiden i olika perioder. Man kan likna det vid ett rep som legat och frasat upp och nu var tiden kommen, TYVÄRR....

Fyfan alltså, lider med dig, verkligen mardröm. Hoppas innerligt du repar dig så att armen åtminstone blir fullt funktionell och att du slipper smärta snabbt.

Det här citatet träffade mig hårt. För snart ett år sen så kändes det som jag fick en muskelbristning i övre bröstet på ett pass. Kunde inte lyfta armen över axelhöjd utan ganska mycket smärta. Det värsta gick över på ca 2 veckor, men hade fortfarande ont i lutande hantelpress eller andra övningar för övre bröst, men plan bänk gick helt bra.

Spola fram till idag, nästan ett år senare och det är i allmänhet bättre, men jag kan fortfarande få "ilningar" på samma ställe i bröstmuskeln när jag kör övre bröst och sträcker ut helt, eller typ när jag kör bicepscurls och det blir tungt så jag börjar spänna bröstmuskeln lite så kan det hugga till där.

Är det någon likhet med vad du upplevt eller hur kommer det sig att du gjort slutsatsen att du kanske haft en mindre ruptur? Känner att jag nästan vill kolla upp det här nu men känns ju svårt när jag verkligen knappt har ont alls

Tomas Tryffel 2021-05-09 16:09

Lite spinn vidare på posten ovan... Sade läkarna något om att detta kunde ha förebyggts? Fattar att det är en jobbig tanke nu såhär efteråt, men för oss som kanske har "känning" runt bröstet blir det ju genast högintressant att kolla upp.

Scitec 2021-05-23 09:30

Lider med dig Ola, hoppas verkligen att det blir bättre för dig och att du kommer tillbaka och kan #kuggaupp.
Hälsningar från JG numera i din södra grannkomun.

PureWhey 2021-05-25 14:05

Fy satan vad elak den ser ut.

Jag har själv haft något konstigt problem med en sena i högermuskeln. Gissar pec minor ut mot fästet på scapula. Var som en gummisnodd i armvecket. Var och gjorde allt från mumbojumbo till vården. Vården var nog sämst. Jag var på någon slags röntgen där de inte kunde se något. Sjukgymnast var också sämst. Det som till slut verkligen hjälpte var någon slags stötvågsbehandling hos naprapat, wtf?

Nu är det inte lika spänt när jag skruvat ner övningarna som verkade irritera mest. Men blir ju orolig när jag läser din historia :-|

"Efter remiss från akutläkaren får jag komma till ortopenen ca 1 vecka efter olyckan"
- Hur viktig är tiden i dessa ärenden? Har du privatförsäkring?

Nano-Sekund 2021-10-31 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av muddler (Inlägg 8208824)
*gah!*


Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8208835)
Fy fan alltså. Så himla trist att läsa.... Detta är ju något man inte vill att någon ska råka ut för.
Har ni någon aning om vad som låg bakom att detta inträffade? (Kanske dum fråga, men jag har aldrig varit med om/läst om något sånt här tidigare).

Citat:

Ursprungligen postat av Likeapeanut (Inlägg 8211837)
Min ruptur i vaden nyligen var enligt mig jävlig, men efter att ha läst om din så känns den mesig...Hur lång tror de att rehaben kommer att vara?

Citat:

Ursprungligen postat av Zelnah (Inlägg 8212127)
Fyfan alltså, lider med dig, verkligen mardröm. Hoppas innerligt du repar dig så att armen åtminstone blir fullt funktionell och att du slipper smärta snabbt.

Det här citatet träffade mig hårt. För snart ett år sen så kändes det som jag fick en muskelbristning i övre bröstet på ett pass. Kunde inte lyfta armen över axelhöjd utan ganska mycket smärta. Det värsta gick över på ca 2 veckor, men hade fortfarande ont i lutande hantelpress eller andra övningar för övre bröst, men plan bänk gick helt bra.

Spola fram till idag, nästan ett år senare och det är i allmänhet bättre, men jag kan fortfarande få "ilningar" på samma ställe i bröstmuskeln när jag kör övre bröst och sträcker ut helt, eller typ när jag kör bicepscurls och det blir tungt så jag börjar spänna bröstmuskeln lite så kan det hugga till där.

Är det någon likhet med vad du upplevt eller hur kommer det sig att du gjort slutsatsen att du kanske haft en mindre ruptur? Känner att jag nästan vill kolla upp det här nu men känns ju svårt när jag verkligen knappt har ont alls

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas Tryffel (Inlägg 8213089)
Lite spinn vidare på posten ovan... Sade läkarna något om att detta kunde ha förebyggts? Fattar att det är en jobbig tanke nu såhär efteråt, men för oss som kanske har "känning" runt bröstet blir det ju genast högintressant att kolla upp.

Citat:

Ursprungligen postat av Scitec (Inlägg 8216022)
Lider med dig Ola, hoppas verkligen att det blir bättre för dig och att du kommer tillbaka och kan #kuggaupp.
Hälsningar från JG numera i din södra grannkomun.

Citat:

Ursprungligen postat av PureWhey (Inlägg 8216546)
Fy satan vad elak den ser ut.

Jag har själv haft något konstigt problem med en sena i högermuskeln. Gissar pec minor ut mot fästet på scapula. Var som en gummisnodd i armvecket. Var och gjorde allt från mumbojumbo till vården. Vården var nog sämst. Jag var på någon slags röntgen där de inte kunde se något. Sjukgymnast var också sämst. Det som till slut verkligen hjälpte var någon slags stötvågsbehandling hos naprapat, wtf?

Nu är det inte lika spänt när jag skruvat ner övningarna som verkade irritera mest. Men blir ju orolig när jag läser din historia :-|

"Efter remiss från akutläkaren får jag komma till ortopenen ca 1 vecka efter olyckan"
- Hur viktig är tiden i dessa ärenden? Har du privatförsäkring?

Jag bli oerhört rörd och glad över att så många lägger en kommentar (i dessa ökentider på KOLO). Jag har därför valt att göra en FILM som en uppdatering på hur det går för mig.

Eftersom att diagnosen jag postade i vintras/våras var TOTALT FELAKTIG (och att det är utifrån den ni ställt era frågor) blir det lite trixigt för mig att svara.

Jag har råkat ut för ett jävla hack i skivan i mitt liv under senaste 11 månaderna men nu kan jag bara glömma allt bakåt och försöka se framåt !

Kolla gärna på filmen och ställ frågor, det blir mera relevant till vad min skada egentligen var.

Filmen är lång (men hellre för mycket info än för lite). Kan va bra material i framtiden om någon annan drabbas lika illa som jag gjorde.

/ Nano

Nano-Sekund 2021-10-31 18:35

Ett ordentligt hack i skivan !
 


Ca 11 månader sedan jag skadade mig. En film om att få kämpa sig tillbaka från en vidrig skada. Få fel diagnos av 6 olika läkare innan läkare #7 sa att operation var självklart...

9 månader med konstant smärta, en hängande ofunktionell arm och alla "experter" säger bara att man ej kan göra något.

Ja, allt summeras i (lång)FILMEN.

/ Nano

StarkaUlf 2021-11-01 06:29

Riktigt tråkigt och jobbigt att man ska behöva få fel diagnos av så många läkare. Och med det att det ska behöva gå så lång tid innan man får den hjälp man behöver och faktiskt kunna påbörja någon typ av återhämtning...

Sjukt starkt att orka leta reta på rätt person själv efter alla dom där timmarna på nätet och även att orka stå ut. Hade nog själv blivit galen...

"Ta några ipren och vila" - kan man den frasen är man ju halvvägs genom läkarlinjen.

Hoppas nu att rehaben kommer gå bra och du kan undvika bakslag :) Hoppas du uppdaterar här då och då hur det går, skulle vara kul att följa vägen tillbaka!

Scitec 2021-11-13 07:50

Citat:

Ursprungligen postat av Nano-Sekund (Inlägg 8242127)


Ca 11 månader sedan jag skadade mig. En film om att få kämpa sig tillbaka från en vidrig skada. Få fel diagnos av 6 olika läkare innan läkare #7 sa att operation var självklart...

9 månader med konstant smärta, en hängande ofunktionell arm och alla "experter" säger bara att man ej kan göra något.

Ja, allt summeras i (lång)FILMEN.

/ Nano

Mkt intressant att höra Ola. Jag hoppas verkligen att du får en (trots omständigheterna) så bra rehabperiod som möjligt. Du om någon vet ju hur man #kuggarupp :cool:

Nano-Sekund 2021-11-21 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8242159)
Riktigt tråkigt och jobbigt att man ska behöva få fel diagnos av så många läkare. Och med det att det ska behöva gå så lång tid innan man får den hjälp man behöver och faktiskt kunna påbörja någon typ av återhämtning...

Sjukt starkt att orka leta reta på rätt person själv efter alla dom där timmarna på nätet och även att orka stå ut. Hade nog själv blivit galen...

"Ta några ipren och vila" - kan man den frasen är man ju halvvägs genom läkarlinjen.

Hoppas nu att rehaben kommer gå bra och du kan undvika bakslag :) Hoppas du uppdaterar här då och då hur det går, skulle vara kul att följa vägen tillbaka!

Hej Uffe !

Jo! det är med ord svårt att beskriva hur totalt maktlös man känner sig då man vet att något VERKLIGEN INTE STÄMMER, varje "expert" man träffar (som man antar ska ha rätt/kunskap i ämnet) säger att det inte går att göra något, gilla läget ungefär... Handlar det om några dagar/veckor må väll vara men för mig +300 dagar *spy*

Jodå, det kommer lite uppdateringar under resans gång.

Citat:

Ursprungligen postat av Scitec (Inlägg 8244251)
Mkt intressant att höra Ola. Jag hoppas verkligen att du får en (trots omständigheterna) så bra rehabperiod som möjligt. Du om någon vet ju hur man #kuggarupp :cool:

Tack Jojje !

Hehe, ja det vet jag ju :) Men denna resa handlar mera om att smörja upp (något väldigt sönder-rostat)

Likeapeanut 2021-12-10 14:18

Dedikerar mina kommande pass åt dig Ola!
Vill se mer vids från ditt håll angående träning, life-style & kost =)

https://media2.giphy.com/media/l41Yc...giphy.gif&ct=g
//Dedikerad följare

Nano-Sekund 2021-12-21 22:38

Citat:

Ursprungligen postat av Likeapeanut (Inlägg 8249268)
Dedikerar mina kommande pass åt dig Ola!
Vill se mer vids från ditt håll angående träning, life-style & kost =)

https://media2.giphy.com/media/l41Yc...giphy.gif&ct=g
//Dedikerad följare

TACK som fan Nöten !!

Värmer som bara den att få höra :)

Här kommer lite info. och updates på skadan och träningen. Kosten är mest ALL IN (med en "typ av" byggare röd tråd) *flex*

Life-style är typ Jobbet, snöskottning, vägen tillbaka, haha !

Nano-Sekund 2021-12-21 22:41

Avsliten bröstmuskel - 3 1/2 månad sedan operation.
 
En video på hur rehab, lite tankar samt övrig träning ser ut just nu.

Måste säga att med tanke på det helvete jag har bakom mig så är jag väldigt nöjd med vart jag är just nu ca 3 1/2 månad efter operation.

Balansgången mellan att våga pusha samt att play safe är inte alltid så lätt !



/ Nano

Nano-Sekund 2022-01-12 16:35

Outside the box REHAB !!
 
Tiden rullar på. Tar mig sakta men säkert framåt. Är igång med aktivering av samtliga muskelgrupper (kan inte kalla det träning än)....men kan nu köra nästan alla övningar utan att känna mig livrädd.

Försöker hitta sätt och vägar att ta mig framåt på alla möjliga sätt. Gjorde därför ett litet test för att lura hjärnan och få en bra känsla inför framtiden.:)
(Se FILM)



Splitten just nu:
Press (Axlar, triceps, bröst (rehab)
Drag (Rygg, Biceps, traps)
UK (framsida lår, vader, mage)
Vila
Press (Axlar, triceps, bröst (rehab)
Drag (Rygg, Biceps, traps)
UK (baksida lår, vader, mage, mark (lätt)
vila

/ Nano

muddler 2022-01-12 23:12

Kämpa göbben! <3

StarkaUlf 2022-01-14 11:34

Jaha, det var du som hade tjuvat hantlarna när jag skulle träna ;)

Kul med uppdateringarna! Härligt med en skön känsla i bastun, hoppas den kommer tillbaka utanför också snart. Kan bli lite svettigt att kräma på som du brukar där inne :)
Beundrar kreativiteten! Och fint att även ärret verkar se bra ut.

Slow and steady wins the race!

Tomas Tryffel 2022-01-15 22:48

Kul och intressant att följa! Jäkligt skönt att det inte var så som det först sades.
Har rehabat lite olika saker genom åren, och känner såklart igen mig i tänket och resan. Utan att ta ut något i förskott måste detta vara en jäkla lättnad.
Framåt! 💪

Nano-Sekund 2022-01-18 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av muddler (Inlägg 8254911)
Kämpa göbben! <3

Tack Mudd !!

Jag har kämpat SÅ MÅNGA DAGAR och har minst lika många kvar :)

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8255234)
Jaha, det var du som hade tjuvat hantlarna när jag skulle träna ;)

Kul med uppdateringarna! Härligt med en skön känsla i bastun, hoppas den kommer tillbaka utanför också snart. Kan bli lite svettigt att kräma på som du brukar där inne :)
Beundrar kreativiteten! Och fint att även ärret verkar se bra ut.

Slow and steady wins the race!

Tack SU (StarkaUlf) !!

Jo, det var jag som norpat det hantelparet :d

Som jag nämner i videon så försöker jag att vända på varendaste sten jag bara kan. Var i Umeå igår och träffade en av Sveriges bästa sjukgymnaster och herregud så givande besök (Bokade tid i Oktober, fick vänta 3,5 månader) men det var de värt !

Kommer en V-Logg på hela den resan (Piteå --> Umeå) senare på kanalen och här inne.

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas Tryffel (Inlägg 8255498)
Kul och intressant att följa! Jäkligt skönt att det inte var så som det först sades.
Har rehabat lite olika saker genom åren, och känner såklart igen mig i tänket och resan. Utan att ta ut något i förskott måste detta vara en jäkla lättnad.
Framåt! ��

Hej TT !

Jo lättnaden var enorm när jag vaknade upp efter operationen på Capio st Göran´s.

#1 Att operationen gick bra och att orginalsena kunde användas (ej behov av transplantat)
#2 Att jag fick rätt när 7 läkare och 3 röntgen/MR/ultraljud- läkare haft fel.

ABSOLUT FRAMÅT, den vägen var utstakad direkt efter att jag vaknade upp på sjukhuset *flex*

Nano-Sekund 2022-01-27 20:53

En lite update !
 
1 bifogad(e) fil(er)
Update på hur läget ser ut för mig. Jag följer en plan på att öka ca 1 kilo/vecka på plan hantelpress. Jag lägger alltid in dom sist på passet när jag är genomgående pumpad i övrig PRESSkulatur (axlar,Tric) !

Målet för januari var milestone 20 klossarna (förutsatt att det skulle kännas tryggt och säkert, omän inte optimalt)

Skulle uppskatta att jag nu tränar på ca 35-40% av min kapacitet (innan jag skadade mig)

Lägger in en tabell på hur det sett ut hittils, ju mera vikten ökar på hantlarna så kommer jag nog på sikt behöva att justera ner antal reps.

Tyvärr åkte jag på en Karantän också men jag är själv fullt frisk, så istället för att söka ursäkter försöker jag hitta lösningar. Se FILM :)



/ NANO

iPad 2022-01-28 00:35

Oj, vad jag saknar 4-klövern!!!!
Älvsbyn!!

intepurewhey 2022-01-28 10:29

Citat:

Ursprungligen postat av iPad (Inlägg 8257493)
Oj, vad jag saknar 4-klövern!!!!
Älvsbyn!!

Röstar för ny koloträff!

Nano-Sekund 2022-01-30 23:55

Citat:

Ursprungligen postat av iPad (Inlägg 8257493)
Oj, vad jag saknar 4-klövern!!!!
Älvsbyn!!

Hej iPad !

Oj så mycket det värmer att få läsa. Jag saknar nog 4-klövern det dubbla själv men var sak har sin tid i livet :)

Citat:

Ursprungligen postat av intepurewhey (Inlägg 8257532)
Röstar för ny koloträff!


Hej intepurewhey !


Hehe ! Det hade allt vart en rolig grej, så synd att 93% av samtliga som vart med på de 3 läger som anordnades ej längre skriver på KOLO :(

MEN din röst är NOTERAD :d

Nano-Sekund 2022-01-31 00:11

Avsliten bröstmuskel - En liten update Rygg, Biceps
 
Kastade ihop en film på då jag kör rygg och biceps (lite, lite hårdare) än jag kunnat göra hittils. Tränar tillsammans med en av mina bästa polare :)

Skulle uppskatta att jag just nu generellt tränar på 30-35% av kapaciteten jag hade innan jag skadade mig.

ca 140 dagar sedan jag opererade mig.
ca 400 dagar sedan jag skadade mig.

DET VIKTIGA ----> Det går FRAMÅT *popcorn*



// Nano

Nano-Sekund 2022-02-22 01:56

Updatering ca 5 1/2 månad post OP
 
Hej KOLO !

Jag kämpar på till 110% varje dag. Nu har jag tagit mig ca 170 dagar framåt sedan operationen och i filmen nedan kan ni se hur jag ligger till just nu.

Lite snack om känslan i bröstmuskeln, styrkekurvan samt om att sätta upp realistiska målsättningar som eftersom kan bockas av !



/ Nano

intepurewhey 2022-03-22 16:29

Fyfan vilken lång rehab det är

Nano-Sekund 2022-03-30 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av intepurewhey (Inlägg 8267614)
Fyfan vilken lång rehab det är

Minst 1 år - Ifall man vill tillbaka ordentligt !

För egen del så var det ju ABSOLUT INTE bra att behöva gå igenom 9 månaders helvete innan jag ens blev opererad.

Dvs. för mig är uppförsbacken ÄN LÄNGRE.

Nano-Sekund 2022-03-30 19:20

Avsliten bröstmuskel - Vägen tillbaka ca 200 dagar post OP !!
 
Så har det då gått ca 200 dagar sedan operation. Varje dag, varje vecka, varje månad är det bara gnugg, gnugg, gnugg som gäller.

SAKTA MEN SÄKERT FRAMÅT...

Lite rolig kuriosa är att jag under förra veckan gjorde en lite biltripp och träffade 3 st som jag vart i kontakt med genom denna skada. Jag menar varför inte passa på när diseln är så billig :d

- Umeå
- Järvsö
- ÖsterByBruk

Denna film är Update #6 på min resa tillbaka.



/ Nano

intepurewhey 2022-03-31 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av Nano-Sekund (Inlägg 8268887)
Minst 1 år - Ifall man vill tillbaka ordentligt !

För egen del så var det ju ABSOLUT INTE bra att behöva gå igenom 9 månaders helvete innan jag ens blev opererad.

Dvs. för mig är uppförsbacken ÄN LÄNGRE.

Usch. Min pec krånglar o grejar också och har gjort ganska länge. Dock inte slitit av skiten ännu så jag får ingen hjälp vart jag än vänder mig.

:(

Nano-Sekund 2022-04-01 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av intepurewhey (Inlägg 8268982)
Usch. Min pec krånglar o grejar också och har gjort ganska länge. Dock inte slitit av skiten ännu så jag får ingen hjälp vart jag än vänder mig.

:(

Tråkigt att höra. Aldrig kul när det strular...

Vad är ditt problem mera specifikt förklarat ?
Och vad har du sökt hjälp för ? och vart ?

Nano-Sekund 2022-04-18 17:39

ca. 7 månader post OP
 
Hej KOLO !

Ca. 7 månader har gått sedan jag blev opererad.

Det är en konstant kamp varje vecka men jag tar mig FRAMÅT.

Det mesta summeras i senaste update´n nedan.



/ Nano

StarkaUlf 2022-04-22 04:53

Slow and steady wins the race :) Grymt jobbat hittills. Bara fortsätta på samma spår.
Fina hantelpressar där.

Nano-Sekund 2022-06-08 19:37

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8272462)
Slow and steady wins the race :) Grymt jobbat hittills. Bara fortsätta på samma spår.
Fina hantelpressar där.

Tack snälla Uffe !! :)

Tyvärr en hel del strul sista 5-6 veckorna men jag ger mig ABSOLUT INTE :smash:

Nano-Sekund 2022-06-08 19:39

9 månader Post OP
 
Uppdatering på hur jag ligger till ca 9 månader efter operation samt 18 månader efter att skadan inträffade.

Har väll minst sagt vart ett H**vete....

Men livet vore ju lätt om det alltid rullade på *rolleyes*



/ Nano

Nano-Sekund 2022-07-10 18:27

10 månader POST OPERATION !
 
Nu har trenden vänt. Nu tuffar loket framåt igen :)



Den övriga träningen går också framåt. Känslan överlag är vind i seglet *popcorn*

Går inte att med ord beskriva lyckan över att vara påväg tillbaka till att "vara mig själv igen"

/ Nano

spoon 2022-07-10 19:52

Fan vad härligt att höra [emoji106]

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

muddler 2022-07-11 15:28

Yeaaah! :hbang:

StarkaUlf 2022-07-11 19:35

Man blir så himla glad av att höra det där! Håller alla tummar för att det fortsätter gå framåt och utan bakslag.
Även om den vänstra armen kanske inte låser ut lika mycket än så är det sjukt fina reps. Finns inget att klaga på :)

Nano-Sekund 2022-07-31 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 8282219)
Fan vad härligt att höra [emoji106]

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Hej Spoon !

Tack för stödet :)

Citat:

Ursprungligen postat av muddler (Inlägg 8282302)
Yeaaah! :hbang:

EXAKT Mudde !! :hbang:

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8282343)
Man blir så himla glad av att höra det där! Håller alla tummar för att det fortsätter gå framåt och utan bakslag.
Även om den vänstra armen kanske inte låser ut lika mycket än så är det sjukt fina reps. Finns inget att klaga på :)

Tack för support Uffe !!

Jag kanske är lite hård mot mig själv men man kan aldrig vara för noggrann och självkritisk :laugh:

Förhoppningsvis ny UPDATE på någon vecka !!

Nano-Sekund 2022-08-18 11:15

85% Tillbaka - 11 månader Post Operation
 
Tiden tickar på. Nu har det hunnit gå ca 11 månader sedan jag opererade mig och ca 20 månader sedan skadan inträffade.

Denna uppdatering är en blandning av mycket känslor på olika sätt.

I symbios med att vikterna går uppåt så blir det många andra aspekter som kommer in i spelet, mycket tankar, avvägningar, osv.



Vill även tacka för stödet av er här inne på KOLO för peppande kommentarer då jag själv är oerhört oaktiv i era journaler men när tiden känns rätt ska jag börja att logga lite mera igen och delta i eran resa (journal) :)

/ Nano

Nano-Sekund 2022-09-20 11:31

90% Tillbaka - ca 12 månader post operation
 
Senaste uppdateringen på denna LÅNGA RehabResa.

Ganska så precis 1 år sedan operationen samt 9 månader + = 21 sedan skadan inträffade.

Det bästa med denna SUB var att :

- Ingen märkbar skillnad mellan höger/vänster arm
- Extremt bra momentum
- Bättre och bättre känsla i bröstet. Främst att jag inte blir lika öm längre efter ett utfört "hårdare set".



Nå tuffar tåget vidare mot SUB 95% (omg.) nu börjare det att pirra på fullaste allvar *popcorn*

/ NANO

Tomas Tryffel 2022-09-21 13:13

Grymt att det fortsatt går framåt! :bpump:

StarkaUlf 2022-09-22 05:10

Riktigt grymt, lätt som en plätt på 45orna! Kul att se och höra att det går framåt. Snart är du i mål!
Även kloka tankar där med maten tycker jag. Äta tillräckligt och bygga upp igen, sen får man ta eventuella dieter osv senare.

Nano-Sekund 2022-09-27 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av Nano-Sekund (Inlägg 8291628)
Senaste uppdateringen på denna LÅNGA RehabResa.

Ganska så precis 1 år sedan operationen samt 9 månader + = 21 sedan skadan inträffade.

Det bästa med denna SUB var att :

- Ingen märkbar skillnad mellan höger/vänster arm
- Extremt bra momentum
- Bättre och bättre känsla i bröstet. Främst att jag inte blir lika öm längre efter ett utfört "hårdare set".



Nå tuffar tåget vidare mot SUB 95% (omg.) nu börjare det att pirra på fullaste allvar *popcorn*

/ NANO

__________________________________________________ ________________________________

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas Tryffel (Inlägg 8291846)
Grymt att det fortsatt går framåt! :bpump:

Tack så mycket för positiv respons Tomas Tryffel !

Jajamänsan, det tuffar på. Steg för steg, centimeter för centimeter, gram på gram :)

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8291941)
Riktigt grymt, lätt som en plätt på 45orna! Kul att se och höra att det går framåt. Snart är du i mål!
Även kloka tankar där med maten tycker jag. Äta tillräckligt och bygga upp igen, sen får man ta eventuella dieter osv senare.

Tack StarkaUlf !

Det ser alltid lättare ut på film än vad det känns (kanske främst i marklyft) haha !

Jo, det går inte att göra allt samtidigt. Just nu måste mina kropp och celler få möjlighet bada i nutrition och byggas starkare och starkare.

Skall dock säga att jag försöker att hålla det någotsånär under kontroll. Blir en OERHÖRD lång resa neråt sen annars :em:

Nano-Sekund 2022-10-25 15:52

95% Tillbaka - ca 14 månader post OP
 
1 bifogad(e) fil(er)


Lite ångestfyllda träningsveckor summerar SUB 95%

I denna film försöker jag att baka in lite humor och spex i kombination med prestation (såklart).

För varje vecka, varje månad släpper det några % från tårtbiten på minuspsyke. Vilket jag fortfarande tror håller mig tillbaka litegrann i plana pressar.

PLANEN/upplägget är likt de senaste filmerna jag postat. en 4 stegs raket. (se bild) i kombination med detta har jag även ett presspass varje vecka där jag kör med stång (Axlar, bröst) blir då främst:

- Sittande militärpress
- Lutande bänkpress

MOT SUB 100% (känns overkligt) :d :hbang:

/ Nano

Nano-Sekund 2022-11-21 10:41

Sittande Militärpress - Comeback 2022
 
Kastade ihop en video på sittande militärpress från Mars till idag 21 Nov.

Målet för detta år är att nå 100x5 med stopp.

Ska man se något positivt i att åka på en skada av den kaliber jag gjort så är det väll att man får börja EXTREMT lågt och får chansen göra noobie gainz under många, många, MÅNGA månader :d

Jag cyklar pressar med stång mot pressar med hantlar varje vecka. 4 veckors cykel.

Hantlar = Comeback serien SUB 80%,85%,90%,95%,etc.
Stång = Sittande militärpress/Lutande bänkpress, etc.

De "lättare" veckorna på hantlar är det tyngre med stång och vice versa.



/ Nano

Nano-Sekund 2022-12-08 17:54

1 år med vikter
 


Slängde ihop en film, på dagen 1 år sedan jag började om att träna med vikter igen efter 3 månader med axellås och rörlighetsträning (efter operation)

EXAKT 2 år sedan jag skadade mig - 8 Dec 2020
Ca 15 månader sedan operation - 1 Sep 2021
FILMEN - 5 Dec 2022

Hade aldrig kunnat tro att jag skulle vara där jag är idag för 1 år sedan...

/ Nano

StarkaUlf 2022-12-11 12:53

Helt grymt att vara tillbaka där du är. 2 år är en jävla lång tid. Fyfan vad skador är jobbiga på alla sätt och vis. Bra psyke att jobba dig tillbaka :)

muddler 2022-12-11 22:03

Stolt över dig! Hur mycket väger du nu? Ser jävligt stadig ut!

Nano-Sekund 2022-12-24 08:20

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8301517)
Helt grymt att vara tillbaka där du är. 2 år är en jävla lång tid. Fyfan vad skador är jobbiga på alla sätt och vis. Bra psyke att jobba dig tillbaka :)

TACK StarkaUlf !!

Oerhört värmande ord *hug*

Jo, det är rätt så galet när man tänker tillbaka med lite perspektiv.

Citat:

Ursprungligen postat av muddler (Inlägg 8301612)
Stolt över dig! Hur mycket väger du nu? Ser jävligt stadig ut!

Tack som fan kompis !!

DET ÄR TUNGT !! *screwy* bifogar en bild från imorse på gymmet.

Det mesta jag vägt innan (på gymmet med kläder) är från ca 10 år sedan (se början av film)



Ang. vikten så har jag nämnt det innan (pga. mitt skade-H*/vete)

1. Först rörligheten
2. Sedan börja belasta
3. Sedan få igång kroppen att fungera
4. Sedan börja att progressera sakta men säkert
5. Sedan börja bygga på mig muskelmassa igen + späck
6. SKALA AV (när jag känner att jag överlag platå´at)

Bara att TUGGA vidare i gym och matlåda !!

GOD JUL !

/ Nano

Nano-Sekund 2023-01-11 19:55

Avsliten bröstmuskel - 100% Tillbaka !!
 
Så kom då dagen då bågen skulle spännas lika hårt som innan skadan inträffade. EXAKT på dagen 25 månader sedan olyckan inträffade.

När jag kollar bakåt och reflekterar över denna tidsperiod kan jag inte annat än säga att det är fullkomligen surrealistiskt att jag är där jag är idag.

FILMEN summerar det mesta.

Tidslinje :
8 Dec 2020 - Skadar mig i bänkpress
1 Sep 2021 - Opererar mig (Anders Ekelund på Capio St. Görans sjukhus )
1 Okt 2021 - Börjar att rörlighetsträna (lätt, lätt)
1 Dec 2021 - Börjar att träna med vikter igen (Plan Hantelpress 5 kilo x 20 reps)
8 Jan 2023 - Når den målsättning jag satta upp som 100%

Jag lyckades mot alla odds hitta en väg tillbaka till LEVERANS :)



/ NANO

StarkaUlf 2023-01-11 20:05

Respekt! Finns inte så mycket mer att säga, sjukt jävla bra jobbat att komma tillbaka :) Grymt imponerande och motiverande. Hard work works! :)

Nano-Sekund 2023-01-16 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8305134)
Respekt! Finns inte så mycket mer att säga, sjukt jävla bra jobbat att komma tillbaka :) Grymt imponerande och motiverande. Hard work works! :)

TACK SÅ MYCKET StarkaUlf !!

Oerhört kul att få läsa cofffee:)

Raschmus 2023-01-23 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av StarkaUlf (Inlägg 8305134)
Respekt! Finns inte så mycket mer att säga, sjukt jävla bra jobbat att komma tillbaka :) Grymt imponerande och motiverande. Hard work works! :)

Otroligt! Instämmer med ovan. Underhållande YT videos. Bra dasslektyr! ;) *flex*


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)