Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   2 frågor om träningsupplägg / Biceps & Mark (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237689)

Zeuligan 2019-01-24 11:37

2 frågor om träningsupplägg / Biceps & Mark
 
Vi tar den lättaste frågan först :)

Jag känner bra utveckling i det mesta av min träning. Både dubblat och tripplat vikterna i vissa övningar under de 3mån jag tränat. Jag känner att för att pusha utveckling så har jag nått en trappa som jag inte vet hur jag bäst övervinner.

Igår körde jag 5x5 marklyft med 100kg. Kanske inte så mycket för någon som kan, men från 50kg-100kg på 3mån så är jag nöjd.
Problemet var att jag kände att när jag gick upp till 120kg, tyckte jag att jag började tappa ryggen, vilket så klart inte är bra, men vid 100kg så var jag inte trött nog. Orkade lyfta 140kg en gång, men var inte alls nöjd med min hållning, så valde att träna med 100kg istället.

Vad hade ni kört för övningar för att stärka upp kroppen för att kunna ta mer vikt i Mark, så att jag fortsätter att utvecklas och öka?


Fråga 2. Jag lyckas inte få med mig samma utveckling i biceps som resten av kroppen och är inte säker på hur mycket eller hur jag bör träna för att ha samma utveckling i biceps som resten av kroppen. Jag kör 2 överkropp och 2 underkropp (styrkelabbets program) med en rad extra övningar varje gång då jag inte tycker jag blir trött nog av deras program. Sedan kör jag Cardio 2 dagar och vilar 1.

Som det är nu får jag knappt träningsverk i biceps och de är nästan samma storlek, men triceps är nästan dubbelt så stora, som när jag började för 3mån sedan.

Sist körde jag 5x5 med 30kg rak stång (orkar knappt 5), sedan körde jag ca 5x10 (körde till failure) med 22kg på bicepscurls med curlstång för att få med utsidan (rätt va?). Avslutade i bicepscurlmaskin för att dra ut det sista (mjölksyra och smärta), men jag får ingen pump.

Jag har häpnadsväckande träningsvärk i hela kroppen 1-2 dagar efter ett pass, men aldrig i biceps.

Vissa veckor kör jag inte alls efter Styrkelabbet, utan har kört 2-3h pass där jag kört båda deras överkroppsdagar på samma pass, 3 gånger den veckan (med ca 10 extra övningar per pass), men ändå ingen utveckling i biceps storlek (blivit starkare). Fattar inte :em:

King Grub 2019-01-24 11:40

Att bli trött har inget värde i sig för att bli stor och stark. Att lägga till 10 extra övningar per pass till ett bevisat fungerande upplägg åstadkommer bara sämre återhämtning och överbelastning av nervsystemet, vilket effektivt kan sätta stopp för alla ökningar.

Du tränar för att bli större och starkare, inte för att bli trött.

Zeuligan 2019-01-24 11:47

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8012213)
Att bli trött har inget värde i sig för att bli stor och stark. Att lägga till 10 extra övningar per pass till ett bevisat fungerande upplägg åstadkommer bara sämre återhämtning och överbelastning av nervsystemet, vilket effektivt kan sätta stopp för alla ökningar.

Du tränar för att bli större och starkare, inte för att bli trött.


Fast om jag både har dubblat och tripplat i en rad övningar, bevisar inte det att upplägget fungerar?
De extra övningarna kommer ju från att deras program faktiskt skriver ev. extra övningar x 2 / pass.
Till det kör jag också bål och lite annat, så blir en hel del extra att få med för att täcka allt.

Får bara inte med mig biceps...

Körde ju ett hårt program första perioden (6 dagars) men hade då sämre utväxling.

Zeuligan 2019-01-24 11:57

Mätte precis armen, 41cm, hade 37cm när jag började, bara 4cm och min känsla är att det mesta av ökningen är triceps...

Köttis 2019-01-24 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av Zeuligan (Inlägg 8012215)
Fast om jag både har dubblat och tripplat i en rad övningar, bevisar inte det att upplägget fungerar?
De extra övningarna kommer ju från att deras program faktiskt skriver ev. extra övningar x 2 / pass.
Till det kör jag också bål och lite annat, så blir en hel del extra att få med för att täcka allt.

Får bara inte med mig biceps...

Körde ju ett hårt program första perioden (6 dagars) men hade då sämre utväxling.

Fast om du inte har utvecklats alls i en rad övningar, bevisar inte det att upplägget inte fungerar?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

ceejay 2019-01-24 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av Zeuligan (Inlägg 8012215)
Fast om jag både har dubblat och tripplat i en rad övningar, bevisar inte det att upplägget fungerar?
De extra övningarna kommer ju från att deras program faktiskt skriver ev. extra övningar x 2 / pass.
Till det kör jag också bål och lite annat, så blir en hel del extra att få med för att täcka allt.

Får bara inte med mig biceps...

Körde ju ett hårt program första perioden (6 dagars) men hade då sämre utväxling.

bevisar inget. Att dubbla sådana vikter du lyfter är inget speciellt.

ceejay 2019-01-24 23:44

ontopic

fråga 1.
Kör mer marklyft. Du kan köra 10-15 utmanande set i veckan fördelat på 2-3 pass.

Zeuligan 2019-02-08 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av ceejay (Inlägg 8012445)
ontopic

fråga 1.
Kör mer marklyft. Du kan köra 10-15 utmanande set i veckan fördelat på 2-3 pass.

Tack för det <3, skönt med ett riktigt svar *flex*

Illustrerade mannen 2019-02-08 12:13

1. Kör marklyft för att bli bra (starkare) i marklyft. Roligaste övningen!

2. Biceps. Om dina armar ökat från 37 till 41 cm så är det ju bra, även om det mesta är triceps. Biceps är en liten muskel! (Jag har dock samma bekymmer... Jag är proportionerligt stark i mina biceps, men de vägrar växa.) Jag fattade inte riktigt hur du menade med extra övningar, men det betyder inte per automatik att du växer mer för att du tränar mer. Hitta en ”lagom” nivå. Jag antar att du är ung? Skynda långsamt!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)