Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt - Styrkelyft (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Hur gör du med fötterna komma på plats i bänkpress? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209668)

exevision 2014-02-03 21:18

Hur gör du med fötterna komma på plats i bänkpress?
 
Har börjat med att sätta fötterna på bänken och trycka fast skuldran i bänken för att sedan sätta fötterna i golvet. Lite bökigt i början att få till det när man vant sig med att ha fötterna i golvet från början. Är lite osäker på vad som egentligen är bättre.

Hur gör du med fötterna när du ska spänna upp dig i bänken?

Tyrwing 2014-02-04 13:43

Samma som dig. Sätter fötterna på bänken, trycker fast skuldrona sen sänkerna jag tårna i marken och försöker trycka fast mig ytterligare när jag kör ned hälarna i golvet.

exevision 2014-02-04 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av Tyrwing (Inlägg 6854337)
Samma som dig. Sätter fötterna på bänken, trycker fast skuldrona sen sänkerna jag tårna i marken och försöker trycka fast mig ytterligare när jag kör ned hälarna i golvet.

När sänker du ner rumpan? Före eller under avlyftet?

Diomedea exulans 2014-02-04 15:07

1) Lägger mig på bänken.
2) Glider bak, så att huvudet ligger långt utanför bänken.
3) I denna position sätter jag ner fötterna så nära mina axlar jag kan.
4) Därefter glider jag ner i normal lyftposition samtidigt som jag försöker hålla kvar mina fötter på samma plats på golvet. Jag kommer nu automatiskt brygga upp maximalt och få mina fötter på rätt ställe.

Tsubodai 2014-02-04 22:17

Den här metoden att komma på plats på bänken tycker jag funkar riktigt bra, framförallt med eget avlyft och att ha axlar/skulderblad rätt

Tyrwing 2014-02-05 09:23

Citat:

Ursprungligen postat av exevision (Inlägg 6854530)
När sänker du ner rumpan? Före eller under avlyftet?

På träningen fram till DM körde jag röven i bänken innan avlyft, under DM blev det röven i bänken efter.
Ska experimentera lite mer med det, men på tävlingen hade jag riktigt bra tryck från fötterna ända upp till trapz.

Mapa 2014-02-05 11:49

Så här gör jag.. svårt att förklara i ord. men jag får i axlarna ordentligt när jag vobblar så där. sen bryter jag ut benen för maximalt bendriv

Chorizo 2014-02-05 13:39

Så härligt att läsa alla experter som alltid har ett svar på precis allt när det gäller träning. What a hell, jag kanske ska sluta träna och börja läsa här på heltid och bli expert istället.

Rikard Jansson 2014-02-05 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av Chorizo (Inlägg 6856077)
Så härligt att läsa alla experter som alltid har ett svar på precis allt när det gäller träning. What a hell, jag kanske ska sluta träna och börja läsa här på heltid och bli expert istället.

Vad är det med dig idag då? :)

OnT: just nu sätter jag upp fötterna på bänken, men lyfter inte av med röven i luften.

mini 2014-02-05 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av Chorizo (Inlägg 6856077)
Så härligt att läsa alla experter som alltid har ett svar på precis allt när det gäller träning. What a hell, jag kanske ska sluta träna och börja läsa här på heltid och bli expert istället.

Frågan var "hur gör du med fötterna komma på plats i bänkpress?" Hur mycket expert behöver man vara för att svara på hur man själv gör tycker du?

exevision 2017-12-31 21:24

Bump. Fler?

eulalia 2019-06-06 00:49

Jag kör lite egen stil. Från början med fötterna uppe på bänken och glider typ på nacke/axlar till rätt toppläge på bänken, sedan sätter jag med fötterna i golvet och trycker fast axlarna lite extra. I just det läget då det känns som att jag har fullt tryck genom kroppen i en spänd båge så har jag problemet att häcken är långt uppe i luften, så jag försöker vandra med fossingrna ut åt var sin sida i någon slags split. Sedan kommer avlyftet och en extra justering av fötterna ännu mer ut för att inte kunna lyfta på rumpan från dynan på tävling. Omständigt - jag vet....

spoon 2019-06-06 03:53

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 8046484)
Jag kör lite egen stil. Från början med fötterna uppe på bänken och glider typ på nacke/axlar till rätt toppläge på bänken, sedan sätter jag med fötterna i golvet och trycker fast axlarna lite extra. I just det läget då det känns som att jag har fullt tryck genom kroppen i en spänd båge så har jag problemet att häcken är långt uppe i luften, så jag försöker vandra med fossingrna ut åt var sin sida i någon slags split. Sedan kommer avlyftet och en extra justering av fötterna ännu mer ut för att inte kunna lyfta på rumpan från dynan på tävling. Omständigt - jag vet....

Vad sökte du på för att hitta den här gamla tråden? [emoji3526]

Ont
Jag sätter fötterna på bänken. Trycker ner höger skuldra sedan vänster. Sedan ner med fötterna på backen. Röven i luften under avlyft. Sedan sänker jag röven och justerar fötterna.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

eulalia 2019-06-06 23:47

Haha, jag sökte inte på något särskilt. Jag bara nattsurfade som vanligt och märkte väl inte i min trötthet att inlägget hade några år på nacken.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)