Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Era bästa tips för stora armar? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231229)

Ajiusa 2017-04-27 11:46

Era bästa tips för stora armar?
 
Hej! Det är tyvärr så att jag lider av extremt små armar efter flera års träning. Detta förmodligen pga att de ofta hamnat senare i passen efter bröst/rygg. Är de små i förhållande till resten av kroppen eller är det bara jag som inbillar mig?

Bröst: 100cm
Axlar: 120cm
Ben: 62cm
Armar: 32cm

Vill nu verkligen satsa på armar. Vad är era bästa tips? Övningar,volym,frekvens,utförande etc!

King Grub 2017-04-27 12:20

Separat dag för armar, hög volym dvs 15-20 reps för biceps och lika mycket för triceps, ett armpass per vecka. Börja med någon tung övning med relativt låga reps, som skivstångscurl eller liknande för biceps och resten av passet mer pumpliknande träning med maskiner och kablar, konstant spänning i muskeln, osv.

Ajiusa 2017-04-27 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7755309)
Separat dag för armar, hög volym dvs 15-20 reps för biceps och lika mycket för triceps, ett armpass per vecka. Börja med någon tung övning med relativt låga reps, som skivstångscurl eller liknande för biceps och resten av passet mer pumpliknande träning med maskiner och kablar, konstant spänning i muskeln, osv.

Har för tillfället en arm dag samt att jag kör lättare biceps/triceps typ 3-5 set 10-20 reps efter rygg samt bröst dagen.


Bör jag ta bort det arbetet jag gör efter bröst/rygg dag?


Hur skulle en typisk arm dag se ut?

Kör för tillfället ungefär följande.

Stångs curl 3x4-8
Smalbänk 3x4-8
Hantelcurl 3x8-12
Tricep pushdowns med stång 3x8-12
Stångscurl 21s
En arms tricep pushdowns 3x10-20

Jocke67 2017-04-27 12:54

Vet inte om detta anses vara en bra övning, men jag får helt sjuk bra pump i triceps om jag kör kabelmaskin (trissan högt upp) med en arm i taget, ungefär som en omvänd bicepscurl. Behöver säkert kompletteras med något för den är väldigt isolerande, jag kör ihop med vanlig tricepspress (stång i kabelmaskin).

Mats J 2017-04-27 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av Ajiusa (Inlägg 7755316)

Stångs curl 3x4-8
Smalbänk 3x4-8
Hantelcurl 3x8-12
Tricep pushdowns med stång 3x8-12
Stångscurl 21s
En arms tricep pushdowns 3x10-20

Ja 32 cm armar till 62 cm ben låter väldigt lite, jag har 44 cm i armar och 64 i ben.

Tycker den där armprogrammet ser bra ut, vilar du och äter bra så borde du få resultat av det. Att du skulle få bättre resultat av mer träning vid ett och samma träningstillfälle har jag svårt att se.

Jag lyckades bygga upp mina armar till 50+ med 4-6 tunga set biceps och lika många set triceps i veckan. Nyckeln var helt klart att gå upp i kroppsvikt, tror du kommer få klena arm resultat om du inte siktar på att gå upp i kroppsvikt.

Ajiusa 2017-04-27 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Mats J (Inlägg 7755323)
Ja 32 cm armar till 62 cm ben låter väldigt lite, jag har 44 cm i armar och 64 i ben.

Tycker den där armprogrammet ser bra ut, vilar du och äter bra så borde du få resultat av det. Att du skulle få bättre resultat av mer träning vid ett och samma träningstillfälle har jag svårt att se.

Jag lyckades bygga upp mina armar till 50+ med 4-6 tunga set biceps och lika många set triceps i veckan. Nyckeln var helt klart att gå upp i kroppsvikt, tror du kommer få klena arm resultat om du inte siktar på att gå upp i kroppsvikt.

Jag går upp i kroppsvikt,visserligen har armarna ökat från 26cm när jag började för 3 år sedan,men känns ändå väldigt lite i förhållande till övriga kroppsdelar :(

Arnoldski 2017-04-27 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av Ajiusa (Inlägg 7755316)
Kör för tillfället ungefär följande.

Stångs curl 3x4-8
Smalbänk 3x4-8
Hantelcurl 3x8-12
Tricep pushdowns med stång 3x8-12
Stångscurl 21s
En arms tricep pushdowns 3x10-20

Med tre tricepsövningar så kör du två pushdowns, varav den ena med enhandsgrepp,d et förstår jag inte alls vad det skulle vara bra för. Jag skulle absolut lägga in en liggande tricepsextension, eller möjligen french press för att skapa bättre bredd och variation i övningarna.
Sen älskar alla (verkar det som) smalbänk. Hur jag än gör får jag det bara till en bröstövning. För min del är viktade dips ett bra komplement till övriga, men då lär man vara försiktig med armbågarna.

Ajiusa 2017-04-27 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av Arnoldski (Inlägg 7755333)
Med tre tricepsövningar så kör du två pushdowns, varav den ena med enhandsgrepp,d et förstår jag inte alls vad det skulle vara bra för. Jag skulle absolut lägga in en liggande tricepsextension, eller möjligen french press för att skapa bättre bredd och variation i övningarna.
Sen älskar alla (verkar det som) smalbänk. Hur jag än gör får jag det bara till en bröstövning. För min del är viktade dips ett bra komplement till övriga, men då lär man vara försiktig med armbågarna.

Anledningen är att man får en mycket längre rörelsebana

https://www.youtube.com/watch?v=hFwJ7HrbORM

tycker du att jag bör byta ut smalbänk mot viktade dips eller bara lägga till dem?

HenrikJ 2017-04-27 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av Mats J (Inlägg 7755323)
Ja 32 cm armar till 62 cm ben låter väldigt lite, jag har 44 cm i armar och 64 i ben.

Tycker den där armprogrammet ser bra ut, vilar du och äter bra så borde du få resultat av det. Att du skulle få bättre resultat av mer träning vid ett och samma träningstillfälle har jag svårt att se.

Jag lyckades bygga upp mina armar till 50+ med 4-6 tunga set biceps och lika många set triceps i veckan. Nyckeln var helt klart att gå upp i kroppsvikt, tror du kommer få klena arm resultat om du inte siktar på att gå upp i kroppsvikt.

Imponerande armstorlek, men 64 på benen låter lite i underkant i förhållande till det?

FLCL 2017-04-27 19:50

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7755309)
Separat dag för armar, hög volym dvs 15-20 reps för biceps och lika mycket för triceps, ett armpass per vecka. Börja med någon tung övning med relativt låga reps, som skivstångscurl eller liknande för biceps och resten av passet mer pumpliknande träning med maskiner och kablar, konstant spänning i muskeln, osv.

Är detta något man bör köra för alla muskler om storlek är det man är efter?

Mats J 2017-04-27 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av HenrikJ (Inlägg 7755491)
Imponerande armstorlek, men 64 på benen låter lite i underkant i förhållande till det?

Har kört ben lika hårt som allt annat, har sjukt svårt att få bra volym på benen, just nu provar jag högre repsantal och kortare vila i 6 månader men har inte hänt något alls. När jag börja träna som 18 åring hade jag 29 i överarm och 49 i ben så benen har ökat klart sämre än armarna rent procentuellt.

ceejay 2017-04-27 20:11

Tänkte komma in och ge min expertis, sen insåg jag att jag har kassa armar. :(

Mats J 2017-04-27 20:16

Just nu kör jag armar 4 ggr veckan - 4 set per gång.. återkommer med hur det funkar, har aldrig kört på den frekvensen förut. 8, 12 och 15 reps rullande

Anders The Peak 2017-04-27 20:26

Man/kvinna behöver ta hänsyn till längd för att kunna bedöma armvolymen.

http://www.ambal.ru/96238414802.jpg

Därför tycker jag att man bör fokusera på det och inte på måttbandet.

När det gäller träning tror jag att de flesta svarar bäst på relativt modesta vikter och fokusera på bra kontakt och grym pump för att få bra volym på armarna till sin storlek.

Anders The Peak 2017-04-27 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av ceejay (Inlägg 7755525)
Yea, jämför cutler med en på 197cm och 170-180kg kroppsvikt.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...2c5c66a884.jpg

Arnie påstods att ha 55 cm i överarm. Sergio Oliva sa att han var den ende av dem som hade 50 cm i överarm med pump :) Brian har 58-60 cm Tro att lilla Arnie hade 22.5 inches känns lite löjligt.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:20.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)