Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Mago 2008-12-13 00:22

Citat:

Ursprungligen postat av Jacksatan (Inlägg 3368910)
"Okunniga respektlösa red necks.". Var väl exakt vad det var då? Det var ju inte ens en sport så det var ju enbart folk som ville se våld dess vildaste form.

Ah, jo. Jag tänkte mest på omotiverat buande.

hoikka poika 2008-12-13 04:26

Citat:

Ursprungligen postat av Kräket (Inlägg 3368464)
På vilka punkter skiljde sig reglerna när det gällde markkampen i Pride jämfört med UFC?

Det har kommit en del svar men jag ger min syn på saken i alla fall!

De två största faktorerna var, i följande ordning:
  1. Avsaknad av "bur"
  2. Armbågar
I Pride flyttades fighters in i mitten ringen om de blev för insnärjda i repen (det var ju en "vanlig" boxningsring i Pride). Detta gjorde att "trycka upp i buren och armbåga"-taktiken som är så populärt i UFC försvann helt. Bra markteknik premieras alltså.

Att förbjuda armbågar i markkampen ( men tillåta knän ) gör markkampen mer dynamisk. Man tvingar MAO ut personen som sitter i guarden till halvguard för att utföra de kraftfullaste teknikerna. I guarden är man rätt säker medans halvguarden lämnar öppningar till den som är i "underläge". Mer dynamik och fokus hamnar mer på teknik inte "kött".

Sparkar mot en "golvad" (i UFC mening, alltså förbjudet) person hindrar dynamiken, flödet i fighten hindras. Genom att tillåta kraftfulla tekniker, så som sparkar, i ett sådant läge gör att deltagare undviker de svaga positionerna där man riskerad att bli sparkad på utan att kunna återgälda. I UFC ser man lägen där fighters utnyttjar denna "säkerhetsregel" till max och flödet i matchen försvinner!

Jag är ingen expert på MMA, men har sysslat några år med det. Det roligaste är ju matcher som hela tiden rör på sig. Från stående till nedtagningar till sub-wrestling, och åt andra hållet! Jag tycker att regler ska utformas så att de är så få som möjligt men ändå håller fightern säker och ökar sannoliken för en verkligt dynamisk match!

Min personliga syn på "fightgalor" är att regelsystemet ska vara så nedstrippat som möjligt. Säkerhet för utövarna ska självklart vara en del av systemet. Ungefär som det är idag. Men reglerna måste också utformas i ett syfte att hamna i en dynamisk match. Jag har inga problem med G'n'P. Men när det upphöjs till allmänt rådande taktik så skulle jag se över regelsystemet direkt! G'n'P är i dagsläget den bästa taktiken i UFC. Muskler vinner oftast över teknik och det gör det tråkigt att se på ( i mina ögon ). Jag anser att det inte är fel att muskla sig till en teknik, men att muskla sig till en vinst är krogslagsmål och ointressant ( imho ).

Kwon 2008-12-13 04:58

Det bästa med Pride-reglerna (och Dream) är att man kunde knäa på sittande/liggande motståndare, vilket gjorde att man kunde utnyttja north-south position på ett underbart sätt.

Soccerkicks och Stomps var även tillåtna vilket gjorde kampen mer dynamisk och någon fjösade för mkt och låg på rygg och väntade.

dared 2008-12-13 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av hoikka poika (Inlägg 3369064)
text.

Håller helt med!
--

När Pride var som bäst var det ju ingen idé att ens titta på UFC för de var så överlägsna genom hela deras promotion. Nu är dock UFC mycket bättre än då. (Fast inte bättre än Prides storhetsdagar imo.

Jag tycker Dream börjar ta sig mer och mer. Hoppas de kan få fler duktiga västerländska fighters!

--
Ser fram emot Shoguns comeback riktigt mycket faktiskt även om "bristerna" i UFCs regelverk jämtemot Pride kommer synas speciellt mycket här. Som du är inne på med dynamiken Hoikka, så kommer nog "flowet" förstöras endel för Shogun i UFC. Aja, hoppas han iaf kommer in i bra form!

Jag tar upp Shogun för att det är sånna aggressiva, mångsidiga, tekniska och dynamiska fighters jag älskar att se. Verkligen tusen gånger mer intressant än en college-wrestlare som tar ned och grötar armbågar i en kvart.

hoikka poika 2008-12-13 15:25

Jag var rätt full när jag skrev inlägget som ni svarade på, kanske inte mitt mest välformulerade men meningen gick ju fram :)

Spiffy 2008-12-13 16:53

Håller helt med de senaste inlägget :thumbup:
Att man i ufc kör med 10-point must system är också mycket sämre i min mening.

hangatyr 2008-12-13 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av rife (Inlägg 3368471)
En av dom största skillnaderna är ju armbågarna som är tillåtna i UFC men inte i PRIDE

den stora skillnaden är ringen kontra buren, skulle jag säga. ring medför roligare markspel.

Kwon 2008-12-19 04:18

Wanderlei och Minotauro Nogueira tränar tillsammans. En nyskapad union som skakar hela den brasilianska MMA-världen!

Krampus längst till vänster. (?) :D
http://www.graciemag.com/data/images...andMinota3.jpg

Krampus 2008-12-19 04:24

Yeah! :D

Hank 2008-12-19 10:20

haha Wanderlei, Nogueira och Forrest... Där snackar vi om köttiga grappar!

CrazyJoeDavola 2008-12-19 21:31

Såg precis trailern för UFC92, många grymma fighter det kommer bli! :D *drool*

dared 2008-12-19 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av CrazyJoeDavola (Inlägg 3381146)
Såg precis trailern för UFC92, många grymma fighter det kommer bli! :D *drool*

Verkligen. Vi kan ju börja med lite tips redan nu.

Forrest Griffin
vs Rashad Evans - Tror och hoppas att Griffin tar denna, blir nog en bra och öppen fight dock!

Antonio Rodrigo Nogueira vs Frank Mir - Big Nog borde vinna denna. Har svårt att se Mir subba eller knocka Nog.

CB Dollaway vs Mike Massenzio - Svårt och veta hur pass mycket CB har utvecklats.

Wanderlei Silva vs Quinton Jackson - War Wand!! Silva är ju störtskön, blir nog en jävligt svår och jämn fight dock. Hoppas på Silva.

Cheick Kongo Vs. Mostapha Al Turk - Kongo vinner denna stående fight.

Yushin Okami Vs. Dean Lister -- Jag hörde att denna fight är på underkortet och CB Dollaway-fighten är på huvudkortet, hur tänker de då? Lär kunna bli en grym fight.

Antoni Hardonk Vs. Mike Wessel

Matt Hamill Vs. Reese Andy

Ryo Chonan Vs. Brad Blackburn - Har man spöat Anderson Silva med en Flying Scissor Heel Hook kan man ju inte torska denna fight.

Dan Evensen Vs. Pat Barry -- För att han är norsk och kallas the Viking.

Kwon 2008-12-21 18:51

11 åringar kickin' ass!

Kyokushin Karate VS Sanda

Sebbe_H 2008-12-21 23:02

:D

http://img.photobucket.com/albums/v1...4557bta1-1.gif

Kwon 2008-12-24 02:53

MMA-världen väntar nu på denna fight. Wand VS Rampage 3!
http://www.unionfans.ru/unionfans/fi...kson_Silva.jpg


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)