Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2010-07-05 14:08

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4461998)
Jo, det ser inte så "skolat" ut i alla lägen, men det är bara så att vissa har den där medfödda förmågan att slå hårt, om Carwin har detta eller om det har att göra med hans fysik (mest) att han knockar folk det är svårt att säga.

Nu mer än något annat ska vi alla komma ihåg att det var en ganska naturlig sak att han brände ut sig, först och främst så mycket muskelmassa att syresätta men kanske viktigare att han har en så stark brottningsbas.
Brottare är kanske de bäst fysade atleterna i mma men de fostras från barnsben att ge -allt- i de minuter som en brottningsmatch pågår, väldigt typiskt att brottare får lära sig den hårda vägen i mma att de måste hålla tillbaka lite i början av sina matcher.
Randy Coutore har bland annat berättat om hur han lärde sig den läxan i en av matcherna mot Pedro Rizzo och hur det var det värsta han varit med om att vara helt slut i buren. I det fallet kunde han hålla ned en kickboxare, men har man en jävligt stark brottare att handskas med är det i princip kört i det läget.
Nu Randy kom igen och blev en av de bäst tränade atleterna efter detta som är känd för att kunna mala ner sina motståndare genom alla 3-5 ronderna, så i min mening är det viktigaste nu vad Shane gör för förändringar efter denna förlust, uppenbarligen har han hur mycket talang som helst.

Vad är det som gör att fighters tar slut i en fight snabbare än på träning? Är det allt det extra adrenalinet som höjer pulsen och att mer blod pumpas till musklerna?

Jag tror också att det kan vara en fördel för Carwin att hitta en vikt där han inte måste skära vikt för att nå gränsen. Det verkar som många kan just lida konditionsmässigt då.
Apropå att ta ut sig helt, lite intressant för jag kollat på en massa om catch wrestling och hur det tydligen påstås vara grunden till allt som har med grappling att göra och där påstår Billy Robbinson (en av de få gamla utövarna som fortfarande lever) att cach as catch can brottare kunde slåss i timmar. Han nämner ngn olympisk brottningsmatch, som på den tiden var mer lik catch, som pågick i 10 (!) timmar. Vidare så sa han att en brottare på 170 lbs kunde vinna mot 280 lbs monster pga just teknik och kardio.

Doctor Snuggles 2010-07-05 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av palme (Inlägg 4462005)
Tycker faktiskt det är hans ända riktiga seger, killen gjorde en enkel sub men han gjorde iaf nåt förutom att ligga å jucka på motståndarn. Å han visa att han tål lite stryk.
Dock fortfarande slagrädd...

Carwin var väl lite för självsäker över sin grymma slagstyrka och borde börja köra lite cardio om han vill vinna titlar. Lite pinsamt att va så trött efter bara en rond (med tanke på nivån).

Har JDS eller Cain nån chans mot brock? Alla tar ju brock i skicklighet men han är äckligt stor, jag är tveksam.



Vad sysslade fedor med? Bjuda armen sådär till verdum...

Har vi inte lärt oss än att storlek knappast är det viktigaste attributet. Kolla på Pudde. :D
Brock är freakig därför att han är relativt uthållig och snabb trots sin vikt, men han kommer få problem mot ngn som Cain som är bra stående, tålmodig, och är hur uthållig som helst.
Jag ser matchen mot Cain se ut så här, igen: Cain får in något slag i en serie, Brock leker sköldpadda, Cain tar ner Brock och mjukar upp honom lite grann. Brock lyckas ta sig upp. Repeat.

delta_mats 2010-07-05 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462037)
Har vi inte lärt oss än att storlek knappast är det viktigaste attributet. Kolla på Pudde. :D
Brock är freakig därför att han är relativt uthållig och snabb trots sin vikt, men han kommer få problem mot ngn som Cain som är bra stående, tålmodig, och är hur uthållig som helst.
Jag ser matchen mot Cain se ut så här, igen: Cain får in något slag i en serie, Brock leker sköldpadda, Cain tar ner Brock och mjukar upp honom lite grann. Brock lyckas ta sig upp. Repeat.


Vi får se hur slagrädd Brock är nästa match, det är något han kommer träna otroligt mycket på kan jag tänka mig. Sjävlklart kan han inte jobba bort allting eller bli skicklig på den korta tiden men förbättringar lär ju ske.

Det mest intressanta kommer nog bli att se hur Cain handskas med Brock över sig, för det scenariot lär nog uppstå.

tntballe 2010-07-05 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462030)
Vad är det som gör att fighters tar slut i en fight snabbare än på träning? Är det allt det extra adrenalinet som höjer pulsen och att mer blod pumpas till musklerna?

Det och att dom är på helspänn så att musklerna jobbar i onödan.


Jag kan inte förstå hur någon kan vara slagrädd när dom tagit sig till den nivån.

Doctor Snuggles 2010-07-05 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4462049)
Vi får se hur slagrädd Brock är nästa match, det är något han kommer träna otroligt mycket på kan jag tänka mig. Sjävlklart kan han inte jobba bort allting eller bli skicklig på den korta tiden men förbättringar lär ju ske.

Det mest intressanta kommer nog bli att se hur Cain handskas med Brock över sig, för det scenariot lär nog uppstå.

Det påstås dock att man inte kan träna bort slagrädsla så lätt, särskilt om man redan är 30+. Vi får la se.
Jag tvivlar faktiskt på att Brock kommer få ner Cain, men visst kan det bli någon enstaka sådan. Men jag tror dock inte att Brock kommer lyckas göra så mycket skada där.

dared 2010-07-05 14:32

Brock måste helt klart göra stora förbättringar stående inför kommande fighter för att behålla bältet en tid. Gör han det kan han kanske sänka någon med dasslocken eller klara sig tills han når nedtagningen, dock såg det rätt bedrövligt ut det man såg mot Carwin får jag säga.

Men jag är rätt övertygad om att han kommer förbättra det, frågan är om det blir tillräckligt bara. Är ju både teknik och instinkter han bör förbättra en hel del från förra matchen.

cero 2010-07-05 14:34

Citat:

Jag kan inte förstå hur någon kan vara slagrädd när dom tagit sig till den nivån.
Är ju knappast konstigt att någon med Brocks boxning är rädd för att stå och slunga mot Shane tex.

delta_mats 2010-07-05 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462057)
Det påstås dock att man inte kan träna bort slagrädsla så lätt, särskilt om man redan är 30+. Vi får la se.
Jag tvivlar faktiskt på att Brock kommer få ner Cain, men visst kan det bli någon enstaka sådan. Men jag tror dock inte att Brock kommer lyckas göra så mycket skada där.

Lätt kanske det inte är men visst går det. Enligt mina erfarenheter inom boxning så är det fullt möjligt.

SAV 2010-07-05 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462037)
Har vi inte lärt oss än att storlek knappast är det viktigaste attributet. Kolla på Pudde. :D
Brock är freakig därför att han är relativt uthållig och snabb trots sin vikt, men han kommer få problem mot ngn som Cain som är bra stående, tålmodig, och är hur uthållig som helst.
Jag ser matchen mot Cain se ut så här, igen: Cain får in något slag i en serie, Brock leker sköldpadda, Cain tar ner Brock och mjukar upp honom lite grann. Brock lyckas ta sig upp. Repeat.

Me too. Jag gillar inte tanken men Brock kan mycket väl bli av med bältet snart och inte få tillbaka det på ett bra tag

delta_mats 2010-07-05 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462060)
Är ju knappast konstigt att någon med Brocks boxning är rädd för att stå och slunga mot Shane tex.

Fast i det här fallet tror jag mer han fick "fly för livet instinkt" som är vanligt för de som inte tränat så länge. Tror inte han förstod att hans boxning inte räckte till och av den anledningen tog till flykten så att säga.

cero 2010-07-05 14:37

Ingen som nappar på att slagrädslan kommer just för att han är en värdelös boxare? Och det vet han själv. Precis som att någon som inte kan brottas skulle vara rädd för att gå in i clinchen. Precis som någon som inte kan jiu-jutsu är rädd för att hamna i guard.

Citat:

Fast i det här fallet tror jag mer han fick "fly för livet instinkt" som är vanligt för de som inte tränat så länge. Tror inte han förstod att hans boxning inte räckte till och av den anledningen tog till flykten så att säga.
Tveksamt..

delta_mats 2010-07-05 14:41

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462057)
Det påstås dock att man inte kan träna bort slagrädsla så lätt, särskilt om man redan är 30+. Vi får la se.
Jag tvivlar faktiskt på att Brock kommer få ner Cain, men visst kan det bli någon enstaka sådan. Men jag tror dock inte att Brock kommer lyckas göra så mycket skada där.

Vi får se helt enkelt. Men det är ju liksom där det står och faller, om Brock ska vinna eller ej. Stående kommer han inte kunna göra något, annat än en lucky punsh möjligtvis. Hans chans är att få ner Cain på marken och avsluta på ground and pound eller om möjligt en submission, han är såpass stark att han är kapabel att dra in ett lås bara därför.

delta_mats 2010-07-05 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462073)
Ingen som nappar på att slagrädslan kommer just för att han är en värdelös boxare? Och det vet han själv. Precis som att någon som inte kan brottas skulle vara rädd för att gå in i clinchen. Precis som någon som inte kan jiu-jutsu är rädd för att hamna i guard.



Tveksamt..

I just det här fallet tror jag faktiskt det. Han fick ta emot slag och tappade blicken, höjde armarna och skyddade sig samt tog till flykt. Det är typiskt på någon som inte har kontroll.

Edit! Hade hans boxning varit bättre skulle förmodligen hans reflexer att titta bort och skydda sig samt springa iväg vara borttränad. Så det beror ju på dålig boxning på sätt och vis.

tntballe 2010-07-05 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462073)
Ingen som nappar på att slagrädslan kommer just för att han är en värdelös boxare? Och det vet han själv. Precis som att någon som inte kan brottas skulle vara rädd för att gå in i clinchen. Precis som någon som inte kan jiu-jutsu är rädd för att hamna i guard.



Tveksamt..

Man behöver inte kunna boxas/slåss för att våga ta en smäll. Även om slagrädslan ökar av dålig boxning så hör dom inte ihop på det sättet.
Rädd för att hamna i lägen man inte tränat inför är dom flesta, att hantera det genom att frysa/springa o gömma sig är dåliga alternativ.

young_george 2010-07-05 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462030)
Vad är det som gör att fighters tar slut i en fight snabbare än på träning? Är det allt det extra adrenalinet som höjer pulsen och att mer blod pumpas till musklerna?

Det, och att det inte går att jämföra intensiteten i en riktig match med den på träning. En match blir på liv och död på ett annat sätt än träning någonsin kan bli, när man vet att ens träningspartner kommer stoppa om du håller på att gå under. Även om detta antagligen sker på tävling också, så verkar inte kroppen förstå det.

Jag minns min första SW-match, som bara varade i 30 sekunder innan jag vann, men efteråt var jag så trött att jag bara satt i ett hörn och skakade.
Detta trots att jag har relativt god kondition och brukar kunna sparras längre än mina viktjämnlika (100kg).


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)