Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

dared 2013-01-19 18:43

Jag tror och hoppas att en tränad Mousasi är samma sak som motivated Penn etc. och att Gustafsson som stor LHW och som tränat rejält hårt länge nu kan styra matchen mot Mousasi som egentligen är en MW. Håller med om att Mousasi är farligare rent tekniskt stående och liggandes, men tror storlek, styrka, träning och takedowns är med på Gustafssons sida. Är det 5 ronders som jag tror så kommer nog detta synas allt mer. Alex verkar dessutom rätt svår att avsluta... Tror och hoppas Mousasi får det väldigt svårt på rygg med svep osv mot den större motståndaren.

Jaja, är taggad iaf :D

Tricklew 2013-01-19 18:44

Känns som en logisk matchup, och en fight jag gärna ser, Målaren har inget att hämta mot Jon Jones för tillfället iaf.

Tediiieee 2013-01-19 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6219873)
Båda är ju 1-2 fights från en titelshot, så matchupen är ju rätt logisk egentligen. Plus att de är väl de enda som inte är uppbokade.

Jo kanske det, skulle hellre vilja se Gerard gå ner till MW.
Sen var ju gus 0 matcher ifrån titel igentligen, och gerard har väll knappt vunnit över nån i top 10 lhw(inte i ufc iallall:D:D )

Aja, hype derailment trådarna efter denna match på sherdog kommer bli roliga iallall :)

Doctor Snuggles 2013-01-19 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av dared (Inlägg 6219877)
Jag tror och hoppas att en tränad Mousasi är samma sak som motivated Penn etc. och att Gustafsson som stor LHW och som tränat rejält hårt länge nu kan styra matchen mot Mousasi som egentligen är en MW. Håller med om att Mousasi är farligare rent tekniskt stående och liggandes, men tror storlek, styrka, träning och takedowns är med på Gustafssons sida. Är det 5 ronders som jag tror så kommer nog detta synas allt mer. Alex verkar dessutom rätt svår att avsluta... Tror och hoppas Mousasi får det väldigt svårt på rygg med svep osv mot den större motståndaren.

Jaja, är taggad iaf :D

Skillnaden är att en "otränad" Mousasi är i princip obesegrad mot rätt hyffsat motstånd.
Mousasi har dessutom inte så mycket att förlora. Vinner han inte så kan han alltid gå ner till MW, som han ändå funderat över.
Han hade inga problem med att svepa OSP som är en STOR och atletisk lhw.

dluddeckens 2013-01-19 20:40

Läste lite på mmanytt.se och mängder gnäller på att det är en jävligt dålig match, att Gustafsson förtjänar titelmatch/eller iaf bättre motstånd.
Jag tycker detta är en perfekt match för honom, han får möte en tekniskt jävligt skicklig person med lååång erfarenhet. Tycker det är en bättre matchup än att åka på Rashad, tror Gustafsson mår bra av att försätta nöta brottning ett halvår till innan han ställs mot en riktigt bra brottare igen (typ Rashad, eller Jones).

cero 2013-01-19 20:49

Bra match om man tänker motstånd, men dålig om man tänker marknadsföring/karriär. Han riskerar att gå miste om sin 6-matchsstreak mot någon som fortfarande är okänd och inte har tävlat i UFC än. Men å andra sidan är det onödigt att bränna en titelmatch om han inte är redo, vilket jag inte tror att han är. Fast Jones utvecklingskurva pekar iofs rakt uppåt, så det kanske är nu man ska passa på att försöka slå honom.

Citat:

Jag tror och hoppas att en tränad Mousasi är samma sak som motivated Penn etc.
Känns också lite så, men vi får väl se. Har hört att Mousasi inte ens har separata tränare för olika discipliner?

Doctor Snuggles 2013-01-19 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6220147)
Bra match om man tänker motstånd, men dålig om man tänker marknadsföring/karriär. Han riskerar att gå miste om sin 6-matchsstreak mot någon som fortfarande är okänd och inte har tävlat i UFC än.



Känns också lite så, men vi får väl se. Har hört att Mousasi inte ens har separata tränare för olika discipliner?


Han hade inte det, nej. Nu så ska han ha det, och överlag ta i lite på träningarna och inte bara komma o gå som han vill. Nu är han säkert en tvättäkta talang, men man kan fråga sig om fler fighters inte borde ta det lite mer piano. Mousasi skadade sig väl precis när han började ta träningen lite mer seriöst. Rory har ju t.ex. börjat att ta vilodagar när han känner att han behöver det, istället för att "push through the pain" som verkar vara väldigt vanligt på mma gym.
Kanske har också något att göra med kult-mentaliteten som Ryan Hall berörde i sitt "brev". Alla ska alltid vara där och träna skithårt, annars sviker man sitt team, sin coach osv.

cero 2013-01-19 21:05

Citat:

Kanske har också något att göra med kult-mentaliteten som Ryan Hall berörde i sitt "brev". Alla ska alltid vara där och träna skithårt, annars sviker man sitt team, sin coach osv.
Jo, kan tänka mig det. Speciellt i sporter med alfakulturer som MMA. Killarna på Chute Box hade antagligen inte ens ordet "vilodag" i deras vokabulär. Känns som att det är väldigt ostrukturerade och amatörmässiga träningsupplägg från många olika håll i MMA, men sen är det ju en väldigt ny sport så. Inte för att jag har insikt i precis allt, men jag har fått den uppfattningen.

Vad är det för team Mousasi tränar mest med? Står 7 olika på hans wikisida. Och för er som tittat mycket på hans matcher: hur mycket stryk har han tagit än så länge? Nästan 40 matcher och bara 27 år gammal.

Doctor Snuggles 2013-01-19 21:21

Minns inte att jag någonsin sett honom ta mycket stryk, särskilt inte från ryggen. Eftersom han verkar tagit det lugnt med träningen så har han säkert inte sparrats hårt så ofta heller, vilket borde ge honom några år extra.

Doctor Snuggles 2013-01-19 21:32

Haha, satt o räknade hur många vinster via avslut han hade och såg detta på wiki:
Citat:

Loss 28–3–1 Muhammed Lawal Judging panel high on bath salts Strikeforce: Nashville April 17, 2010 5 5:00 Nashville, Tennessee, United States Lost Strikeforce Light Heavyweight Title
29 är det förresten. 29 av 33 vinster via avslut.

eternallord 2013-01-19 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6220213)
Minns inte att jag någonsin sett honom ta mycket stryk, särskilt inte från ryggen. Eftersom han verkar tagit det lugnt med träningen så har han säkert inte sparrats hårt så ofta heller, vilket borde ge honom några år extra.

Jag har för mig att han sa att sparras är i stort sett det enda han gjort. Lite som Mark Hunt.

dluddeckens 2013-01-19 22:19

Okej!

Nattens gala:

Jag hoppas att Vitor tar det i första ronden (annars blir det nog tufft för honom).


Vet någon vilken tid galan börjar svensk tid?

eternallord 2013-01-19 22:53

Jag gillade att Bisping sa "There's no Jesus" till Vitor, så nu hejar jag på honom för första gången någonsin. Hade även varit lite kul med någon ny contender till Anderson nu när så många hypetrains har derailats. Och ja, det är obehagligt hur många svengelska ord som smyger sig in när man diskuterar MMA, men vafan.

Doctor Snuggles 2013-01-19 23:37

prelims börjar

cero 2013-01-19 23:40

Finns det på Youtube? Hittar ej.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)