Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2012-11-09 17:49

Wow. Trodde inte det skulle ske så snart. Alltså kvinnor i UFC.

nitz 2012-11-09 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6085631)
Wow. Trodde inte det skulle ske så snart. Alltså kvinnor i UFC.

Nej det känns nästan lite som en vändning över en natt

cero 2012-11-09 18:38

Mycket beror nog på Rondas framfart. Hon är färgstark, attraktiv enligt många, utåtriktad och bryter armar av folk på minuter. Potentiell pengako för Dana mao. Samtidigt får organisationen bra PR, och sporten legitimitet.

Frågan är om man kan få ihop en vettig division? Man skulle ju kunna slopa bantam/feather och göra en 140-klass.

Doctor Snuggles 2012-11-09 18:43

Njä, det kommer nog ta lite tid innan det blir en vettig division. Finns vad, 4-5, hyffsat bra tjejer i Rondas viktklass? Tvivlar på att de kör en mellandivision, med tanke på att divisionerna redan är etablerade. Kommer nog bli "one-off fights" som Dana sagt flera gånger. Kanske kommer jobba med Invicta för att få fram talang så Ronda får slåss hyffsat ofta.

cero 2012-11-09 18:49

Har inte boxning samma problem? Att det inte finns nog med talang för att göra några vettiga viktklasser alltså. Och det är ju en väldigt etablerad sport..

Doctor Snuggles 2012-11-09 18:53

Present till krampuss:

Doctor Snuggles 2012-11-09 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6085753)
Har inte boxning samma problem? Att det inte finns nog med talang för att göra några vettiga viktklasser alltså. Och det är ju en väldigt etablerad sport..

Finns säkert en massa duktiga kvinnliga boxare. Den sporten är väl dock mer gubbig och gubbar gillar inte se tjejer slå varandra i ansiktet. Det kan ju bara vara en sådan grej som att det är ett paradigmskifte på gång, där unga gillar mma mer än boxning och samtidigt är öppna till att se kvinnor slåss.
MMA kommer ju dessutom från ett annat håll, eller många håll, där tjejer kan bli intresserade. Genom grappling, brottning och bara vanliga självförsvarskurser. Tror också att nivån mellan män och kvinnor i grappling är närmre än i boxning, iaf teoretiskt sett, då grappling inte bara handlar om explosivitet och perfekt koordination.

Tigerkotten 2012-11-09 19:12

Själv tycker jag det är sjukt trist att de ska börja med kvinnor i UFC, ser framför mig att de kommer komma in här och där på korten. Så det kan bli ännu flera UFC cards.

Om det nu "måste" vara, hoppas jag att det blir female only UFC cards. Men så lär det ju inte bli.

Doctor Snuggles 2012-11-09 19:19

Det kommer bli fler events oavsett, då UFC håller på att invadera fler länder, men de kanske blir mer lokala. Det kommer ju en TUF Kina snart, t.ex. En TUF Indien är på väg också.
Jag ser inte problemet med fler events, så länge talangen finns där. Man kan alltid välja att inte se events man inte är intresserad av.
Det är bra att sporten blir så stor som möjligt, i så många länder som möjligt, för oss som fans. Det kan finnas hur mycket talang som helst som vi fortfarande inte sett, eller någonsin skulle se, annars. Det kanske finns 10 st nya Anderson Silva undangömda på Afrikas savanner, i Borneos regnskogar,
i bergstrakterna i Tajikistan eller wherever.

eiri 2012-11-09 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av tigerkotten (Inlägg 6085788)
om det nu "måste" vara, hoppas jag att det blir female only ufc cards. Men så lär det ju inte bli.

+1 :(

baggard 2012-11-09 19:55

Oavsett vikt så kommer ju det vara en riktig tunn divison för kvinnorna. Förhoppningsvis slipper man se alltför dåliga fighters, men kul i alla fall. Kanske den här skjutsen som behövs för att det ska börja spruta ut kvinnliga fighters.

Appråpå talang och potential vi inte känner till, har ni sett dom där afrikanska slagskämparna som slåss i någon slags arena någonstans i Afrika i kallingar. Tror dom bara fick slappa varandra men brottning, lås och annat var tillåtet. Hittar fan det inte nu men var rätt skoj att se faktiskt hehe.

Tigerkotten 2012-11-10 00:02

Jo men redan nu har ju flera cards börjat tunnats ut, som t.ex Jones matchen som blev avblåst. Hade de haft ett bättre card så hade det funnits alternativa huvudmatcher.

strikt 2012-11-10 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av baggard (Inlägg 6085867)
Oavsett vikt så kommer ju det vara en riktig tunn divison för kvinnorna. Förhoppningsvis slipper man se alltför dåliga fighters, men kul i alla fall. Kanske den här skjutsen som behövs för att det ska börja spruta ut kvinnliga fighters.

Appråpå talang och potential vi inte känner till, har ni sett dom där afrikanska slagskämparna som slåss i någon slags arena någonstans i Afrika i kallingar. Tror dom bara fick slappa varandra men brottning, lås och annat var tillåtet. Hittar fan det inte nu men var rätt skoj att se faktiskt hehe.

Har för mig jag sett det där.

De möter varandras stammar typ en gång per år. Brottningshållet osv.

Doctor Snuggles 2012-11-10 01:02

Citat:

Ursprungligen postat av Tigerkotten (Inlägg 6086373)
Jo men redan nu har ju flera cards börjat tunnats ut, som t.ex Jones matchen som blev avblåst. Hade de haft ett bättre card så hade det funnits alternativa huvudmatcher.

Det beror ju iof mer på att det vart typ 3 gånger så många skador i år, vilket inte UFC räknade med.
Vad de istället borde göra är bygga upp sina fighters mer, särskilt underkortsfighters och upandcoming. De gör ju en del sådant, men det är främst fokuserat på dem som redan är kända, och ofta så känns reportagen rätt ointressanta ändå. De borde få in lite mer drama så folk blir emotionellt investerade, oavsett om dramat är fabricerat eller äkta. Sonnen och Fitch är ju det bästa exemplet hur lite drama markant kan skilja två tråkiga fighters åt i popularitet. Och då är Fitch egentligen den bättre fightern.

nitz 2012-11-10 02:25

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6086461)
Det beror ju iof mer på att det vart typ 3 gånger så många skador i år, vilket inte UFC räknade med.
Vad de istället borde göra är bygga upp sina fighters mer, särskilt underkortsfighters och upandcoming. De gör ju en del sådant, men det är främst fokuserat på dem som redan är kända, och ofta så känns reportagen rätt ointressanta ändå. De borde få in lite mer drama så folk blir emotionellt investerade, oavsett om dramat är fabricerat eller äkta. Sonnen och Fitch är ju det bästa exemplet hur lite drama markant kan skilja två tråkiga fighters åt i popularitet. Och då är Fitch egentligen den bättre fightern.

En sak till i min personliga åsikt är ju att jag faktiskt hellre har fler galor som inte är lika tok stacked men ändå har många bra fighters.
T.ex så gillade jag verkligen Pride FC och tyckte det var superkul att alla deras kort var så "stacked" som de var MEN på samma gång så om man räknar med alla deras mindre galor så petade de ut 68 galor på 10 år.
Sedan är det väl flera av oss som kollar på Strikeforce också?
Som idag ägs av Zuffa, vore det så hemskt om dessa galor gick som fler UFC galor?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:29.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)