Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2012-10-25 22:12

Vad för data syftar du på? Och varför skulle avsaknaden av den göra att man får sämre förutsättningar för att kamma hem pengar?

Vem var favoriten i Jones/Shogun, Alexander/Hamill, GSP/Serra 2?

Min poäng är att man sällan genom att titta på records kan förutspå vinnaren i MMA. I fotboll är det mycket lättare.

favve 2012-10-25 22:17

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6059116)
Är det någon som har tjänat bra med pengar på MMA-betting här? Känns som att det finns potential för att dra in en del i en sport som MMA. Vanligt med matcher som är jämna på papper men där den ena har ett uppenbart övertag - Anderson/Franklin, Cain/Brock, osv. Sen kan man ju alltid lägga en rejäl slant på totala mismatches som McKenzie/Mendes, Glover/Maldanado (blev ju lite ankdans där, men endå), Anderson/Leben osv, även om man oddsen är låga. I en större och mer etablerad sport som fotboll är nivån mycket högre och jämnare, vilket kanske gör det svårare att förutspå saker.

Har en bekant som brukar vinna en hel del pengar på mma. Det är inte ofta han tippar och när han väl gör det är det matcher med en solklar favorit till låga odds. Han kan tippa en match till oddset 1.20, men då slänger han iofs in ordentliga summor. Vi pratar flera månadslöner på ett spel.

cero 2012-10-25 22:23

Vilka matcher brukar han lägga flera månadslöner på? En match som Anderson/Bonnar hade jag nog vågat lägga en hel del tusenlappar på. Du kan ju be din vän titta på GSP/Serra 1 och se om han är lika optimistisk efteråt. :D

favve 2012-10-25 22:53

Det är sådana matcher. Vet inte om han spelade på just den matchen. Dos Santos mot Mir spelade han iaf. För mig som max satsar några hundralappar känns det skitsamma till så låga odds, men har man koll på läget och mycket pengar tillgodo så kanske det lönar sig?

Tigerkotten 2012-10-25 23:44

Det är ALLTID en risk att man förlorar, visst att den är minimal men risken finns.

GSP vs Serra i första mötet kan inte varit högt på GSP t.ex

Tricklew 2012-10-25 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av Tigerkotten (Inlägg 6059401)
Det är ALLTID en risk att man förlorar, visst att den är minimal men risken finns.

GSP vs Serra i första mötet kan inte varit högt på GSP t.ex

Kan inte vara kul att lägga ut 3 månadslöner på GSP vs Serra 1, Fedor vs Werdum etc. I en sport som denna, där skador är så frekventa kan man aldrig veta i vilken form en fighter dyker upp i. Finns enormt många variabler att ta i beaktande.

Tigerkotten 2012-10-26 00:07

Jo räcker ju med ett slag ibland för att förändra hela matchbilden :) Fast man borde nog kolla upp det där med oddsen lite mera, nu senast bigfoot t.ex undrar jag om han ens var favorit mot den där han mötte.

cero 2012-10-26 08:25

Serra är dock känd för att ha rejält med kraft i händerna, så sådana matcher ska man nog undvika att lägga allt för mycket pengar på även om GSP är 100x bättre. Matcher där den ena är löjligt överlägsen tekniskt och där motståndaren är dålig på att avsluta kan man satsa på ist.

olwe 2012-10-26 08:40

Ett tips är att försöka gå på bettingen precis när sidorna lägger ut oddsen. Ofta är de mer felsatta i början och anpassar sig lite bättre när bettsen börjar rulla in.

eternallord 2012-10-26 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av Tigerkotten (Inlägg 6059412)
Jo räcker ju med ett slag ibland för att förändra hela matchbilden :) Fast man borde nog kolla upp det där med oddsen lite mera, nu senast bigfoot t.ex undrar jag om han ens var favorit mot den där han mötte.

Travis Browne fightades med 1 knä i princip, omöjligt att göra något ordentligt då.

cero 2012-10-26 11:53

Olwe: Bra tips!

Tror ni på att 60-80 miljoner brasilianare tittade på UFC 153? :D

Doctor Snuggles 2012-10-26 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6059246)
Vad för data syftar du på? Och varför skulle avsaknaden av den göra att man får sämre förutsättningar för att kamma hem pengar?

Vem var favoriten i Jones/Shogun, Alexander/Hamill, GSP/Serra 2?

Min poäng är att man sällan genom att titta på records kan förutspå vinnaren i MMA. I fotboll är det mycket lättare.

Med mer records vore det lättare, iaf vad gäller estimering av korrekta odds. Man får då förstås också se på vem de slagit och på vilket sätt osv. Sedan handlar det om all sorts statistik. Man har blott ganska nyligen börjat samla statistik t.ex.

Petoria 2012-10-26 13:46

Här kan ni läsa på om ni vil lära er mer om betting.

http://rationalmma.blogspot.ca/p/betting-articles.html

Kinbote 2012-10-26 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av olwe (Inlägg 6059648)
Ett tips är att försöka gå på bettingen precis när sidorna lägger ut oddsen. Ofta är de mer felsatta i början och anpassar sig lite bättre när bettsen börjar rulla in.

Samtidigt utgår man från mindre information genom att lägga bettet så tidigt, ett exempel kan vara att den ena fightern kanske har svårt att klara vikten.
Även det faktum att man binder upp pengarna under en längre tid kan vara något att ta i beaktning om man är seriös i sin betting.

olwe 2012-10-26 15:35

Citat:

Ursprungligen postat av Kinbote (Inlägg 6060364)
Samtidigt utgår man från mindre information genom att lägga bettet så tidigt, ett exempel kan vara att den ena fightern kanske har svårt att klara vikten.
Även det faktum att man binder upp pengarna under en längre tid kan vara något att ta i beaktning om man är seriös i sin betting.

Det har du rätt i, bra poänger! Med det sagt tror jag dock att det är smart för de flesta. Hur många binder upp allt sitt kapital i bettingen? Fast jag förstår poängen med att inte vilja binda kapital över en längre period, behöver ju inte bero på att man har många betts på G, andra saker i livet kan ju ställa krav.

Angående det första stycket så tror jag inte att det är en stor faktor. Om fighten inte alls blir av så får du pengarna tillbaka och i övrigt så har du ändå långt mer info innan oddsen kommer upp än du kommer att få tiden från det till att fighten går av stapeln. "dagsformen" på fighters spelar så klart roll men 1. man får ändå inte reda på de saker som faktiskt skulle förändra fighten (typ att någon slåss trots att de har en skada) 2. jämförelsevis med grundfaktan om fightern så är dagsformen mindre avgörande. Så även om jag förstår ditt argument, och tycker att det är tankvärt, så är det en mindre faktor än skillnaden i odds som faktiskt kan uppstå från det att oddset sätts i början, tills det stabiliseras lite mer. Skillnaden har vid flera tillfällen varit ganska stor.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)