Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Vilka näringstillskott bör man ta? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240627)

Glasnost 2020-05-10 11:14

Vilka näringstillskott bör man ta?
 
Om vi bortser från motionärerna, vilka näringstillskott bör en styrketränade/ muskelbyggare ta för optimal styrka/ muskeltillväxt? De som tränar hårt och målinriktat för att bygga upp sin fysik eller styrka maximalt och inte vill äta för mycket och få i sig näring på det sättet. Jag vet flera stora killar på gymmet som äter mängder med olika tillskott, som de hävdar är nödvändigt för att få ut maximalt från träningen. Det finns ingen styrkelyftare/ bodybuilder som inte tar tillskott (inte doping nu), så vilka tillskott är lämpliga för att få ut maximalt av sin träning?

Langster 2020-05-10 11:27

Citat:

Ursprungligen postat av Glasnost (Inlägg 8126999)
Om vi bortser från motionärerna, vilka näringstillskott bör en styrketränade/ muskelbyggare ta för optimal styrka/ muskeltillväxt? De som tränar hårt och målinriktat för att bygga upp sin fysik eller styrka maximalt och inte vill äta för mycket och få i sig näring på det sättet. Jag vet flera stora killar på gymmet som äter mängder med olika tillskott, som de hävdar är nödvändigt för att få ut maximalt från träningen. Det finns ingen styrkelyftare/ bodybuilder som inte tar tillskott (inte doping nu), så vilka tillskott är lämpliga för att få ut maximalt av sin träning?

Kreatin och koffein, i övrigt beror det på hur dålig kosten är. Med tillräckligt bra kost behövs inga kosttillskott.

Diomedea exulans 2020-05-10 13:56

Varför inte fråga samma stora killar på gymmet som sagt att man behöver de där tillskotten?

Läskeblask 2020-05-10 17:48

Behöver och behöver men dessa skulle jag ta utöver en bra kost

Zink
Magnesium
Kreatin
Omega 3
Multivitamin
Proteinpulver
Malto
Pwo

Hjälper dessa nån att bli stor? Njaa små fördelar får man ju och ur hälsoperspektiv kan de vara vra

zyzolol 2020-05-10 18:52

Inga (egentligen).

Kvalitativ Kost.
Nackdelar: Kan bli aningen dyrt och ensidigt.

Whey, Kreatin, Multi.
Nackdelar: Risk för dyra bajskorvar.

Steroider.
Nackdelar: Svindyrt, Flint, Extrem Akne m.m.

Glasnost 2020-05-10 19:47

Så här års ligger många på deff inför beachsäsongen, så det är inte så konstigt om man vill maximera nödvändiga näringsämnen utan att äta "för mycket". Men då är de flesta hårt tränade atleter grundlurade, då de tar tillskott av vitaminer och mineraler osv. enligt vissa. Omega 3 och Zink, kanske jag ska komplettera med, då jag idag tar lite extra proteintillskott, magnesium och multivitamin samt D & C-vitamin förstås, men det är främst för att hålla förkylningar och liknande stången.

Wain 2020-05-10 20:39

Citat:

Ursprungligen postat av Läskeblask (Inlägg 8127101)
Behöver och behöver men dessa skulle jag ta utöver en bra kost

Zink
Magnesium
Kreatin
Omega 3
Multivitamin
Proteinpulver
Malto
Pwo

Hjälper dessa nån att bli stor? Njaa små fördelar får man ju och ur hälsoperspektiv kan de vara vra

Mutivitamin har väl bara haft påvisbara negativa effekter på hälsan? Proteinpulver och socker samma sak

Magnus N 2020-05-10 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av Wain (Inlägg 8127183)
Mutivitamin har väl bara haft påvisbara negativa effekter på hälsan? Proteinpulver och socker samma sak

Enbart negativa effekter?

LunaSpice 2020-05-11 06:58

Citat:

Ursprungligen postat av Wain (Inlägg 8127183)
Mutivitamin har väl bara haft påvisbara negativa effekter på hälsan? Proteinpulver och socker samma sak

Proteinpulver? Hur tänker du nu?

Pepz 2020-05-11 07:05

generellt, om folk la lika mycket energi på att optimera sin kost som de gör med att försöka optimera diverse pulver så skulle inga pulver behövas. jo - kreatin

Och nej, optimera kosten betyder inte x gram protein och y gram kolhydrat och fett.

Inte ovanligt att folk blir chockade över mängden grönsaker de får på ett vettigt kostschema (600g per dag)

Läskeblask 2020-05-11 08:28

Citat:

Ursprungligen postat av Wain (Inlägg 8127183)
Mutivitamin har väl bara haft påvisbara negativa effekter på hälsan? Proteinpulver och socker samma sak

Angående vitaminerna kan jag ej uttala mig. Vi kan säkert hitta negativt i allt men man måste se till helheten. Tillskott är tillskott. Äter man bra så klarar man sig säkert utan. Sen tycker jag att det är praktiskt med tillskott som prottepulver

Wain 2020-05-11 08:59

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus N (Inlägg 8127184)
Enbart negativa effekter?

Ja. Multivitaminer/mineraler har så vitt jag vet bara haft påvisbara negativa effekter i studier. Men skulle gärna se om det finns något annat. Bättre med individuella tillskott om man tex har brist på D-vitamin.

Citat:

Ursprungligen postat av LunaSpice (Inlägg 8127251)
Proteinpulver? Hur tänker du nu?

Högt proteinintag har så vitt jag vet ffa negativa hälsoeffekter. Det mesta som gynnar muskeltillväxt ökar även tex cancerrisken.

Citat:

Ursprungligen postat av Läskeblask (Inlägg 8127275)
Angående vitaminerna kan jag ej uttala mig. Vi kan säkert hitta negativt i allt men man måste se till helheten. Tillskott är tillskott. Äter man bra så klarar man sig säkert utan. Sen tycker jag att det är praktiskt med tillskott som prottepulver

Du påstod att det finns hälsofrämjande effekter. Jag tror dock som sagt att motsatsen gäller för de nämnda tillskotten.

Langster 2020-05-11 09:25

Just när det gäller multivitamin/mineral-tillskott ställer jag mig dock tveksam till att de är negativa för hälsan i sig. Tror snarare att de som tror sig behöva dessa tabletter har en sämre kost och livsstil och att det är anledningen till deras sämre hälsa. Antagligen gör de varken till eller från - om man nu inte har någon brist.

Läskeblask 2020-05-11 09:39

Kanske bäst att dricka vatten och äta morötter. Ökad cancerrisk med högt proteinintag? Hur långt skall vi gå nu? Ät hälsosamt så klarar du dig, helheten avgör och dina multivitaminer och proteinpulver tar inte livet av dig. Om du är rädd så lämna bort dom

Magnus N 2020-05-11 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av Wain (Inlägg 8127292)

Högt proteinintag har så vitt jag vet ffa negativa hälsoeffekter. Det mesta som gynnar muskeltillväxt ökar även tex cancerrisken.

Nu räknar du med att personen skulle ta proteinpulver och därmed hamna på ett högt intag, vad säger att det är vad som är målet? Om han lägger sig på rekommenderade nivåer är det då direkt negativt med?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)