Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   JPS health & fitness - Intressant diskussion om träningsvolym (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236349)

Määng 2018-08-09 13:36

JPS health & fitness - Intressant diskussion om träningsvolym
 
Borge Fagerli och Mike Israetel har en intressant diskussion bland annat om träningsvolym och skillnaden mellan rekommenderad volym beroende på kontext och optimal volym.



Slartibartfast 2018-08-14 14:27

Brad Schoenfeld skrev på sin FB just om sin senaste forskning:

Citat:

consistent with the literature, there was a clear dose-response relationship for hypertrophy of the biceps, triceps, and quads with 1 set < 3 set < 5 set. In fact, the highest volume condition for the quads amounted to 45 sets per week, which resulted in markedly greater hypertrophy than the other two conditions (9 sets and 30 sets).
Så ännu vid 45 set ben i veckan fortätter kurvan uppåt. Kanske i evighet?

Frågan är ju då hur brant kurvan är. Får man 5% bättre gainz av att göra 45 set jämfört med 10 set fortsätter jag nog på Borges linje.

Isseman 2018-08-14 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av Slartibartfast (Inlägg 7962559)
Brad Schoenfeld skrev på sin FB just om sin senaste forskning:



Så ännu vid 45 set ben i veckan fortätter kurvan uppåt. Kanske i evighet?

Frågan är ju då hur brant kurvan är. Får man 5% bättre gainz av att göra 45 set jämfört med 10 set fortsätter jag nog på Borges linje.

Sjukt. Det fortsätter mot oändligheten förmodligen.
Frågan är hur vältränade de som utförde 45 set i veckan var? Det är förmodligen ingen som har tränat några få år som kör den volymen.

Håller med, kör nog hellre 10 än 45 om det är 5% men tänk att träningsvolymen måste öka över tid ju mer tränad en individ blir. Jobbigt den dagen man kommer upp i 45 set :Virro Om jag någonsin blir så tränad..

Mats J 2018-08-14 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av Isseman (Inlägg 7962561)
Sjukt. Det fortsätter mot oändligheten förmodligen.
Frågan är hur vältränade de som utförde 45 set i veckan var? Det är förmodligen ingen som har tränat några få år som kör den volymen.

Håller med, kör nog hellre 10 än 45 om det är 5% men tänk att träningsvolymen måste öka över tid ju mer tränad en individ blir. Jobbigt den dagen man kommer upp i 45 set :Virro Om jag någonsin blir så tränad..

Har du någonsin sett det i praktiken? Att det behövs mer och mer volym I form av mer set?

Määng 2018-08-14 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av Slartibartfast (Inlägg 7962559)
Brad Schoenfeld skrev på sin FB just om sin senaste forskning:



Så ännu vid 45 set ben i veckan fortätter kurvan uppåt. Kanske i evighet?

Frågan är ju då hur brant kurvan är. Får man 5% bättre gainz av att göra 45 set jämfört med 10 set fortsätter jag nog på Borges linje.

Alla set till failure dessutom, OMG.

Isseman 2018-08-14 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av Mats J (Inlägg 7962577)
Har du någonsin sett det i praktiken? Att det behövs mer och mer volym I form av mer set?

Alla börjar med få set och ju fler träningsår du får på nacken desto fler set brukar det bli. Men du har rätt. Det går upp till en gräns såklart sen är det kanske bättre att öka andra variabler. Inte sett någon där seten bara ökar. ^^

panzerpig 2018-08-14 18:49

Blir intressant att läsa studien. Vilken typ av program de körde, fattat att det var helkropp, 1/3/5 set och totala volymen blev 9/30/45 ser vecka (för olika muskelgrupper och set-variant) Alla är till fail också :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)