Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsjournaler & Bilder (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Mats blir ett Cardio Freak, With Science (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234931)

delta_mats 2018-03-08 16:31

Mats blir ett Cardio Freak, With Science
 
Med ny inriktning på träningen kände jag att en ny journal var på sin plats. Den gamla finns kvar men kommer ligga på is.

I det första inlägget i den gamla journalen skrev jag att jag kanske skulle köpa skateskidor. Nu har jag gjort det, det dröjde bara 9 år!

Det övergripande målet är att ösa på med så mycket skidåkning jag kan under vinterhalvåret, inlines/rullskidor på sommaren samt backintervaller. Jag har kommit underfund med att hopprep är en rolig aktivitet som lämpar sig bra som både lågintensiv träning men även utmärkt i intervallform. Styrketräning kommer jag fortsätta med fast i mindre och annan omfattning.

Jag har några tydliga mätbara målsättningar.


Vilopuls under 50
Vo2max testvärde 70
Delta i något motionslopp på skidor, skate eller klassiskt under 2018/2019
Svensk Klassiker 2019/2020
Jämfotahopp 3+ meter


För att få referensvärden att förhålla sig till kommer jag under mars månad genomgå ett Vo2max + laktat test.
Jag har ett gammalt testvärde från 2003 där jag fick 52 ml/kg/min. Mitt Vo2max var 5,17 l/min. Vägde då 99 kg.

Ingen aning hur min kondition står sig nu jämfört med då. Det jag vet är att Vo2max sjunker med stigande ålder. Jag är däremot lite lättare nu än då, och lättare kommer jag bli. Så utgångstestet kommer bli spännande. Målet är riktigt högt men annars blir det ju ingen utmaning.

Nuvarande stats.
Född: - 79
Längd: 188 cm
Vikt: 94,4 kg
Vilopuls: 65
Maxpuls:
Vo2max:
Testvärde:


Let's do this!
http://i64.tinypic.com/ofo5ld.jpg

baktung 2018-03-08 16:40

Du har en stark grund så det kommer gå galant att genomföra en svensk klassiker så småningom. Du ska väl fortsätta med styrketräningen också?

delta_mats 2018-03-08 16:51

8/3-18
Skidor Skate

Plats: Röbäck
Distans: 6,71 km
Tid: 31:55
Medelpuls: 166
Maxpuls: 187

Varierat spår, ett par kortare branta backar och sedan flackare utförspartier. Ville inte köra så hårt uppför, men samtidigt svårt att åka lugnt och kontrollerat i branta uppförsbackar, tekniskt. Ville även åka lugnt och inte få upp pulsen, men misslyckades lite med det.

4 varv, två på 2,3:an och 2 på kortaste sträckan. Det längsta spåret hade inget skatespår. Nypreppat, men kärvt före och lite mjukt på sina ställen. Runt 5,5 minus och halvklart väder. Underbart!

delta_mats 2018-03-09 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av baktung (Inlägg 7905306)
Du har en stark grund så det kommer gå galant att genomföra en svensk klassiker så småningom. Du ska väl fortsätta med styrketräningen också?

Kommer fortsätta styrketräna, men blir lite annat fokus dock.

spoon 2018-03-09 15:06

Kul vändning! Har funderat i samma spår men inte vågat ta steget ännu. Ska bli skoj att följa konditions satsningen.

Förresten är inte vilopulsen genetisk? Kan man styra den med träning?

delta_mats 2018-03-09 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 7905964)
Kul vändning! Har funderat i samma spår men inte vågat ta steget ännu. Ska bli skoj att följa konditions satsningen.

Förresten är inte vilopulsen genetisk? Kan man styra den med träning?

Maxpulsen är genetisk, och sjunker med stigande ålder. Vilopulsen sjunker ju bättre kondition man har, men även den är individuell.

stalegg 2018-03-09 20:17

Intressant! Snart kommer du susa fram lätt och ledigt.

delta_mats 2018-03-10 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av stalegg (Inlägg 7906163)
Intressant! Snart kommer du susa fram lätt och ledigt.

Jo jag hoppas på det :)

delta_mats 2018-03-10 17:36

10/3-18
Hopprep


Mestadels lugn hoppning, med vissa inslag av snabbare tempo, är ju svårt att låta bli.

Tid: 30 min, vila ej inräknad. Total tid inklusive vila kanske 45 min. Var inte så väldigt strukturerat utan blev små break när pulsen var hög.

Sen tränades lite mage. Maghjul, liggande benlyft, crunches, brutalbänk.

Angel 2018-03-10 17:44

Min favoritjournal i en ännu bättre tappning *hug*

Bra kört!

944RS 2018-03-10 18:38

Kul med skateskidor! Hade vi bara haft bättre med snö här nere kring Göteborg så hade jag också köpt mig ett par!

Spännande med lite konditionssatsning!

delta_mats 2018-03-11 08:46

Citat:

Ursprungligen postat av Angel (Inlägg 7906497)
Min favoritjournal i en ännu bättre tappning *hug*

Bra kört!

Haha, tack vad snällt sagt! :)

Citat:

Ursprungligen postat av 944RS (Inlägg 7906517)
Kul med skateskidor! Hade vi bara haft bättre med snö här nere kring Göteborg så hade jag också köpt mig ett par!

Spännande med lite konditionssatsning!

Förstår att det kan bli frustrerande där nere om man gillar skidåkning. Du får köpa skate-rullskidor istället, inte samma sak jag vet :)

Ja det känns spännande att göra en rejäl satsning, är spänd på hur utvecklingen kommer bli.

Melker2 2018-03-11 09:30

Hej,
Här kommer en liten fråga från en gammal skidåkare som nu är inne på sitt tredje år på gym:
Har du en ”science plan” bakom hopprepandet, typ att stärka fot/vrister/vader så att du får bättre frånskjut i längdåkningen? Eller gör du det som allmän motion eller tycker du kanske bara att det är kul?

Skulle jag ge mig på hopprep som träning blev det nog mest en kavalkad av fula
ord...

delta_mats 2018-03-11 09:46

Citat:

Ursprungligen postat av Melker2 (Inlägg 7906791)
Hej,
Här kommer en liten fråga från en gammal skidåkare som nu är inne på sitt tredje år på gym:
Har du en ”science plan” bakom hopprepandet, typ att stärka fot/vrister/vader så att du får bättre frånskjut i längdåkningen? Eller gör du det som allmän motion eller tycker du kanske bara att det är kul?

Skulle jag ge mig på hopprep som träning blev det nog mest en kavalkad av fula
ord...

Hej! Kul fråga.
Som gammal boxare så finns väl viss kärlek för hopprep antar jag, även om jag på den tiden ändå inte var särskilt duktig på det.

Som det är nu så tycker jag det är en bra kombination av en rolig aktivitet, något man kan bli bättre på, lära sig nya tricks mm, samt bra konditionsträning. Går att köra lugnt och tämligen lågintensivt men även intervaller där man speedar på.

Bonusen är väl att man stärker vristerna, får uthålliga vader. Men vet inte om det har någon egentlig bra överföring på så sätt.
Vill man ha starka vrister och uthålliga vader för skidåkning så är nog just skidåkning bästa aktiviteten.

Hur mycket/seriöst åkte du skidor tidigare?

Melker2 2018-03-11 11:45

Tävlade i distrikstopp upp till juniorklass. Körde SM men var gott efter de bästa.
Rätt snabb om det inte var för många höjdmeter och har kört 10-km lopp på 24 min.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)