Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

StrongAF 2018-06-07 11:42

Inte så insatt som sagt. Säger bara hur jag uppfattar det. Sällan något sug efter att titta på UFC. Inte som det var för några år sen iaf. Och jag GISSAR att mång casual fans känner så.

Osukaru 2018-06-10 22:40

Riktigt bra kort! 225 upprätthöll hypen - från early prelims var det action direkt. CM-Punks fight hade ett överraskande slut trots Punks totala amatörmässighet. Både Romero och Whitaker presterade utmärkt - precis som man önskar sig under ett main event på ett PPV.

Kort och gott: har ni inte sett kortet än så finns det helt klart inga anledningar att fortsätta tveka!

High1ander 2018-06-11 00:21

Citat:

Ursprungligen postat av Osukaru (Inlägg 7942531)
Riktigt bra kort! 225 upprätthöll hypen - från early prelims var det action direkt. CM-Punks fight hade ett överraskande slut trots Punks totala amatörmässighet. Både Romero och Whitaker presterade utmärkt - precis som man önskar sig under ett main event på ett PPV.

Kort och gott: har ni inte sett kortet än så finns det helt klart inga anledningar att fortsätta tveka!

Romero klara inte vikten (fick inte fortsätta för kommissionen), sånt gör titelfighter antiklimatiskt. Det gör även fighten antiklimatisk då ena fightern helt enkelt inte gjort det den ska göra för att få fighta. Tycker det är fel när vissa väger över (och mycket) sen vinner matchen och går upp i ranking eller får en titelshot. Borde vara så att den som inte klarar vikten helt enkelt får det som en NC, kan få pengarna men som vanligt ge bort 20%, men om de vinner ska fortfarande den andra få nästa titelfight/högre rank... Jag ser inte att vara över vikten är som dopa sig, men det bör vara lite som att man testar positivt efter en match, dvs. man blir av med vinsten... Man visar ju ändå att övervikt inte är OK då den som har vägt för mycket t.ex. inte kan vinna bältet, då borde man inte heller kunna vinna mer ranking...

Nu var dock Romero inte speciellt mycket över, och det var ändå redan en titelfight mellan två bästa, så om man någon gång ska ha folk väga för mycket så är det då...

Osukaru 2018-06-11 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 7942548)
Romero klara inte vikten (fick inte fortsätta för kommissionen), sånt gör titelfighter antiklimatiskt. Det gör även fighten antiklimatisk då ena fightern helt enkelt inte gjort det den ska göra för att få fighta. Tycker det är fel när vissa väger över (och mycket) sen vinner matchen och går upp i ranking eller får en titelshot. Borde vara så att den som inte klarar vikten helt enkelt får det som en NC, kan få pengarna men som vanligt ge bort 20%, men om de vinner ska fortfarande den andra få nästa titelfight/högre rank... Jag ser inte att vara över vikten är som dopa sig, men det bör vara lite som att man testar positivt efter en match, dvs. man blir av med vinsten... Man visar ju ändå att övervikt inte är OK då den som har vägt för mycket t.ex. inte kan vinna bältet, då borde man inte heller kunna vinna mer ranking...

Nu var dock Romero inte speciellt mycket över, och det var ändå redan en titelfight mellan två bästa, så om man någon gång ska ha folk väga för mycket så är det då...

Jag håller helt med dig. Jag tycker att det enklaste vore att ha invägning en timme före fighten - det skulle tving atleterna att tävla i sin respektive naturliga vikt. I början skulle många otvivelaktigt försöka kapa vikt och misslyckas men det skulle snabbt bli bättre när alla inser att det inte går.

Med det sagt så har det ingen relevans gällande Romero vs Whitaker 2:s underhållningsvärde! Helt sjuk fight.

High1ander 2018-06-11 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av Osukaru (Inlägg 7942644)
Jag håller helt med dig. Jag tycker att det enklaste vore att ha invägning en timme före fighten - det skulle tving atleterna att tävla i sin respektive naturliga vikt. I början skulle många otvivelaktigt försöka kapa vikt och misslyckas men det skulle snabbt bli bättre när alla inser att det inte går.

Med det sagt så har det ingen relevans gällande Romero vs Whitaker 2:s underhållningsvärde! Helt sjuk fight.

Jag ser också hellre att man väger in sig 1-2 timmar innan fight, då slipper man även som det är nu att man måste kontrollera vikterna flera veckor innan (av kommissioner) då man inte kan toktömma sig för att sen ta en dag att fylla på all vätska igen... Dvs. man kan inte på samma sätt köra ner sig i botten (eftersom man måste vara psykiskt och fysiskt laddad att slåss 1-2 timmar senare), man blir också mer tvungen att köra "på sin vikt". Så jag tror att det finns flera positiva hälsoaspekter i det och gör även risken att missa vikt mindre...

Simel 2018-06-11 14:22

Ja, det finns definitivt anledning att revidera invägningen.

Finns ingen poäng med att det ser ut som det gör idag. Om man hårdrar det bantar alla som väger 80kg till 70kg osv - så varför inte bara vara kvar på sin naturliga vikt? Du kommer ändå möta samma personer (med vissa undantag, såklart) och vara mycket hälsosammare (vilket även gör det bättre för fansen till följd av roligare fighter tack vare fräschare fighters).

Resultatet kommer vara att alla får hoppa upp en viktklass, men alla kommer att tjäna på det i längden.

Tricklew 2018-06-11 17:55

Boxning brukade ha invägning samma dag, det enda som hände var att folk fortfarande klippte vikt, slogs extremt uttorkade och dog lite oftare. Är nog ingen bra ide att försöka införa detta igen.

Osukaru 2018-06-11 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 7942806)
Boxning brukade ha invägning samma dag, det enda som hände var att folk fortfarande klippte vikt, slogs extremt uttorkade och dog lite oftare. Är nog ingen bra ide att försöka införa detta igen.

Jag är inte säker på att divisionerna kommer se likadant ut som de gör idag med så täta invägningar till matcherna. Vissa är mer eller mindre "bra" på att kapa vikt och vissa kapar helt enkelt inte lika mycket vikt som andra av andra anledningar. Följligen kommer landskapet se relativt annorlunda ut från idag.

Tricklew 2018-06-11 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av Osukaru (Inlägg 7942808)
Jag är inte säker på att divisionerna kommer se likadant ut som de gör idag med så täta invägningar till matcherna. Vissa är mer eller mindre "bra" på att kapa vikt och vissa kapar helt enkelt inte lika mycket vikt som andra av andra anledningar. Följligen kommer landskapet se relativt annorlunda ut från idag.

Det är nästan garanterat, men att göra sporten ännu farligare är ingen lösning. Hästpolis hade säkert varit effektiva på att jaga hundägare som inte plockar upp skit efter sig, men precis som med ert förslag så hade det löst ett problem och skapat ett större problem samtidigt.

Spiffy 2018-06-11 19:05

Man kan väl mäta hur uttorkad man är?
Då borde det väl finnas en optimal nivå för prestation också.
Invägning är då godkänd med med en viss procent från denna nivå.
Då kan man ha invägning dagen innan om man vill, men nivån får vara satt så att det inte går att klippa mer än väldigt lite vattenvikt.

Simel 2018-06-11 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 7942806)
Boxning brukade ha invägning samma dag, det enda som hände var att folk fortfarande klippte vikt, slogs extremt uttorkade och dog lite oftare. Är nog ingen bra ide att försöka införa detta igen.


Bör gå att lösa genom att göra tester säg 1-2 månader från matchen och kolla vätskenivån

xan 2018-06-12 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 7942843)
Man kan väl mäta hur uttorkad man är?
Då borde det väl finnas en optimal nivå för prestation också.
Invägning är då godkänd med med en viss procent från denna nivå.
Då kan man ha invägning dagen innan om man vill, men nivån får vara satt så att det inte går att klippa mer än väldigt lite vattenvikt.

One FC har experimenterat med detta sedan 2017:

Citat:

We use an instrument to test the specific gravity of their urine, which tests how much solutes are in their urine,” he continued. “Obviously, the more [solutes] you have, the more dehydrated you are.

Fighters are tested multiple times for both weight and hydration during fight week. Failure to achieve adequate levels of hydration — or weight — will also result in additional, event-day testing.
länk

Hur effektiva testerna är och om det funkar för att stoppa vätsketömningar vet jag inte.

xan 2018-06-12 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av Osukaru (Inlägg 7942531)
Riktigt bra kort! 225 upprätthöll hypen - från early prelims var det action direkt. CM-Punks fight hade ett överraskande slut trots Punks totala amatörmässighet. Både Romero och Whitaker presterade utmärkt - precis som man önskar sig under ett main event på ett PPV.

Kort och gott: har ni inte sett kortet än så finns det helt klart inga anledningar att fortsätta tveka!

Det som gjorde mig mest frustrerad under galan var att CM Punk inte klippte sin jävla lugg. Hur tänker man om man ska slåss i en bur framför miljontals människor och prioriterar sin frisyr som kommer i vägen för ögonen hela tiden?

xan 2018-06-12 23:17

The sweet science

https://media.giphy.com/media/9GIPf3...32ML/giphy.gif

Agitator 2018-06-15 00:21







Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)