Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Bailah 2013-12-25 12:58

Omg, a front kick to the face!!

Trouble 2013-12-25 14:39

He no back. He loos.

Bjorn 2013-12-25 19:17

Andersson klantade sig inte i deras första möte, det ingår i han sätt att slåss. Han har händerna lågt för att stoppa nedtagningarna, likaså när han ställer ryggen mot buren. Jag har Weidman på denna.

Doctor Snuggles 2013-12-25 19:42

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorn (Inlägg 6793546)
Andersson klantade sig inte i deras första möte, det ingår i han sätt att slåss. Han har händerna lågt för att stoppa nedtagningarna, likaså när han ställer ryggen mot buren. Jag har Weidman på denna.

Here we go again. *suck*
Ingen någorlunda observant människa tror att han klantade sig för att han höll händerna nere. Han klantade sig för att han gick flera snäpp för långt, tog alldeles för många slag helt i onödan bara för att visa sig på styva linan, och sedan blundade, låtsades vara skadad och dansade limbo på tårna istället för att röra på fötterna och kontra. Säga att det är hur han alltid slåss är ungefär som att likställa Leonard Garcia med Jose Aldo.
Med det sagt så är det mycket möjligt att Weidman bör vara favoriten i denna fight, då han som en bättre version av Sonnen är en svår matchup för Silva.

Bjorn 2013-12-25 20:00

Att han överdrev sin fightingstil, undervärderade sin motståndare och inte tog fighten på allvar är inte att klanta sig det heller. Det är aktiva val. Den bästa fightern vinner alltid. Med det sagt så tror jag inte en revansch sugen Silva är en lätt match för Weidman. Det kan garanterat gå åt båda hållen,men tror det väger över lite till Weidmans fördel.

Doctor Snuggles 2013-12-25 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorn (Inlägg 6793603)
Att han överdrev sin fightingstil, undervärderade sin motståndare och inte tog fighten på allvar är inte att klanta sig det heller. Det är aktiva val. Den bästa fightern vinner alltid. Med det sagt så tror jag inte en revansch sugen Silva är en lätt match för Weidman. Det kan garanterat gå åt båda hållen,men tror det väger över lite till Weidmans fördel.

Lite snäv semantik där. Att klanta sig innebär inte enbart att snubbla eller dyl. Man kan klanta sig genom att göra dåliga val. Han hade hybris, fjantade mycket för mycket, och därigenom klantade han sig.

qozmox 2013-12-25 20:39

hur var och när bettar man på UFC?
vad är oddsen? alltså silva v weidman?

beskriv gärna som ni hade gjort för en 5åring

Bjorn 2013-12-25 21:05

Nåväl kan hålla med om att det blir semantik av det. Att göra val både bra och dåliga är en del av sporten. Ibland ger vissa grejer fördelar ibland inte. Alla som gör dåliga val och förlorar har inte varit klantiga, den inställningen riskerar att förringa vinnarens insats. Det är alltid lätt med facit i hand säga att han/hon skulle gjort såhär. Uttryckte mig trubbigt innan. Jag tror att Anderssons sätt att föra sig själv i deras senaste möte var en avsiktlig taktik(kan jag omöjligen veta men jag misstänker det). Det hade kunnat ge utdelning om Weidman blivit mer frustrerad, vilket han verkade vara på god väg att bli. Hade det blivit slugfest hade nog garanterat Andersson slagit ut honom, utan att behöva oroa ihjäl sig över nedtagningar.

Det visade sig i det här fallet att det var ett dåligt beslut vilket ledde till att han förlorade. Visst han showade mycket men tittar man på sekvensen där han blir knockad så är den största anledningen till detta att han har händerna nere. Hade han haft dem i huvudhöjd hade han förmodligen kunnat freda sig trots att han stod "limbo" haha. Men då finns å andra sidan risken att bli nedtagen. Har man händerna nere kommer man förr eller senare bli slagen i ansiktet. Jag tycker inte man ska förminska Weidmans insats genom att säga att Andersson klantade sig. Weidman var bäst och han vann.

Bailah 2013-12-26 12:41

http://www.mmafighting.com/2013/12/2...-chris-weidman

Bra läsning!

cero 2013-12-26 22:03

Citat:

Visst han showade mycket men tittar man på sekvensen där han blir knockad så är den största anledningen till detta att han har händerna nere. Hade han haft dem i huvudhöjd hade han förmodligen kunnat freda sig trots att han stod "limbo" haha.
Nja. Fotposition, distans, överkroppsrörelse, timing osv kommer långt före att "ha händerna uppe", speciellt i MMA. De två bästa strikers vi har, Aldo och Anderson, blockerar i princip aldrig slag med handskarna.

Man kan inte bortse från att Silva klantade sig big-time, men du har rätt i att man inte ska förminska Weidmans vinst (vilket jag kanske gjorde där i alla fall).

Bjorn 2013-12-26 22:34

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6794284)
Nja. Fotposition, distans, överkroppsrörelse, timing osv kommer långt före att "ha händerna uppe", speciellt i MMA. De två bästa strikers vi har, Aldo och Anderson, blockerar i princip aldrig slag med handskarna.

Man kan inte bortse från att Silva klantade sig big-time, men du har rätt i att man inte ska förminska Weidmans vinst (vilket jag kanske gjorde där i alla fall).

Ja det är extremt viktiga saker som du tar upp där. Däremot att det skulle gå långt före för alla håller jag inte med om. Står man på slagdistans så gör man gott i att hålla händerna högt, om man inte heter Aldo eller Andersson. Det krävs att man bemästrar alla de där parametrarna till fullo om man inte ska ha händerna att skydda sig med. Att det var den största missen var fel av mig att skriva, men om jag omformulerar: hade han haft händerna högre hade han troligare klarat sig när allt annat sket sig. Men återigen är det ju lätt för mig med facit i hand att säga, hade han haft händerna uppe kanske han hade blivit nedtagen istället. Blir mycket spekulativt.

Bailah 2013-12-26 22:38

Är jag den enda som redan är nervös som inihelvete?
Söndag kan bli bästa dagen på år för mig, eller den värsta. Hur kan man (jag) bli så känslomässigt involverad i denna spindel? Helvete!

Bjorn 2013-12-26 22:47

Känner att jag vill förtydliga lite vad jag menar. Att ha händerna uppe är mer som en sista säkerhet när allt annat skiter sig, som kostar väldigt lite framförallt för folk som inte är på högnivå. Jag håller helt med om att känsla för distans,timing,fotposition, huvudposition/huvudrörelse och rörelse i vinklar är det som är 90% (godtyckligt, 80% kändes för lite 95% för mycket:))av stående fight. Men det blir en trade off han gör när han har händerna nere under höften och förr eller senare kommer han bli träffad. Framförallt när man tänker på vilket motstånd han ställs inför. Man behöver ju inte blockera slagen med händerna för att man har händerna högt, utan mer ha dem som ett sista vägen ut alternativ.

Bjorn 2013-12-26 22:54

Hur det än slutar så förtjänar AS all respekt och han är en levande legend inget snack om saken.

okeej 2013-12-26 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 6794372)
Är jag den enda som redan är nervös som inihelvete?
Söndag kan bli bästa dagen på år för mig, eller den värsta. Hur kan man (jag) bli så känslomässigt involverad i denna spindel? Helvete!

Pulsen gick precis upp lite när jag såg stare down på Pre-fight Press Conference.
Anderson ser bestämd ut.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)