Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2010-08-11 14:29

Situationen är ju sådan att det är Toney som jagat Dana för att få slåss, d.v.s. han är den första seriösa boxaren som har velat testa mma. Det är inte som alla andra bälteshållarna bankar på dörrn liksom.
Nivån på boxning i mma har blivit högre, men den är förstås fortfarande mycket lägre (om man nu kan göra en direkt jämförelse) än i boxning. Sporten i de tyngre viktklasserna domineras ju främst av brottare, följt av någorlunda bra boxare/bra thaiboxare med bra tdd.
Att Mercer vann mot Silvia säger inte så mycket förutom att alla har en "punchers chance" då varenda fight börjar stående.
Mma utvecklas hela tiden, och så småningom kommer nog boxningen vara i paritet, men den kommer aldrig nå ända fram då man inte kan ha samma stance, andra handskar osv, och det kommer nog alltid vara så att vissa kommer vara bättre på vissa aspekter av gamet, d.v.s. man kommer nog ganska länge kunna klara sig på att vara en bra brottare men medioker slagare. Tvärtom är dock mycket svårare.

Ta Anderson Silva som exempel. Han dominerar stående, och kanske t.o.m. skulle klara sig rätt ok i proffsboxning (inga riktiga bevis på det än), men Sonnen lyckades träffa honom bra en eller två ggr då han gjorde en fake-nedtagning/overhand left.

dared 2010-08-11 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av tp_88 (Inlägg 4526453)
Om något så skämtar jag om MMA, och den brist på talang som verkar finnas om Toney idag ens kan komma i närheten av att hävda sig. Eller bara få en stor match för den delen. Det blir ju inte precis bättre av att gammelfarfar Mercer knockade någon tjockis (som väl hade varit mästare för inte så länge sedan?) på 10 sekunder i sin första (?) match för inte så länge sedan.

Alltså de blir en relativt stor match pga Hypen han lyckas med och att båda två är kända från olika PPV-baser. Inte en stor fight för att Toney har chans på bältet och att MMA-fighters har brist på talang. Att Toney är has been boxare spelar väl inte så stor roll, motståndaren är 47 (6?år äldre) och knappast top of the food chain i HW-divisionen.

Att Mercer lyckades knocka Sylvia visar väl ingenting? Sylvia är inte speciellt bra nu för tiden och klart han har GRYMT mycket sämre boxning än Mercer. Dessutom vann gammelfarfarn på det han tränat på hela livet, han ju knappast bli en fight med scrambles och avancerade positioneringar.

Kwon 2010-08-11 14:38

Merciless Mercer VS Tim "Ogre" Sylvia

tp_88 2010-08-11 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4526475)
Situationen är ju sådan att det är Toney som jagat Dana för att få slåss, d.v.s. han är den första seriösa boxaren som har velat testa mma.

Varför gör han det då? Jo, för han ingen vill betala för att se honom boxas längre.

Om du tycker att Toney var en seriös tungviktsboxare så var ju Mercer det också.

Doctor Snuggles 2010-08-11 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av tp_88 (Inlägg 4526502)
Varför gör han det då? Jo, för han ingen vill betala för att se honom boxas längre.

Om du tycker att Toney var en seriös tungviktsboxare så var ju Mercer det också.

Vad spelar det för roll varför han gör det?
Jag har inte sagt att Toney var en av de bästa tungviktsboxarna, utan en av de bästa boxarna. (Det är inte något jag hittat på, utan jag har läst och hört om det. Jag är personligen tämligen ointresserad av boxning. )
Återigen, ska man tala om senaste bedrifter så slogs han (i dålig form) om WBC titeln 2006, och det blev oavgjort.
Mercer är kanske seriös, men också 7 år äldre än Toney, har gått hälften så många matcher och har väl inte samma erkännande som Toney, vad jag förstår, d.v.s. inte en av de bästa.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad du gnäller om längre.

tp_88 2010-08-11 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4526533)
Vad spelar det för roll varför han gör det?
Jag har inte sagt att Toney var en av de bästa tungviktsboxarna, utan en av de bästa boxarna. (Det är inte något jag hittat på, utan jag har läst och hört om det. Jag är personligen tämligen ointresserad av boxning. )
Återigen, han slogs (i dålig form) om WBC titeln 2006, och det blev oavgjort.
Mercer är kanske seriös, men också 7 år äldre än Toney, har gått hälften så många matcher och har väl inte samma erkännande som Toney, vad jag förstår, d.v.s. inte en av de bästa.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad du gnäller om längre.

Ja, mot Hasim Rahman. Big deal.

Vet inte om jag gnäller så mycket, jag postade ett filmklipp varpå du gnällde om att jag failade. Sedan har jag svarat på dina inlägg (och rättat ett antal faktafel).

Doctor Snuggles 2010-08-11 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av tp_88 (Inlägg 4526542)
Ja, mot Hasim Rahman. Big deal.

Vet inte om jag gnäller så mycket, jag postade ett filmklipp varpå du gnällde om att jag failade. Sedan har jag svarat på dina inlägg (och rättat ett antal faktafel).

Det var du som sade att WBC titeln var seriös. Så per definition blir det ett big deal.

Jag kommenterade klippet för att det har inget att göra med varför folk driver med Toney och därför vart det fail.

tp_88 2010-08-11 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4526563)
Det var du som sade att WBC titeln var seriös. Så per definition blir det ett big deal.

Jag kommenterade klippet för att det har inget att göra med varför folk driver med Toney och därför vart det fail.

Ja, det är den också, men det innebär ju inte per definition att det alltid är en bra boxare som är mästare. Tungvikten har i allmänhet varit svag dom senaste åren, och han var en av dom absolut svagaste mästarna under 2000-talet.

Floyd Mayweather har inte boxats om ett bälte sedan 2007 men fick $40 miljoner för sin senaste match och är rankad top2 P4P. Så det kan tom gå ganska bra utan bälten. (Även om det såklart kräver att man tidigare under sin karriär har vunnit flera stycken)

Jag driver inte med Toney, jag har ingenting emot honom och han var bra för 15år sedan. Det enda jag har något emot i sammanhanget är väl MMA i såfall, herregud.

Doctor Snuggles 2010-08-11 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av tp_88 (Inlägg 4526579)
Ja, det är den också, men det innebär ju inte per definition att det alltid är en bra boxare som är mästare. Tungvikten har i allmänhet varit svag dom senaste åren, och han var en av dom absolut svagaste mästarna under 2000-talet.

Floyd Mayweather har inte boxats om ett bälte sedan 2007 men fick $40 miljoner för sin senaste match och är rankad top2 P4P. Så det kan tom gå ganska bra utan bälten. (Även om det såklart kräver att man tidigare under sin karriär har vunnit flera stycken)

Jag driver inte med Toney, jag har ingenting emot honom och han var bra för 15år sedan. Det enda jag har något emot i sammanhanget är väl MMA i såfall, herregud.

Intressant. Eftersom du skriver "Classic ass whooping av en prime Toney", d.v.s. låter det som du ironiserar över honom följande mallen av en sträng med inlägg som ironiserar över toneyplatan osv.

tp_88 2010-08-11 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4526590)
Intressant. Eftersom du skriver "Classic ass whooping av en prime Toney", d.v.s. låter det som du ironiserar över honom följande mallen av en sträng med inlägg som ironiserar över toneyplatan osv.

Det var en riktigt stor match, Toney var högre rankad och favorit att vinna matchen men Jones dominerade nästan varenda rond. Så ja, den är klassisk tycker jag.

"Ring magazine called Jones' performance the most dominant of any big fight in 20 years."

Doctor Snuggles 2010-08-11 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av tp_88 (Inlägg 4526610)
Det var en riktigt stor match, Toney var högre rankad och favorit att vinna matchen men Jones dominerade nästan varenda rond. Så ja, den är klassisk tycker jag.

"Ring magazine called Jones' performance the most dominant of any big fight in 20 years."

Eh, va? Jag tror du svarar på något annat inlägg. Eller försöker du trolla? Jag pratar ju uppenbarligen inte om fighten är klassisk eller inte.

eternallord 2010-08-11 15:55

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4526388)
Då var det något jag mindes fel, eller nu minns jag, det var att Toney började i en lägre viktklass än Roy, och har hållt fler bälten i fler viktklasser. Hur "bra" bälterna är, det är dock en annan fråga och visar bara på hur löjlig boxningen har blivit.

äh sluta, skulle det vara någon skillnad mot mma? Anledningen till att du säger så är ju för att du inte har koll på boxning, boxningfans vet ju vilka organisationer som är legitima, på samma sätt som vi mma-fans vet vilka mma-bälte som är legitima.

tp_88 2010-08-11 15:56

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4526614)
Eh, va? Jag tror du svarar på något annat inlägg. Eller försöker du trolla? Jag pratar ju uppenbarligen inte om fighten är klassisk eller inte.

Du citerar mig där jag skriver att det är en klassisk utklassning av Toney, och du tycker inte att det är relevant med "utmärkelsen" av The Ring då? I beg to differ.

Doctor Snuggles 2010-08-11 17:22

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4526624)
äh sluta, skulle det vara någon skillnad mot mma? Anledningen till att du säger så är ju för att du inte har koll på boxning, boxningfans vet ju vilka organisationer som är legitima, på samma sätt som vi mma-fans vet vilka mma-bälte som är legitima.

Även när jag inte var insatt i mma så tyckte jag det var mycket enklare, ergo det är mycket mer förvirrande i boxning. Bara det faktum att det finns 4 seriösa organisationer, för att inte tala om hur många mindre spelare, talar ju för sig självt. I mma så är bara UFC på toppen. Ganska många som tycker att t.ex. Strikeforce inte kommer i närheten, för att inte tala om Dream. Men oavsett så spelar det ingen roll, det vara bara en sidnot och inte vad diskussionen handlade om.
Om vi ska ta boxning vs mma diskussionen så är det däremot bättre i boxning då man kan inneha flera titlar samtidigt, d.v.s. alla kan möta alla.

Citat:

Ursprungligen postat av tp_88 (Inlägg 4526626)
Du citerar mig där jag skriver att det är en klassisk utklassning av Toney, och du tycker inte att det är relevant med "utmärkelsen" av The Ring då? I beg to differ.

Det är inte relevant eftersom vi talade om du drev, d.v.s. ironiserade, över Toney eller ej. Om du inte gjorde det, utan det bara var en olycklig formulering efter ett antal ironiserande inlägg av andra innan, så finns det inget att orda om. Sluta lura under bron nu.

Petoria 2010-08-11 23:18

http://static.blogcritics.org/09/07/...dies-group.jpg

BJ Penn längst till vänster? :D


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)