Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2010-07-05 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av young_george (Inlägg 4462101)
Det, och att det inte går att jämföra intensiteten i en riktig match med den på träning. En match blir på liv och död på ett annat sätt än träning någonsin kan bli, när man vet att ens träningspartner kommer stoppa om du håller på att gå under. Även om detta antagligen sker på tävling också, så verkar inte kroppen förstå det.

Jag minns min första SW-match, som bara varade i 30 sekunder innan jag vann, men efteråt var jag så trött att jag bara satt i ett hörn och skakade.
Detta trots att jag har relativt god kondition och brukar kunna sparras längre än mina viktjämnlika (100kg).

Säker på att du inte satt och skakade pga adrenalindumpen? Det är nämligen så efterdyningarna brukar kännas.

delta_mats 2010-07-05 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4462114)
Säker på att du inte satt och skakade pga adrenalindumpen? Det är nämligen så efterdyningarna brukar kännas.


Kan tänka mig att pga adrenalinet så har man svårare att avgöra när man ska hushålla på krafterna, man känner inte tröttheten på samma sätt som när man tränar. Plus att man i princip aldrig går 100% på sparring medan man gör det i match, nervositet och spända muskler. Typ en kombination av allt detta tror jag kan förklara varför många gasar.

cero 2010-07-05 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av tntballe (Inlägg 4462098)
Man behöver inte kunna boxas/slåss för att våga ta en smäll. Även om slagrädslan ökar av dålig boxning så hör dom inte ihop på det sättet.
Rädd för att hamna i lägen man inte tränat inför är dom flesta, att hantera det genom att frysa/springa o gömma sig är dåliga alternativ.

Nej, men det är ju klart att man blir rädd när man möter någon som har tre gånger bättre boxning. Tänk dig själv, vi utgår ifrån att du är någon med monsterhaka och vågar ta rejält med smällar, möter Anderson Silva på gatan och ni börjar boxas. Helt plötsligt smäller han till dig rejält med en snabb kombination och du fattar inte vad som precis hände. Vad gör du? Jo du springer iväg och försöker överleva. :D

delta_mats 2010-07-05 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462136)
Nej, men det är ju klart att man blir rädd när man möter någon som har tre gånger bättre boxning. Tänk dig själv, vi utgår ifrån att du är någon med monsterhaka och vågar ta rejält med smällar, möter Anderson Silva på gatan och ni börjar boxas. Helt plötsligt smäller han till dig rejält med en snabb kombination och du fattar inte vad som precis hände. Vad gör du? Jo du springer iväg och försöker överleva. :D


Men det är skillnad på att ha respekt för motståndaren, kanske ovillig till att släppa iväg vissa slag för att man är rädd att öppna upp sig eller bli kontrad. Jag har tidigare boxats mot riktigt duktiga boxare, tror till och med någon varit svensk mästare. Känslan av att bli dominerad är ju inte kul alls, men är man van och har tränat en del så kommer man ta smällarna, eller blockera såsom man tränat ändå. Det brock gjorde var mer att fly panikslagen. Det beror på instinkt. Han har inte tränat bort den ännu.

Doctor Snuggles 2010-07-05 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4462134)
Kan tänka mig att pga adrenalinet så har man svårare att avgöra när man ska hushålla på krafterna, man känner inte tröttheten på samma sätt som när man tränar. Plus att man i princip aldrig går 100% på sparring medan man gör det i match, nervositet och spända muskler. Typ en kombination av allt detta tror jag kan förklara varför många gasar.

Det skulle kunna förklara Fedors förmåga, då han alltid verkar vara lugn och avslappnad (förutom mot Werdum där han faktiskt såg lite nervös ut av ngn anledning). Nästa steg i utvecklingen av sporten, när alla börjar nå liknande nivå tekniskt, är den mentala träningen tror jag.

Sebbe_H 2010-07-05 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av tntballe (Inlägg 4462053)

Jag kan inte förstå hur någon kan vara slagrädd när dom tagit sig till den nivån.

Kan ju vara det att han inte gått den vägen som övriga elitmmafighters har gått. Wrestling i många år, sedan fakewrestling, och 3 mma matcher, är nog inte så konstigt om han är slagrädd.

palme 2010-07-05 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462073)
Ingen som nappar på att slagrädslan kommer just för att han är en värdelös boxare? Och det vet han själv. Precis som att någon som inte kan brottas skulle vara rädd för att gå in i clinchen. Precis som någon som inte kan jiu-jutsu är rädd för att hamna i guard.



Tveksamt..

Att gå in i clinch när man slåss gör alla människor instinktivt. Kolla småbarn på dagis/skola eller slagsmål på krogen, slutar alltid i nacksving om inte nån blir knockad fort.

Slagrädsla är som att va bollrädd, träna så går det bort. Tror brocks fejkwrestling är en av anledningarna då de håller igen slagen, sen fick han känna på riktiga slag och det gjorde lite ondare.

Antar att hans träning är koncentrerad till det han kan bäst, trycka ner motståndarna i mattan och sen lära han ett par subs och lita på att det räcker tillsammans med hans styrka. + basic försvar på rygg. Sparkar och slag är nog inte mer än slå på säcken.

cero 2010-07-05 18:29

Han kommer defenitivt ta ett par boxingslektioner efter den fighten iallafall, som kommentatorerna sa.

Tigerkotten 2010-07-05 18:41

Anderson Silva och Steven Segal lattjar

cero 2010-07-05 18:51

Är det Steven som lär ut Anderson grejer? :D

Doctor Snuggles 2010-07-05 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4462401)
Är det Steven som lär ut Anderson grejer? :D

Jag skulle inte bli förvånad om han använde sig utav någon aikido-grej bara för att. Det ryktas ju om att hans armbåge uppercut gjorde han för att han såg ong-bak göra det. :D

Apropå intressanta tekniker:


följ länken på youtube sidan för hela klippet

SAV 2010-07-05 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av Sebbe_H (Inlägg 4462218)
Kan ju vara det att han inte gått den vägen som övriga elitmmafighters har gått. Wrestling i många år, sedan fakewrestling, och 3 mma matcher, är nog inte så konstigt om han är slagrädd.

Han har väl varit Div1 Wrestler i många år?

Brottare på högsta nivån tränar nåt så fruktansvärt sjukt hårt och mycket. För att inte tala om den mentala träning de får

Kabuto 2010-07-05 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av SAV (Inlägg 4462451)
Han har väl varit Div1 Wrestler i många år?

Brottare på högsta nivån tränar nåt så fruktansvärt sjukt hårt och mycket. För att inte tala om den mentala träning de får

Han skrev det. Grejen i brottning är väl att man krockar skallar, inte slår varandra i ansiktet ;)

Apos78 2010-07-05 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av Tigerkotten (Inlägg 4462383)
Anderson Silva och Steven Segal lattjar

Skulle vara skitskoj att se några av de där teknikerna komma. Gillar stöten i ansiktet och den där armen runt näsan :).

Spiffy 2010-07-05 19:48

Submission of the night till Brock *gah!*


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)