![]() |
|
Citat:
|
Det var ett bra stoppage av Herb. O'malley hade 80% träffar, dvs. hans motståndare Kris hade inget försvar i praktiken (under hela matchen). Det är inte "intelligent defence" att bli träffad 4 av 5 slag. Mot slutet av matchen kunde man också tydligare se att det blev mer "reptilhjärna-reflexer" som skydda ansiktet efter varje slag och inte "jag ska effektivt blocka". Att han står upp spelar mindre roll, jag har sett folk på marken blocka bättre och få fighten stoppad. Kris visa hjärta och snubben tog fighten på kort notis, men satan vilken pissig gameplan han hade, bara köra ståendes när han blir helt ägd. Matchen såg ut som ett proffs som möter en "mobbare" som vill slåss, där proffset bara leker med mobbaren.
Connor vs Poirier var en bra fight, bra tempo, mycket fram och tillbaka från båda, även på marken så var Connor farlig. Men var helt klart Poirier som vann första ronden, och uppenbarligen matchen också då han inte gick sönder. Citat:
|
Citat:
Ju mindre en domare lägger sig i desto bättre. Kampsport är våld och gillar man inte det eller är medveten om konsekvenserna får man låta bli att tävla. |
Citat:
Domaren hade kunnat stoppa matchen och kallat in en läkare exempelvis. |
Citat:
MMA som sport vore inte lika lockande att utöva om alla blir sönderskadade innan de ens hunnit gå 4-5 matcher. Det krävs en viss fingertopskänsla också att veta vilka fighter och fighters som får ta lite extra stryk utan att man stoppar. Det är bra att vi längre inte har t.ex. Mario som skiter fullständigt i fighters hälsa. T.ex. Herb var sen med att stoppa Connor-matchen för man ser så tydligt hur han bara fokuserar på Connors huvud/ögon, det han bryr sig om att kolla är att se om lyset är på men ingen är hemma (vilket var grejen med Kris). Men med Connor så missa han då att se hur brutet benet var, och stoppet kom först efter att Connor bara skydda sig... Doctors Stoppage är till för blödningar, ögonskador, frakturer osv. de är inte till för att avgöra om någon "försvarar sig på ett smart sätt", vilket som jag säger Kris sluta göra, man märkte att hur han satte sin block var precis likt en skrämd gammal tant utan någon träning. Dvs. hans förmåga att "tänka och försvara smart" var borta och kvar bara en reptil-hjärna. De har varit fighter där folk blivit KO, sen vaknat till och fortsatt bara för att bli KO igen (för domaren inte märker snabbt nog att t.ex. ögonen rullar bak, och nästa slag sen typ väcker dom). Väldigt, väldigt sällan har någon faktiskt blivit KO:ad först för att sen KO:a, enda jag kan komma på är Pat Barry som knocka Kongo och sen själv blev knockad, detta är 10 år sen. Med samma inställning så borde man inte stoppa en fight heller efter någon blivit knockad... Citat:
|
Jag tror stoppet kom efter att klockan ringde. Först då förstod Herb att benet var av.
För övrigt håller jag inte med dig. Men vi ser på våld och kampsport på olika sätt helt enkelt. Min åsikt är att domaren bara bryter i nödfall, och detta var inget nödfall. |
Citat:
Jag tror nog att många fighters gärna skulle tävla under förutsättningarna du ger, men som sagt, rent sportsligt/PR-mässigt så är det inte bra med att folk dör under kampsport. Varken bra om de dör innan de når ringen som de som bantat/vätsketömt sig för mycket (vilket nu gör att vi har andra vikt-regler sen ca 2-3 år tillbaka) eller bra om de dör i ringen eller på väg ut. Jag kan också ge dig att jag hade inte blivit sur på Herb om han struntat i att bryta matchen mellan Sean och Kris (jag menar bara att som reglerna är nu så var det ett helt korrekt stopp). Kris var fortfarande på benen och "slogs", men jag hoppas att Kris uppskattar att han fick slippa en massa onödig skada i fight han hade 0.001% chans att vinna. |
Jag tycker att risken finns att domaren skulle börja få en avgörande roll i utgången av matchen, och det vill vi inte. Börjar en domare bryta för att denne anser att någon fått nog följer sedan fler efter.
En domare ska aldrig få påverka utgången av matchen. Man skadar dessutom fighters integritet när man tar ifrån dem ansvaret. Jag tycker det här också är en fråga om vilken nivå man befinner sig på. På högsta nivån är man proffisionell och vet mycket väl vilka insatser man har. På en lokal amatörtävling i Örebro kanske domaren får agera hönsmamma i större utsträckning. |
Citat:
Jag vill inte att domaren ska avgöra, men likt den gången en snubbe låtsades var knockad och domaren stoppa så får man skylla sig själv om man inte blockar slag. Att blocka med ansiktet 4 av 5 slag är inte att blocka. Är några gånger folk vunnit med brutna ben i armar och tår också, t.ex. Franklin mot Lidell (bröt underarmen och knocka med andra, hade ronden tagit slut hade Franklin förlorat). En annan är Jack Jones med bruten tå. Frank Mir har ju t.ex. tackat just Herb tror jag också för att han stoppa honom när han brutit sin arm. Eftersom just adrenalin och "pride" kan få en att skita i smärtan och fortsätta trots att man sabbar sin karriär och framtid totalt. |
Citat:
|
Citat:
Man ska helt enkelt inte ge domaren chansen att påverka slutresultatet i matchen. Det är poängdomarnas uppgift eller slagskämparnas uppgift. Domaren ska enbart konstatera fallet och bryta när någon ger upp eller inte kan skydda sig själv. Alternativt pausa matchen för att läkaren ska kunna ge ett utlåtande. |
Citat:
Skadorna hade gått spikrakt uppåt. Finns ju hur många bevis som helst att fighters och hörnor inte bryter matchen själva när de borde göra det. Bättre beslut från domare är vad som behövs. |
Citat:
Hade UFC varit markeringskontakt och bara dömt poäng efter träffar skulle ju ingen titta. Det är det förhållandevis grova våldet som är tjusningen med sporten. |
Citat:
Jag tycker Herb är en av de bästa, men även han har gjort misstag. Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=L-pkO3tsELY Citat:
|
Citat:
Jag höll alltså med dig till 100% |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45. |
|