Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2013-06-15 14:35

Det kanske inte var för tidigt nu när jag kollat en andra gång, då Burkman vänder på sig precis efter Fitch verkar gå. Grejen var nog att när Burkman släpper så verkar Mazegati helt överraskad att Fitch sov.

eternallord 2013-06-15 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6513704)

Sportens baksida. :(

Tror sånt här är mycket vanligare än vad man kan tro.

Huh? Tror alla fall av hjärnkomplikationer till följd av professionell kampsport idag är väldigt väl dokumenterade, det är extremt ovanligt även om det definitivt är en risk man bör tänka på.

Doctor Snuggles 2013-06-15 14:50

Förresten, någon som vet var jag kan få tag på resten av WSOF?

cero 2013-06-15 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6513927)
Huh? Tror alla fall av hjärnkomplikationer till följd av professionell kampsport idag är väldigt väl dokumenterade

Känns som att det finns väldigt få dokumenterade fall i MMA. Om ens några? Operationer och komplikationer kring hjärnan tror jag ofta soppas under mattan.

Doctor Snuggles 2013-06-15 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6513972)
Känns som att det finns väldigt få dokumenterade fall i MMA. Om ens några? Operationer och komplikationer kring hjärnan tror jag ofta soppas under mattan.

Snarare tvärtom. Det lät rätt högt om de 2-3 dödsfall som skett, t.ex. En snubbe i Kanada dog ju efter komplikationer , t.ex.
Finns ju väldigt många fler boxare, så proportionellt sett, och med tanke på att boxning handlar enbart om att slå varandra på käften så är det inte så konstigt om man oftare skulle höra talas om problem där.

Doctor Snuggles 2013-06-15 15:45

"There are no timeouts, guy".

http://cdn0.sbnation.com/fan_shot_im.../781430126.gif

cero 2013-06-15 16:00

Dödsfall går ju inte att dölja på samma sätt dock. Kan nog finnas ett ganska stort mörkertal när det gäller atleter som fortfarande lever, men också lider av svåra komplikationer.

Vad finns det för dokumenterade fall av komplikationer i de stora ligorna? Gary Goodridge är väl en, men han skyller själv på mismatches i K-1.

eternallord 2013-06-15 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6514057)
Dödsfall går ju inte att dölja på samma sätt dock. Kan nog finnas ett ganska stort mörkertal när det gäller atleter som fortfarande lever, men också lider av svåra komplikationer.

Vad finns det för dokumenterade fall av komplikationer i de stora ligorna? Gary Goodridge är väl en, men han skyller själv på mismatches i K-1.

Jag syftar inte på konsekvenserna av många slag under lång tid, sådana exempel har vi hur många som helst. Menar katastrofiska akuta skador.

cero 2013-06-15 16:08

Då pratar vi om olika saker.

Citat:

sådana exempel har vi hur många som helst
Vilka har vi i MMA? Jag har fått för mig att det är brist av sådana. Och då menar jag inte att man typ ser att Wanderlei inte längre klarar av att käka haymakers, utan dokumenterade fall.

eternallord 2013-06-15 16:15

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6514073)
Då pratar vi om olika saker.



Vilka har vi i MMA? Jag har fått för mig att det är brist av sådana. Och då menar jag inte att man typ ser att Wanderlei inte längre klarar av att käka haymakers, utan dokumenterade fall.

Dokumenterade som är öppna med det är nog få. Men det finns en drös där man tydligt ser det. Det verkar genrellt tydligare i boxare dock, vilket såklart inte är vidare konstigt.

cero 2013-06-15 16:20

Citat:

Men det finns en drös där man tydligt ser det.
På att de inte längre har en bra haka menar du? Om det endast påverkar din förmåga att tävla (dvs ta hårda smällar) och du redan har haft en lång karriär, så har man ju klarat sig relativt bra. Kan man inte längre prata eller tänka ordentligt är det en helt annan sak, och det är väl sånt man väldigt sällan får reda på.

Får nog hålla med Snuggles om att sparkar mot knäskålar är helt okej. ;)

eternallord 2013-06-15 16:29

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6514102)
På att de inte längre har en bra haka menar du? Om det endast påverkar din förmåga att tävla (dvs ta hårda smällar) och du redan har haft en lång karriär, så har man ju klarat sig relativt bra. Kan man inte längre prata eller tänka ordentligt är det en helt annan sak, och det är väl sånt man väldigt sällan får reda på.

Får nog hålla med Snuggles om att sparkar mot knäskålar är helt okej. ;)

Nej nej, inte hakan (även om den säkert är en indikator på att andra saker inte står rätt till i många fall. Men jämför exempelvis Forrest Griffin från TUF med Forrest som nyss gick i pensionen, eller Chuck Liddell (vi får nog anta att drogerna påverkat mycket i hans fall dock). Sen finns det väldigt intressanta exempel på andra sidan, Fedor tex. Otroligt lång MMA och Sambo-karriär men verkar fortfarande må finfint.

Doctor Snuggles 2013-06-15 17:13

Shogun verkar lite sluddrig också, men det är svårt att säga om man inte kan brasselianska. Överlag tror jag nog rätt många ur chutebox lägret riskerar mén pga sin överhårda träning/sparring. Overeem verkar också fått en aning mer gröt i käften, men svårt att säga.
Annars så finns det nog för få geriatriska fd mma-utövare. De flesta sjukdomar som har högre korrelation med boxning kommer ju senare i livet.

Doctor Snuggles 2013-06-15 17:31

James Thompson också.

cero 2013-06-15 17:45

Mir och Overeem lär ju vara i riskzonen. Båda har varit med om 5+ helt sjukt brutala knockar. Overeem har förlorat på TKO/KO 10 (!) gånger.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)