Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2012-11-30 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6126478)
Nej, det håller jag inte alls med om, sinnessjukt godtyckligt. Varför i helsicke skulle någon bli straffad för en luftspark? Trams

Nu var det ett inte så jättegenomtänkt exempel, men låt säga att Person A ställer sig upp och sparkar allt vad han har mot Person B som ligger på marken. Person B hinner knappt ducka, och det är precis att sparken missar. Då hade det ju i alla fall varit lite märkligt att man inte straffar Person B som medvetet försökte bryta mot en regel och skada sin motståndare, men misslyckades pga att Person A skyddade sig? Hade inte ett poängavdrag varit lämpligt då? Men då får man ju avgöra från fall till fall. Och potentialen för seriösa skador är högre vid en spike som den mot Okami.

Grazzafukkinrazzi 2012-11-30 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6126500)
Nu var det ett inte så jättegenomtänkt exempel, men låt säga att Person A ställer sig upp och sparkar allt vad han har mot Person B som ligger på marken. Person B hinner knappt ducka, och det är precis att sparken missar. Då hade det ju i alla fall varit lite märkligt att man inte straffar Person B som medvetet försökte bryta mot en regel och skada sin motståndare, men misslyckades pga att Person A skyddade sig? Hade inte ett poängavdrag varit lämpligt då? Men då får man ju avgöra från fall till fall. Och potentialen för seriösa skador är högre vid en spike som den mot Okami.

http://i44.tinypic.com/vzbj9i.jpg

Konvex 2012-11-30 17:32

Med tanke på kompetensen in ring referees brukar visa i mma känns det inte så värt att lägga till ännu en regel som är svårbedömd imo.

cero 2012-11-30 17:36

Tänkte på den situationen. Kan nästan förstå att Koscheck blev upprörd och spelade skadad. Sen har en fotbollsspark mycket mer kraft än så, och då är det en större risk att mottagaren får en kraftig hjärnskakning. Daley blev dominerad och brydde sig uppenbarligen inte om att han blev diskad eller ej, vilket vi såg precis efter matchen, så att han ens ska kunna försöka göra något sådant utan konsekvenser tycker jag bara är löjligt.

Citat:

Med tanke på kompetensen in ring referees brukar visa i mma
Vad tänker du på då?

eternallord 2012-11-30 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6126500)
Nu var det ett inte så jättegenomtänkt exempel, men låt säga att Person A ställer sig upp och sparkar allt vad han har mot Person B som ligger på marken. Person B hinner knappt ducka, och det är precis att sparken missar. Då hade det ju i alla fall varit lite märkligt att man inte straffar Person B som medvetet försökte bryta mot en regel och skada sin motståndare, men misslyckades pga att Person A skyddade sig? Hade inte ett poängavdrag varit lämpligt då? Men då får man ju avgöra från fall till fall. Och potentialen för seriösa skador är högre vid en spike som den mot Okami.

Nej. Om inget regelbrott begås kan inget straff utfärdas. Ett praktexempel är Belfort vs Jones. Jones gör sin fåniga signatur-crab-walk och Belfort svarar med att sparka honom mot huvudet. I ögonblicket när sparken lämnar marken så är Jones en downed opponent per definition, men eftersom han höjer händerna för att skydda sig när sparken landar är han enligt domaren inte längre en downed opponent. Jag avskyr när fighters använder regelverket för att komma undan med sånt trams och när man börjar "play the game" som jag har för mig Herb Dean kallade det så ska inte dessa regler genomdrivas heller. Detsamma gäller Okami, hoppa inte på ryggen på en motståndare du inte har kontroll på om du inte vill landa på huvudet.

Konvex 2012-11-30 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6126515)
Vad tänker du på då?

Situationer som tex när Yves Lavinge stoppade matchen mellan Danzig och vem det nu var när han trodde Danzig var medvetslös, när Mirgliotta stog och kollade på medans Sakara landade massor med slag i bakhuvudet på Coté.
Men ja kanske var lite väl hård mot dommarna när jag sa det, är ju inte alltid så lätt, onödigt att lägga till ännu en regel som kan beror mycket på judgement calls, kommer leda till mer kontrovers känns det som.

cero 2012-11-30 17:52

eternallord: Mccartney gick igenom detta på ett klipp. Jon räknades tydligen inte som en "downed opponent" eftersom att han kröp mot Vitor. Han sa något i stil med: "You have to establish yourself on the ground.". Snuggles länkade klippet för några dagar sedan tror jag.

Och hur blir det om man har en hög backmount (dvs långt fram)? Är det då fritt fram att dyka ned mot marken och krossa motståndarens huvud? Lite som vad Tyson gjorde mot Guida, fast om jag minns rätt så stod han inte upp, så det var inte lika farligt.

Konvex: Du har en poäng, men ett par slag mot bakhuvudet är ju i princip helt ofarligt om man jämför med skadorna Okami skulle kunnat få om han hade lutat sig tillbaka lite mer och krashat i golvet med ansiktet. Och det finns ju ganska få situationer där man medvetet kan spika sin motståndare, så skulle det vara så att man råkar göra det vid ett judokast eller likn så kan ju domaren åtminstonde pausa matchen i ett par minuter tills mottagaren är återhämtad.

eternallord 2012-11-30 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6126541)
eternallord: Mccartney gick igenom detta på ett klipp. Jon räknades tydligen inte som en "downed opponent" eftersom att han kröp mot Vitor. Han sa något i stil med: "You have to establish yourself on the ground.". Snuggles länkade klippet för några dagar sedan tror jag.

Och hur blir det om man har en hög backmount (dvs långt fram)? Är det då fritt fram att dyka ned mot marken och krossa motståndarens huvud? Lite som vad Tyson gjorde mot Guida, fast om jag minns rätt så stod han inte upp, så det var inte lika farligt.

Precis, trams. Det finns inget i regelverket som stödjer "You have established yourself on the ground"-argumentet, men jag uppskattar att domarna inte genomdriver regler "bara för att".

Om din backmount är farlig, släpp.

Bailah 2012-11-30 22:48

Vilka är era top 3 fights? Är svårt har tänkt på det länge och kan inte bestämma mig!
Gillar cerrone / henderson 1. Silva / griffin. Crocop / fedor och henderson vs shogun tror jag..

cero 2012-12-01 16:26

Lite dans med alfahanarna. :D


Grazzafukkinrazzi 2012-12-01 16:38

Glöm inte av Vision FC ikväll kl. 22:00 på TV4 Sport, grabbar! :)

Doctor Snuggles 2012-12-01 16:40

KSW är ikväll också.

Doctor Snuggles 2012-12-01 17:21


cero 2012-12-01 19:14

Tycker inte ni att man är en aning genusskadad om man har problem med att se kvinnor tävla i MMA? GSP fick en hel del skit för att ha sagt ungefär: "They are pretty good, but I don't like watching women fight."

Doctor Snuggles 2012-12-01 19:47

Om man är uppfostrad med att man aldrig ska slå en kvinna, och att kvinnor är ömtåliga varelser, så är det inte så konstigt att man inte gillar att se kvinnor slåss.
Men han har fått lite för mycket kritik för vad som egentligen är en preferens. Det är inte sexistiskt att inte gilla wmma, det beror på anledningen.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)