Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Varför är jag vanskapt? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239898)

40plus 2020-01-16 10:03

Varför är jag vanskapt?
 
Osäker på om denna frågan ska ligga här eller i "Allmänt" men då det för mig hänger direkt ihop med hur hårt jag lyfter så testar jag här.

Min logik säger mig att om man har ett aktivt liv och tränar hårt så bör man få bättre sömn, dels pga att man blir fysiskt trött och dels pga att hormoner å jävulskap i kroppen hamnar på bättre nivåer vilket ger bättre sömn.

Men för mig är det nästan exakt så här:

Ingen träning = sover 8 timmar om dygnet
1-2 ggr i veckan = sover 7 timmar om dygnet
3-4 ggr i veckan = sover 6 timmar om dygnet
Fler än 4ggr i veckan = sover 5 timmar om dygnet.

Jag blir snabbt och lätt naturligt trött och somnar snabbt ca kl 22.00. Sover sedan bra men vaknar tidigare ju mer jag tränar. Jag mår i övrigt bara bra av träningen och jag får bra resultat, har gymmat i ca 2 år.
Tränar enbart tung styrketräning med fokus på hypertrofi, skiter i min faktiska styrka. Kör ingen cardio alls, någonsin.

Tar det vanliga: 1-2 Whey 80, kreatin, omega-3 och ZMA. Äter vanlig mat och 3-6 ägg om dagen.

Lawliet 2020-01-16 10:15

Jag upplever samma sak. Desto högre frekvens, volym och intensitet jag har i gymmet, desto tidigare vaknar jag på morgonen. Inga problem att somna tidigt på kvällen då är jag trött.
Det leder till en (ond) cirkel, ju mer övertränad jag är desto tidigare vaknar jag och sticker till gymmet. Och eftersom att jag är där tidigare så tränar jag mer och längre.

Jag sover längst på morgonen dagen efter en vilodag. Jag vet inte vad detta beror på, då min logik säger att hårdare träning borde leda till att kroppen vill ha mer sömn.
Kör heller ingen cardio, fokuserar mest på hypertrofi, men styrka och nya pbn i basövningar är också något jag tycker är väldigt kul.

TheOne1994 2020-01-16 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8094547)
Osäker på om denna frågan ska ligga här eller i "Allmänt" men då det för mig hänger direkt ihop med hur hårt jag lyfter så testar jag här.

Min logik säger mig att om man har ett aktivt liv och tränar hårt så bör man få bättre sömn, dels pga att man blir fysiskt trött och dels pga att hormoner å jävulskap i kroppen hamnar på bättre nivåer vilket ger bättre sömn.

Men för mig är det nästan exakt så här:

Ingen träning = sover 8 timmar om dygnet
1-2 ggr i veckan = sover 7 timmar om dygnet
3-4 ggr i veckan = sover 6 timmar om dygnet
Fler än 4ggr i veckan = sover 5 timmar om dygnet.

Jag blir snabbt och lätt naturligt trött och somnar snabbt ca kl 22.00. Sover sedan bra men vaknar tidigare ju mer jag tränar. Jag mår i övrigt bara bra av träningen och jag får bra resultat, har gymmat i ca 2 år.
Tränar enbart tung styrketräning med fokus på hypertrofi, skiter i min faktiska styrka. Kör ingen cardio alls, någonsin.

Tar det vanliga: 1-2 Whey 80, kreatin, omega-3 och ZMA. Äter vanlig mat och 3-6 ägg om dagen.

Dra ner på träningen och promenera lite istället kan vara en lösning, testa några veckor. Varför kör du ingen cardio ?

Att bli gammal är jobbigt nog...vi kan vara 25 i huvudet men kroppen säger ifrån lite då och då.

geoff 2020-01-16 10:33

Känner också igen mig (delvis) i det här. Sover oftast sämre om jag har tränat på dagen, gradvis ju senare på kvällen jag tränar. Som du har jag inga problem att somna, men vaknar mitt i natten eller tidigt på morgonen och kan inte somna om trots att jag inte är pigg.

Sover även oftast sämre när jag är, eller är på väg att bli, sjuk också. Drygt att sömnen blir sämre när man behöver den som mest.

När det gäller sömn så är regelbundenhet nog det viktigaste, men är man småbarnsförälder så bestämmer man tyvärr inte över den parametern heller *facepalm*

Walsoe 2020-01-16 11:34

Klassiska överträningsymptom. Dra ner på volymen lite. Men en del av den mindre sömnen kan säkert förklaras med att du behöver mindre sömn (bättre sömnkvalite).

geoff 2020-01-16 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av Walsoe (Inlägg 8094588)
Klassiska överträningsymptom. Dra ner på volymen lite. Men en del av den mindre sömnen kan säkert förklaras med att du behöver mindre sömn (bättre sömnkvalite).

Överträning lär det ju inte vara om han påverkas redan vid 1-2 träningspass i veckan, men det kan ju ligga något i teorin om bättre sömnkvalitet.

Jag får definitivt inte bättre sömnkvalitet, åtminstone inte samma dag som träningen, men det kan ju vara att min gubbkropp försöker få mig att sluta upp med dumheterna.

Kischen 2020-01-16 13:39

Överträning är överdrivet.

Bob90 2020-01-16 14:19

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8094547)
Osäker på om denna frågan ska ligga här eller i "Allmänt" men då det för mig hänger direkt ihop med hur hårt jag lyfter så testar jag här.

Min logik säger mig att om man har ett aktivt liv och tränar hårt så bör man få bättre sömn, dels pga att man blir fysiskt trött och dels pga att hormoner å jävulskap i kroppen hamnar på bättre nivåer vilket ger bättre sömn.

Men för mig är det nästan exakt så här:

Ingen träning = sover 8 timmar om dygnet
1-2 ggr i veckan = sover 7 timmar om dygnet
3-4 ggr i veckan = sover 6 timmar om dygnet
Fler än 4ggr i veckan = sover 5 timmar om dygnet.

Jag blir snabbt och lätt naturligt trött och somnar snabbt ca kl 22.00. Sover sedan bra men vaknar tidigare ju mer jag tränar. Jag mår i övrigt bara bra av träningen och jag får bra resultat, har gymmat i ca 2 år.
Tränar enbart tung styrketräning med fokus på hypertrofi, skiter i min faktiska styrka. Kör ingen cardio alls, någonsin.

Tar det vanliga: 1-2 Whey 80, kreatin, omega-3 och ZMA. Äter vanlig mat och 3-6 ägg om dagen.

När på dygnet brukar du träna? Tränar man sent så kan man nog sova sämre om man i princip bara går hem, käkar och lägger sig direkt efter.

40plus 2020-01-16 15:10

Tack för alla svar, då är jag iaf inte ensam om detta.

Jag tränar alltid efter jobbet dvs ca 16.30 och ca en timme. Tränar jag på helgen så blir det på förmiddagen. Standard är nu 3 ggr i veckan, hårt till failure, varje muskel en gång i veckan. Somnar 22.00-22.30, vaknar å pissar 2-3ggr per natt, ibland svårt att somna om efter pisseri, vaknar och går upp 04.00-05.30 innan klockan ringer.

Gör ingen cardio för att jag är fet, gammal och lat. Tidigare gjorde jag rejäla powerwalks, samma fenomen där. Ju fler powerwalks i veckan desto mindre sömn, även när jag bara gjorde powerwalks och inget gym.

Oftast är jag inte särskilt trött under dagen dock, trots den haltande sömnen.

Bob90 2020-01-16 15:18

Ja då kan du stryka min teori, tänkte om du kanske tränade till typ 22, kom hem och käkade och typ la dig kring 23

MackeJuve 2020-01-16 16:32

Jag stegrar månad för månad min träning och tränar mer eller mindre alltid "mer än jag någonsin har gjort". Sover bara sämre och sämre. Har hittills inte tänkt på att det kan ha med träningen att göra. Har svårt för att slappna av och med jämna mellanrum otroligt svårt för att somna. Någon gång emellanåt har jag inte kunnat somna ö.h.t. utan varit vaken till typ sex-bläcket då jag somnat en timme innan jag har varit tvungen att gå upp. Är fortfarande inte övertygad om att det har med träningen att göra men intressant då jag helt klart känner igen mig.

Diomedea exulans 2020-01-16 19:40

Kroppen kanske tänker "oj vad hårt han tränar, det måste betyda att han ägnar massor tid åt att leta mat/döda fiender, det måste betyda att det är kristid, då kan vi inte hålla på att sova en massa".

geoff 2020-01-17 10:39

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8094653)
Tack för alla svar, då är jag iaf inte ensam om detta.

Jag tränar alltid efter jobbet dvs ca 16.30 och ca en timme. Tränar jag på helgen så blir det på förmiddagen. Standard är nu 3 ggr i veckan, hårt till failure, varje muskel en gång i veckan. Somnar 22.00-22.30, vaknar å pissar 2-3ggr per natt, ibland svårt att somna om efter pisseri, vaknar och går upp 04.00-05.30 innan klockan ringer.

Gör ingen cardio för att jag är fet, gammal och lat. Tidigare gjorde jag rejäla powerwalks, samma fenomen där. Ju fler powerwalks i veckan desto mindre sömn, även när jag bara gjorde powerwalks och inget gym.

Oftast är jag inte särskilt trött under dagen dock, trots den haltande sömnen.

Hehe, jäklar vad lika vi är i detta, nästan allt du skriver skulle jag kunna ha skrivit. Jag brukar dock inte stiga upp när jag vaknar alldeles för tidigt, idag tex somnade jag om ca 5.50 efter ungefär 1.5h vakentid, bara för att bli väckt av 6-åringen kl 6.05 *gah!* jag är oftast inte lika produktiv efter en sån natt..

Prost 2020-01-17 12:08

Hur äter du? Ligger du på ett underskott? Äter du möjligen en kost på "endast" protein de dagar du tränar?

40plus 2020-01-17 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av geoff (Inlägg 8094867)
Hehe, jäklar vad lika vi är i detta, nästan allt du skriver skulle jag kunna ha skrivit. Jag brukar dock inte stiga upp när jag vaknar alldeles för tidigt, idag tex somnade jag om ca 5.50 efter ungefär 1.5h vakentid, bara för att bli väckt av 6-åringen kl 6.05 *gah!* jag är oftast inte lika produktiv efter en sån natt..

Händer mig också. Vaknar runt kl 4, ligger och försöker somna om tills kl 05.30 och precis när jag börjat slumra igen så ringer klockan.

Citat:

Ursprungligen postat av Prost (Inlägg 8094896)
Hur äter du? Ligger du på ett underskott? Äter du möjligen en kost på "endast" protein de dagar du tränar?

Äter liknande varje dag, helt normal vanlig mat. Ibland med 1-2 proteindrycker per dag.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)