Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Benspark, teknik (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234310)

Skvärra 2018-01-13 11:22

Benspark, teknik
 
Hej,
Vid benspark blir jag först slut i muskeln/senan nedanför knäskålen och inte i quadsen vilket gör att övningen inte fokuseras på quads och därför inte kan slutföras ordentligt. Vad gör jag för fel?

Bob90 2018-01-13 11:26

Det första du måste kontrollera är att du ställt in maskinen korrekt.

Ligger dynan på ett bra ställe vid fotleden, är rotationscentret i mitten av knäskålen, är du på en bra position på "släden" så att du inte hänger ut med benen för mycket eller för lite?

Skvärra 2018-01-13 11:49

Jo, har knät i nivå med rotationscentrum och har testat mellan två olika lägen. Men får liksom inte till det ändå. Jag ska prova att lägga dynan ännu högre upp på smalbenen nästa gång.

Decepticon 2018-01-13 12:38

Benspark brukar vara en övning som de flesta avråder ifrån, jag gör den själv i bland men jag ska sluta med den.

Fredrik A 2018-01-15 13:40

Slappna av i fotlederna! Låter som att du blir trött i tibialis anterior och detta på grund av att du böjer fotlederna uppåt (dorsalflekterar). Om det är svårt att "slappna av" kan du testa att plantarflektera fötterna istället (d.v.s. böja fotleden nedåt, som i en tåvhävning).

vicarious 2018-01-15 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av Decepticon (Inlägg 7879259)
Benspark brukar vara en övning som de flesta avråder ifrån, jag gör den själv i bland men jag ska sluta med den.

Varför?

crille 2018-01-15 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av vicarious (Inlägg 7880420)
Varför?

Vissa påstår att det är en dålig övning för knäna. Jag själv måste va försiktig med övningen men då har jag dåliga knän.

ozzian 2018-01-15 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av crille (Inlägg 7880502)
Vissa påstår att det är en dålig övning för knäna. Jag själv måste va försiktig med övningen men då har jag dåliga knän.

Samma här
Ska testa occulutionsträning, detta för att halvera vikterna.
Hoppas banden kommer om två dagar, då ska jag tycka till!

Bob90 2018-01-15 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av Decepticon (Inlägg 7879259)
Benspark brukar vara en övning som de flesta avråder ifrån, jag gör den själv i bland men jag ska sluta med den.

Citat:

Ursprungligen postat av crille (Inlägg 7880502)
Vissa påstår att det är en dålig övning för knäna. Jag själv måste va försiktig med övningen men då har jag dåliga knän.


Det där är väl väldigt förlegat vid det här laget?

Det är ju klart, är man en idiot och "skuttar" och tar i för kung och fosterland på för tunga vikter lär man ju skada sig. Men det gäller väl det mesta också.

Anders The Peak 2018-01-15 18:06

Ett trick för att få bättre fokusering på låren är att inte sitta medrumpan på sätet utan låta det vila en aning högre på ryggstödet kanske ca 5-10 cm då kommer du få bättre aktivering efter hela låret och i synnerhet mittstråket.

Ett knep som Tom Plats visade publiken på gymmet 1981. Det var ett rätt lllustrativt sätt att visa det på :) Krama muskeln koncentrerat och känn hur muskeln drar ihop sig i varje rep.

Skvärra 2018-01-15 22:32

Mången tack! Då har jag lite att testa vid nästa benpass. Återkommer med resultatet.

smerk 2018-01-15 23:32

Kör lätt vikt och kontrollerat!

Efter sissy squat är benspark nog min favoritövning för quads

Luca Brasi 2018-01-16 12:09

Bensparksmaskinernas ergonomi blir bara sämre.
Startrack maskinerna är helt värdelösa.

exevision 2018-01-16 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av Luca Brasi (Inlägg 7880911)
Bensparksmaskinernas ergonomi blir bara sämre.
Startrack maskinerna är helt värdelösa.

Håller med.
Hävarmen på sidan gör även att rullen blir sned efter ett tag.

trädgårdsmöbel 2018-01-16 19:57

Jag tycker att det är roligt att man sabbar knäna av benspark, för att sedan sjukgymnastisera knäna...med benspark. Det är något jävligt lurt med detta.

Skadar man knäna med knäböj får man väl inte rekommendationen att träna knäböj?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)