Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Vilka övningar för typ Triathlon? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237464)

ozzian 2018-12-31 11:17

Vilka övningar för typ Triathlon?
 
Jag har nu tränat stenhårt push pull ben
hårt är nästan varje dag i flera månader, jag har fått jättebra resultat, med tanke på 51 år mm.
Nu tänker jag ändra inriktning för att få lite variation då jag stagnerat i utvecklingen.

Har börjat fundera på att genomföra klassikern 2020, men redan nu träna och ev genomföra något/några lopp.
skidor.löpning, cykla,simma.

Min fråga är vilka övningar som är särskilt viktiga för detta?
jag tänker mage bål
Till löpning något för baksida lår, vad jag läst så ger inte curl något utan ex knäböj/press i maskin och bål
cykling utfall åt alla håll och bål
simning? triceps?och bål
skidor, triceps och bål

Jag skulle vilja köra halvkropp så jag hinner med hela kroppen 2ggr/ vecka och kunna träna kondition/teknik fullt ut 3 ggr

Tacksam om någon har tips om upplägg och ev övningar som är viktiga.

kille med gubbnoja:):)

ozzian 2018-12-31 12:29

Jag kanske bör skriva hur jag tränar idag och ca 3 månader tillbaks, och min livssituation har gjort att jag lägger 2-2,5h på gymet per dag(6dagar i veckan)
Push
bänk 8 set
pecdec 3 set
flyes 3 set
cablecross 3 set
militärpress 6 set
frontraises 3 set
sidolyft axel 6 set
french press 3 set
hantel tricepsset
pushdow 3 set

pull
chins 6 set
mark/ ryggresning 6 set
rodd 3 set
enarmsrodd 3 set
baksida axel 3 set
drag hakan 3 set
shrugs 3 set
biceps curl 3 set
biceps lina enarms 3 set
hammercurl 3 set

ben
knäböj
8 set
hacklift 3 set
utfall 3 set
benspark 3set
bencurl 3 set
stående vadpress 3 set
sittande vadpress 3set
enbens stående vader 3 set
vadpress i benpress maskin 3 set
benlyft från bänk 3 set
magmaskin sida 3 set
benlyft hängande 3 set
cable sida mage 3 set
mage hjulet 5 set

så massor av set och träningsvärk i 3 månader nu.

men detta krävdes för att jag skulle få till en ökning
knäböj från 10x100kg-10x140kg
bänk 10x70kg-10x90kg
mark 10x80kg-10x120kg
chins från 1 - 3

men nu nästan backar jag och suget efter variation är stor

Diomedea exulans 2018-12-31 12:39

Det här kanske är nåt? https://bengreenfieldfitness.com/wp-...riathletes.pdf

Wain 2018-12-31 13:00

Cykla, spring, åk skidor och simma. Annat är överkurs.

delta_mats 2018-12-31 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av Wain (Inlägg 8004522)
Cykla, spring, åk skidor och simma. Annat är överkurs.

Det ligger en del i detta. Den uthållighet man behöver får man av att träna den specifika idrotten. Och det är framförallt uthålligheten man behöver, samt teknik.

Däremot kan det vara bra att lägga lite krut på styrketräning ändå. Utfall och Utfallsgång av olika slag tror jag stenhårt på. Även magträning. Lite allmäna press och dragövningar kan nog också vara bra komplement.

ozzian 2018-12-31 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8004506)

mycket intressanta övningar, men hade väl mest tänkt vanlig styrketräning.
jag får kanske plocka ut en del som går att köra på mitt gym.

ozzian 2018-12-31 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8004558)
Det ligger en del i detta. Den uthållighet man behöver får man av att träna den specifika idrotten. Och det är framförallt uthålligheten man behöver, samt teknik.

Däremot kan det vara bra att lägga lite krut på styrketräning ändå. Utfall och Utfallsgång av olika slag tror jag stenhårt på. Även magträning. Lite allmäna press och dragövningar kan nog också vara bra komplement.

absolut, det som ska träna en cyklist görs ju bäst genom att cykla, men då jag gillar att vara på gymmet så tänkte jag styra övningarna åt rätt håll.
Men utfall är nog en övning man kan lägga mer krut på.
jag tänkte väl behålla basövningarna
böj,bänk,mark,chins och sen komplettera med grenspecifika övninhgar.
det jag förstått så om jag ska gå från 3 pass till 2 så kanske ben och mage/bål kan vara grunden.
ex
1
knäböj
utfall, fram och sidan
vader
militärpress
sidolyft axel
baksida axel
armar

2
benlyft(mage)
sidolyft(mage)
hjulet
ryggresning/mark
chins
stångrodd
bänk
cablecross(bröst)

Wain 2018-12-31 16:49

Håller man på med fyra sporter så är det nästan garanterat tid som man har för lite av.

Med det sagt så lägger jag till ett yogapass och 1-2 entimmespass styrka med fokus på basövningar. Närmare säsong så får styrkan gå ner ytterligare. Utåtrotationer i axeln kan vara bra för att förhindra skador från simning och skidåkning.

ozzian 2019-01-27 11:45

Jag tar upp detta lite till!

Jag har nu kört några veckor och dt har blivit massa träning.
Jag har fortsatt med mina push/pull/legs upplägg och det har väl blivit i snitt 5 dagar i veckan med detta, så inte riktigt 2 pass per grupp/vecka.
jag har dessutom kört någon kardio varje dag
ex 3x30 min på gymcykel
5x20 min stakmaskin
3x20 löpband
skidor 4x16 min
simning 6-8x100m.

Jag funderar på att öka kardio ännu mer, så mycket jag nu orkar, känns ibland som att det är lugnt o skönt på gymmet med "bara" styrka.
men hur mycket behöver man köra för att bibehålla eller helst öka liiite?
räcker 3 pass i veckan?

delta_mats 2019-01-27 11:53

Vad är din prioritet?
Behöver du konditionsträna mycket så kommer styrketräningen bli lidande, både vad gäller tid till den och även resultatmässigt.

Är det triathlon du ska träna inför bör ju träningen fokusera på dessa grenar, och det är tidskrävande! Styrketräningen blir då bara ett komplement.

ozzian 2019-01-27 12:15

Prioritet är att må bra.
jag har inte så stora krav, bara bli starkare snabbare, orka längre.
Målet är klassikern 2020, men kravet är endast att träna för klassikern.
Tid har jag, men kroppen orkar ju bara en viss träning.
man kan säga att hjärnan vill träna 3 pass om dagen , kroppen säger snälla en vilodag!

Jag har lyckats bra så långt, ökar i allt , men däremot är det massor kvar innan klassikern är aktuell.
Det handlar mest om kondition och brist på teknik, även smärta som stoppar.
röven smärtar vid 3x30 min cykel
jag håller på att drunkna efter 8x100m simning
knäna värker efter 4x16 min löpning
skidor så är det mest brist på snön och konditionen.

Gymträningen ser jag mest som ett fritidsnöje, skönt att slippa svettas massor i intervaller.
så gymträningen är skönt för psyket, och jag ser ju resultatet, så även positivt för mitt ego.

Frustrator 2019-01-27 12:54

Om klassikern är målet så skulle jag rekommendera att fokusera på en konditionsgren åt gången, som nu inför Vasaloppet (även om det är först om ett år för din del) fokusera enbart på skidåkning 3-4ggr i veckan varvat med 1-2 helkroppspass (basövningar och prehab) och sen efter Vasan börja med cyklingen, efter Vättern fokus på sim osv. Om du splittrar din tid mellan alla konditionsgrenarna blir det för lite av allt. Sen klart att man kan slänga in ett cykelpass eller simpass när kroppen är för sliten för ett stakpass.

Skulle rent erfarenhetsmässigt säga att du behöver komma upp i längre konditionspass för att klassikern ska bli njutbar.

ozzian 2019-01-27 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av Frustrator (Inlägg 8013192)
Om klassikern är målet så skulle jag rekommendera att fokusera på en konditionsgren åt gången, som nu inför Vasaloppet (även om det är först om ett år för din del) fokusera enbart på skidåkning 3-4ggr i veckan varvat med 1-2 helkroppspass (basövningar och prehab) och sen efter Vasan börja med cyklingen, efter Vättern fokus på sim osv. Om du splittrar din tid mellan alla konditionsgrenarna blir det för lite av allt. Sen klart att man kan slänga in ett cykelpass eller simpass när kroppen är för sliten för ett stakpass.

Skulle rent erfarenhetsmässigt säga att du behöver komma upp i längre konditionspass för att klassikern ska bli njutbar.

Härlig input,tack!

Jo jag kanske skulle säsongsträna istället, jag har väl mest tänkt att jag orkar lättare om jag kör 4a grenar och då varannan dag.
Det kanske är så att jag är där nu, där jag orkar 4-5pass skidor i veckan nu, för 2 månader sedan hade jag träningsvärk efter stakmaskinen i 2-3 dagar.

Det är ju det med distans, där orkar jag ju inte ännu och det funderar jag mycket på.
konditionen är ju en viktig del, men där känns det som alla grenar ger massor.
i simningen är det teknik, går hos PT men nu blir det en pause där(tatuering)
löpning så är det mina knä som säger ifrån
skidor, mest brist på snö men säkert massa teknik med
cykel, denna sittställning med smal sadel måste jag träna på.

Frustrator 2019-01-27 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av ozzian (Inlägg 8013204)
Härlig input,tack!

Jo jag kanske skulle säsongsträna istället, jag har väl mest tänkt att jag orkar lättare om jag kör 4a grenar och då varannan dag.
Det kanske är så att jag är där nu, där jag orkar 4-5pass skidor i veckan nu, för 2 månader sedan hade jag träningsvärk efter stakmaskinen i 2-3 dagar.

Det är ju det med distans, där orkar jag ju inte ännu och det funderar jag mycket på.
konditionen är ju en viktig del, men där känns det som alla grenar ger massor.
i simningen är det teknik, går hos PT men nu blir det en pause där(tatuering)
löpning så är det mina knä som säger ifrån
skidor, mest brist på snö men säkert massa teknik med
cykel, denna sittställning med smal sadel måste jag träna på.

Sen behöver inte varje pass tex skidor se likadant ut, man kan variera mellan intervaller, ett lätt men långt a1/a2-pass, teknik osv. Ett annat sätt att få passen längre är ju att blocka förstås, dvs köra exv 30min löpning och sen upp på cykeln en timme..
Om du bor i de södra delarna rekommenderar jag rullskidor för att få ihop en hygglig mängd. (Kastar sten i glashuset nu, åkte själv endast 2mil på rullisar denna säsongen..)

ozzian 2019-01-27 15:22

Jo rullskidor är planerade, har redan kört skike(rullskidor med gummihjul för grus)

Jo blockning har jag planerat med, dock med liten paus för jag vill ha rätt kläder/skor för varje gren, inte springa i cykelbyxor tex.

Jag satsar rätt seriöst i min lilla värld, ingen alkohol, bra mat, tillskott som kreatin, omega3,rödbeta,svartvinbär,granatäpple och tar kasein på kvällen.

tillskotten är nog väldigt mycket placebo men det blir ju inte sämre.

sen sitter jag på utube och kollar tekniker.....


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)