Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Röntgen och klar dryck (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=20296)

Nils 2004-03-03 18:20

Röntgen och klar dryck
 
Hejsan,
skall göra tjocktarmsröntgen nästa vecka och fick en liten kul lapp igår om vad man skall äta i ett några dagar nästa vecka.
Klar dryck, ej mjölk, men välling är OK.
Jag fattar inte alls och sköterskan jag kunde fråga inte mycket bättre.

Någon som förstår varför det är ok med mjölkpulver och fullkornsmjöl (min välling) när det inte är ok med mjölk och definitivt inte pasta?
Är det ok med gainers tror ni?
Jag antar det men hon visste inte vad det var :MrT:

Nils

z_bumbi 2004-03-03 18:55

Ring röntgen och fråga direkt så får du nog bättre svar, det verkar variera väldigt mellan olika avdelningar vad de menar med klar dryck.

Jag har t ex inte fått äta/dricka välling när jag ska röntga tarmen.

TheSQUAT 2004-03-03 22:44

Antar att du dagen innan ska dricka den "trevliga" vätskan som ska skölja igenom systemet?
Är det koloskopi du ska göra? Har gjort ett antal genom åren. Brukar ha fuskat en del med det där vad man ska käka dagarna innan. För när du väl dricker sköljmedlet så rensar du garanterat allt som finns i tarmarna ändå så att säga :D

Koskit 2004-03-03 23:07

Kontraströntgen?
Har jag gjort iaf, riktigt häftigt :notme:

Nils 2004-03-04 09:08

Citat:

Originally posted by Koskit
Kontraströntgen?
Har jag gjort iaf, riktigt häftigt :notme:

Tjocktarmsröntgen stod det. Men jo, det är nog kontraströntgen så vitt jag kan se.
Får se hur det blir. Och jag får försöka mer med att komma förbi telefonköer och prata med någon.
Nils

z_bumbi 2004-03-04 10:27

Nils: Har du inte gjort konstraströntgen av tarmen förut så är den faktiskt ganska intressant. :)

Att peta in sonden i tunntarmen samt förberedelserna är inte kul däremot. :(

Nils 2004-03-04 11:14

Citat:

Originally posted by z_bumbi
Nils: Har du inte gjort konstraströntgen av tarmen förut så är den faktiskt ganska intressant. :)

Att peta in sonden i tunntarmen samt förberedelserna är inte kul däremot. :(

Har inte gjort detta förut. Och jag börjar undra om jag skall bli förväntansfull eller rädd av dessa svar!
har pratat med ett par till på avdelningen.
Den första: Hhmm nej välling verkar nog bäst att undvika.
Den andra som skulle veta aningen mer: Jo välling innehåller nog inte så mycket mjölk så det är ok. Även vitt bröd!
Ingen hade koll på saker som vassle (som jag misstänker skulle gå utmärkt, jag börjar tro att det är kasseinet i mjölk som är problem)
Ja ja, det får väl bli svält ett par dagar helt enkelt så att det säkert blir riktigt!
Jag skrev faktiskt här föresten för att jag visste att du hade varit med om det. Och misstänkte att det nog var fler!
Nils

z_bumbi 2004-03-04 11:40

Nils: Vi kan ju komma fram till att inte äta innan suger. :)

Att rensa tarmen är inte kul men det är inget något man dör av.

Att stoppa ner en sond genom halsen och sen hålla på rota för att få ut den genom nedre magmunen är inte skönt (Kräkreflexen i halsen.) men inget som man behöver vara orolig för då det förhoppningsvis bara är en kort tid.

Sen är det dags att se sin egen mage och tarm på röntgen och det är hur intressant som helst.

Det finns någon typ av näringslösning som man får från sjukhuset om man ber snällt, jag har inte testat och kommer inte ihåg vad den innehåller.

Jag tror inte att några gram vassle kan ställa till något men jag glömde att fråga faktiskt då jag fick ett samtal från sjukhuset för en stund sedan och jag hittar inte papperen från min röntgen i höstas.

Fråga Lunarspice då han borde veta. :)

Nils 2004-03-04 12:45

Det var ju tjocktarm för mig, så några problem med magmunnen lär jag inte få. Det handlar ju om andra änden ;)
Och intressant lär det nog bli!
Nils

z_bumbi 2004-03-04 12:56

Nils: På mig så sänkte ner en sond genom strupen och sen lirkade de in den i tunntarmen. Fyllde på med kontrast och sen väntade till det kommit ner till tjocktarmen.

Jag gissar att de gör så på dig med.

Keirin 2004-03-04 17:09

Re: Röntgen och klar dryck
 
Jag fick inte äta någonting innan jag gjorde både kolloskopi och gastroskopi. Dom fick söva mig så jag behövde inte känna någonting.

Den där kontrastvätskan klarade jag inte av att dricka hemma innan, men jag lyckades dricka 3 liter på 2 timmar på sjukhuset. Men fan det smaka akvarievatten. Det gick lite lättare att få ner med hjälp av dextrosol som dövade smaken lite.

När jag vakna fick jag iaf en stor portion mat på sjukan och jag var hungrig som en varg och snurrig i skallen.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)