Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Kockkniv (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=16769)

Daemon 2003-12-11 14:05

Kockkniv
 
Är det någon här som VET något om knivar?

Vad ska man titta på när man köper en kniv?

Finns det några speciella märken som gäller?

Har väl ett pristak på sisådär 500skr

Andyh 2003-12-11 14:19

Global eller Fiskars. annars säljer TV shop jätte kewla knivar :)

kharon 2003-12-11 14:23

Jag är Finne, jag vet allt om knivar! ;)


Välj ett kvalitetsmärke.
Skitknivar blir vanligtvis slöa fort...

Kniven ska vara stabil och sitta bra i handen. Vass som satan!
Victorinox är bästa märket jag haft kontakt med.

http://www.aftonbladet.se/vss/matovi...236105,00.html

EDIT: Fiskars är också jättebra!

Daemon 2003-12-11 14:37

Citat:

Originally posted by kharon
Jag är Finne, jag vet allt om knivar! ;)


Välj ett kvalitetsmärke.
Skitknivar blir vanligtvis slöa fort...

Kniven ska vara stabil och sitta bra i handen. Vass som satan!
Victorinox är bästa märket jag haft kontakt med.

http://www.aftonbladet.se/vss/matovi...236105,00.html

EDIT: Fiskars är också jättebra!

Får ta ock kika lite närmare på Victorinox då, blev just rekomenderad Kobe av en arbetskamrat. Skulle tydligen vara väldigt prisvärda.

Arwen 2003-12-11 14:51

Posche
 
Har köpt en uppsättning av Porsche´s knivar, form OCH funktion!:thumbup:

z_bumbi 2003-12-11 14:54

Re: Kockkniv
 
Citat:

Originally posted by Daemon
1 Är det någon här som VET något om knivar?

2 Vad ska man titta på när man köper en kniv?

3 Finns det några speciella märken som gäller?

4 Har väl ett pristak på sisådär 500skr [/B]
1 En del.

2 Först om handtaget passar handen, sen hur kniven känns att jobba med, tyngd, balans, bladlängd mm. Testa olika arbetställningar och kolla om den funkar vid olika typer av arbete.

Sen kollar man hur eggen ser ut, är den grovt slipad eller har den en jämn yta? På billiga knivar ser det ibland ut som man använt en fil och sen lämnat eggen som den är, det är bra om man ska kapa rep men för en kockkniv så är det inte bra.
Även om eggen är symetriskt kan vara bra att kolla upp dvs om man har samma vinkel från båda sidor av kniven samt om den har samma vinkel utefter hela bladet.

Kockknivar i din prisklass har bara vissa skillnader i stålet så det är inte så viktigt att kolla upp stålkvalitet och härdning men för information så ju hårdare härdat ett blad är desto längre håller det egg men blir å andra sidan jobbigare att skärpa igen.
Har man en hård kniv så är det viktigare att hela tiden hålla efter eggen med ett bryne så att man inte måste lämna in den för omslipning lika ofta, en mjukare kniv kan man lättare få till själv om eggen är förstörd.
Ett hårdare stål måste man ha keramikbryne till medan ett mjukare går att hålla vass med ett vanligt skärpstål även om jag nog skulle välja keramik där också.

3 Jag har ett märke som heter Pretect som jag trivs med. Jag köpte dem främst för att skaften passar mig och min greppteknik bäst av alla knivar jag provade. De är av den japanska typen dvs kortare blad och ganska lätta så ska jag skära en rejäl stek skulle jag vilja ha en tyngre kniv med längre blad men för allt annat funkar de bra.

Daemon 2003-12-11 15:17

Re: Posche
 
Arwen>
Har faktiskt kollat på dem. Snygga är de iaf.

Björn>
Tack för detta utförliga svar, blir till att plocka med sig ett gäng tomater, lökar, kålrötter och fläsklägg till butiken då :D

aliquis 2003-12-11 15:42

Jag köpte mina NAI(?) ifrån verner&verner, inget att klaga på med dessa.

Ett stål med mycket kol blir mjukare, och därför slöare snabbare, och rostar lättare, men å andra sidan är det lätt att få vasst när du slipar kniven.

En "hård" kniv kanske du kan vara lite mer oförsiktig med men den är inte lika lätt att få vass.

Grodden säljer en uppsättning "japanska" kockknivar, grönsakskniv och plastplockpinne för 198kr just nu, ifrån fiskars.

aliquis 2003-12-11 16:53

Såg nu att clas ohlson säljer Victorinox 20cm kockkniv för 359kr, art-nr 34-5346.

MrT 2003-12-11 22:36

Victorinox..

Gillar dock mest av allt min kniv som jag gjorde i Damaskstål för x antal år sedan. Lövtunn med rakbladsvasst egg. Har härdat den till den grad att den förmodligen skulle gå i småbitar om jag skulle slå till den lite hårdare mot t.ex. en diskbänk. Handtaget är gjort i betsad masurbjörk och jag slipar eggen ngn gång per år med diamantbryne.

Prankie 2003-12-12 15:09

1 bifogad(e) fil(er)
Knivar som finns hos varenda kines. ;) Den till höger är över 8 år gammal så den är ganska sliten. Den till vänster 3-4år kanske.

kharon 2003-12-12 15:49

Citat:

Originally posted by Prankie
Knivar som finns hos varenda kines. ;) Den till höger är över 8 år gammal så den är ganska sliten. Den till vänster 3-4år kanske.
Oj prankie! Akta fingren!

Arwen 2003-12-12 20:21

50%
 
Citat:

Originally posted by Prankie
Knivar som finns hos varenda kines. ;) Den till höger är över 8 år gammal så den är ganska sliten. Den till vänster 3-4år kanske.
Funktion? Ja
Form? Nix, bad taste

Köket är varje mans altare och utrymme för liv & lust, en snygg OCH funktionell kniv är inte bara ett måste, utan en livsbetingelse...:insane:

z_bumbi 2003-12-12 21:25

Arwen: Iofs ser den nyare av kinaknivarna helt okey ut, jag gissar att det är en lite annonlunda teknik med en sådan kniv bara.

Det som jag verkligen känner att jag saknar just i mitt kök är en "grönländsk" kniv, där kan man prata om funtion och form i samma kniv.

Prankie 2003-12-12 21:49

Eftersom jag är så van vid de köttyxor så är jag mycket mer effektiv med de. Några fördelar är väl knogarna ta aldrig i skärbrädan. Det är också tyngre än vanliga kockknivar och känns mer skosamt mot handen när man skär hårdare typer av grönsaker som bambuskott. I en kinaresturang så används ju de till allt. Skära, hacka, klyva, filéar osv. Fast allt handlar ju om vana. Välj bara en kniv som känns bra i handen vid arbete så.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)