Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2013-09-22 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6652216)
När jag hörde scorecardet "49-46" så var jag helt säker på att Gustafsson vunnit. Hur i hela jävla friden kan en domare döma 49-46 Jones? Komplett sinnessjukt. Jag tycker det var 48-47 där båda hade kunnat vinna, men 49-46 Jones... nästan värre än Mayweather-fighten senast.

Kollar man på fight metric så ser det mindre konstigt ut, men visst.
Jag blir dock inte förvånad av vilka i tråden som tyckte Alex vann. ;)

Osukaru 2013-09-22 15:02

Man måste ju se om matchen igen för att vara på den säkra sidan men jag tycker nog att JBJ ändå tog hem det, just pga att han är mästare och därför får ronder som är i stort sett lika. Sedan hade han Gus rockad med nära till avslut i 4:an vilket också betyder ngt. Med detta sagt så är man ju stolt att vara svensk efter att ha sett matchen, vilken prestation av Gus! Ska bli riktigt intressant att se hur rematchen utspelas, kan Gus höja sig än mer eller ger all uppmärksamhet Gus får av den här matchen eld till JBJ:s motivation?

Bailah 2013-09-22 15:06

Även jag ska se matchen igen, tankat det nu. Ska även muta så man inte hör någon. Men visst är jag biased. Sitter med 8 polare och Gus gör sin absolut bästa fight någonsin.
Men vad jag kommer ihåg så fick han rond 1-3, fjärde ronden fick jones pga slutet såklart och femte kommer jag knappt ihåg. Men får för mig att det var rätt jämnt iaf.

eternallord 2013-09-22 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av Osukaru (Inlägg 6652366)
Man måste ju se om matchen igen för att vara på den säkra sidan men jag tycker nog att JBJ ändå tog hem det, just pga att han är mästare och därför får ronder som är i stort sett lika.

Något jag aldrig förstått. Vinner man matchen så vinner man matchen, vad i helvete pratar man om egentligen? Är det så jämnt så ge ronden 10 - 10 då.

(Med det sagt så menar jag inte att Gustafsson vann, jag hade som sagt Gustaffson rond 1,3 och Jones 4,5 med rond 2 som avgörande och den kunde båda ha vunnit. Men jag stör mig som fan på den här retoriken att man av någon outgrundlig anledning inte ska behöva göra lika mycket som champion för att få vinsten)

Doctor Snuggles 2013-09-22 15:11



Aw, man får lite feels.

Doctor Snuggles 2013-09-22 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 6652373)
Även jag ska se matchen igen, tankat det nu. Ska även muta så man inte hör någon. Men visst är jag biased. Sitter med 8 polare och Gus gör sin absolut bästa fight någonsin.
Men vad jag kommer ihåg så fick han rond 1-3, fjärde ronden fick jones pga slutet såklart och femte kommer jag knappt ihåg. Men får för mig att det var rätt jämnt iaf.

Du gillar Pride och deras scoring? ;)

Doctor Snuggles 2013-09-22 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6652379)
Något jag aldrig förstått. Vinner man matchen så vinner man matchen, vad i helvete pratar man om egentligen? Är det så jämnt så ge ronden 10 - 10 då.

(Med det sagt så menar jag inte att Gustafsson vann, jag hade som sagt Gustaffson rond 1,3 och Jones 4,5 med rond 2 som avgörande och den kunde båda ha vunnit. Men jag stör mig som fan på den här retoriken att man av någon outgrundlig anledning inte ska behöva göra lika mycket som champion för att få vinsten)

Det är inte att man ska, utan att domare har en tendens att döma så, vilket bara är mänskligt. På samma sätt som den fightern som gör mest mot slutet av ronden, får en takedown, osv.

panzerpig 2013-09-22 15:17

Finns domarnas scorecards ute? Så det går att se vilka ronder dom dömde till gus?

Osukaru 2013-09-22 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6652379)
Något jag aldrig förstått. Vinner man matchen så vinner man matchen, vad i helvete pratar man om egentligen? Är det så jämnt så ge ronden 10 - 10 då.

(Med det sagt så menar jag inte att Gustafsson vann, jag hade som sagt Gustaffson rond 1,3 och Jones 4,5 med rond 2 som avgörande och den kunde båda ha vunnit. Men jag stör mig som fan på den här retoriken att man av någon outgrundlig anledning inte ska behöva göra lika mycket som champion för att få vinsten)

Jag förstår din synpunkt och kan till viss mån hålla med dig. Jag tycker också att det är rätt ologiskt men det är så verkligheten ser ut = JBJ vann.

Om jag skulle vara tvungen att fundera över det så kanske det har att göra med att det devalverar värdet av att vara champ om titeln byts ut för ofta?

Doctor Snuggles 2013-09-22 15:25

http://blog.fightmetric.com/2013/09/...icial-ufc.html

Den stora filosofiska skillnaden är hur man dömer slag vs sparkar, och huvud vs kropp (för att i övrigt så vann Jones med betydlig marginal i både totala och signifikant strikes). Dock hade Jones också flest "head power" i varenda rond.

OggeP 2013-09-22 15:26

Vilken "class act" Gustafsson uppvisar efter matchen. Han uppför sig verkligen som en balanserad och kylig idrottsman. En förebild!

panzerpig 2013-09-22 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av panzerpig (Inlägg 6652395)
Finns domarnas scorecards ute? Så det går att se vilka ronder dom dömde till gus?

Svarar mig själv. Verkar inte finnas scorecards för individuella ronder? På med foliehattarna!
http://www.mmamania.com/2013/9/22/47...e-jon-jones-vs

Bailah 2013-09-22 15:46

Kollade den nu igen, och jag ändrar inte mig. Jag ger 3-2 till Gus. Dock var fighten mycket jämnare nu när man kunde fokusera och kolla mer på båda fighterna.

Robbad blev han inte, det var en såndär snuskigt jämn fight, men tycker Gus skulle ta hem det. Kolla jones face bara. Utan tvekan en riktigt riktigt bra fight.

Doctor Snuggles 2013-09-22 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av Bailah (Inlägg 6652428)
Kollade den nu igen, och jag ändrar inte mig. Jag ger 3-2 till Gus. Dock var fighten mycket jämnare nu när man kunde fokusera och kolla mer på båda fighterna.

Robbad blev han inte, det var en såndär snuskigt jämn fight, men tycker Gus skulle ta hem det. Kolla jones face bara. Utan tvekan en riktigt riktigt bra fight.

Som sagt, det beror på vad man värderar mer, och hur mycket skada man tycker gjordes. Jones blev helt klart träffad mer i ansiktet, men det var med jabbar. Jones träffade med fler power strikes mot Gus huvud.
Hade det varit Pride så hade dock Jones vunnit klart. ;)
Tyvärr har Alex numer en stil som är mer poängbaserad så han riskerar nära förluster lättare.

Bailah 2013-09-22 15:54

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6652433)
Som sagt, det beror på vad man värderar mer, och hur mycket skada man tycker gjordes. Jones blev helt klart träffad mer i ansiktet, men det var med jabbar. Jones träffade med fler power strikes mot Gus huvud.
Hade det varit Pride så hade dock Jones vunnit klart. ;)
Tyvärr har Alex numer en stil som är mer poängbaserad så han riskerar nära förluster lättare.

Jo klart, jag köper ditt argument. Det gör jag. Men som sagt, jag har ändrat mig från en solklar vinst till Alex till en 3-2 vinst. Och det tycker jag han skulle fått. Men sen förstår jag också domarna, JJ är p4p, UFC's pengako, Champion och använde mer "flashiga" tekniker. Och sen var ju Gus illa ute i fjärde.

Men still... Faaa-aaaan!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)