Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Silencer 2013-04-11 08:38

Ja jag känner mig ännu säkrare nu. Tack för hjälpen.

Vilson 2013-04-11 08:40

Citat:

Ursprungligen postat av Silencer (Inlägg 6390483)
Ja jag känner mig ännu säkrare nu. Tack för hjälpen.

Tror du kommer torska på att det alltid är en risk att fighters uteblir från en gala och detta visste du om när du köpte biljetten.

AronP 2013-04-11 08:42

Citat:

Ursprungligen postat av Vilson (Inlägg 6390487)
Tror du kommer torska på att det alltid är en risk att fighters uteblir från en gala och detta visste du om när du köpte biljetten.

Vid köp av skärmar(mobil eller dator) så finns det alltid risk för döda pixlar, detta får man ju dock lämna tillbaka varan för.

Men som sagt, en juristintresserad bör tillfrågas.

Silencer 2013-04-11 08:55

Nu ser jag att det du citerade avséende köplagen var från en sida där privatpersoner köper biljetter av varandra. Således borde gent emot ticnet konsumentköplagen vara tillämplig.

Jag har läst på lite om det här med förmedlare (ala ticnet), och rättsläget är oklart. Det finns ingen tydlig bestämmelse om huruvida de är att anse som säljare eller ej. I debatten har många påpekat att det borde vara så, att konsumenten ska kunna rikta anspråk mot förmedlaren/mellanhanden som han köpt varan av.

Därför ska jag i första hand försöka gå genom allmäna reklamationsnämnden, för om jag skulle stämma dem privat och faktiskt förlora så kommer jag få betala deras advokatkostnader och det känns ju lagom kul.

dared 2013-04-11 08:58

Citat:

Ursprungligen postat av Silencer (Inlägg 6390470)
Eh va? En korrekt jämförelse om du nu vill använda fotboll:

Du har köpt biljett till AIK mot Djurgården. Istället för AIK dyker Grästorps knattefotbollslag upp för att möta Djurgården. Är det den matchen du betalade för?! Exakt samma sak i detta fall med UFC.

Du betalade för en produkt med 13 fighter och en ställdes in, visst skittrist, men det var inte så att de visade en helt annan gala istället, det var fortfarande UFC i Globen. Att de marknadsförde Gustafsson är en sak, men hela kortet är produkten. Jag var te.x i Barcelona för två år sedan och jag gillar inte klubbfotboll speciellt. Köpte biljetten för att mer eller mindre se Zlatan in action live på Camp Nou, men han startade aldrig pga skada. Var inte kul alls och matchen var tråkigt, gick hur som helst aldrig i några banor på att stämma någon.

Även om du nu skulle ha rätt juridiskt (vilket jag ser som osannolikt och inte skulle hålla med om) så tycker jag fortfarande att du har rätt grinig attityd och att du inte kan inse att det är en risk att köpa en produkt med 26 fighters där värdet skulle falla bort om 1 blir skadad så får du helt enkelt ta den risken eller stanna hemma. Detta har hänt så många gånger att alla konsumenter borde inse risken. Det här är MIN åsikt och den kanske inte stämmer överens med allas, men jag tror dina tankar är i minoritet av de 15 000 som köpt biljetter. Skittråkigt JA, helt osannolikt eller falsk marknadsföring/lurendrejeri NEJ. Det är inte UFCs fel att det sket sig. Förfan vem som helst inom idrott kan skada sig när som helst, det fattar alla och köper man en biljett till ett idrottsevenemang får man fan ta den risken. (Speciellt om intresset hänger på en futta utövare på ett helt startfält)


(Det var inget jävla knattelag som ställde upp på galan, det var några av världens bästa fighters i deras respektive viktklasser)

Silencer 2013-04-11 09:02

Jaså, så du skulle alltså hålla käften och gå även om ett helt annat lag spelade? Du kan inte jämföra en person i MMA med en person i ett fotbollslag. En person i MMA är som ett helt fotbollslag i fotboll.

Trouble 2013-04-11 09:09

Citat:

Ursprungligen postat av Silencer (Inlägg 6390534)
Jaså, så du skulle alltså hålla käften och gå även om ett helt annat lag spelade? Du kan inte jämföra en person i MMA med en person i ett fotbollslag. En person i MMA är som ett helt fotbollslag i fotboll.

Tror inte att ticnet eller många andra köper det argumentet men för sakens skull håller jag med. Tycker ofta att jag bara har intresse av att se en eller kanske två fighter på en gala.

Vilson 2013-04-11 09:16

Håller egentligen också med. När jag kollar galor är det oftast en eller två matcher jag bryr mig om och hade jag haft biljett och dom matcherna sabbats hade jag såklart blivit riktigt besviken. Samtidigt känns det rätt orimligt att stämma och skylla på försäljarna då det är väldigt svårt att styra sånt där. Hade blivit riktigt betungande för UFC eller ticnet för den delen om alla som förlorade sin favoritfighter plötsligt ska ha pengar för hela galan. Om jag köper biljett endast för Reza Madadi och han försvinner, ska jag också få pengar då? Även om Alex hade varit kvar.

Juxta 2013-04-11 09:19

Silencer har ju rätt tycker jag eftersom dom skyltat så starkt med just den matchen.
Det är ju konstigt om en affär skyltar med apelsinjuice som dragplåster men sen köper in äppeljuice istället. ;)
Nee, men det är just dragplåsterköpet som avgör i detta fall tycker jag.

tntballe 2013-04-11 09:28

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6388654)
Wtf.

http://d3j5vwomefv46c.cloudfront.net.../756246321.gif

Blev han slagen med något annat innan?

Precis innan han ska förbi med sin högra arm så får han en smäll som ställer till det.



Krävs inte en hjärnskada för att bli knockad av någon med något år slagträning bakom sig. Rätt vinklat slag, och det kan nog gå ner till rätt löjligt svaga smällar för en knock.

dared 2013-04-11 09:53

Aja agree to disagree.. Tror det vore helt förödande för UFC och MMA om man kunde stämma arrangörer höger och vänster bara för att en utövare råkar skada sig som de råkat marknadsfört hårdast. Det är helt utanför deras kontroll och en risk man måste kunna inse som konsument, men nu lämnar jag den diskussionen efter som vi uppenbarligen har helt olika syn på saken.

Lycka till med dina problem och hoppas att det inte ödslar all din energi.

Kabuto 2013-04-11 10:12

Om du vill stämma någon bör det väl vara SMMAF? Det är inte UFC som tagit bort matchen och ingen arrangör kan bestämma över utövarnas skador. Varför köper du ens dyra biljetter till en hel gala när du bara vill se en person gå match egentligen?

Juxta 2013-04-11 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av Kabuto (Inlägg 6390665)
Om du vill stämma någon bör det väl vara SMMAF? Det är inte UFC som tagit bort matchen och ingen arrangör kan bestämma över utövarnas skador. Varför köper du ens dyra biljetter till en hel gala när du bara vill se en person gå match egentligen?

1. Det är ju den matchen som lanseras som dragplåster = få folk att köpa biljetter.
2. Det är väl Silencers val om han köper en dyr biljett för att bara se en match? Han köper ju inte en biljett för att DU vill se andra lirare fightas.

Vilson 2013-04-11 10:29

Citat:

Ursprungligen postat av Juxta (Inlägg 6390672)
1. Det är ju den matchen som lanseras som dragplåster = få folk att köpa biljetter.
2. Det är väl Silencers val om han köper en dyr biljett för att bara se en match?

2. Bra där. Exakt, det är hans val att köpa en dyr biljett för endast en persons skull och då han är väl medveten om att personer kan skada sig får han stå ut med konsekvenserna om så sker.

Juxta 2013-04-11 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av Vilson (Inlägg 6390688)
2. Bra där. Exakt, det är hans val att köpa en dyr biljett för endast en persons skull och då han är väl medveten om att personer kan skada sig får han stå ut med konsekvenserna om så sker.

Du väljer att helt hoppa över punkt 1 för att på något mirakulöst sätt befästa ditt argument? *facepalm*


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)