![]() |
|
Citat:
|
Nate såg ju bra ut i första ronden, och mot slutet av ronden så fick han ett slag på ögat som gjorde att han såg suddigt och kom aldrig tillbaka in i matchen efter det, enligt honom själv. Jag tror fortfarande att Henderson skulle ha vunnit, oavsett, men det kan vara en förklaring till varför han såg så dålig ut. Å andra sidan använde Henderson en perfekt gameplan - sparkar, explosiva kombinationer in i clinch direkt, och bullygrappling. Gillade Anderson-jabbarna mot benen också. :D
|
Tack för länken DR. Nu ska det läsas lite :)
|
Har läst det där, och han har en hel del bra poänger, även om jag inte riktigt håller med om att Machida inte vet hur man genererar kraft från en ordentlig bas.
Han gjorde ett bra jobb med defensiven på gifen (trots att han kom in lite för nära och blev kontrad med en vänsterkrok), men jag tror knappast det är effektivt att stå och blockera kombinationer i fickan i MMA, istället för att röra på överkroppen och cirkla bort. Ofta smyger det in sig ett slag här och där, och det kan vara nog för att göra ordentlig med skada. Citat:
Cerrone är en bra striker, men han misslyckades helt med att vara strategisk. Nate ramlade ju ned på marken säkert 3 gånger när Cerrone väl började sparka. Och jag säger inte att han är medioker, men vissa delar av hans 'game' är det. Han är alldeles för okomplett. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jack Slack la ut en artikel precis, och han var inte heller nådig mot Alex.
|
|
Hahah, bra artikel om SFL.
Citat:
|
Så enkelt är det inte. För det första, det vore ett vansinnigt påstående att alla UFC champions har likadan fightstil, det stämmer inte alls. Jämför GSP/Anderson/Jones/JDS så kommer olikheterna vara väldigt stora. För det andra, mycket av det som avgör ens fightstil är ens fysik. Diazbröderna är inte några muskelmonster och kommer aldrig vara, att således försöka satsa på offensiv brottning är ingen idé, Judo fungerar mycket bättre. De har exceptionell BJJ vilket gör att de inte är rädda för att gå till marken och väldigt bra boxning vilket kombinerat med en ohotad output tar hand om de allra flesta. Om man är näst bäst i världen på MMA så gör man inte något fel, då gör man något väldigt rätt. Dessutom är deras fightstil relativt sett mycket skonsam för kroppen. När var senast en Diaz-broder drog sig ur en fight på grund av skada? Att checka leg kicks är dock något de borde göra och det kan man göra från boxningsstance också, definitivt något de är dåliga på.
|
Identisk stil har ju ingen, vissa föredrar det ena och vissa det andra, men en stabil grund behöver alla, och det är det Diaz-bröderna saknar. Men det finns så många olika stilar inom MMA, till skillnad från t ex kickboxning, så man kan komma undan med att slarva med vissa saker.
Att jobba från ryggen i MMA är tyvärr inte tillräckligt effektivt för att man ska kunna vara konsekvent med det på hög nivå. Och svårare blir det med åren, när alla börjar klura ut hur man bara kan sitta i guarden och peta lite på motståndarens mage för att vinna ronden. Kombinerar man det första och andra får man en väldigt okomplett stil med grundliga brister för MMA. Tycker mest att det är lite bortkastad potential. Inte så att bröderna inte lyckas alls, för det gör dem ju uppenbarligen, men för att ta sig hela vägen fram. |
Det skulle bli svårt i vilket fall. Diaz-bröderna är inte explosiva eller särskilt starka och kommer alltid få det svårt med explosiva brottare med bra sub-försvar, cardio, sparkar och gameplan.
|
Jag är bara lite nyfiken... Tränar du själv nån form av kampsport cero? :)
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20. |
|