Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2011-05-17 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5060005)
Man får ju inte ta tag i motståndarens handskar, lite svårt att göra det då antar jag

Iof finns det flera där man inte behöver ta tag i handskarna.
http://www.grapplemonkey.com/2010/09...j-wrist-locks/

Vad innebär det exakt med att man inte får ta tag i handskarna? Får man inte lägga handen över handskarna och greppa sidan av handen/fingrarna t.ex?

Kräket 2011-05-17 19:30

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 5059813)
crossfit fysen?

Kan vara allt från muskeluthålighet, mjölksyretålighet, aerob kondition till mental tuffhet som man vill komma åt med kampsports fys.
Sen är ofta "vanliga" delar av träningen lika jobbiga,att bli pressad på padsen, sparring, etc...

Bara något man måste köra för att bli matchklar...

Kampsports-fys är nog ett bättre begrepp. En annan sak jag undrar över är väl hur "slitsamt" kampsportsfys är för kroppen?

Själv kör jag gymträning 5 dagar i veckan och försöker få till 2 pass BJJ och 1 pass SW i veckan. Blir en och annan dag med kampsportsfys och ibland känns övningarna ganska riskabla med tanke på bla. axlar m.m.

krellik 2011-05-17 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av Kräket (Inlägg 5060060)
Kampsports-fys är nog ett bättre begrepp. En annan sak jag undrar över är väl hur "slitsamt" kampsportsfys är för kroppen?

Själv kör jag gymträning 5 dagar i veckan och försöker få till 2 pass BJJ och 1 pass SW i veckan. Blir en och annan dag med kampsportsfys och ibland känns övningarna ganska riskabla med tanke på bla. axlar m.m.

Finns så mycket olika övningar man kan köra, men generellt har jag svårt att se att jag kört någon övning som i sig känts särskilt riskabel. Däremot finns det alltid en risk när man kör i högt tempo och när man pressar sig över sina gränser och imho så finns det en poäng här att du behöver hålla koll på din kropp så du inte skadar dig i intensiva fysdrillar och att detta hjälper dig att ha denna medvetenhet i sparringen av olika moment (där du också kan pressa dig hårt och där det finns ett större antal överasknings moment jämfört med de flesta fysdrillar...)

eternallord 2011-05-17 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av Kräket (Inlägg 5060060)
Kampsports-fys är nog ett bättre begrepp. En annan sak jag undrar över är väl hur "slitsamt" kampsportsfys är för kroppen?

Själv kör jag gymträning 5 dagar i veckan och försöker få till 2 pass BJJ och 1 pass SW i veckan. Blir en och annan dag med kampsportsfys och ibland känns övningarna ganska riskabla med tanke på bla. axlar m.m.

Det värsta inom MMA är nog brottningen. Rygg, knä och anklar är alltid i farozonen vid nertagningar, scrambles osv. MMA-fighters skadar sig rätt ofta och jag skulle nog uppskatta att 70% av de skadorna fås i samband med brottningsrelaterad sparring. Det måste göras såklart, men det är obehagliga skador man kan dra på sig där, pajade ledband och dylikt kan jaga en hela livet.

krellik 2011-05-17 20:39

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 5060294)
Det värsta inom MMA är nog brottningen. Rygg, knä och anklar är alltid i farozonen vid nertagningar, scrambles osv. MMA-fighters skadar sig rätt ofta och jag skulle nog uppskatta att 70% av de skadorna fås i samband med brottningsrelaterad sparring. Det måste göras såklart, men det är obehagliga skador man kan dra på sig där, pajade ledband och dylikt kan jaga en hela livet.

Lätt otäckaste bitarna att sparra! Specielt om man inte har en gedigen bakgrund inom någon brottningsstil eller judo...

Otäckaste jag varit med om inom mma träning som inte varit en slump olycka var att bli kastad på nacken av en riktigt duktig grekrom kille, hände inget mer än att jag blev lite stel i nacken men kändes som att vi landade med båda våran kroppsvikt på min stackars lilla nacke... Trodde en milisekund att jag skulle äta mat genom sugrör för resten av livet.

Pungis 2011-05-17 20:42

Definitivt nedtagningar och brottning som man skadar sig mest i.. Jag gick över från mma till thai för jag skadade mig hela tiden

Kwon 2011-05-18 16:55

Pödz tränar inför fighten!


http://m.onet.pl/_m/0af9665a350a74ed...01e8f,12,1.jpg

Krampus 2011-05-18 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5062401)
Pödz tränar inför fighten!


Mariusz trening!

lei 2011-05-18 17:06

Är inte så insatt i boxning men ser han inte rätt seg ut i sparringen fortfarande?

Kwon 2011-05-18 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av lei (Inlägg 5062427)
Är inte så insatt i boxning men ser han inte rätt seg ut i sparringen fortfarande?

Looks like a typical Floyd Mayweather to me! :D

delta_mats 2011-05-18 18:16

Citat:

Ursprungligen postat av lei (Inlägg 5062427)
Är inte så insatt i boxning men ser han inte rätt seg ut i sparringen fortfarande?

Jo det ser segt och stelt ut, ungefär som en nybörjare. Jag tycker man kan kräva mer av någon som på "heltid" ägnar sig åt MMA. Möjligtvis tränar han rätt mycket styrka fortfarande och även brottning får man väl hoppas. Hade varit mer intressant att se honom sparras och rulla lite.

eternallord 2011-05-18 19:39

Han ska möta James Thompson så de slagen räcker nog gott och väl. Där har vi en stackare som borde lagt av för många, många herrans år sedan. 11 KO-förluster i sin karriär och har gått 1 - 9 i sina senaste 10 genomförda fighter.

Det är väldigt synd när fighters håller på såhär länge, brawlers som håller sig kvar alldeles för länge för att betala hyran. James Thompson, Gary Goodridge mfl har det bäddat för väldigt svåra hjärnskador i framtiden.

Kwon 2011-05-18 19:42

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 5062887)
Han ska möta Josh Thompson så de slagen räcker nog gott och väl. Där har vi en stackare som borde lagt av för många, många herrans år sedan. 11 KO-förluster i sin karriär och har gått 1 - 9 i sina senaste 10 genomförda fighter.

Nä, Josh e för liten.

Det är James "Megapunk" "Colossus" "DVD-Collection" Thompson han skall möta.

eternallord 2011-05-18 19:44

Menade givetvis James! Läste något nyss om Josh Barnett sen blev det kortslutning i huvudet.

Kwon 2011-05-18 20:00

Vem vet, Josh Thompson kanske hade vunnit , då Pudz Cardio är exceptionell.. :D
http://mattfaler.files.wordpress.com...sh-thomson.jpg


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)