Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Zink, magensium: sömn och drömmar? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171526)

bear.flowertwig 2011-09-09 12:55

Zink, magensium: sömn och drömmar?
 
Jag har tidigare tagit zinktillskott och upplevt (utan att förvänta mig någon effekt på sömnen innan) att jag sover bättre med det. Nu kombinerar jag de två och upplever både att sömnen blir bättre samtidigt som jag drömmer mycket livligare (jag kommer åtminstone ihåg drömmarna tydligare).

Någon som upplever samma sak?

aijou 2011-09-09 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av bear.flowertwig (Inlägg 5277256)
Jag har tidigare tagit zinktillskott och upplevt (utan att förvänta mig någon effekt på sömnen innan) att jag sover bättre med det. Nu kombinerar jag de två och upplever både att sömnen blir bättre samtidigt som jag drömmer mycket livligare (jag kommer åtminstone ihåg drömmarna tydligare).

Någon som upplever samma sak?

Ja.

Tror det finns tidigare trådar om detta dock. :)

Sundqvist 2011-09-09 13:23

ah, jag brukade få sjuka mardrömmar av mitT ZMA :) men sover gott så! :D

bear.flowertwig 2011-09-09 13:36

Jo jag har läst tidigare om zink och god sömn men blev förvånad över hur jag upplever skillnaden när jag la till magnesium. Mkt drömmar med, hmm... explicit innehåll :D

Sundqvist 2011-09-09 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av bear.flowertwig (Inlägg 5277323)
Jo jag har läst tidigare om zink och god sömn men blev förvånad över hur jag upplever skillnaden när jag la till magnesium. Mkt drömmar med, hmm... explicit innehåll :D

I know bro, I know! ;)

tano 2011-09-09 13:45

Kopierar in det inlägg jag skrev i ZMA tråden tidigare idag:

Citat:

Ursprungligen postat av tano (Inlägg 5277251)
Varit lur på att jag haft magnesium (och kanske zink) brist nu efter min långa deff (bl.a. ryckningar i musklerna). Så tänkte jag testar detta, men student som man är kör jag på snikvarianten, dvs magnesium och zink var för sig. Ingen B6 alltså.

Iof somnade jag hyfsat tidigt för att vara mig, men jag vaknade redan 6 vilket inte annars brukar hända. Låg och filosoferade i sängen en timme innan det var jobb dags, vilket var nog så skönt. Känner mig ändå utvilad idag. Blir intressant att se om detta bara var en slump eller om det är något som kommer upprepas.

Tillägg: Minns väldigt tydligt en dröm från natten, men det kan ju hända annars också. Om någon vecka kanske man har tillräckligt underlag för att veta om det verkligen ger bättre sömn (var iof inte därför jag började ta tillskottet.)

bear.flowertwig 2011-09-09 14:30

Lustigt jag har själv upplevt att jag vaknar lättare på morgonen nu. Vilket iofs kan bero på stress också men jag upplever det inte på det sättet. Jag somnar snabbare, sover tyngre, drömmer livligare och vaknar lättare. Känns bra än så länge :)

Bjern 2011-09-09 14:34

Läste någonstans att det bara är placebo att ZMA skulle vara kopplad till sömnen på något sätt. Men är inte säker så vi låter det vara osagt. :D

zeusden1 2011-09-09 14:53

ZMA innehåller b6 vilket brukar ge livliga drömmar.

bear.flowertwig 2011-09-09 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av Bjern (Inlägg 5277468)
Läste någonstans att det bara är placebo att ZMA skulle vara kopplad till sömnen på något sätt. Men är inte säker så vi låter det vara osagt. :D

Jag vet, har också läst det. Lustigt att uppleva skillnanderna så tydligt bara, inte minst förändringen med magnesium utöver zink.

aijou 2011-09-09 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av Bjern (Inlägg 5277468)
Läste någonstans att det bara är placebo att ZMA skulle vara kopplad till sömnen på något sätt. Men är inte säker så vi låter det vara osagt. :D

Jag kan inte motbevisa ditt påstående. Men av egen erfarenhet och av vad jag har hört av väldigt många andra så påverka ZMA (eller Zink och magnesium) både hur tungt man sover och vad man drömmer. Det skulle självklart kunna vara placebo hos både mig och alla andra. Men jag upplever det som högst otroligt. :)

Dreas 2011-09-09 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Bjern (Inlägg 5277468)
Läste någonstans att det bara är placebo att ZMA skulle vara kopplad till sömnen på något sätt. Men är inte säker så vi låter det vara osagt. :D

Spela roll om det är placebo eller ej? Placebo är väl egentligen det bästa. Ingen direkt negativ påverkan på kroppen men de fördelar man vill ha :)

Strixen 2020-08-13 10:58

En gamla tråd, men jag tar ibland magnesium och ibland zink-tillskott (inte ZMA med B6), nu när jag börjat blanda dessa, så drömmer jag en väldans massa konstiga drömmar, vilken gör mig utmattad istället för utvilad. I natt hade jag 3 olika drömmar som jag kom ihåg, annars brukar jag sällan komma ihåg drömmar, så jag vet inte om jag gillar detta. Ni andra som känner till detta fenomen, tycker ni att drömmandet är jobbigt eller bara "kul"? Kan man undvika detta genom att ta dessa tillskott tidigare på dagen istället för på kvällen? (Det är ju bra tillskott som jag tror gör nytta, så jag vill undvika kommentarer som, sluta ta dem då :-)

Tacksam för lite input i frågan ..

exevision 2020-08-13 15:49

Drömmer man så att man minns drömmarna så sover man ytligt. Ser ingen fördel med det.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)