Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Kostillskott för BÄTTRE SÖMN (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238621)

Elcrack 2019-06-15 14:27

Kostillskott för BÄTTRE SÖMN
 
Tjena

Jag tänkte kolla om någon av er rekommenderar något kostillskott för att sova bättre/längre. Jag vaknar ofta efter 5 timmars sömn men behöver egentligen 7.
Jag läste lite på engeleska sajter där de rekommenderade melatonin och valerian root. Känner ni till dessa?

Tusen tack!!

Diomedea exulans 2019-06-15 14:28

ZMA har jag hört. Kan vara värt att kolla upp.

Wrenchgirl 2019-06-15 14:37

ZMA tar jag själv. Sen vet jag inte hur det är med den gamla huskuren kamomill.

Anders The Peak 2019-06-15 14:40

Tror att det är bra att varva ned ordentligt och inte träna för sent på kvällen för att inte vara uppe i varv. Ofta handlar det om stress när sömnen blir störd så försök att tagga ned på kvällen och undvik kaffe etc.

Elcrack 2019-06-15 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8048472)
ZMA har jag hört. Kan vara värt att kolla upp.

Sett flera som rekommenderar detta. Någon som kan intyga om det fungerar? Tar dock redan Magnesium.

Elcrack 2019-06-15 15:14

Citat:

Ursprungligen postat av Wrenchgirl (Inlägg 8048474)
ZMA tar jag själv. Sen vet jag inte hur det är med den gamla huskuren kamomill.

Och hur tycker du ZMA fungerar? Hur sent tar du det?

Elcrack 2019-06-15 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av Anders The Peak (Inlägg 8048475)
Tror att det är bra att varva ned ordentligt och inte träna för sent på kvällen för att inte vara uppe i varv. Ofta handlar det om stress när sömnen blir störd så försök att tagga ned på kvällen och undvik kaffe etc.

Tränar på morgonen och dricker inte kaffein :/ Tycker själv inte jag är så stressig och somnar in ganska enkelt, men vaknar nästan varje natt efter 5h ...

Frustrator 2019-06-15 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av Elcrack (Inlägg 8048471)
Tjena

Jag tänkte kolla om någon av er rekommenderar något kostillskott för att sova bättre/längre. Jag vaknar ofta efter 5 timmars sömn men behöver egentligen 7.
Jag läste lite på engeleska sajter där de rekommenderade melatonin och valerian root. Känner ni till dessa?

Tusen tack!!

Av vad vaknar du?
Hur har du kommit fram till att just du behöver 7h?

Elcrack 2019-06-15 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av Frustrator (Inlägg 8048489)
Av vad vaknar du?
Hur har du kommit fram till att just du behöver 7h?

Märker stor skillnad. Sover jag sju timmar har jag energi hela dagen, känner mig positiv och glad,orkar plugga och kan träna stenhårt.
Sover jag 5 timmar=Trött,vill helst ta en nap, hänging,presterar sämre i gymmet och hittar inte motivationen att plugga

Elcrack 2019-06-15 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Frustrator (Inlägg 8048489)
Av vad vaknar du?
Hur har du kommit fram till att just du behöver 7h?

Jag vet inte "vad" det är som gör att jag vaknar. Jag bara vaknar till, känner mig inte riktigt utvilad och kan nästan aldrig somna om..

Bärsärk 2019-06-15 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av Frustrator (Inlägg 8048489)
Av vad vaknar du?
Hur har du kommit fram till att just du behöver 7h?

Med extremt få undantag så behöver alla människor minst 7-8 timmar. Man mår bättre av det, många blir vana vid att vara trötta och hängiga så de inte tänker på det men om de optimerade sin sömn och skötte det rätt så skulle det märkas skillnad.

Jag har haft tunga fysiska arbeten och märker stor skillnad på 5,6,7,8 timmar. 7 och uppåt är helt klart bäst.

Om det finns några piller och tabletter där ute som man kan ta som inte har några skadliga effekter på hälsan över lång tid och det förbättrar ens sömn så ska man ta det alla gånger! Alla som inte har barn eller andra saker i sin närvaro som stör sömnen och som INTE sover minst 8 timmar per natt eller försöker göra allt de kan för att sova så länge som möjligt gör sig själva en rejäl björntjänst.

Sverker 2019-06-15 16:49

Jag tog bort en del inlägg. Diskutera inte läkemedel på Kolozzeum.

Wrenchgirl 2019-06-15 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av Elcrack (Inlägg 8048481)
Och hur tycker du ZMA fungerar? Hur sent tar du det?

Jag tycker att jag är iallafall lite mer utvilad.
En halvtimme innan jag lägger mig. Jag har som rutin att jag tar min ZMA+ett glas vatten innan jag sätter mig i min läsfotölj och läser en halvtimme innan jag lägger mig i sängen. Lite just för att hjärnan också ska förknippa sängen med enbart sömn och på så vis också lura hjärnan lite att gå ned i viloläge snabbare.
Vet dock inte om det funkar men lite snabbare upplever jag att jag somnar såvida jag inte har extra värk som håller mig vaken. ^^

DudX 2019-06-15 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Sverker (Inlägg 8048502)
Jag tog bort en del inlägg. Diskutera inte läkemedel på Kolozzeum.


Ta bort hela tråden då?

Han frågar ju också om melatonin i sitt första inlägg.

Sverker 2019-06-15 17:30

Bra påpekande DudX.

Melatonin kommer upp ibland eftersom det är tillåtet i USA men klassas som läkemedel i Sverige.


Håll tråden fri från melatonin och andra läkemedel.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:43.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)