Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Tråden för dumma frågor (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230729)

vicarious 2018-12-04 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av Malko96 (Inlägg 7997186)
Han tycker att jag inte behöver gainer om jag bara kör med malto istället.

Det är precis det du får om du blandar malto i din proteindrink. Gainer = proteinpulver + maltodextrin.

Rent överlag tycker jag det är ett onödigt tillskott för styrketränande. Mat ger mer näring (och mer njutning). Jag ser kolhydratspulver som en sista utväg om man verkligen har problem att få i sig tillräckligt med kalorier. Annars tycker jag som Ozzi att lär dig äta mer mat.

Malko96 2018-12-05 00:44

@vicarious @Ozziking

Ty för info!
Egentligen så älskar jag att äta mat men det kan bli väldigt stressigt hemma ibland så det är det som fuckar mig för tillfället.

Bestämde mig idag för att köpa till frysta bär, sylt o liknande grejer för att blanda in det med kvarg, mackor osv

Pokkes 2018-12-05 06:08

Citat:

Ursprungligen postat av Malko96 (Inlägg 7997479)
@vicarious @Ozziking

Ty för info!
Egentligen så älskar jag att äta mat men det kan bli väldigt stressigt hemma ibland så det är det som fuckar mig för tillfället.

Bestämde mig idag för att köpa till frysta bär, sylt o liknande grejer för att blanda in det med kvarg, mackor osv

Kvarg och bär är ett dåligt val om du har svårt att få i dig nog med kalorier, mättar relativt bra och är kalorifattigt.

azarr 2018-12-12 13:10

Om man i 4-5 dagar inte kan/Får träna och minskad vardagsaktivitet pga av att man käkar penicillin pga en infektion, hur tänker man kring kosten då? Blir ganska rejäl minskad aktivitet då jag inte kommer kunna promenera eller liknande som belastar foten då jag lyckats få ett sår som blev infekterat(Får knappt på mig skor nu men blivit bättre).
Undrar mer hur ni tänkt osv gällande kosten. Käka som vanligt och lika mycket, eller ska man kanske lägga sig något lägre i intaget dessa dagar?
Mvh

Termy 2018-12-12 17:21

Jag tryckkokade sötpotatis och potatis igår och glömde dem i mikron i tätt försluten tryckkokare och nu 24 timmar senare så fann jag dem. Luktar inte konstigt eller nått. Bara att äta?

sexboy 2018-12-12 17:32

Bör man ha en viss mängd fett i alla måltider? Vet att man tar upp vissa vitaminer bättre men förutom det.

Lipservice 2018-12-12 20:05

Citat:

Ursprungligen postat av Termy (Inlägg 7999611)
Jag tryckkokade sötpotatis och potatis igår och glömde dem i mikron i tätt försluten tryckkokare och nu 24 timmar senare så fann jag dem. Luktar inte konstigt eller nått. Bara att äta?

Jag själv hade ätit om det varken luktar eller smakar skumt.

Termy 2018-12-12 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av Lipservice (Inlägg 7999673)
Jag själv hade ätit om det varken luktar eller smakar skumt.

Jo jag körde på det. Smakade ju gott i alla fall.

Cykelcykel 2018-12-13 09:00

Citat:

Ursprungligen postat av azarr (Inlägg 7999536)
Om man i 4-5 dagar inte kan/Får träna och minskad vardagsaktivitet pga av att man käkar penicillin pga en infektion, hur tänker man kring kosten då? Blir ganska rejäl minskad aktivitet då jag inte kommer kunna promenera eller liknande som belastar foten då jag lyckats få ett sår som blev infekterat(Får knappt på mig skor nu men blivit bättre).
Undrar mer hur ni tänkt osv gällande kosten. Käka som vanligt och lika mycket, eller ska man kanske lägga sig något lägre i intaget dessa dagar?
Mvh

Om du är rädd för försämring av formen så är det nog rimligt att ta drt lite lugnt med maten.
Jag skulle nog äta mitt bmr plus 500 kcal men inte mer.

Sheikah 2018-12-13 12:47

Funderar lite på hur lång tid från lunch eftermiddagskonditionen bör ligga.

Hur lång tid tar det för en kolhydratrik lunch att "bli bränsle" i musklerna inför ett eftermiddagspass?

StarkaUlf 2018-12-13 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av Sheikah (Inlägg 7999828)
Funderar lite på hur lång tid från lunch eftermiddagskonditionen bör ligga.

Hur lång tid tar det för en kolhydratrik lunch att "bli bränsle" i musklerna inför ett eftermiddagspass?

Kör när du själv tycker att det känns bäst. Det är inte energin från lunchen som du har som bränsle i dina muskler, det kommer från mat du åt dagen/dagarna innan.

Så om du upplever att du presterar bäst efter 1h, kör på det. Eller om du tycker att det går bäst efter 2-4h, kör på det.

Personligen vill jag nog vänta 2-3h om det var en relativt stor måltid.

King Grub 2018-12-13 12:51

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...74&postcount=3

Sheikah 2018-12-13 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 7999832)

Tack! Hur många kolhydrater per kg kroppsvikt bör den rejäla måltiden ca 4h innan lunch innehålla?

smerk 2018-12-16 13:05

Tas näringen i linfrön upp? Har hällt i mig en-två fulla munnar med linfrön när jag velat sakta ned intaget men har inte räknat på kalorierna. Har för mig att psylliumfrön gick rakt igenom, gäller detsamma med linfrön?

King Grub 2018-12-16 13:12

Hela linfrön passerar som dom är utan näringsupptag.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)