Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Slå på boxningssäck? Why..? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204393)

camarade 2013-08-31 14:24

Slå på boxningssäck? Why..?
 
Vad är nyttan mer än ev. kul/avregering/måttligt konditionsträning om du har extremt högt tempo? Tar inte leder osv. stryk av att spöa en (to be honest rätt hård) säck? Möjligen dum fråga, men har inte kommit fram till något vettigt svar mer än "det är manligt".

Att boxare gör det fattar jag. Men mer då? Please enlighten me... :) Att det är kul, fine, men är det verkligen bra för armarna?

z_bumbi 2013-08-31 14:51

Med bra teknik och lite eftertanke är det inget konstigt, att bara veva på utan teknik och att försöka slå så hårt som möjligt kan gå illa.
Om jag skulle välja redskap från boxningsträningen för allmän träning så skulle det nog bli ett hopprep och en päronboll.

DarcyGrahn 2013-08-31 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av z_bumbi (Inlägg 6620554)
Med bra teknik och lite eftertanke är det inget konstigt, att bara veva på utan teknik och att försöka slå så hårt som möjligt kan gå illa.
Om jag skulle välja redskap från boxningsträningen för allmän träning så skulle det nog bli ett hopprep och en päronboll.

Varför skulle du välja päronboll framför säck?

Matsa 2013-08-31 15:02

Den muckade. :MrT:









Nej men allvarligt, räcker det inte att det är kul och lite uthållighetsträning?

spoon 2013-08-31 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av Matsa (Inlägg 6620563)
Den muckade. :MrT:









Nej men allvarligt, räcker det inte att det är kul och lite uthållighetsträning?

Är det optimalt då? Det måste vara optimalt!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi 2013-08-31 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av DarcyGrahn (Inlägg 6620561)
Varför skulle du välja päronboll framför säck?

Jag är inte bra på päronboll (jag är iofs inte bra på säck heller :/) men jag upplever att det är betydligt svårare att skada sig där än med en säck.

knuckles 2013-08-31 15:09

Kan göra ont i handlederna och knogarna om man inte har gjort det förr, en säck är ganska hård. Men efter ett tag blir man van.

groda 2013-08-31 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Matsa (Inlägg 6620563)
Den muckade. :MrT:


Jepp, den är tuff och elak (bröt handen på brorsan helt utan anledning!). Tänker hämnas men den är smart och vänder aldrig ryggen till.

hugok 2013-08-31 15:13

De fördelar jag ser:
-Bra konditionsträning.
-Bra mjölksyraträning för överkroppen, framförallt axlarna.
-Härdar knogarna om man kör bareknuckle.
-Man tränar slagteknik.
-Man får betydligt hårdare slag, när jag tränade boxning märkte jag att säckträning gav väldigt mycket för just hårdheten på slagen.
-Koordinationsträning om man låter säcken gunga efter slagen istället för att bara stanna den.

Det ger ingen betydlig muskelmassa om det är vad man är ute efter, men det är inte många idrotter som bidrar till muskelmassan om man redan tränar hård styrketräning.

Matsa 2013-08-31 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av groda (Inlägg 6620574)
Jepp, den är tuff och elak (bröt handen på brorsan helt utan anledning!). Tänker hämnas men den är smart och vänder aldrig ryggen till.

Din bror hade säkert förnedrat chinsstången, det är sandsäckens polare. Ja, den är på sin vakt. Du får finta den, fejka en jabb och drämm till med en z-stång.

När jag tränade thaiboxning var det en lirare som blivit av med handen vid handleden fast det hindrade honom inte från att slå på säcken. Det måste vara optimalt, han kan ju inte bryta handen om den inte finns.

Matsa 2013-08-31 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 6620566)
Är det optimalt då? Det måste vara optimalt!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Beror på om man segrar eller inte. Förlorar man är det katabolt och det är inte alls optimalt.

För att inte bara tramsa så tror jag att det är bra uthållighetsträning för de som har viss vana, bara så pass att man har någon sorts fotarbete och lite flyt i det hela. Men så är det ju med det mesta, man får inte ut lika mycket om man aldrig har gjort det förut.

mycketbrännvin 2013-08-31 16:14

Kan vara bra med lite träning före veckolsutshelgerna

Matsa 2013-08-31 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av mycketbrännvin (Inlägg 6620653)
Kan vara bra med lite träning före veckolsutshelgerna

I så fall kanske det vore bäst att superseta sandsäck med hip thrusts?

Diomedea exulans 2013-08-31 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av Matsa (Inlägg 6620688)
I så fall kanske det vore bäst att superseta sandsäck med hip thrusts?

Ja, det gäller ju att kunna däcka fruntimret så fort hon vaknar till.

Badaboom 2013-08-31 17:43

Om man bara ställer sig och vevar för kung och fosterland skulle jag gissa på att det enda du kommer få ut är skador.

Har du däremot koll på teknik från valfri form av boxning, lindar handlederna korrekt, använder handskar som är lämpliga för säckträning och värmer upp axlarna före passet så tycker jag säckträning blir väldigt givande.

Skaderisken har jag aldrig upplevt som större än vid styrketräning, försutsatt att ovanstående saker följs och att axlarna och armbågarna verkligen får återhämta sig mellan passen.

Du får utmärkt konditionsträning (tio hårda ronder frisparring på säck är jobbigare än man tror), koordinationen förbättras, man arbetar igenom i princip hela kroppen (ett korrekt boxarslag involverar väldigt många muskler), det är kul och ger en skön hardcore-känsla.

Det är helt enkelt en träningsform som alla andra med sina för- och nackdelar och passar utmärkt för den som trivs med det.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)