Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Mjuka upp styrkebälte. (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=42918)

Bjorne 2005-05-02 13:08

Mjuka upp styrkebälte.
 
Tja!

Varit och köpt ett styrkebälte nu, men kanterna är sanslöst hårda och ja, hela bältet är stenhårt :) Vet att det mjuknar upp efter ett tag, men kan ni ge förslag på hur man kan snabba upp det lite? Behöver inte bli mycket mjukare, bara pyttelite så inte kanter skär in i huden ^^

Jorgen 2005-05-02 13:47

Använd det. Så gjorde jag. ;)

//Jörgen

Mart|n 2005-05-02 13:49

Om det är kanterna som sticker in lite så kanske man kan testa att slipa ner dem? Har själv aldrig prövat.

Zakath 2005-05-02 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av Jorgen
Använd det. Så gjorde jag. ;)

//Jörgen



Vaffödåfödå?
Titta på det.


Seriöst, du kan ju försöka böja det fram o tillbaka några hundra gånger eller kanske gå omkring med det resten av dagen (såna bälten är grymt sköna att gå med :D)

mini 2005-05-02 15:05

Jag vet ju inte hur mjukt du vill ha det, men läderfett/läderbalsam finns på närmsta hästsportbutik.

z_bumbi 2005-05-02 15:14

Slipa lätt med sandpapper eller slå kanten mjuk med en träklubba. Ta lite i taget och se vad som händer.

Naesetgrabb 2005-05-02 15:56

Vad tror ni om att ha det på sig, samt en tröja över, så kroppsvärmen stannar kring bältet? Körde precis ett pass med det (ush så mycket skönare det var än andra bälten jag använt), har mindre sår (nästan) vid revben/höften ^^

Slipa kan man nog plocka av en del med, men inte tillräckligt, för kanterna kommer ju fortfarande vara stenhårda, fast slå med en träklubba som bumbi sa kanske är något?

Någon som har erfarenhet?

/Bjorne @ Naesetgrabb'ens konto :p

Dipshit 2005-05-02 15:59

olja in det (tror det va olivolja) och in i ungen på halvvarmt ungefärs..

:D vet inte om det funker, eller öht rekommenderas för styrkebälte..
men så gjorde jag för 10 år sen när jag mjukade upp min baseballhandske..

Yankeee 2005-05-02 16:01

Strykjärn?

mini 2005-05-02 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av Yankeee
Strykjärn?

Eh, gissningsvis ett av de sämsta sätten då det torkar ut läder. Eller sitter du inne på någon specialinfo?

Droog 2005-05-02 16:19

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne
Tja!

Varit och köpt ett styrkebälte nu, men kanterna är sanslöst hårda och ja, hela bältet är stenhårt :) Vet att det mjuknar upp efter ett tag, men kan ni ge förslag på hur man kan snabba upp det lite? Behöver inte bli mycket mjukare, bara pyttelite så inte kanter skär in i huden ^^

Du tar det till en skomakare och ber honom sätta bältet i en maskin gjord för att mjuka upp t ex hälen på skor.

Yankeee 2005-05-02 16:19

Citat:

Ursprungligen postat av mini
Eh, gissningsvis ett av de sämsta sätten då det torkar ut läder. Eller sitter du inne på någon specialinfo?

Eh, gissningsvis ett skämt.

z_bumbi 2005-05-02 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av Droog
Du tar det till en skomakare och ber honom sätta bältet i en maskin gjord för att mjuka upp t ex hälen på skor.

Japp elller så har skomakaren ingen sådan maskin utan använder en... träklubba. :D

Svårigheten är om det är ett Wahlander bälte då det finns en väldigt hård kärna i de bältena så jag skulle hellre göra jobbet själv, lite i taget tills man tycker att det duger.

Bjorne 2005-05-02 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av z_bumbi
träklubba.

Kan du utveckla lite, menar du bara att man ska slå lite mjuk 100+ slag, eller slå hårt? :)

Och då att man stället det som en ring på golvet och slår rakt ner, eller snett emot sidan?

z_bumbi 2005-05-02 17:55

Lägg bältet platt på ett stadigt bord (eller golvet) och så slår du på den kanten som skaver mest med några lätta slag. Kontrollerar resulatet och sen slår du några slag till, det är bättre att slå flera slag än ett hårt då man måste ha viss kontroll.
Du bör nog slå rakt ner mot bordet så att du inte belastar stygnen så mycket men med en viss vinkling av klubbhuvudet.

/
|----|

/ = Undre delen på klubban fast inte fullt så brant vinkel.

|----| = Bälte

petersson 2005-05-02 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Yankeee
Strykjärn?

En gubbe där jag tränar brukar lägga sitt bälte över elementet medans han värmer upp. Blir varmt, mjukt och skönt efter det :-)

Bjorne 2005-05-02 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av z_bumbi
Lägg bältet platt på ett stadigt bord (eller golvet) och så slår du på den kanten som skaver mest med några lätta slag. Kontrollerar resulatet och sen slår du några slag till, det är bättre att slå flera slag än ett hårt då man måste ha viss kontroll.
Du bör nog slå rakt ner mot bordet så att du inte belastar stygnen så mycket men med en viss vinkling av klubbhuvudet.

/
|----|

/ = Undre delen på klubban fast inte fullt så brant vinkel.

|----| = Bälte

Befinner mig på ett lan nu, ska testa så fort jag kommer hem. Dock undrar jag ifall det är något du själv testat, eller vet att andra gjort så?

Citat:

Ursprungligen postat av petersson
En gubbe där jag tränar brukar lägga sitt bälte över elementet medans han värmer upp. Blir varmt, mjukt och skönt efter det :-)

Synd bara att sommaren är påväg och element är avstängda nu
:cryout:

z_bumbi 2005-05-02 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne
Befinner mig på ett lan nu, ska testa så fort jag kommer hem. Dock undrar jag ifall det är något du själv testat, eller vet att andra gjort så?

Jag har inte gjort så på ett bälte men jag vet att skomakare gör så på skor när de är för hårda, de som jag vet har mjukat upp sitt bälte har kört med en rundfil men jag tycker det är lite väl aggresivt. Jag garanterar alltså inte att det funkar.

Är det ett Wallander-bälte så kan du ju alltid mail och fråga om han har några tips, han bör ha fått frågan tidigare och vet antagligen den bästa metoden.

Bjorne 2005-05-02 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av z_bumbi
Jag har inte gjort så på ett bälte men jag vet att skomakare gör så på skor när de är för hårda, de som jag vet har mjukat upp sitt bälte har kört med en rundfil men jag tycker det är lite väl aggresivt. Jag garanterar alltså inte att det funkar.

Är det ett Wallander-bälte så kan du ju alltid mail och fråga om han har några tips, han bör ha fått frågan tidigare och vet antagligen den bästa metoden.

Okej. Nej, det är tyvärr inte ett Wallander-bälte.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)