Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2012-03-13 21:28

Citat:

Vänsterkrok mot kroppen följd av höger lowkick, älskar den kombinationen.
Detta är något av det bästa jag vet. Även Jose Aldo är riktigt bra på den!

Doctor Snuggles 2012-03-13 23:18

Hur är det egentligen med newazan, markspelet, i Judo? Ronda har ju sagt i flera intervjuer att man får på sig väldigt kort tid att utföra ett lås när det väl går till marken, och ofta bara några sekunder om det är en partisk domare. Har hört från Rhadi eller vad han heter just att Judo grappling just därför måste vara mer aggresivt och dynamiskt. Mycket mindre positionsgrappling, och bara rakt på o dra i en lem. Vilka subbar är tillåtna numer? Det har väl fallit bort en del?

Krampus 2012-03-14 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5655952)
Hur är det egentligen med newazan, markspelet, i Judo? Ronda har ju sagt i flera intervjuer att man får på sig väldigt kort tid att utföra ett lås när det väl går till marken, och ofta bara några sekunder om det är en partisk domare. Har hört från Rhadi eller vad han heter just att Judo grappling just därför måste vara mer aggresivt och dynamiskt. Mycket mindre positionsgrappling, och bara rakt på o dra i en lem. Vilka subbar är tillåtna numer? Det har väl fallit bort en del?

I tävling, kort tid om det inte händer något. På träning, flera minuter precis som i BJJ.
Ja, eller snarare explosiv. Du måste kunna vända motståndaren snabbt. Den enda riktigt stora skillnaden i tekniker och moment mellan tävlingsjudo och bjj är att i tävlingsjudo används turtling som försvar hela tiden och en vändning, eller svep som bjj-termen är, ger inga poäng i judo. Det är en taktisk manöver som sätter sig i ryggraden när man är i ett utsatt läge efter att man bara tävlat bara ett kort tag och detta är riktigt negativt för mma och något man måste jobba bort. Rhadi pratar tävlingsjudo. Träningsjudo kan va en helt annan sak. "Förbjudna" tekniker tränas fortfarande i klubbar.
Benlås, kroppslås och axellås används inte i tävlingsjudo. Benlås inte heller i träning, bara i kata. Annars är alla armlås och halslås som används inom bjj och mma tillåtna vad jag kan komma på nu, men alla halslås ämnar från att strypa blodtillförseln. Du får aldrig bryta mot nacken. Kimura/Americana klassificeras som armlås även om den faktiskt tar en del på axeln. Jag gjorde ett specialarbete om den och kan utveckla vid önskemål.
Jag kan inte minnas att några subbar har försvunnit på marken alls. Däremot får du inte kasta i ett armlås då det brutits en del armar på det viset.

Kast som jag minns plockats från tävlingsjudo är tex bensax, kani-basami efter att några ben gått av. Men detta var rätt länge sedan. Det är dock tillåtet i bjj från brunbältes nivå.

Doctor Snuggles 2012-03-14 00:28

K, thx.
Har för mig att jag läst att benlås användes förut både i träning och tävling (nu snackar vi början av 1900-tal, typ, om jag minns rätt).

Krampus 2012-03-14 00:42

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5656040)
K, thx.
Har för mig att jag läst att benlås användes förut både i träning och tävling (nu snackar vi början av 1900-tal, typ, om jag minns rätt).

Rätt.
Du hat tränat, eller känner någon som tränar eller hur?

Doctor Snuggles 2012-03-14 01:14

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 5656053)
Rätt.
Du hat tränat, eller känner någon som tränar eller hur?

No. I come from the interwebs.
Jag har tränat ajkidå, om det räknas?
Det var en grupp som tränade jewjutsu, teh original, i samma sal breve ibland.

Kwon 2012-03-14 09:58

1:36! Mkt nice :)

Dajollee 2012-03-14 10:28

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5656339)
1:36! Mkt nice :)

så harmoniskt

Petoria 2012-03-14 11:03

In Hunto we believe!

Sparven från Minsk 2012-03-14 11:06

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 5656339)
1:36! Mkt nice :)

Awesome! :thumbup::D

Kwon 2012-03-14 12:05

Excessive use of "fuckin'" by Dana, starts 5:24

spoon 2012-03-14 12:20

Vad säger ni om extra ronder istället för draw? Dana verkar sugen på det men jag gillar det inte. Vet hur det var i k-1 där dom godtyckligt kastade in extra ronder för att boosta publiken. Jag tycker dommarna ska dömma och att matchen ska vara avslutad när man har gått sina ronder. Tycker också att det hade varit bra om domarna oftare satte 10-8 ronder.

cero 2012-03-14 16:32

Draws är iofs väldigt störande. Istället för att få en ny spännande match-up får man en identisk match. Även om den första var rolig, så är det absolut ingenting jag vill se igen istället för en annan match (undantag finns). Men har man skrivit på ett kontrakt för X antal ronder så är det det som ska gälla.

cero 2012-03-14 22:17

9-åring from Danmark som slår lite mitsar. Tänk er när folk börjar träna MMA vid 8-9 års ålder och sen börjar tävla vid 20+. Just nu finns det många som haft andra karriärer innan MMA. Drömmer mig bort..


Doctor Snuggles 2012-03-14 22:25

Hoppas bara att det kommer kollas att de inte börjar sparra med slag mot huvudet för tidigt.
UFC 146 ser ut som ett spännande spektakel, på tal om något annat. Bara tungviktare hela kortet.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)