Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2012-11-11 21:56

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6089408)
Och min poäng var, får inte GSP ner honom inom den första minuten i varje rond är han körd, Silva kommer förstöra honom.

GSP är en väldigt bra brottare, men är det någon som verkligen tror att han är en bättre brottare (storlek/styrkefaktorn inkluderad) än Chael? Känns helt befängt i min värld.

Han är bättre på nedtagningar och att blanda dem med stående. Han brukar t.ex. få ner folk direkt in i sideguard med sin dubbelleg. Han är ändå på toppen av td% listan i UFC, och Chael är inte ens top 10, trots att GSP ändå har slagits mot en hel del fler brottare än Chael. Visst, Chael är mer av en grinder, och jobbar tills han får nedtagningen om han först misslyckas, men ändå. GSP är ju ordentligt mer explosiv, så teoretiskt sett vore det värre för Silva, om han lyckas sätta upp nedtagningarna. Men jag tror att Silva har blivit såpass bra på counterwrestlingen att situationen är annorlunda idag, än om de hade mötts för några år sedan.

eternallord 2012-11-11 22:11

GSP är på sin höjd en medelstor WW, medan Chael är en väldigt stor MW. Om man inte tror att detta är en faktor som hade spelat in i GSP/Silva tror jag att man lurar sig själv.

Doctor Snuggles 2012-11-11 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6089451)
GSP är på sin höjd en medelstor WW, medan Chael är en väldigt stor MW. Om man inte tror att detta är en faktor som hade spelat in i GSP/Silva tror jag att man lurar sig själv.

Det spelar säkert roll, men å andra sidan så påstår iaf GSP själv att han inte har problem med LHW:s i träning, så... ;)
Silva är ju inte heller egentligen en fighter som utmusklar folk.
Den mer intressanta frågan är ju dock om GSP har kommit tillbaka till sitt gamla jag sedan skadan, och om inte han kommer ha några hjärnspöken.

cero 2012-11-11 22:26

Citat:

Det är effektivt för att negera skada, ja, vilket är vad jag pratar om. Vilket gör att du kan slåss bättre när du väl står upp. Den som ligger på botten vinner väldigt sällan ändå, så det är smartare att vara defensiv, särskilt om din huvudsakliga skill är ståendes.
Det jag menar är att man måste kunna ta sig upp. Även om det innebär att man får äta ett par slag på vägen upp. Annars förlorar man ronden.

Citat:

Förlorar GSP mot Condit, kommer du tycka likadant då?
Då skyller jag ju på skadan. ;)

Citat:

Och min poäng var, får inte GSP ner honom inom den första minuten i varje rond är han körd, Silva kommer förstöra honom.
Frågan är om Silva ens kommer kunna boxas ordentligt när GSP konstant kommer hota med nedtagningar. Och om Silva hamnar på backen tar han sig med största sannolikhet inte upp. Och sen är GSP en bra defensiv striker, så det är ju inte säkert att Anderson knockar honom bara för att matchen är ståendes ett tag.

Citat:

GSP är en väldigt bra brottare, men är det någon som verkligen tror att han är en bättre brottare (storlek/styrkefaktorn inkluderad) än Chael? Känns helt befängt i min värld.
Skojar du? GSP är en betydligt bättre MMA-brottare. Snuggles fick med det viktigaste.

Citat:

GSP är på sin höjd en medelstor WW, medan Chael är en väldigt stor MW. Om man inte tror att detta är en faktor som hade spelat in i GSP/Silva tror jag att man lurar sig själv.
GSP har ensiffrigt kroppsfett, och gör sig av med 22 lbs vätska inför invägningen. Vilka är större än så?

Tittar man på Chaels nedtagningar mot Silva var det knappast så att han köttade ned honom mha sin storlek, utan han fick dem väldigt enkelt genom att vara metodisk.

Kinbote 2012-11-11 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6089478)
Den mer intressanta frågan är ju dock om GSP har kommit tillbaka till sitt gamla jag sedan skadan, och om inte han kommer ha några hjärnspöken.

Det ska bli väldigt intressant se.

För övrigt så är väl Chael en ganska normal mellanviktare sett till hans ram, att kalla honom "väldigt stor MW" är väldigt överdrivet. ;)

Tricklew 2012-11-11 22:33

Kanske är jag som lider av lite ufc-brist, men en riktigt bra gala tyckte jag, trots brist på avslut. Skönt att Cung Lee tog hem det, som är en betydligt mer spännande fighter än Rich Franklin som inte har varit spännande sedan Silva slog sönder han under deras första match.

cero 2012-11-11 22:44

Tycker Lee/Franklin var en väldigt lam match-up. Känns som att det behövs lite nytt blod. Tröttsamt med massa slitna namn som får stora matcher bara för att. Forrest/Tito och liknande, som är av lägre kvalité än matcher på prelims. Men visst, jag förstår hur man marknadsför saker.

nitz 2012-11-11 23:20

Är det bara jag som blev lite smålycklig när Gomi vann förresten?

Konvex 2012-11-11 23:22

Samma här, gjorde verkligen min dag.

Doctor Snuggles 2012-11-11 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6089490)
blah

Frågan är om GSP är lika säker på sig själv. Senaste kommentaren är "he is big, I would have to think about it". Öht har han varit ganska osäker på om han vill ta fighten. Silva suger livskraften ur fighters. ;)

Tigerkotten 2012-11-11 23:46

Folk verkar inte förstå det där med pound for pound alltid.
Det handlar alltså om varje fighter skulle hamna på samma vikt, samt hur de skulle klara sig mot varandra då.

Visst är det jättesvårt att veta något sådant. Men om man tänker
Citat:

Ang vem som är bäst: GSP. Silva har för dålig brottning (både nedtagningsförsvar men f a att ta sig upp från marken) och offensiv från ryggen för att rankas över GSP. Att jobba från ryggen i MMA öht är ganska värdelöst när man möter riktigt bra motstånd och man inte är ett jiujutsu-ess.

GSP hade antagligen tagit ned Silva varje rond, kontrollerat honom, och försvarat ev submissionförsök enkelt. GSP är som Chael fast bättre på allt i princip. Men Silva har tillräckligt bra stand-up för att få in en bra träff och avsluta. Han vinner dock inget decision.
Så får man i åtanke att om de skulle köra i säg 185, så ska GSP alltså lägga på sig den vikten + även en del längd. Fast längd är ju såklart omöjligt att ordna.

cero 2012-11-11 23:57

Nja, P4P är hur bra någon är i förhållande till vikt. Inte "Hur bra skulle Jose Aldo vara om han vägde 120 KG och var 192 cm lång?". Och dessutom så skiljer det sig, enligt tränarna, 6 lbs mellan GSP och Silva när dem tävlar, och GSP ser ut att ha betydligt mindre fett på kroppen.

Bailah 2012-11-12 00:04

Hade lätt satsat pengar på silva, vilken dag som helst.
Gsps takedowns är bra pga att han mixar in dom mellan slag osv, vilket betyder att han måste strika med silva vilket betyder slutet på gsp.

Tror silva > gsp vilken dag i veckan och vilken vikt som helst.


/truesilvafanboi

Timme 2012-11-12 00:17

Sweet. Det står mellan GSP och Silva om vem som är bäst. Jag tycker GSP är sjukt ball. Måste kolla lite highlights med båda ^^

Timme 2012-11-12 00:19

Finns det inga bra tungviktare då?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)