Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Ni som ligger i deff hur går det för er? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144290)

Armed Dingo 2014-06-15 21:19

Nu verkar det hända som så att min deff avslutas med 3-4 dagars fjällvandring med åtminstone 20 kg på ryggen och ungefär två mil som avverkas varje dag, mycket mer vid lättare terräng.

Kan jag, eller rentav borde jag, ta tillfället i akt och köra på med typ 4000 kcal per dag i dessa dagar för att dra igång förbränningen igen utan att lägga på mig någonting alls tack vare den höga förbränningen jag kommer ha dessa dagar? Mer än 4000 kcal blir svårt då vi ska orka bära allt.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Armed Dingo 2014-06-15 21:23

Skulle aldrig ha börjat spåna på detta. Fantasin skenar iväg på matvaror som passar bra och magen fullkomligt vrålar

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Bailah 2014-06-15 22:26

Åt helvete, för mycket glass, öl, mjölkchoklad och skador som sabbar det...

Knatcharn 2014-06-16 10:41

Älskar att man bara fortsätter öka i styrka efter 8 veckors deff. Lågt underskott är bra skit! :D

Megustaa 2014-06-16 11:21

Snabb fråga till er kunniga, har legat på runt 54 nu ett tag, hade ett minifusk i helgen som bestod i kebabsallad och lite steviasötad choklad, väger mig nu på måndagen och väger 2 (!) kg mer.

Givetvis är det vätska men var kommer den ifrån? Hur kan man binda på sig 2kg vätska på det sättet?

Jeml 2014-06-16 11:25

@megustaa

Låter som du ligger på en riktig svält diet om du binder 2kg vätska på en sallad och lite stevia choklad.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

anvihl 2014-06-16 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av Megustaa (Inlägg 7037096)
Snabb fråga till er kunniga, har legat på runt 54 nu ett tag, hade ett minifusk i helgen som bestod i kebabsallad och lite steviasötad choklad, väger mig nu på måndagen och väger 2 (!) kg mer.

Givetvis är det vätska men var kommer den ifrån? Hur kan man binda på sig 2kg vätska på det sättet?

Jag kan pendla 10kg över ett par dygn så det är inget onormalt med 2kg! Du kanske var lite tömd innan du käkade? Då har du förmodligen mer glykogen inlagrat och således också mer vätska i muskulaturen.

Det kan också vara att magen är känslig mot något du ätit så den har svullnat upp samt att kebabsalladen kanske innehöll väldigt mycket salt vilket också binder vätska.

För min del räcker det med typ 100g glass för att öka 2kg i vätska för min mage är känslig mot laktos och svullnar upp direkt.

Knatcharn 2014-06-16 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av Megustaa (Inlägg 7037096)
Snabb fråga till er kunniga, har legat på runt 54 nu ett tag, hade ett minifusk i helgen som bestod i kebabsallad och lite steviasötad choklad, väger mig nu på måndagen och väger 2 (!) kg mer.

Givetvis är det vätska men var kommer den ifrån? Hur kan man binda på sig 2kg vätska på det sättet?

Det behöver inte ens bero på vad du åt om du lagt på dig 2 kg som uppenbarligen är vätska... Det är nog inga konstigheter!

Citat:

Ursprungligen postat av anvihl (Inlägg 7037105)
Jag kan pendla 10kg över ett par dygn så det är inget onormalt med 2kg! Du kanske var lite tömd innan du käkade? Då har du förmodligen mer glykogen inlagrat och således också mer vätska i muskulaturen.

Det kan också vara att magen är känslig mot något du ätit så den har svullnat upp samt att kebabsalladen kanske innehöll väldigt mycket salt vilket också binder vätska.

För min del räcker det med typ 100g glass för att öka 2kg i vätska för min mage är känslig mot laktos och svullnar upp direkt.

Oj, 2 kg av 100g glass? Blir svårt på sommaren!

vicarious 2014-06-16 12:20

Citat:

Ursprungligen postat av Megustaa (Inlägg 7037096)
Snabb fråga till er kunniga, har legat på runt 54 nu ett tag, hade ett minifusk i helgen som bestod i kebabsallad och lite steviasötad choklad, väger mig nu på måndagen och väger 2 (!) kg mer.

Givetvis är det vätska men var kommer den ifrån? Hur kan man binda på sig 2kg vätska på det sättet?

Ett gram glykogen (lagrad energi i muskler och lever) binder ca 2.7g vatten. Salt binder också vätska. 2kg är dock ingenting, det ligger inom normala förändringar från dag till dag.

Reaper123 2014-06-16 13:06

Citat:

Ursprungligen postat av Megustaa (Inlägg 7037096)
Snabb fråga till er kunniga, har legat på runt 54 nu ett tag, hade ett minifusk i helgen som bestod i kebabsallad och lite steviasötad choklad, väger mig nu på måndagen och väger 2 (!) kg mer.

Givetvis är det vätska men var kommer den ifrån? Hur kan man binda på sig 2kg vätska på det sättet?

Nu har du ju redan fått svaret på din fråga, men jag är ett levande exempel på en som trots sjukt strikt kosthållning pendlar i vikt. Detta var tex hur vikttrend vs kcalintaget såg ut under deffen 2013 och jag vägde mig alltid mellan kl 06.00-06.30 efter toabesök.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...urva130630.PNG

---


DieErste 2014-06-16 20:20

1960kcal
170g kolisar
198g protein
48g fett

Morgonvikten idag 79kg vilket var ett nederlag då man 5/6 var nere på 76,7...
Varit en tysklandsresa mellan måndag och torsdag med hotellfrukost och onyttig mat som verkar ha satt sina spår men hoppas innerligt att man är på banan snart igen

Räknat med us navy formeln ligger man i dagsläget mellan 14-15% bf och vid 74kg borde 10% vara nåt vilket är målet med denna deffen :)

Borde gå att nå nån gång i början av augusti om man sköter sig duktigt (:

DieErste 2014-06-17 05:22

Vågen visade idag 78kg med ett midjemått på 81cm och en nacke på 38cm

Med mina 22år och 180cm vill formeln säga att jag har 12.89% bf, kanske man ligger närmare 14 då :)

Finns ett ställe här i stan som kan utföra 4 punkts kalipermätning för en hundring så funderar på att prova det snart för att verkligen se hur långt bort man är (:

Starvation 2014-06-17 05:41

Gått segt på senaste tiden. Men med lite mer cardio och mindre ätande börjar det ta fart igen!

78.7
79.0
78.7
??.?
78.4
78.1

DieErste 2014-06-17 08:46

Citat:

Ursprungligen postat av Sniggel (Inlägg 7026953)
Det jag har nu funkar bra för trycket (för att vara aggressiv deff) tycker jag. Fetmarkerar det som jag tror, av samlad egenerfarenhet, spelar störst roll.
06:45 30g vassle vid ankomst till jobbet efter cykelturen
09:00 1 burk makrill vid rast
11:00 Äter min rejäla måltid vid "lunch" (råkar vara köttfärsblandning med morötter och andra grönsaker).
13:00 En stor apelsin och "ca 50g" mandlar vid rast.
15:00 3 riskakor med nugatti (nutella) på (kl 15) innan jag drar till gymmet.
Tog 1 snickers 1 gång och det funkade också väldigt bra (precis som choklad brukar göra för mig).
Jag är dock hyfsat fysiskt aktiv på jobbet och det vet jag påverkar hur jag kan äta. Choklad/godis/"skräp" brukar funka riktigt bra om jag varit aktiv tidigare under dagen. Annars (om jag är inaktiv) är det bättre med lite renare (har inte råd med så mycket fett - det är ju en del fett i nugatti eller choklad överlag), icke högkoncentrerade kolhydratskällor som tar lite plats i magen. T ex frukt såsom äpple eller apelsin. Tycker det verkar viktigt att det man äter fyller upp lite. En ren kolhydratslösning verkar inte ge samma tryck. Det är min erfarenhet iaf. Vet inte vad det skulle kunna bero på.

Efter träning tar jag en egenblandad gainer på 30g vassle och 60g kolhydrater (25% fruktos).

När jag kommer hem dricker jag ett glas filmjölk och "10 potatisar" med lite "römmesås" (sparsamt med kalorier men gör mycket för smaken) och svartpeppar. Kanske lite udda variant för att vara koloit. Det blir "bara 20g protein". Men jag tänker att jag nyligen fått i mig en dos vassle så behöver inte fylla på direkt igen. Filmjölken har blivit en tradition (oavsett deff) då jag tror det kan göra nytta för min mage. Det verkar redan ha gjort det så det är väl därför det har blivit "filmjölk med potatis" efter träning.

Lite senare gör jag en omelett på någon grönsak (blomkål oftast) och 3 ägg. Är jag trött/lat så fuskar jag och äter riskakor med ost för motsvarande mängd protein och skriver in makrosarna för det.

Det är iaf mitt upplägg på träningsdagar då jag jobbar.


Uppdaterar igen:

Jag tar även och rödmarkerar dagar som jag bedömer har ovanligt hög fysisk aktivitet.
Dag | Morgonvikt | Kaloriintag | Kolhydrater (för att förklara plötsliga viktuppgångar)
1 | 74,0 | 1956 | 89
2 | 72,5 | 2149 | 135
3 | 71,7 | 2294 | 199
4 | 71,8 | 2022 | 94
5 | 71,6 | 3123 | 305 (carb-day)
6 | 72,3 | 1916 | 80 (idag)
7 | 71,6 | 2983 | 267 (carb-day)
8 | 71,8 | 2672 | 175 (Blev 700 kcal "för mycket" här pga lång trevlig skogstur med trevligt sällskap och trevligt tilltugg (snickers, äpple, melon, pistagenötter, vodkagrogg). Inte särskilt farligt faktiskt. Alkoholen orkar jag inte räkna in i kaloriintaget men 6 cl etanol blev det om jag kör en huvudräkning :P)
9 | 70,8

Alkoholen och den totala fysiska aktiveten igår har förmodligen spelat in i vad vågen visar idag (vätskeförluster). Men det är oavsett väldigt lågt helt plötsligt. Får se hur det fortsätter och stabiliserar sig under dagarna.

Det jag tycker är mest awesome är att jag kan vara på en aggressiv diet, som smakar gott, ger mig någorlunda tryck, men också ha ett liv under tiden ;)
Ligger på 2400 kcal i snitt efter ny uträkning. Den ursprungliga planen har varit 2285. Inte så pjåkigt "fuskat".

du kör mao största måltiden på lunchen?

själv blir en dag typ:

06:00 -en kopp kaffe hemma och 2 jacked ripped caps + 1 regular one
09:00 - kvarg med bär och eventuellt 10-20g havregryn
12:40 - lunch bestående av runt 500kcal - 50g protein - 50g kolisar och minimalt fett
16:00-17:30 - kaffe innan träning och BCAA under
20:00 - stor måltid
21-22:00 - kvarg eller dylikt innan läggdags

landar idag på:
1993kcal
170g kolisar
205g protein
47g fett

nu är det ju svårt att bricka så pass exakt men skulle man kunna vinna nåt på att sänka kolisarna + höja fettet?

DieErste 2014-06-17 10:19

många inlägg på rad men tänkte kika lite vad ni anser, borde man fortsätta kämpa mot 10% eller börja lägga sig på lätt överskott/balans?



bjussar på bild från tiden då man inte insåg det roliga med att lyfta en stång :)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)