Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Ni som ligger i deff hur går det för er? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144290)

Sniggel 2014-06-02 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av Sniggel (Inlägg 7019498)
Gå på känn funkar inte så bra (har i princip stått still på 74 "typ jättelänge" nu) så jag startade en riktig deff. Börjar med 2 veckor på 2000 kcal om dagen. Med undantag för 2 av träningsdagarna då jag tänker käka lite carbs. Vet inte exakt hur mycket än men kanske 200g extra (i form av nugatti + riskakor pre-WO, kolhydratsblandning i post-WO samt en laddning potatis till kvällsmålet). Borde ju bli ca 2800 2 av fem dagar och ett genomsnittsligt kaloriintag på dryga 2200.
Började igår och tappade 1½ kg första dan. Rivstart :P
Skriver här för att sätta yttre press på mig att hålla dieten i 2 veckor till att börja med innan jag pillar med variablerna.

För att hålla motivationen uppe postar jag lite info:

Dag | Morgonvikt | Kaloriintag | Kolhydrater (för att förklara plötsliga viktuppgångar)
1 | 74,0 | 1956 | 89
2 | 72,5 | 2149 | 135
3 | 71,7 | 2294 | 199
4 | 71,8 | 2022 | 94 (idag)
Imorgon är det första "carb-dag". Har avviikt liiite från planen men skrivit in makros och kalorier so its all good. Ligger på ca 400 kcal "för mycket" hittills. Men å andra sidan har jag varit myyycket mer aktiv än planerat i helgen också. Så egentligen borde jag ha haft 500 extra kalorier varje dag (2000 totalt). Men det går säkert bra ändå. Tanken är ju trots allt att jag ska få resultat snabbt så "bara 400 extra på 4 dagar" är ju ok isåfall.
Ska bli kul att se hur jag känner mig på träningen imorgon samt hur mycket jag väger i övermorgon. Min hud känns redan tunnare på sina ställen (ingen inbillning :p).

Dewon 2014-06-02 21:32

Del av mig vill nästan börja deffen igen, jag känner ingen aptit längre, uppskattar inte maten som jag gjorde under deff. :D

exor 2014-06-03 08:28

Om man går upp 10.1kg på 4 dagar går dieten bra då? :)

DieErste 2014-06-03 08:44

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b104652.png
http://ladda-upp.se/files/2014/b104661.jpg

Dagsform i optiljus men med kass kamera(Autofokusen har dött och skit på linsen :( ) och viktlogg, tänkte ha 10% bf som mål men vad kan det bli i vikt?

väger på bilden 77,5kg@180cm och funderar på att försöka gå ner till 75kg, låter rimligt?

Frantic 2014-06-03 14:32

Svårt att säga med tanke hur jäkla dålig bilden är :D Men orimligt är det inte! Om du skulle vilja fortsätta ner tänk på att varje kilo du tappar sen kommer ge rejäl skillnad. När man ligger på strax över 10% gör ett kilo hit eller dit inte så mycket men när man kommer lite lägre i BF är ett kilo väldigt mycket. Det låter självklart men det är ändå fascinerande att se.
Ska man inte tävla är det ju onödigt att bli allt för hård men ja... det är rätt häftigt :D

DieErste 2014-06-03 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av Frantic (Inlägg 7022460)
Svårt att säga med tanke hur jäkla dålig bilden är :D Men orimligt är det inte! Om du skulle vilja fortsätta ner tänk på att varje kilo du tappar sen kommer ge rejäl skillnad. När man ligger på strax över 10% gör ett kilo hit eller dit inte så mycket men när man kommer lite lägre i BF är ett kilo väldigt mycket. Det låter självklart men det är ändå fascinerande att se.
Ska man inte tävla är det ju onödigt att bli allt för hård men ja... det är rätt häftigt :D

en ny kamera är beställd från våra kära vänner i öst så får väl försöka lägga upp bättre sen :)

tävlingsnivå är inget mål just nu utan vill hamna runt 10% och därefter gå på ett lätt överskott och inte gå över 12-15% BF. om man kör på bra kost och håller proteinet högt borde man inte behöva lägga på sig mängder med fett för att öka i muskelvolym?

toomas 2014-06-03 17:31

Det går bra nu, satte nytt PB i marklyft idag: 170 kg! på 73 kg kroppsvikt :)

Sheogorath 2014-06-03 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av cazar (Inlägg 7021178)
Hej!

Jag håller på att gå ner i vikt, och tanken är att jag ska lägga mig på min lägre gräns på intervallet för min setpoint.

Jag håller på att göra detta genom att äta tillräckligt kalorifattig mat. Jag går i princip aldrig runt och är hungrig. Äter typ enligt PF. Styrkan bibehållen.

Jag har gått ner under under en längre period (7-8 månader), och jag undrar om vad ni tror att detta kan ha för påverkan på mitt psyke och kropp?

Jag har på senare tid känt mig fysiskt trött samt även ganska nedstämd och apatisk. Vaknar upp tidigt på morgonen eller sent på natten utan att vara utvilad.

Det finns andra möjliga underliggande anledningar men jag försöker lista ut om viktnedgången kan ha något med saken att göra.


Vad tror ni?


Tar jättegärna råd från Sheo (Jag läser alltid dina inlägg noggrant och är väldigt tacksam för att du delar med dig av din kunskap)

Det känns t.o.m. ganska sannolikt att det är det kroniska kaloriunderskottet du mår dåligt av.

Citat:

Ursprungligen postat av cazar (Inlägg 7021432)
Läste nu nyss om att självaste vägen ner till låg fett% kan vara bov till många biverkningar.


Men iochmed att jag i princip äter mig mätt (Om än lite torftigt - så skulle jag nog kunna äta den här mängden mat livet ut... ca 2000 kcal), så undrar jag om detta är ett tecken på att symptomen jag upplever orsakas av annat än kcalunderskottet?

Spelar ingen roll att du känner dig mätt. Du går ner i vikt och kroppen får alltså i sig för lite energi. Förr eller senare kommer den reagera.

Om du vill bryta detta och tycker du har tid för det (och det har du om du inte ska tävla) så lägg till kanske 600 kcal kolhydrat per dag. Äter du mer än protein x 2 och fett x 0,5 så sänk dit och fyll ut med ytterligare kolhydrat. Se över fettkvalitén i kosten och ät mycket grönsaker om du inte redan gör det. Ligg kvar på det energiintaget en vecka eller två så ska du se att du kommer må ruggigt mycket bättre. Du kommer inte hinna förlora någon form på den tiden. Snarare fylla ut bra. Sen kan du sänka igen till lämpligt intag för att fortsätta deffa.

cazar 2014-06-03 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 7022673)
Om du vill bryta detta och tycker du har tid för det (och det har du om du inte ska tävla) så lägg till kanske 600 kcal kolhydrat per dag.


Äter du mer än protein x 2 och fett x 0,5 så sänk dit och fyll ut med ytterligare kolhydrat.

Se över fettkvalitén i kosten och ät mycket grönsaker om du inte redan gör det. Ligg kvar på det energiintaget en vecka eller två så ska du se att du kommer må ruggigt mycket bättre. Du kommer inte hinna förlora någon form på den tiden. Snarare fylla ut bra. Sen kan du sänka igen till lämpligt intag för att fortsätta deffa.

Stort tack för svar!

Jag undrar om du menar OCH, eller ANTIGEN ELLER mellan meningarna som jag skrivit i bold?

Jag ligger på ca 2.6 *kv protein. Jag funderar då på att iaf börja med att höja kolhydraterna samt sänka proteinet då, och möjligen sänka underskottet något.

Jag äter 400 g okokt broccoli dagligen sen 2 veckor tillbaka. Mer?

Sen om du orkar, vad menar du med fylla ut bra?


återigen, tack som fan =)

Sheogorath 2014-06-03 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av cazar (Inlägg 7022977)
Stort tack för svar!

Jag undrar om du menar OCH, eller ANTIGEN ELLER mellan meningarna som jag skrivit i bold?

Jag ligger på ca 2.6 *kv protein. Jag funderar då på att iaf börja med att höja kolhydraterna samt sänka proteinet då, och möjligen sänka underskottet något.

Jag äter 400 g okokt broccoli dagligen sen 2 veckor tillbaka. Mer?

Sen om du orkar, vad menar du med fylla ut bra?


återigen, tack som fan =)

Jag menar "både och". Ska du återhämta dig seriöst så nöj dig inte med att bara sänka underskottet heller. Sikta på ett svagt överskott. Med lågfett-högkolhydrat är det mycket osannolikt att du lägger på dig fett under den här tiden, från ditt utgångsläge. Och med tanke på hur du verkar må så ge det två veckor, minst. No stress :).

DieErste 2014-06-04 07:16

nån som vet hur det ligger till med att stå kontra sitta på jobbet? 350kcal extra/2,5h enligt denna "säkra källa".

blir ju nästan 1000kcal på en arbetsdag isånnafall, låter ju helt sjukt...

edit: http://www.av.se/teman/datorarbete/r...ookieSupport=1

sitta 1h 1-1,3kcal/kg
stå 1h 2-3kcal/kg

mao för mig blir det
sitta: 620-806kcal/8h
stå: 1240-1860kcal/8h

Nån som vet hur pass tillförlitliga dom studierna är?

exor 2014-06-04 07:28

Citat:

Ursprungligen postat av DieErste (Inlägg 7023318)
nån som vet hur det ligger till med att stå kontra sitta på jobbet? 350kcal extra/2,5h enligt denna "säkra källa".

blir ju nästan 1000kcal på en arbetsdag isånnafall, låter ju helt sjukt...

edit: http://www.av.se/teman/datorarbete/r...ookieSupport=1

sitta 1h 1-1,3kcal/kg
stå 1h 2-3kcal/kg

mao för mig blir det
sitta: 620-806kcal/8h
stå: 1240-1860kcal/8h

Nån som vet hur pass tillförlitliga dom studierna är?

Jag har läst att man förbränner cirka 800-1.200 kcal mer vid 8 timmars stående arbete än sittande. Verkar vara i samma spann som den informationen du hänvisar till.

Jag sitter ner 20 minuter under mina 8 timmars arbete och det är när jag äter. Inte är jag smal för det ;)

DieErste 2014-06-04 07:40

Citat:

Ursprungligen postat av exor (Inlägg 7023331)
Jag har läst att man förbränner cirka 800-1.200 kcal mer vid 8 timmars stående arbete än sittande. Verkar vara i samma spann som den informationen du hänvisar till.



Jag sitter ner 20 minuter under mina 8 timmars arbete och det är när jag äter. Inte är jag smal för det ;)


Ja precis som med cardio blir man väl iofs hungrigare när man gör av med mer också👍


Sent from my iPhone using Tapatalk

Duran 2014-06-04 08:30

Kom idag äntligen ner på en ny lägstavikt för denna omgång efter en tids stillastående! Dessvärre kommer jag att väga mer imorgon pga att jag ska få besök och äta och dricka lite fuskigt ikväll men det går säkert bort på ett par dagar. Har gått ner 7 kg nu och det har varit den smärtfriaste gången hittills!

Kolozzal 2014-06-04 14:38

1 bifogad(e) fil(er)
Kan man få lite feedback? Diethjärnan spökar. 11 veckan på deffen av 12. Väger ungefär 71kg på 177cm på bilden.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)