Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träningsskador & Rehab (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Axelskolan-Labrum glenoidale (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=53927)

Börje H 2005-10-19 12:06

Axelskolan-Labrum glenoidale
 
1 bifogad(e) fil(er)
Att axelproblem är ett av de mest frekventa problemen associerade med styrketräning råder det inget tvivel om. Tillsammans med frågor om ländryggsproblem så dominerar de frågeställningarna på forumet. Mestadels brukar det röra sig om problem som kan härledas till rotatorcuffens muskler, men på senare tid har även en del problem som möjligen kan komma från labrum glenoidale uppdagas. Dags för kollo-maffian att lära sig lite om denna mkt viktiga komponent i axelleden!

Att axelleden är en av kroppens mest komplicerade leder och att ledband och muskler spelar en viktig roll för stabiliseringen vet de flesta vid det här laget. Om vi tittar lite x-tra noga in leden så ser vi att överarmnsbenet (humerus) ledar mot skulderbladets ledyta (cavitas glenoidale). Själva ledytan på skulderbladet är väldigt liten, ca 1/3-del så stor som överarmsbenets dito. Detta avhjälps genom en brosksarg den sk labrum glenoidale, som fördjupar skulderbladets ledyta. Genom denna snillrika konstruktion så ökar cavitas ledyta till ungefär 75% av caput humeris yta. Labrum glenoidale är circus 4 mm bred (1). Den fungerar tillsammans med ligamenten (glenohumeralia, coracohumerale), subscapularissenan och bicepssenan som passiva stabilisatorer i axelleden. Labrum fungerar även som en fästpunkt för ledkaseln, de främre ligamenten och den långa bicepssenan som vanligtvis fäster i den övre delen. Den exakta utformningen på labrum samt fästet för bicepssenan så kan detta variera lite från fall till fall (2, 3, 4).

Sympton vid labrumskada
Det vanligaste symptomet är smärta som patienten har svårigheter att precisera. Men i den mesta litteraturen menar att smärtan är belägen i den bakre delen av axeln (4, 5, 6, 7). Smärtan ökar när patienten gör rörelser ovanför huvudet eller bakom kroppen. Andra symptom vid aktivitet är upplevelse av smärtsamma upphakningar och knäppningar i leden. En skum känsla av ledinstabilitet samt rörelseinskränkning är även vanligt. Som synes är själva symptomen snarlika de man hittar vi andra axelskador. Man får försöka rota lite i hur skadan uppkommit. Vanligtvis så uppstår en labrumskada vid explosivt återupprepade kaströrelser eller belastande rörelser med armarna i huvudhöjd exempelvis boxare, brottare, volleyboll-, baseboll-, tennis- och handbollspelare. Skadorna finns även rapporterade hos tyngdlyftare (8). Vid ”vanlig” styrketränig kan jag tänka mig att de övningar som kan medföra denna typ av skada framförallt är olika typer av pressar för bröst och axlar samt dips kanske. Vid en axelluxation skall man alltid misstänka att labrum fått sig en tryckare, men det är långtifrån alltid som den har det.

Som det sagts i flertalet av de axel-trådar som finns så är det otroligt svårt att göra en korrekt bedömning av dessa skador utan att ha undersökt personerna. Så misstänker du att du har någon allvarligare axelskada så sök hjälp. Du har garanterat igen det i framtiden.


För den infosökande är det bara att fördjupa sig:
1.De Maseneer M, mfl CT and MR artrography of the normal and pathologic aneriosuperior labrum and labral-bicetal complex . Radiographics. 2000 Oct;20 Spec No:S67-81

2.Kim TK, mfl Chlinical features of the different types of SLAP lesions: an analysis of one hundred and thirty-nine cases. Superior labrum anterior posterior. J Bone Joint Surg Am. 2003 Jan;85-A(1):66-71

3.Rames RD, Karzel RP. Injuries to the glenoidal labrum, incluing SLAP lesions. Orthopedic clinics of North America 1993;24:45-53

4.Brukner P, Khan K. Clinical Sports Medicine. 2:a upplagan. Roseville, Australien:McGraw-Hill Book Company;2001. Sid 247-248, 261-272

5.Kim S-H, mfl. Biceps Load Test: A clinical test for SLAP lesions in shoulder with recurrent anterior dislocations. Am J of Sports Med 1999;27:300-3003

6.Field LD, Savoie FH Arthroscopic suture repair of superior labral detatchment lesions of the shoulder. Am J of Sports Med 1993;21:783-790

7.McFarland EG, mfl Clinical assessment of three common tests for SLAP lesions. Am J of Sports med 2002;30:810-815

Edit Hmmm vilken stor bild jag hittade :D

z_bumbi 2005-10-19 12:08

Best of!

Sohlis 2005-10-20 07:44

God morgon.

Mycket bra genomgång av labrumet. Och då skall man komma ihåg att detta är bara en av strukturerna som kan skadas i en axel.

Mvh.

Pinglan 2005-10-25 10:13

Mycket bra initiativ Börje! Som den gamla tyngdlyfterska med axelproblem som jag är så blev jag alldeles till mig trasorna när jag såg att du hade en referens om just detta (8)! Förstå min förkrosselse när jag ser att just den referensan saknas i listan *cry* Har du lust att delge mig var jag kan läsa om detta med labrumskada hos tyngdlyftare?

Börje H 2005-10-25 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av Pinglan
Mycket bra initiativ Börje! Som den gamla tyngdlyfterska med axelproblem som jag är så blev jag alldeles till mig trasorna när jag såg att du hade en referens om just detta (8)! Förstå min förkrosselse när jag ser att just den referensan saknas i listan *cry* Har du lust att delge mig var jag kan läsa om detta med labrumskada hos tyngdlyftare?

Aha, vilken uppmärksamhet!

8. Gross ML, mfl Anterior shoulder instability in weightlifters. Am J of sports med 1993;21:599-603

Mer läsgodis:
Haupt HA Upper extremity injuries associated with strenght training Clin Sports Med. 2001 Jul;20(3):481-90

Om du kan tyska:
Koning M, Biener K Sport-specific injuries in weight lifting. Schweis Z Sportsmed 1990 Apr;38(1):25-30

Pinglan 2005-10-25 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av Börje H
Aha, vilken uppmärksamhet!

8. Gross ML, mfl Anterior shoulder instability in weightlifters. Am J of sports med 1993;21:599-603

Mer läsgodis:
Haupt HA Upper extremity injuries associated with strenght training Clin Sports Med. 2001 Jul;20(3):481-90

Om du kan tyska:
Koning M, Biener K Sport-specific injuries in weight lifting. Schweis Z Sportsmed 1990 Apr;38(1):25-30

Lysande Börje! Tack ska du ha :thumbup:

Supermicke 2012-06-10 18:41

bömp, någon som vet lämplig övning för detta?

pezrulezhaakon 2012-06-10 21:42

Supermicke

Menar du övning för rehab eller för bibehållande av labrum-hälsa?

Supermicke 2012-06-10 22:24

för rehab, men nämn gärna labrum-hälsa övning också om du har lust/vet någon. Tyckte symptomen stämde bra på mig.

pezrulezhaakon 2012-06-10 22:33

Supermicke

I grund och botten för hälsa-övningar så bör man träna på det sättet som axelleden är konstruerad för. Man undviker eller är mycket försiktig/restriktiv med övningar som inte är snäll vid axelleden. Det finns ett helt gäng sådana.

Rehabövningar är egentligen rena rotatorcuffövningar, och att man tränar sig till att ha en riktigt bra skulderbladskontroll i de övningar man kör. Detta involverar alla muskler som fäster in på skulderbladet, som sammarbetar med varandra.

När man gör övningar som inte är snäll mot axelleden + att man har dålig stabilitet i skulderbladet, det sätter labrum under mycket större risker då överarmsbenet tenderar att röra sig mer än det borde i skulderbladets ledpanna.

Personer som slagit axeln ur led eller är allmänt överrörliga i axelleden löper större risk att skada labrum.

Supermicke 2012-06-10 22:50

där ser man! :thumbup: då nöter jag på med vanliga cuff träningen och tack för svaret :)

ABCKiropraktorn 2012-06-10 23:46

Superior labral lesions verkar då ändå vara ovanliga, i den största studien som gjorts hade bara 6% av 2375 personer som genomgick shoulder arthroscopy slap lesions.

Skadan verkar uppkomma främst av fall på utsträckt arm, plötsligt ryck nerifrån eller som sagts: kaströrelser.

Informationen min är tagen direkt från
http://emedicine.medscape.com/articl...overview#a0199


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)