Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Barfota löpning? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237824)

ozzian 2019-02-10 14:10

Barfota löpning?
 
Jag funderar ju alldeles för mycket och nu grotta jag ner mig i barfota skor.

Jag tror det tar lång tid att vänja foten för att kunna springa marathon med barfota skor men

Är det inte en bra ide att träna lätt med dessa , för att stärka foten minimuskler och få till löptekniken ännu bättre?

Jag har sprungit på hälarna och jobbar för att få ett framfots steg.

Vad tror ni?

Jag tänkte inte köpa några 5 fingers men en med väldigt tunn sula typ merell trail 4.

svenbanan 2019-02-10 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av ozzian (Inlägg 8017494)
Jag funderar ju alldeles för mycket och nu grotta jag ner mig i barfota skor.

Jag tror det tar lång tid att vänja foten för att kunna springa marathon med barfota skor men

Är det inte en bra ide att träna lätt med dessa , för att stärka foten minimuskler och få till löptekniken ännu bättre?

Jag har sprungit på hälarna och jobbar för att få ett framfots steg.

Vad tror ni?

Jag tänkte inte köpa några 5 fingers men en med väldigt tunn sula typ merell trail 4.

Jag tror det inte är en bra idé att försöka springa med framfotsisättningar. Blir det så naturligt så är det nog bra. Men att aktivt ha som mål att sätta i framfoten först i varje steg tror jag mer riskerar att fucka upp löptekniken och bli mer skadebenägen.

Jag tror det är en bättre approach att fokusera på att sätta i foten rakt under kroppens tyngdpunkt (eller i alla fall så lite framför tyngdpunkten som möjligt). Sätter man i foten på rätt plats så spelar det inte så stor roll om man sätter i framfoten först eller om man sätter i helafoten, eller kanske tom att hälen touchar först.

Man ska alltså absolut försöka undvika att söka marken med foten. Då blir det lätt att man sätter i foten långt framför kroppen och det blir bara bromseffekt av alltihopa. Bättre att istället fokusera på att få upp höften (så man inte blir så sittande) och även få upp bröstkorgen och huvudet så hela kroppen blir rätt så rak och så försöker man sätta i foten rakt under kroppen och liksom luta sig framåt istället. Gör man det så blir det inte mycket till bromseffekt oberoende av om man sätter i hälen eller framfoten.

Då man springer som jag beskrev här ovan så trycker man på mer i frånskjutet då man vill springa snabbare. Dvs man förlänger steget eftersom man tar i mer i varje frånskjut. Det man absolut inte ska göra är att förlänga steget genom att sätta i foten längre fram. När man springer riktigt snabbt kommer det i princip automatiskt bli så att man sätter i framfoten. När man springer långsammare blir stegen korta det blir inte så mycket framfot av det.

Att springa ett helt maraton med 100% framfotsisättningar (och att hälen inte tar i marken) är i princip omöjligt. Kanske att nåt enstaka genetiskt monster från Kenya eller Etiopien kan göra det. Men det är ingenting att sträva efter. Det ställer alltså extrema krav på underbensmuskulaturen.

Med det sagt är det säkerligen en alldeles ypperlig idé att försöka smyga in en del barfotalöpning just för att låta alla småmuskler i foten få chansen att visa vad de går för. Se dock till att börja med väldigt korta sträckor och i lågt tempo. Det lär ska vara rätt lätt hänt att man skadar sig om man är ovan.

ozzian 2019-02-10 15:06

Tack
Det är väl ungefär så jag tänker med, fotosättning under mig istället för framför är det jag jobbar med nu.

Jo jag tänkte isåfall ha dessa som gymskor och börja med pw på löpbandet som uppvärmning innan styrka.
De borde vara optimala för marklyft!

svenbanan 2019-02-10 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av ozzian (Inlägg 8017515)
De borde vara optimala för marklyft!

Verkar mycket troligt.

ozzian 2019-02-10 15:21

Vad tror du om en Merkel trail 4
Antagligen kvittar det kanske men hittade den för ca 700kr....

svenbanan 2019-02-10 15:40

Jag har noll koll på barfotaskor.

delta_mats 2019-02-10 16:16

Är det inte det man oftast menar när man pratar om framfotalöpning, att man undviker att sätta i hälen först, utan att det blir mer hela foten så rakt under kroppen som möjligt?

För som sagt, vilka fixar riktig framfotalöpning förutom riktig elit då möjligtvis, eller sprinters men då talar vi ju om en annan form av löpning.

Termy 2019-02-10 16:24

Kan tipsa om den relativt aktiva gruppen "Barfota - naturligt för människan" på Facebook med 2000 medlemmar som postar om barfotalöpning men även barfotaskor.

När jag körde mer löpträning än andra konditionsformer för X år sedan så valde jag på test att gå över från min tidigare hälisättning till en framfotsisättning och numera skulle det kännas konstigt att försöka jogga med hälisättning. Går dock även i tåstrumpor på jobbet och tränar aktivt tåstärkande övningar.

Det gäller att övergå gradvis dock för att inte överbelasta t.ex. vadmuskler och diverse fotmuskler som får jobba annorlunda. Är du van vid X antal km/mil per vecka så är det troligen ingen bra idé att ligga på samma volym.

svenbanan 2019-02-10 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8017548)
Är det inte det man oftast menar när man pratar om framfotalöpning, att man undviker att sätta i hälen först, utan att det blir mer hela foten så rakt under kroppen som möjligt?

För som sagt, vilka fixar riktig framfotalöpning förutom riktig elit då möjligtvis, eller sprinters men då talar vi ju om en annan form av löpning.

Jag är rätt säker på att det finns folk som övertolkar framfotalöpning och aktivt försöker "springa på tå".

ozzian 2019-02-10 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av Termy (Inlägg 8017551)
Kan tipsa om den relativt aktiva gruppen "Barfota - naturligt för människan" på Facebook med 2000 medlemmar som postar om barfotalöpning men även barfotaskor.

När jag körde mer löpträning än andra konditionsformer för X år sedan så valde jag på test att gå över från min tidigare hälisättning till en framfotsisättning och numera skulle det kännas konstigt att försöka jogga med hälisättning. Går dock även i tåstrumpor på jobbet och tränar aktivt tåstärkande övningar.

Det gäller att övergå gradvis dock för att inte överbelasta t.ex. vadmuskler och diverse fotmuskler som får jobba annorlunda. Är du van vid X antal km/mil per vecka så är det troligen ingen bra idé att ligga på samma volym.

Då jag även vill höra nackdelar så får man nog sålla i en grupp på fb?
Jag kör nu 4x1km intervaller 1gång i veckan, har kört 3x3km men där gick gränsen.
Tror du man inte ska börja med att endast pw 3/4 pass med barfotaskor?

delta_mats 2019-02-10 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 8017555)
Jag är rätt säker på att det finns folk som övertolkar framfotalöpning och aktivt försöker "springa på tå".

Jag har sett ett par personer vid olika tillfällen som sprungit så. Men eftersom tempot var såpass lågt var det mest ett litet trippande som inte såg särskilt effektivt ut alls.

sjövärdig 2019-02-10 17:54

Citat:

Ursprungligen postat av ozzian (Inlägg 8017560)
Då jag även vill höra nackdelar så får man nog sålla i en grupp på fb?
Jag kör nu 4x1km intervaller 1gång i veckan, har kört 3x3km men där gick gränsen.
Tror du man inte ska börja med att endast pw 3/4 pass med barfotaskor?

Jag har kört en del med fivefingers på mjuka underlag. Började med nån enstaka km och lade sedan på lite för varje pass.

Jag har både fivefingers och maxdämpade Hoka. Har svårt att förstå människor som tacklar utrustning på ett religiöst sätt. Det mesta har sina för och nackdelar. Den främsta nackdelen med barfotaskor är att många lite för tunga och ovana löpare läste born to run och gav sig ut på ett långpass.

Rent anekdotiskt så är jag själv gammal fotbollspelare som har sprungit mycket barfota som barn samt i platta fotbollsskor. Jag har höga fotvalv och mitt löpsteg faller mer mot trampdynorna, lite för mycket tyvärr. Frugan har nästan samma löpkapacitet som jag ( jag gör milen ner mot 40 och hon 45) men hon har utpräglad hälisättning. Hon försökte korrigera med barfotaskor men det blev bara pannkaka och ömma knän.

Jag tycker det är mer intressant att jobba på hållning och frekvens! Barfotalöpning är dock jäkligt kul och bra träning för fötterna

Wain 2019-02-10 18:01

"Barfotaskor"
*spy*

ozzian 2019-02-10 18:34

jag har "nog" bestämt mig för att testa.
det känns spontant som 5 fingers är osköna utan det blir nog merell trail eller vapor glove.

Frustrator 2019-02-10 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av ozzian (Inlägg 8017589)
jag har "nog" bestämt mig för att testa.
det känns spontant som 5 fingers är osköna utan det blir nog merell trail eller vapor glove.

5fingers är faktiskt rätt sköna :)
Bästa är att gå till butik och testa de olika för att se vad som passar dig bäst.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:28.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)