Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Matlagning & Recept (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Recept med sojabönor! (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119275)

Ronja 2008-09-20 07:41

Recept med sojabönor!
 
Måste få ner matkostnaden o tänkte då börja äta mer sojabönor och eftersom jag aldrig ätit det förut(eller tillagat) så behöver ja massa tips på va man kan göra!!
Gratänger?(utan mjölk!sojamjölk/grädde går bra) Biffar? köttbullar?kålpudding? går detta att göra med sojabönor på nå vis?utan att behöva tillsätta kilovis med mjöl :) brukar förstöra smaken tycker jag...:(

Tipsa massor!

Poxeman 2008-09-20 08:17

Well, jag är en storkonsument av sojabönor. Men baserar aldrig någon rätt på dom.
Exempel: En curryköttfärs med lite kött för smaken och sen massor av sojabönor för att dryga ut...
http://i278.photobucket.com/albums/k...n/P8250011.jpg

Ronja 2008-09-20 08:38

Citat:

Ursprungligen postat av Poxeman (Inlägg 3212539)
Well, jag är en storkonsument av sojabönor. Men baserar aldrig någon rätt på dom.
Exempel: En curryköttfärs med lite kött för smaken och sen massor av sojabönor för att dryga ut...
http://i278.photobucket.com/albums/k...n/P8250011.jpg

Smart :) recept tack för det där såg gött ut!

Poxeman 2008-09-20 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av Ronja (Inlägg 3212561)
Smart :) recept tack för det där såg gött ut!

Recept? Det använder jag aldrig, men jag kan försöka komma ihåg vad jag hade i maten... (rensade kameran idag, gammal bild)

Köttfärs
Lök
Wokgrönsaker (hittade en påse i frysen...)
Minimajs
Sojabönor
Curry (mängder!)
Lite mjölk för o gotta till / minska torrheten

Tror faktiskt att det var allt, smarrigt blev det iaf!
Lycka till.

Ronja 2008-09-20 20:37

Är det så äckligt mä sojabönor? ingen som har nå goa recept?

Eddie Vedder 2008-09-20 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Ronja (Inlägg 3213717)
ingen som har nå goa recept?

Vad var det för fel på recepten i vegtrådan? Känns ju inte särskilt sannolikt att du läst igenom den tråden och inte hittat ETT enda sojabönsbaserat gott recept.:confused:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102545

Alfred Nobel 2008-09-20 21:16

Gör en curryröra med bechamelsås som bas och tillsätt alla slags bönor du gillar, det kan säkert bli gott!

Ronja 2008-09-20 21:20

Är proteinet i sojaprodukter som tofu, veggokyckling mm lika fullvärdigt eller bättre än rena sojabönor? vad är skilnaden o varför?

Eddie Vedder 2008-09-20 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Ronja (Inlägg 3213834)
Är proteinet i sojaprodukter som tofu, veggokyckling mm lika fullvärdigt eller bättre än rena sojabönor?

Ja.

Sojaproteinet har inga nämnbara försämringar/förbättringar. Vad biffar och dylikt sedan innehåller mer än så avgör ju själva produktens proteinkvalité. För övrigt har du ställt den frågan tidigare och inget nytt har skett sedan dess.

Ronja 2008-09-20 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av Eddie Vedder (Inlägg 3213846)
Ja.

Sojaproteinet har inga nämnbara försämringar/förbättringar. Vad biffar och dylikt sedan innehåller mer än så avgör ju själva produktens proteinkvalité. För övrigt har du ställt den frågan tidigare och inget nytt har skett sedan dess.

Man vet aldrig :D

ackilf 2008-09-22 16:41

Världens godaste sojabönslasagne!
Fast det är keso-feta&oliv i, mjölkprodukt iofs.. kanske kan mixa svarta oliver med typ sojayoghurt och kryddor istället?
Den är iaf helt outstanding.

Är inte helt hundra på mängderna.. prova er fram :)

1 burk sojabönor
2 förp krossade tomater
1-2 hackade lökar
vitlök
chili
tomatpurré
2 förp keso med feta&oliv smak
lasagneplattor


Koka ihop en tomatsås på lök, vitlök, krossade tomater, chili, purré. Mosa sojabönorna med gaffel och häll i. Salta, peppra, puttra.

Häll 1/3 i botten på en form, 1/3 av keson och tre lasagneplattor. Upprepa i tre lager och toppa ev med riven ost.
Så STÖRT god!

Kinsei 2008-09-24 12:49

Om syftet är att få ned matkostnaderna så är knappast färdiga veggoprodukter den rätta vägen! Bättre i så fall att laga riktig mat från grunden men minska lite på köttet till förmån för t.ex. bönorna. Då slipper man också bekymra sig om proteinet är fullvärdigt eller inte.

God lasagne kan göras som Ackilf säger. Annars gör man "vanlig" lasagne och byter ut sådär hälften av köttfärsen mot mosade sojabönor. Det blir jättegott (sambon anade inte ens att hans mat var full av "livsfarliga" baljväxter...).

Jag tycker att de flesta bönor gör sig allra bäst så - alltså inte som ensamrätter utan nedblandade i vanliga grytor, gratänger och liknande.

grondahl 2008-09-24 12:54

Å andra sidan så är ju inte torkat sojaprotein a´la sojafärs, grytbitar etc särskilt dyrt. Frysta alternativ som Hälsans Kök etc är dock betydligt dyrare.

Citat:

Ursprungligen postat av Kinsei (Inlägg 3220759)
Om syftet är att få ned matkostnaderna så är knappast färdiga veggoprodukter den rätta vägen! Bättre i så fall att laga riktig mat från grunden men minska lite på köttet till förmån för t.ex. bönorna. Då slipper man också bekymra sig om proteinet är fullvärdigt eller inte.


z_bumbi 2008-09-24 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av Kinsei (Inlägg 3220759)
Jag tycker att de flesta bönor gör sig allra bäst så - alltså inte som ensamrätter utan nedblandade i vanliga grytor, gratänger och liknande.

:thumbup:

Det enda undantaget jag har stött på är som bas i en bönsallad.

z_bumbi 2008-09-24 12:56

Citat:

Ursprungligen postat av grondahl (Inlägg 3220769)
Å andra sidan så är ju inte torkat sojaprotein a´la sojafärs, grytbitar etc särskilt dyrt. Frysta alternativ som Hälsans Kök etc är dock betydligt dyrare.

Jag har ingen aning om vad de kostar men eftersom bönor kostar mellan 15-25 kr/kg så är det väl få alternativ som kan slå det?


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)