Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2015-10-15 17:49

Aldrig hört talas om. Får man inte sparka mot njurarna med hälen? Very confuse.

Doctor Snuggles 2015-10-15 17:54

Filthy casual. Nr 13.

http://www.abcboxing.com/committee_u...mma_rules.html

Regeln kommer från när fighters, som Royce, i guarden brukade hälsparka mot njurarna. Ngn läkare tyckte väl det var farligt.

cero 2015-10-15 18:04

Haha, det visste jag faktist inte. Vet inte om jag någonsin sett någon bli varnad för det. Vad händer om man sparkar någons njure ståendes med smalbenet?

Yes 2015-10-15 18:26

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 7442325)
Konstigt, i bilden ser deras proportioner ut att vara hyffsat lika. Och eftersom Conor är längre så borde han då ha längre leg reach också.

Det stämmer inte. På bilden har Connor manlet-proportioner medan Aldo är mer genomsnittlig/ideal (6,5 huvuden mot 7,5 huvuden, relativt sig själva). Connors bröstmuskler fäster dock strax under hakan vilket gör att han inte ser lika satt ut som han är.

Kan ju tilläggas att på bilden är Aldo betydligt längre än Connor, sådär att man får byta plats på deras respektive siffror för att det ska stämma. Ska dock inte påverka proportionerna, och där har Aldo ungefär en halv "huvudlängd" till godo på benen.

För övrigt frågar jag mig själv varför jag var tvungen att mäta upp detta...

Doctor Snuggles 2015-10-15 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av Yes (Inlägg 7443888)
Det stämmer inte. På bilden har Connor manlet-proportioner medan Aldo är mer genomsnittlig/ideal (6,5 huvuden mot 7,5 huvuden, relativt sig själva). Connors bröstmuskler fäster dock strax under hakan vilket gör att han inte ser lika satt ut som han är.

Kan ju tilläggas att på bilden är Aldo betydligt längre än Connor, sådär att man får byta plats på deras respektive siffror för att det ska stämma. Ska dock inte påverka proportionerna, och där har Aldo ungefär en halv "huvudlängd" till godo på benen.

För övrigt frågar jag mig själv varför jag var tvungen att mäta upp detta...

Jag har inte mätt det, men i mina ögon ser deras ben lika långa ut i bilden, samt de ser lika långa ut. "Betydligt längre" har jag ingen aning var du får ifrån.

EDIT: Mätte med ett rutnät i ett ritprogram precis, och Aldo är lite längre, men benen är exakt lika långa. Vilket faktiskt skulle betyda att Conors ben i själva verket är längre än Aldos i verkligheten, och ännu längre än vad jag trodde med ögonmått.

Nu frågar jag mig hur du lyckades mäta benen såpass fel. ;)

Doctor Snuggles 2015-10-15 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 7443869)
Haha, det visste jag faktist inte. Vet inte om jag någonsin sett någon bli varnad för det. Vad händer om man sparkar någons njure ståendes med smalbenet?

Jag har sett det åtminstone en gång.

Det finns ingen specifik regel för i unified rules tror jag, men jag sett det i någon stats regelbok; alltså inga slag eller sparkar mot njurarna.

Yes 2015-10-15 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 7443931)
Jag har inte mätt det, men i mina ögon ser deras ben lika långa ut i bilden, samt de ser lika långa ut. "Betydligt längre" har jag ingen aning var du får ifrån.

EDIT: Mätte med ett rutnät i ett ritprogram precis, och Aldo är lite längre, men benen är exakt lika långa. Vilket faktiskt skulle betyda att Conors ben i själva verket är längre än Aldos i verkligheten, och ännu längre än vad jag trodde med ögonmått.

Nu frågar jag mig hur du lyckades mäta benen såpass fel. ;)

Jag har inte mätt fel.
http://i58.tinypic.com/2j5f0l.jpg

Notera att Aldo är längre trots att markplanet han står på är lägre. Benen är inte lika långa mätt från höftkulan. Mer ideala proportioner, vilket Aldo har, brukar dessutom sammanfalla med något längre ben.

Doctor Snuggles 2015-10-15 21:54

Det var det märkligaste jag sett. Du mäter inte alls från höftkulan på båda. Om något så är Conors höft högre än Aldos dessutom. Så här ska det se ut:

http://i.imgur.com/pDff8T4.png

Yes 2015-10-15 22:58

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 7444102)
Det var det märkligaste jag sett. Du mäter inte alls från höftkulan på båda. Om något så är Conors höft högre än Aldos dessutom. Så här ska det se ut:

[.IMG]http://i.imgur.com/pDff8T4.png[/IMG]

Jag har inte märkt ut höftkulan men det är lätt att mäta därifrån. På Aldo blir det ca 4 huvuden, särskilt med tanke på att markplanet han står på är lägre, och för Connor 3,5.
Det är proportioner det är frågan om, och då får man ta ett mått och mäta det relativt dem själva. Där är det också tydligt att de har olika proportioner. Det ger inte nödvändigtvis vilket mått som är längst i absoluta termer men på Aldos proportioner är det vanligt att benen är längre.
Markplanet på Connors bild är som sagt högre än Aldos. Det borde du kunna avgöra med ögonmått. Ändå är höfterna på samma höjd. Ska du mäta på det viset tillförlitligt behöver du dock klura ut perspektivet och förstoringsgraden på respektive bild. Det låter sig inte göras helt enkelt.

Spiffy 2015-10-16 07:47

Förutsätter de att alla kan göra fulla splits och spagat?
Hur Vig man är lär ju påverka något enormt på reachen nämligen.

Coffe 2015-10-16 09:03

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 7443931)
Jag har inte mätt det, men i mina ögon ser deras ben lika långa ut i bilden, samt de ser lika långa ut. "Betydligt längre" har jag ingen aning var du får ifrån.

EDIT: Mätte med ett rutnät i ett ritprogram precis, och Aldo är lite längre, men benen är exakt lika långa. Vilket faktiskt skulle betyda att Conors ben i själva verket är längre än Aldos i verkligheten, och ännu längre än vad jag trodde med ögonmått.

Nu frågar jag mig hur du lyckades mäta benen såpass fel. ;)

Vinklar och förskjutning. I verkligheten är Aldo som bekant en bit kortare än Connor, han har dock förhållandevis långa ben. Alternativt stämmer inte siffrorna. Take your pick.

Doctor Snuggles 2015-10-16 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av Yes (Inlägg 7444155)
Jag har inte märkt ut höftkulan men det är lätt att mäta därifrån. På Aldo blir det ca 4 huvuden, särskilt med tanke på att markplanet han står på är lägre, och för Connor 3,5.
Det är proportioner det är frågan om, och då får man ta ett mått och mäta det relativt dem själva. Där är det också tydligt att de har olika proportioner. Det ger inte nödvändigtvis vilket mått som är längst i absoluta termer men på Aldos proportioner är det vanligt att benen är längre.
Markplanet på Connors bild är som sagt högre än Aldos. Det borde du kunna avgöra med ögonmått. Ändå är höfterna på samma höjd. Ska du mäta på det viset tillförlitligt behöver du dock klura ut perspektivet och förstoringsgraden på respektive bild. Det låter sig inte göras helt enkelt.

Vänta, försöker du mäta Aldo's INRE ben, och Conors yttre? Det är ju extremt omständigt och onödigt. Klart det blir perspektivfel osv då.

Yes 2015-10-16 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 7444574)
Vänta, försöker du mäta Aldo's INRE ben, och Conors yttre? Det är ju extremt omständigt och onödigt. Klart det blir perspektivfel osv då.

Nej, såklart inte. Perspektivet blir ändå fel eftersom det är två olika bilder, möjligen med olika brännvidd, som är skalade och placerade olika. Dessutom står de olika, vilket också påverkar.
Några absoluta mått kan du därmed inte få ut från bilderna utan att bryta ner perspektivet och försöka hitta något anpassat och skalenligt mått. Det blir skitsvårt och stor risk för fel om det inte görs väldigt exakt. Jag menar, även om skillnaden rent visuellt är liten är det lätt att pricka fel på några centimeter.

Doctor Snuggles 2015-10-16 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av Yes (Inlägg 7444703)
Nej, såklart inte. Perspektivet blir ändå fel eftersom det är två olika bilder, möjligen med olika brännvidd, som är skalade och placerade olika. Dessutom står de olika, vilket också påverkar.
Några absoluta mått kan du därmed inte få ut från bilderna utan att bryta ner perspektivet och försöka hitta något anpassat och skalenligt mått. Det blir skitsvårt och stor risk för fel om det inte görs väldigt exakt. Jag menar, även om skillnaden rent visuellt är liten är det lätt att pricka fel på några centimeter.

Perspektivet ser hyffsat likt ut, och de står hyffsat likt, så deras ben verkar vara proportionellt sett lika långa. Det handlar inte om exakta mätningar, utan vad för hum man får om deras "leg reach" extrapolerat från bilden.

eternallord 2015-10-16 17:37

And now, for the pointless discussion of the year award...!


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)