Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

strikt 2012-11-29 23:06

Vettefan, sånt man får tänka på ifall man sätter sig på någons rygg :)

eternallord 2012-11-29 23:59

Jag gillar inte regler som skyddar fighters med lata strategier. Exempelvis, knäförbud på marken skyddar fighters som gärna dyker på lata takedowns. Och som strikt säger, ska man ta någons rygg utan att kontrollera kroppen har man bara sig själv att skylla.

Doctor Snuggles 2012-11-30 00:45

Möjligen, men skulle ngn dö i en högprofilerad match pga bruten nacke skulle det inte vara bra pr för sporten.

eternallord 2012-11-30 01:41

Med den retoriken borde det rimligtvis inte vara tillåtet att sparka någon i huvudet heller, med tanke på den klara hälsorisk det innebär.

Doctor Snuggles 2012-11-30 02:20

Inte samma sak. Risken att döda någon med en spark är betydligt lägre än att vrida huvudet åt fel håll med 1-2 kroppars explosiva tyngd.
Finns en massa regler som huvudsakligen är till för fighters säkerhet, så utan den retoriken så skulle stomps, knän på marken etc vara tillåtet. Båda dessa är dessutom betydligt säkrare än ovanstående scenario.

eternallord 2012-11-30 09:21

I samtliga fall handlar det om att göra en bedömning, hur stor är faran i relation till vad vi tar från sporten med regeln. Detta har i princip varit en verklighet sedan UFCs begynnelse men jag kan dels inte minnas ett enda tillfälle då regeln genomdrivits, eller ett enda tillfälle någon kommit till skada till följd av regelbrottet.

baggard 2012-11-30 10:53

Om du suger rycker du bak huvudet och förslker komma ifrpn nedslaget i marken. Bli bättre eller sluta slåss.

Om du är bra följer du med kroppen och viker ned huvudet

Juxta 2012-11-30 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av baggard (Inlägg 6125896)
Om du suger rycker du bak huvudet och förslker komma ifrpn nedslaget i marken. Bli bättre eller sluta slåss.

Om du är bra följer du med kroppen och viker ned huvudet

http://www.planetcalypsoforum.com/ga...et-warrior.jpg

baggard 2012-11-30 12:34

Citat:

Ursprungligen postat av Juxta (Inlägg 6125975)
..

Var det enklaste sättet jag orkade säga det på.
Poängen jag vill få fram är att man ska vara tränad för allt. Det är en galen jävla sport och jag skulle aldrig våga riskera min framtida hälsa för att slåss i en bur på det sättet

All respekt till de som gör

cero 2012-11-30 12:49

Man kan ju lika gärna kasta sig bakåt för att få samma effekt om man inte är ute efter att krossa motståndarens huvud, så jag hade absolut inte haft något emot en regel som förbjuder att man gör på det sättet. Inte ska man väl vänta tills någon bryter nacken innan man gör något? Och UFC måste bli mer konsekventa när det gäller spiking öht, känns som att det är lite från fall till fall om man bryr sig eller inte.

Grazzafukkinrazzi 2012-11-30 12:51

Det där finner jag värre än en slam där du kastas på huvudet. Vet inte varför, förmodligen för att det där känns så oberäkneligt och ogenomtänkt idiotiskt. Hade Okami försökt med någon rörelse som förflyttade tyngdpunkten bakåt samtidigt så hade Belcher själv varit den som landat rakt på huvudet med både sin egen och hela Okamis vikt på sig.

delta_mats 2012-11-30 12:53

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6126068)
Man kan ju lika gärna kasta sig bakåt för att få samma effekt om man inte är ute efter att krossa motståndarens huvud, så jag hade absolut inte haft något emot en regel som förbjuder att man gör på det sättet. Inte ska man väl vänta tills någon bryter nacken innan man gör något? Och UFC måste bli mer konsekventa när det gäller spiking öht, känns som att det är lite från fall till fall om man bryr sig eller inte.

Att kasta sig bakåt har inte samma effekt, skrämselmässigt. Då håller den som har ryggen bara fast sig. Att kullerbytta framåt kan få motståndaren att släppa greppet.

Jag anser också att tar man ryggen på detta vis bör man vara förberedd på att motståndaren gör sådär, han viker ju in huvudet i sista ögonblicket så helt vilsen var han ju inte.

baggard 2012-11-30 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6126068)
Man kan ju lika gärna kasta sig bakåt för att få samma effekt om man inte är ute efter att krossa motståndarens huvud, så jag hade absolut inte haft något emot en regel som förbjuder att man gör på det sättet. Inte ska man väl vänta tills någon bryter nacken innan man gör något? Och UFC måste bli mer konsekventa när det gäller spiking öht, känns som att det är lite från fall till fall om man bryr sig eller inte.

Kasta sig bakåt och bli ännu mer till fångst i choken?

För övrigt säger jag inte att slammen är det bästa eller den rätta vägen att gå.

cero 2012-11-30 13:08

baggard: Man hamnar ju i samma position om man gör en kullebytta? Förutsatt att man inte lyckas skaka av sig motståndaren på vägen.

Juxta 2012-11-30 13:08

Citat:

Ursprungligen postat av baggard (Inlägg 6126042)
Var det enklaste sättet jag orkade säga det på.
Poängen jag vill få fram är att man ska vara tränad för allt. Det är en galen jävla sport och jag skulle aldrig våga riskera min framtida hälsa för att slåss i en bur på det sättet

All respekt till de som gör

Ja, jag menade det inte så seriöst heller. Mycket av det jag postar ska nog tas som att jag retas mest.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)