Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:14

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5999701)
Keith Jardine fick också en skada (även om den inte var så allvarlig) på sitt knä efter matchen mot Brandon Vera.

http://i341.photobucket.com/albums/o...bbage/knee.gif

Återigen. Signifikant. Förstöra en karriär.

cero 2012-09-23 21:16

Om någon trampar sönder småben i foten kan det väl påverka matchen?

Som sagt är sparkar mot knäskålarna ovanliga, så något statistiskt underlag finns knappt i MMA. I sånna fall får man börja gräva i MT, men är du säker på att det är tillåtet i alla stora organisationer? Det är inte jag.

Och om knälås kan skada knän så lär väl sparkar som gör att knäet sträcks ur led också kunna göra det? Titta på Jardinegifen jag skickade förut.

Citat:

Återigen. Signifikant. Förstöra en karriär.
Vad har "förstöra en karriär" med saken att göra? Räcker väl att det gör ordentligt med skada.

Petoria 2012-09-23 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5999709)
Återigen. Signifikant. Förstöra en karriär.

Så kravet för att något ska förbjudas inom MMA är att det förstör karriärer eller?

Gör footstomps det?

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5999707)
Visst, jag säger inte att det måste förbjudas. Men att påstå att det inte finns något annat argument än att det "ser fult ut" känns bara löjligt.

Inte det minsta löjligt. Det ÄR det huvudsakliga argumentet, om man tittar rationellt på det, och jämför tekniken med alla andra. Varenda gång jag ser det nämnt så ser jag saker som "it's a cheap ass move/it's dirty/etc". Att folk hatar Jones har ju inte hjälpt teknikens legitimitet heller. Inte så många gnällde på att Condit ofta använder det, t.ex, om man jämför.

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5999716)
Så kravet för att något ska förbjudas inom MMA är att det förstör karriärer eller?

Gör footstomps det?

Det var inte vad jag skrev.

Petoria 2012-09-23 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5999718)
Inte det minsta löjligt. Det ÄR det huvudsakliga argumentet, om man tittar rationellt på det, och jämför tekniken med alla andra. Varenda gång jag ser det nämnt så ser jag saker som "it's a cheap ass move/it's dirty/etc". Att folk hatar Jones har ju inte hjälpt teknikens legitimitet heller. Inte så många gnällde på att Condit ofta använder det, t.ex, om man jämför.

Men det finns ju bevis på folk som skadats på grund av det, då kan du inte säga att den enda anledningen till att folk vill förbjuda det är att det ser fult ut. Allting handlar inte om Jones heller, Brandon Vera har fått en del skit för att använda dem sparkarna också.

Petoria 2012-09-23 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5999721)
Det var inte vad jag skrev.

Vad skrev du då?

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 5999713)
Om någon trampar sönder småben i foten kan det väl påverka matchen?

Som sagt är sparkar mot knäskålarna ovanliga, så något statistiskt underlag finns knappt i MMA. I sånna fall får man börja gräva i MT, men är du säker på att det är tillåtet i alla stora organisationer? Det är inte jag.

Och om knälås kan skada knän så lär väl sparkar som gör att knäet sträcks ur led också kunna göra det? Titta på Jardinegifen jag skickade förut.

Inte särskilt. Är du hög på adrenalin så kommer det knappast märkas. Folk har ju brutit både händer och fötter och fortsatt slagits förut.

Lågsparkar mot ett utsträckt ben görs med mycket mer kraft, så det borde isf ha en än större risk att skada knät. Brottning är den absolut största faktorn som skadar knän. Om vi inte tittar på i förhållande till hur effektiv en teknik är i en fight, så borde vi också förbjuda brottning.

Som sagt, finns redan för många tekniker som är borttagna.

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:24

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5999724)
Vad skrev du då?

Orkar du inte läsa vad jag skrivit om detta, ganska ingående vid detta laget, varför ska jag upprepa mig?

Petoria 2012-09-23 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5999731)
Orkar du inte läsa vad jag skrivit om detta, ganska ingående vid detta laget, varför ska jag upprepa mig?

Din poäng verkar vara att sparkar mot knäna inte ska förbjudas eftersom dem inte kan förstöra karriärer. Har jag rätt?

Då tycker jag det blir konstigt att du vill förbjuda footstomps som inte heller har förstört några karriärer.

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5999722)
Men det finns ju bevis på folk som skadats på grund av det, då kan du inte säga att den enda anledningen till att folk vill förbjuda det är att det ser fult ut. Allting handlar inte om Jones heller, Brandon Vera har fått en del skit för att använda dem sparkarna också.

Handlar mest om Jones. Brandon är inte en populär fighter heller, men jämfört med Jones är han Elvis.

Fine, den huvudsakliga anledningen då.

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5999733)
Din poäng verkar vara att sparkar mot knäna inte ska förbjudas eftersom dem inte kan förstöra karriärer. Har jag rätt?

Då tycker jag det blir konstigt att du vill förbjuda footstomps som inte heller har förstört några karriärer.

Nej, det är inte min poäng.
" även om det fanns en signifikant risk så måste det vägas mot hur effektiv tekniken är i en fight, och andra teknikers farlighet kontra effektivitet."
Jag sade inte att jag vill förbjuda footstomps. Jag sade, om något ska förbjudas, så...

Petoria 2012-09-23 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5999737)
Nej, det är inte min poäng.
Jag sade inte att jag vill förbjuda footstomps. Jag sade, om något ska förbjudas, så...

Men jag har ju gett exempel på folk som skadat sina knän på grund av sparkar mot knäna. Och då har ditt motargument varit att det inte förstört deras karriärer. Så då antog jag att ditt "krav" på att tekniker ska bli förbjudna är att dem potentiellt kan förstöra karriärer. Men eftersom du inte kan skriva vad din poäng är så...

Känns konstigt att ta upp det då om du inte anser att dem borde förbjudas.

Såg din edit nu. Det håller jag med dig om, men personligen anser jag inte att effektiviteten i sparkar mot knäna väger upp mot risken. Jag tror att anledningen till att folk inte skadas mer på grund av den är dels för att få fighters använder sig utav det, men också för att man är rädd för att bli skadad och därför blir man mer avaktande.

Grazzafukkinrazzi 2012-09-23 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5999697)
Det är en mycket effektiv teknik att hålla sin motståndare ifrån sig, och har tydligen en rätt liten risk att skada någon.

Det är ju det här påståendet som Petoria och Cero har motbevisat gång på gång nu.

Anledningen till att det anses vara fult är ju så klart när man väger Nytto/Skaderation som tekniken har. Och att hålla någon ifrån sig vs. att skicka någon på ett halvårs knärehab är ganska enkel matematik.

Doctor Snuggles 2012-09-23 21:33

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 5999741)
Men jag har ju gett exempel på folk som skadat sina knän på grund av sparkar mot knäna. Och då har ditt motargument varit att det inte förstört deras karriärer. Så då antog jag att ditt "krav" på att tekniker ska bli förbjudna är att dem potentiellt kan förstöra karriärer. Men eftersom du inte kan skriva vad din poäng är så...

Känns konstigt att ta upp det då om du inte anser att dem borde förbjudas.

Nej, jag bemötte bara ditt ifrågasättande av en del av argumentet. Jag var redan snäll och editerade min förra post med ett citat.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)