Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Pansartax 2011-10-12 16:41

Okej, det jag efterfrågar ligger för långt fram i tiden då... tråkigt men det kanske kommer nu med FOX och allting.

Tricklew 2011-10-12 16:43

Jag ser inte vad själva målet med din vision är Pansar, förutom att bältet hade passats runt så mycket att det tappat allt värde.

Pansartax 2011-10-12 16:56

Vad är det som säger att det hade passats runt så mycket mer?

Doctor Snuggles 2011-10-12 19:08

Därför att det är inte schack vi pratar om. Vi pratar om folk som slår varandra på käften så hårt dom kan, med små handskar.
Inget fan skulle acceptera att en fighter förlorade på walk-over om han inte slogs varannan månad. Frågan är också när marknaden blir mättad - hur många fighter kan man egentligen kolla på i veckan utan att det blir för mycket? Dessutom måste fighters få leva. Fattar du hur mycket tid det tar och hur hårt det är att seriöst förbereda sig för en fight? Att vissa genetiska freaks som aldrig blir skadade och som har järnkäft (och egentligen oftast slåss mot burkar) varannan vecka, betyder inte att alla kan göra det.

krellik 2011-10-12 19:16

MMA är gudarnas sport. Vi vill se vem som är bäst och vi vill se det hyfsat ofta. I detta kommer man få kompromissa. Vi vill inte ha mästare som blir vrak efter 2 år och vi vill inte heller ha mästare med ringrost.

Doctor Snuggles 2011-10-12 19:18

2 titelmatcher per år är lagom. 3 är optimalt. 4 är på gränsen. Minst 1.

Kom förresten ihåg att pansartaxen gillar Garcia-Phan typen av fights, så då är det förståeligt att han tycker "tuffhet", d.v.s. hur mycket stryk man är villig att ta, är det viktigaste attributet. Det är bara mesar som inte slåss när de är skadade!

Pansartax 2011-10-12 19:31

I sure do love a good old slugfest.

Tricklew 2011-10-12 20:17

Dissa inte schack nu, de behöver förbereda sig i flera månader inför en stor match.

Doctor Snuggles 2011-10-12 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 5345379)
Dissa inte schack nu, de behöver förbereda sig i flera månader inför en stor match.

Eliten snittar iof ca 70 matcher per år. ;)

Tricklew 2011-10-12 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5345670)
Eliten snittar iof ca 70 matcher per år. ;)

Brukar vara en 3-4månader paus, alternativt en tävling de glider igenom utan att visa något, innan matchen om Världsmästerskapet. Titelmatcher tar helt enkelt mer energi och förberedelse än tävlingar, mindre matcher etc.

För att länsa in det någorlunda ontopic igen, har du kvar länken, alternativt minns ungefär vad video hette, när Silva grät efter Noguieras vinst i Rio?

Petoria 2011-10-12 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av tricklew (Inlägg 5345699)
brukar vara en 3-4månader paus, alternativt en tävling de glider igenom utan att visa något, innan matchen om världsmästerskapet. Titelmatcher tar helt enkelt mer energi och förberedelse än tävlingar, mindre matcher etc.

För att länsa in det någorlunda ontopic igen, har du kvar länken, alternativt minns ungefär vad video hette, när silva grät efter noguieras vinst i rio?



http://www.youtube.com/watch?v=44SC0K6HS94

Doctor Snuggles 2011-10-12 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Tricklew (Inlägg 5345699)
Brukar vara en 3-4månader paus, alternativt en tävling de glider igenom utan att visa något, innan matchen om Världsmästerskapet. Titelmatcher tar helt enkelt mer energi och förberedelse än tävlingar, mindre matcher etc.

För att länsa in det någorlunda ontopic igen, har du kvar länken, alternativt minns ungefär vad video hette, när Silva grät efter Noguieras vinst i Rio?

Nu talade jag iof mest om skador, som du säkert vet. Eller är det mycket vrickade handleder och kronisk brainfreeze i schack?
Silva gråter som en flicka förresten. :D

Tricklew 2011-10-12 22:29

Nej, men det finns rätt många fall av psykisk ohälsa. ;)

Petoria 2011-10-12 23:09

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...3_342655_n.jpg

High1ander 2011-10-13 00:12

Citat:

Ursprungligen postat av Pansartax (Inlägg 5344704)
Du förstår ju vad jag menar givetvis men om jag ska försöka ge dig seriösa svar så;

Måste man ta en fight två dagar efter en fight? Nej, verkligen inte men Chris Leben har väl tagit en fight med 2 veckor emellan och många fighters har tagit ganska korta perioder mellan sina fighter, så det är FULLT möjligt att korta ner så att istället för att man ska inte få köra på 7 månader kanske köra efter 7 veckor enligt mig.

Vad händer om man utmanar mästaren, men sen själv drar sig ur? Blir mästaren av med bältet då eftersom han inte får försvara? Nej, givetvis står då mästaren kvar som mästare, han har vunnit genom att sin motståndare erkänt sig besegrad.

Om sedan någon annan på kort varsel vill utan mästaren på en fight så får han göra det, tänk på att varslen är ju lika kort för han som vill utmana som för mästaren själv, ponera att Silva och Sonnen ska slåss och Sonnen drar sig ur, och Belfort får reda på det dagen efter och Dana säger att det finns en lucka om två veckor, då är ju båda två LIKA oförberedda, förstår du?

Jo, jag förstår. Jag tycker inte direkt att det är fel, men jag tycker att det tar bort charmen från MMA som den är nu, och att det skulle utvattna sporten.

Det är klart att många skulle säkert kunna fightas oftare och med mindre varsel. Men, det som gör det intressant är att folk får gott om tid, 2-4 månader att förbättra något för sina möten. 2-4 månader hinner man iaf träna in lite försvar/attacker som passar en motståndares stil. Är ju tråkigt med matcher som senaste Sonnen, där andra snubben inte kunde göra något på marken, och kunde inte försvara sig mot takedowns heller. Skulle nog bli mer och mer sådana fights om man korta ner tiderna, alternativ att det skulle bli mer "all round" fighters.

Tycker det är lagom i t.ex. middleweight och welterweight nu där Silva och GSP dominerar, skulle inte vara bättre om fler fick chansen, de har försvarat nu i 4-6 år mot de som är bäst. I light heavyweight så har nu bältet hoppat runt en hel del innan den nu landat hos Bones. För mig är det hela lagpm.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)