Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Agitator 2021-06-06 20:57

Logan är väl rätt lång. 188 cm ser det ut som. Hoppas han vinner över Floyd. Hoppas han inte boxar 12 ronder som Conor utan går för att knocka Floyd omgående.

Logan 188 cm
Floyd 173 cm

https://i.imgur.com/CmcA5gs.jpg

delta_mats 2021-06-06 21:54

Ja alltså det hade varit hysteriskt roligt ifall han knockade Floyd. Men nu är det en amatör mot en av tidernas bästa boxare så det kommer inte hända.
Det kvittar att Floyd är gammal och pensionerad, han är ändå så brutalt mycket vassare än Logan. Och även om Logan slår hårdare så är allt annat så mycket sämre så det räcker inte. Att han är längre är ingen nackdel, men han är inte tillräckligt skicklig eller snabb för att utnyttja det.
Men jag håller på Logan, han har ju en punchers chance trots allt.

Agitator 2021-06-07 03:44

https://i.imgur.com/HlfMJUo.png

Agitator 2021-06-07 04:10

Det här kan bli bra. Satan vad Logan slösade energi första 2 ronderna och fick knappt ut något utav det.

Snart bli han knockad for sure.

Agitator 2021-06-07 04:15

Hahahaha fjärde ronden. Snälla, knocka Logan hårt nu.

Agitator 2021-06-07 04:35

Sämst out come. Storleken som gjorde det.

G.W 2021-06-07 09:20

När får Logan en riktig titelmatch? Han har ju en hel del meriter under bältet nu.

delta_mats 2021-06-07 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av G.W (Inlägg 8219048)
När får Logan en riktig titelmatch? Han har ju en hel del meriter under bältet nu.

Han vill bara tjäna pengar så ingen titelmatch.

40plus 2021-06-08 06:03

Floyd knockade Logan av misstag och fick bära upp honom tills han kvicknade till, vilken jävla skämtuppvisning.

delta_mats 2021-06-08 06:36

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8219177)
Floyd knockade Logan av misstag och fick bära upp honom tills han kvicknade till, vilken jävla skämtuppvisning.

Knappast.

40plus 2021-06-08 06:49

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8219181)
Knappast.

Titta hur hans halsmuskler slappnar av och huvudet blir lealöst en kort stund:



Youtubekändisen och pojkamatören har givetvis inte en suck mot en professionell boxare.

delta_mats 2021-06-08 09:55

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8219182)
Titta hur hans halsmuskler slappnar av och huvudet blir lealöst en kort stund:



Youtubekändisen och pojkamatören har givetvis inte en suck mot en professionell boxare.

Det där är ingen knock. Men förstår att folk vill tro det.

Snubben 2021-06-08 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8219199)
Det där är ingen knock. Men förstår att folk vill tro det.

Vad är det då?

eternallord 2021-06-08 11:10

Citat:

Ursprungligen postat av Snubben (Inlägg 8219210)
Vad är det då?

En högerkrok följt av lite clinch? Han delar ju ut två rabbit punches i clinchen själv efteråt. Det var väl tydligt att en del i Logans strategi var att hänga på Floyd för att trötta ut honom.

delta_mats 2021-06-08 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av Snubben (Inlägg 8219210)
Vad är det då?

En snabb men lös högerkrok. Sedan vrider han över Logan i clinchen. Hade Logan faktiskt varit knockad där hade knänen vikt sig och Floyd hade inte kunnat hålla honom uppe i den positionen. Logan var förmodligen bara avslappnad just i det läget.

En person som är knockad reagerar inte på det där sättet helt enkelt.

Jag vet att väldigt många tror att matchen var uppgjord eller att Floyd bara lekte med Logan. Men faktum är att det är många faktorer som påverkar varför matchen gick som den gick.

Hemi 2021-06-09 02:18

Det var en del dårar som sprang omkring i Aokigahara skogen efter att dokumentären släpptes på Vice.

Jag har själv jobbat som ranger i liknande geologiska skogsmiljö. Azusa Hayano är en av mina riktiga idoler. Jag började lära mig japanska efter att documentären släpptes bara för att sätta mig in i det litegrann från geologens sida och hans texter, publikationer.

Jag har också varit boxare för länge sedan och det var mitt liv. Men fuck that.

Jag ser att Logan Paul har bett om ursäkt, är detta samma person? Jag hänger inte med på internet.

Jag kan verkligen rekommendera dokumentären i alla fall, en del gör lite nytta i alla fall. Jag tycker det känns On T, om det är samma person.

https://video.vice.com/en_ca/video/s...12412c4b4b4ab6

Cooks 2021-06-09 02:52

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8219240)
En snabb men lös högerkrok. Sedan vrider han över Logan i clinchen. Hade Logan faktiskt varit knockad där hade knänen vikt sig och Floyd hade inte kunnat hålla honom uppe i den positionen. Logan var förmodligen bara avslappnad just i det läget.

En person som är knockad reagerar inte på det där sättet helt enkelt.

Jag vet att väldigt många tror att matchen var uppgjord eller att Floyd bara lekte med Logan. Men faktum är att det är många faktorer som påverkar varför matchen gick som den gick.


delta_mats 2021-06-09 04:56

Citat:

Ursprungligen postat av Cooks (Inlägg 8219421)

Självklart handlar allt om pengs. Men matchen var legit även om det "bara" var en exhebition.

40plus 2021-06-09 06:17

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8219431)
Självklart handlar allt om pengs. Men matchen var legit även om det "bara" var en exhebition.

Jag vet inte vad du menar med "legit" men om du tror att youtubern stod på benen matchen ut för att han var så bra så har du helt enkelt fel.

delta_mats 2021-06-09 06:32

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8219437)
Jag vet inte vad du menar med "legit" men om du tror att youtubern stod på benen matchen ut för att han var så bra så har du helt enkelt fel.

Nej det har jag inte. Tror du på allvar att det skulle finnas en klausul i deras kontrakt om att ingen får bli knockad? För då händer vad?
Man ser tydligt att bägge går för fullt, dvs ingen sparring, inget WWE. Att då riskera en KO pga att det inte skulle få ske av någon outgrundlig anledning är befängt.

Det finns ingen anledning till att Floyd skulle hålla honom på benen, hade han vunnit på KO skulle det bara tillfredsställa hans ego ännu mer, även om pengar verkar vara det enda han bryr sig om.

Anledningen att Floyd inte kunde knocka Logan är flera.

Det skiljer ca: 15 kg dem emellan.
Floyd är pensionerad.
Floyd är gammal.
Floyd har aldrig varit en KO artist.
Floyd hade inte vunnit på KO under sina senaste 10 år som aktiv.

Logan är en ung man i sina bästa år.
Logan är vältränad, ja sånt hjälper.
Logan har inte tagit mycket stryk tidigare.

Vilka är dina argument? Förutom någon kommentar du läst från en väldigt kort filmsekvens. Såg du ens vad som hände efter detta korta klipp?

Magnus N 2021-06-11 19:41

Rätt hype för helgens gala faktiskt, hel del trevliga matcher:

Middleweight
Israel Adesanya (c) vs. Marvin Vettori

Flyweight
Deiveson Figueiredo (c) vs. Brandon Moreno

Welterweight
Leon Edwards vs. Nate Diaz

Welterweight
Demian Maia vs. Belal Muhammad

Light Heavyweight
Paul Craig vs. Jamahal Hill

Dax 2021-06-11 19:45

Riktigt bra gala, några ovissa matcher och Diaz bjuder alltid på underhållning.
Gynosanya är alltid en fröjd att se

Spiffy 2021-06-11 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8219439)
Nej det har jag inte. Tror du på allvar att det skulle finnas en klausul i deras kontrakt om att ingen får bli knockad? För då händer vad?

Kommer inte ihåg om det var mma eller kickboxning/thai och vem deltagarna var. Men de hade i alla fall gjort en deal att det skulle endast vara boxning.
När matchen börjar så inleder den ena med en legkick :d

Gosti123 2021-06-11 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus N (Inlägg 8219865)
Rätt hype för helgens gala faktiskt, hel del trevliga matcher:

Middleweight
Israel Adesanya (c) vs. Marvin Vettori

Flyweight
Deiveson Figueiredo (c) vs. Brandon Moreno

Welterweight
Leon Edwards vs. Nate Diaz

Welterweight
Demian Maia vs. Belal Muhammad

Light Heavyweight
Paul Craig vs. Jamahal Hill

Har koll på alla förutom Paul Craig vs Jamahal Hill

Några man bör hålla ett öga på?

Magnus N 2021-06-11 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av Gosti123 (Inlägg 8219885)
Har koll på alla förutom Paul Craig vs Jamahal Hill

Några man bör hålla ett öga på?

Inte direkt insatt själv faktiskt, bara massa namn man känner igen och som man hört talas om sedan innan.

garderar mig och säger att håll koll på allt :p

Dax 2021-06-12 09:13

Citat:

Ursprungligen postat av Gosti123 (Inlägg 8219885)
Har koll på alla förutom Paul Craig vs Jamahal Hill

Några man bör hålla ett öga på?

Paul Craig är en ganska medioker fighter, får ofta mycket stryk, men har en förmåga att skrälla eller göra riktigt fina submissions.


Hill är obesegrad, har för mig han är mer av en kraftatlet än en duktig fighter, väldigt oviss match, som kan gå hur som helst

TotteShaped4Life 2021-06-12 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av Gosti123 (Inlägg 8219885)
Har koll på alla förutom Paul Craig vs Jamahal Hill

Några man bör hålla ett öga på?

Craig är klar underdog (3.35) här av ngn anledning. Har tom satsat en slant på honom. Är ganska säker på att han tar det. Lätta pengar där. Craig kramar sönder Hill.

Kabuto 2021-06-12 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8219878)
Kommer inte ihåg om det var mma eller kickboxning/thai och vem deltagarna var. Men de hade i alla fall gjort en deal att det skulle endast vara boxning.
När matchen börjar så inleder den ena med en legkick :d

Det var Tim Sylvia som sparkade på Ray Mercer I en MMA match. Tror dom hade kommit överens om inga sparkar men Tim öppnade upp med spark direkt, Mercer stannade som upp tvärt, irriterad. Sen går han och knockar Tim direkt :d

TotteShaped4Life 2021-06-12 15:45

Citat:

Ursprungligen postat av Kabuto (Inlägg 8219973)
Det var Tim Sylvia som sparkade på Ray Mercer I en MMA match. Tror dom hade kommit överens om inga sparkar men Tim öppnade upp med spark direkt, Mercer stannade som upp tvärt, irriterad. Sen går han och knockar Tim direkt :d

https://www.youtube.com/watch?v=eUx9OE7DZAo

Cooks 2021-06-13 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av TotteShaped4Life (Inlägg 8219970)
Craig är klar underdog (3.35) här av ngn anledning. Har tom satsat en slant på honom. Är ganska säker på att han tar det. Lätta pengar där. Craig kramar sönder Hill.

:)

Agitator 2021-06-13 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8219878)
Kommer inte ihåg om det var mma eller kickboxning/thai och vem deltagarna var. Men de hade i alla fall gjort en deal att det skulle endast vara boxning.
När matchen börjar så inleder den ena med en legkick :d

Citat:

Ursprungligen postat av Kabuto (Inlägg 8219973)
Det var Tim Sylvia som sparkade på Ray Mercer I en MMA match. Tror dom hade kommit överens om inga sparkar men Tim öppnade upp med spark direkt, Mercer stannade som upp tvärt, irriterad. Sen går han och knockar Tim direkt :d

Ni tänker väl på k1 galan där svenske george o motståndaren gick under k1 regler men de skulle boxas, för de är boxare men är inte tillåtet sverige. Första som händer är att motståndaren skiter helt i överenskommelsen o sparkare george. Vilken *****. Pajas.



https://www.svd.se/sparkar-fallde-ex-masta
*

Magnus N 2021-07-09 20:57

Conor McGregor vs Dustin Poirier på söndag, 3e fighten nu.

delta_mats 2021-07-09 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus N (Inlägg 8224402)
Conor McGregor vs Dustin Poirier på söndag, 3e fighten nu.

Oh yes.
Jag tror och hoppas på Conor.

panzerpig 2021-07-10 20:52

Jag tror och hoppas på Poirier.

Agitator 2021-07-10 22:45

Conor kommer vinna. Han är alltid bättre i sina få revenge matches. Därför Khabib inte vågar ge han en match. Han gjorde för bra ifrån sig senaste mot Khabib.

Cooks 2021-07-11 07:36

Fyfan vilket tråkigt slut på matchen (och karriären?)...

Octagon intervjuerna var dock rena guldet :laugh:

willis 2021-07-11 07:40

Mycket tråkigt. Dustin visar att han är en lika stor röv som Weidman.

panzerpig 2021-07-11 09:41

Citat:

Ursprungligen postat av willis (Inlägg 8224586)
Mycket tråkigt. Dustin visar att han är en lika stor röv som Weidman.

Vad gjorde Dustin? Bara läst och sett bilder. Missade streamen.

willis 2021-07-11 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av panzerpig (Inlägg 8224608)
Vad gjorde Dustin? Bara läst och sett bilder. Missade streamen.

Firade benbrottet och kastade glåpord (precis som Silva-Weidman 2) men så fort Rogan är framme med micen är man helylle-All American. Frugan hans var också framme med långfingret :laugh:

Spiffy 2021-07-11 10:06

Bra avslut på matchen för Conor, för nu finns det ju möjlighet för ett fjärde möte.
Om inte ett mirakel ändrat något så hade han ju blivit stoppad i nästa rond.
Såg totalt slut ut och tittar upp mot klockan med uppgiven blick nästan direkt.
Inte direkt någon fight iq på den pojken!

delta_mats 2021-07-11 10:23

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224612)
Bra avslut på matchen för Conor, för nu finns det ju möjlighet för ett fjärde möte.
Om inte ett mirakel ändrat något så hade han ju blivit stoppad i nästa rond.
Såg totalt slut ut och tittar upp mot klockan med uppgiven blick nästan direkt.
Inte direkt någon fight iq på den pojken!

Öh va? Han har nog bland de bästa fight IQ skulle jag säga. Att han kollar upp mot klockan är taktik, man vill veta hur lång tid det är kvar. Tycker han hade bra försvar från ryggen ändå, landade både slag, armbågar och uppåtsparkar. Självklart är det svårt att göra något fantastiskt när man ligger i underläge. Dustin gjorde också bra ifrån sig från toppposition.

Vad andra ronden hade gett kan man bara spekulera i.

Spiffy 2021-07-11 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224616)
Öh va? Han har nog bland de bästa fight IQ skulle jag säga. Att han kollar upp mot klockan är taktik, man vill veta hur lång tid det är kvar. Tycker han hade bra försvar från ryggen ändå, landade både slag, armbågar och uppåtsparkar. Självklart är det svårt att göra något fantastiskt när man ligger i underläge. Dustin gjorde också bra ifrån sig från toppposition.

Vad andra ronden hade gett kan man bara spekulera i.

Fight IQ att gång på gång gå ut på tok för hårt mot vad hans kondition klarar av vet jag inte om jag tycker är så smart.

Tyckte det syntes tydligt i hans blick att han var helt slut både konditionsmässigt och viljemässigt. Så kändes inte som att titta upp mot klockan för att planera taktik, utan mer som att hjälpa ta mig härifrån.
Inte första gången heller som det ser ut så efter att det inte gått hans väg i första anstormningen och han börjar bli trött.

Han hade bra up kicks från botten och ett par armbågar. Annars blev han ju helt dominerad på marken.

delta_mats 2021-07-11 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224621)
Fight IQ att gång på gång gå ut på tok för hårt mot vad hans kondition klarar av vet jag inte om jag tycker är så smart.

Tyckte det syntes tydligt i hans blick att han var helt slut både konditionsmässigt och viljemässigt. Så kändes inte som att titta upp mot klockan för att planera taktik, utan mer som att hjälpa ta mig härifrån.
Inte första gången heller som det ser ut så efter att det inte gått hans väg i första anstormningen och han börjar bli trött.

Han hade bra up kicks från botten och ett par armbågar. Annars blev han ju helt dominerad på marken.

Det är så han är skapt, han är explosiv och kan aldrig bli seg och uthållig. Att han kollar mot klockan när han är nedtagen är såklart väldigt bra, då vet han hur länge han behöver överleva på marken, hur han ska försvara sig osv.
Det är som sagt svårt att vara bättre än sin motståndare när man ligger på rygg i underläge, men Conor var offensiv trots allt och landade en hel del farligt, både armbågar och upkicks.

Både Dustin och Conor gick ju riktigt hårt i första ronden så självklart är båda trötta, Conor förmodligen mer än Dustin i det läget. Men knappast något tecken på uppgivenhet.

Agitator 2021-07-11 11:42

Det som är mest humor är att Dustin tycker att han vann över Conor här hahaha. Snälla. Ni hade en scrap och det blev stoppage av otur. Till och med Dustin on top såg ok ut från Dustin. Men Conor gjorde ju extremt bra ifrån sig on bottom och landade en hel del. Tyckte allt såg bra ut för Conor och detta var en fluke för Dustin.

Conor vinner 4:e.

delta_mats 2021-07-11 12:19

Ja även om Conor låg i underläge när ronden var slut tycker jag inte man kunde se någon direkt trend.
Får ju komma ihåg att han faktiskt stod upp och slog på Dustin när han bröt benet, allt efter det kan man inte riktigt räkna med. Tycker en eventuell andra rond hade varit ganska öppen.

panzerpig 2021-07-11 12:38

Citat:

Ursprungligen postat av willis (Inlägg 8224610)
Firade benbrottet och kastade glåpord (precis som Silva-Weidman 2) men så fort Rogan är framme med micen är man helylle-All American. Frugan hans var också framme med långfingret :laugh:

Ok. Ja dumt att han nästan sjönk ner till Conors otroligt låga nivå.

delta_mats 2021-07-11 13:08

Citat:

Ursprungligen postat av panzerpig (Inlägg 8224644)
Ok. Ja dumt att han nästan sjönk ner till Conors otroligt låga nivå.

Nåväl, säga vad man vill. En sak att hypea upp en match för att sälja in fighten och en annan att vara respektlös inne i buren. De flesta brukar ändå visa respekt gentemot varandra efter en fight.

Skrollovicz 2021-07-11 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224647)
Nåväl, säga vad man vill. En sak att hypea upp en match för att sälja in fighten och en annan att vara respektlös inne i buren. De flesta brukar ändå visa respekt gentemot varandra efter en fight.

Den här gången var det inte hypa en match som Conor gjorde. Han utlovade en miljon dollar till Poiriers välgörenhetsfond, för att sedan strunta helt i det efter förlusten mot Poirier i januari. Men jag kan tycka att de båda är lika goda/dåliga efter nattens händelser.

panzerpig 2021-07-11 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224647)
Nåväl, säga vad man vill. En sak att hypea upp en match för att sälja in fighten och en annan att vara respektlös inne i buren. De flesta brukar ändå visa respekt gentemot varandra efter en fight.

Tycker du Conor visade respekt efter fighten?
Hoppas det kommer bättre upptagningar på vad han sa men det jag hörde var inte okej.

Skrollovicz 2021-07-11 13:25

Conor gjorde pistoltecknet efter förlusten i natt, enligt Poirier själv. Finns på film om det är sant, och om det är sant så kanske han får skaka galler ett tag.

delta_mats 2021-07-11 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av Skrollovicz (Inlägg 8224652)
Den här gången var det inte hypa en match som Conor gjorde. Han utlovade en miljon dollar till Poiriers välgörenhetsfond, för att sedan strunta helt i det efter förlusten mot Poirier i januari. Men jag kan tycka att de båda är lika goda/dåliga efter nattens händelser.

Det där är ju överspelat sedan länge. Och ingen vet inte riktigt hur det ligger till. Conor mfl ville veta vad pengarna skulle användas till, mer konkret. Men visst, har man lovat så har man.

Citat:

Ursprungligen postat av panzerpig (Inlägg 8224653)
Tycker du Conor visade respekt efter fighten?
Hoppas det kommer bättre upptagningar på vad han sa men det jag hörde var inte okej.

Matchen bröts efter första ronden efter att Conor bröt benet. Du tror inte han var sjukt hög på adrenalin, extremt besviken och förbannad? Jag ursäktar mer Conors beteende efter matchen än Dustins som borde varit den större mannen efter att ha tilldelats segern.

delta_mats 2021-07-11 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av Skrollovicz (Inlägg 8224655)
Conor gjorde pistoltecknet efter förlusten i natt, enligt Poirier själv. Finns på film om det är sant, och om det är sant så kanske han får skaka galler ett tag.

Knappast.

Skrollovicz 2021-07-11 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224665)
Knappast.

https://m.youtube.com/watch?v=PUfwyH356YI
Runt 3:00 pratar Poirier om efterspelet.

McGregor har dessutom gjort upp med polis och åklagare två gånger tidigare. Three strikes, you’re out

delta_mats 2021-07-11 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av Skrollovicz (Inlägg 8224683)
https://m.youtube.com/watch?v=PUfwyH356YI
Runt 3:00 pratar Poirier om efterspelet.

McGregor har dessutom gjort upp med polis och åklagare två gånger tidigare. Three strikes, you’re out

Blir inte finkan för det där.

panzerpig 2021-07-11 16:45

Conor har även sagt innan fighten att han ska föda honom. Tror inte det blir nått rättsligt av det. Vi får se

G.W 2021-07-11 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av panzerpig (Inlägg 8224698)
Conor har även sagt innan fighten att han ska föda honom. Tror inte det blir nått rättsligt av det. Vi får se

Missade att han sagt det.

Var det typ "I'll give birth to ya" eller handlade det mer om mat typ "I'll feed ya you thin bastard" .

panzerpig 2021-07-11 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av G.W (Inlägg 8224707)
Missade att han sagt det.

Var det typ "I'll give birth to ya" eller handlade det mer om mat typ "I'll feed ya you thin bastard" .

Som jag fattat så har han sagt liknande grejer tidigare (Poirier säger att Conor hotat honom till livet flera ggr.. Hittade det här från innan fighten:
https://www.instagram.com/reel/CRIKS...dium=copy_link
Men känns inte jättehotfullt, typiskt fighternack (han kommer få betala med sitt liv imorgon, bla bla)

Spiffy 2021-07-11 18:50

Att gå på den där giljotinen var inte heller det smartaste direkt.

delta_mats 2021-07-11 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224727)
Att gå på den där giljotinen var inte heller det smartaste direkt.

Till och med Dustin sa själv att han blev oroad en stund, så den var nog inte helt långt borta.

Men det hade ju inte räknats som vinst ändå eftersom Conor bara räknar KO:s haha.

Spiffy 2021-07-11 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224736)
Till och med Dustin sa själv att han blev oroad en stund, så den var nog inte helt långt borta.

Men det hade ju inte räknats som vinst ändå eftersom Conor bara räknar KO:s haha.

Visst, den såg lite tight ut i början och att Dustin fick krångla lite för att komma över till rätt sida.
Men tror nog mer det var
oj, jävlar tänk om jag åker på ett stryp av Conor!
än
oj, jävlar det var nära det blev svartnade!

delta_mats 2021-07-11 23:41

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224745)
Visst, den såg lite tight ut i början och att Dustin fick krångla lite för att komma över till rätt sida.
Men tror nog mer det var
oj, jävlar tänk om jag åker på ett stryp av Conor!
än
oj, jävlar det var nära det blev svartnade!

Han sa själv att han ville lura in Conor till giljotinen, och att det blev lite väl spännande då buren var närmare än han trodde när han skulle göra nedtagningen.
Jag ser inget fel att försöka sig på en giljotin om det bjuds in till den. Alternativet hade varit att kämpa mot nedtagningen och kanske ändå hamna på rygg.

Spiffy 2021-07-12 08:05

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224754)
Jag ser inget fel att försöka sig på en giljotin om det bjuds in till den. Alternativet hade varit att kämpa mot nedtagningen och kanske ändå hamna på rygg.

Stående giljotinen absolut för att försöka få Dustin att ge upp nertagningen.
Att självmant ta det till marken och slösa krafter mot någon som är erkänt mycket bättre på marken håller jag inte med om alls.

Kaalle 2021-07-12 08:15

Citat:

Ursprungligen postat av panzerpig (Inlägg 8224698)
Conor har även sagt innan fighten att han ska föda honom. Tror inte det blir nått rättsligt av det. Vi får se

Ni tror inte advokater som man som miljonär har råd med gör slarvsylta av handgester och kommentarer och såna småsaker? Givetvis blir det ingen rättslig påföljd av detta.

delta_mats 2021-07-12 10:51

Citat:

Ursprungligen postat av Kaalle (Inlägg 8224771)
Ni tror inte advokater som man som miljonär har råd med gör slarvsylta av handgester och kommentarer och såna småsaker? Givetvis blir det ingen rättslig påföljd av detta.

Det görs ju handgester till höger och vänster inne i buren. Slit your throat är ganska vanligt. Även att gräva en grav osv...

delta_mats 2021-07-12 10:56

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224769)
Stående giljotinen absolut för att försöka få Dustin att ge upp nertagningen.
Att självmant ta det till marken och slösa krafter mot någon som är erkänt mycket bättre på marken håller jag inte med om alls.

Fast känner man att man har chansen att sätta den så varför inte.
Tror inte Conor är särskilt rädd att vara på marken med Dustin, även om Dustin är en bättre grappler så är han ingen Khabib. Att ta tillvara på de tillfällen som ges är väl ett tecken på god fight IQ, att enbart köra efter sin gameplan oavsett hur fighten utvecklas är motsatsen till bra fight IQ.

Spiffy 2021-07-12 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224787)
Fast känner man att man har chansen att sätta den så varför inte.

Tankegången borde vara att chansen att jag sätter denna är extremt liten. Sätter jag inte den och hamnar på marken, så är risken väldigt stor att jag bränner ut armarna för att försöka få den, samt jag kommer få äta armbågar resten av ronden och behöver använda en jäkla massa energi för att överleva.

I rond 2 är mina chanser då betydligt mindre.

Men visste han att vristen var skadad och det var bara en tidsfråga innan det blev värre är det klart smart att go all in på giljotinen.

Hade detta varit i slutet på rond 3 och framåt hade jag tyckt det varit en helt annan sak. För då är hans touch of death inte lika uppenbar.

delta_mats 2021-07-12 12:23

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224796)
Tankegången borde vara att chansen att jag sätter denna är extremt liten. Sätter jag inte den och hamnar på marken, så är risken väldigt stor att jag bränner ut armarna för att försöka få den, samt jag kommer få äta armbågar resten av ronden och behöver använda en jäkla massa energi för att överleva.

I rond 2 är mina chanser då betydligt mindre.

Men visste han att vristen var skadad och det var bara en tidsfråga innan det blev värre är det klart smart att go all in på giljotinen.

Hade detta varit i slutet på rond 3 och framåt hade jag tyckt det varit en helt annan sak. För då är hans touch of death inte lika uppenbar.


Chansen är större i början av matchen än senare pga av att man inte är blöt i svett. När även Dustin medger att giljotinen var lite väl nära att sitta så kände förmodligen Conor det också.
Att inte ta tillvara på de chanser man får i matchen visar på dålig fight IQ, och Conor har inte det. Man har inte det om man är/varit dubbelchamp.

Spiffy 2021-07-12 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224798)
Chansen är större i början av matchen än senare pga av att man inte är blöt i svett.

Har följt sporten sedan UFC 1, tränat själv i i alla fall 10+ år.
Jag vet hur det fungerar med svett och lås.
Det var ändå inte rätt beslut att ta ner det på marken med en giljotin.

Men visst, var kanske väl hårt att säga att hans fight iq är usel :)

Vad tyckte du om stoppet i matchen mellan
Sean O'Malley och Kris Moutinho?

delta_mats 2021-07-12 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224800)
Har följt sporten sedan UFC 1, tränat själv i i alla fall 10+ år.
Jag vet hur det fungerar med svett och lås.
Det var ändå inte rätt beslut att ta ner det på marken med en giljotin.

Men visst, var kanske väl hårt att säga att hans fight iq är usel :)

Vad tyckte du om stoppet i matchen mellan
Sean O'Malley och Kris Moutinho?

Såhär i efterhand var det fel beslut ja. Men där och då var det förmodligen rätt. Tycker ändå inte att man kan säga att det var ett direkt dåligt beslut, chansen fanns där och han tog den, inte så att han letade efter den.

Jag tycker stoppet var tidigt. Kris gick fortfarande framåt, fick visserligen bra med stryk men de mesta som landade var löst. Det ser värre ut än det är. Så länge någon står upp och avancerar tycker jag matchen bör få fortsätta.

Cooks 2021-07-12 12:47

"your wife is in my DMs"

Citat:

You’re ripped you inbred Irish. Why do you wink with your ankles? You fucking brain dead drug addict. 500k with no donation in place. Ye hang tight. Fool. You must be new to charity. The fight is off btw. We're gonna find other donors on the 10th. Good luck on your old contract kid.
:laugh:

Spiffy 2021-07-13 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224803)
Jag tycker stoppet var tidigt. Kris gick fortfarande framåt, fick visserligen bra med stryk men de mesta som landade var löst. Det ser värre ut än det är. Så länge någon står upp och avancerar tycker jag matchen bör få fortsätta.

Jag hade egentligen inte haft något problem om han stoppat matchen bra mycket tidigare. Var ju duktigt ensidig misshandel :)
Kris hade dock en del tillfällen när han inte var helt ofarlig. Men när han låtit matchen gå så länge var det extremt märkligt att helt plötsligt stoppa den.

delta_mats 2021-07-13 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224936)
Jag hade egentligen inte haft något problem om han stoppat matchen bra mycket tidigare. Var ju duktigt ensidig misshandel :)
Kris hade dock en del tillfällen när han inte var helt ofarlig. Men när han låtit matchen gå så länge var det extremt märkligt att helt plötsligt stoppa den.

Domaren ska inte bryta en match där en fighter står upp och avancerar framåt. Domarens uppgift är att skydda en fighter som inte är kapabel att skydda sig själv eller ge upp.

Grazzafukkinrazzi 2021-07-13 10:22

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224800)
Har följt sporten sedan UFC 1, tränat själv i i alla fall 10+ år.
Jag vet hur det fungerar med svett och lås.
Det var ändå inte rätt beslut att ta ner det på marken med en giljotin.

Men visst, var kanske väl hårt att säga att hans fight iq är usel :)

Vad tyckte du om stoppet i matchen mellan
Sean O'Malley och Kris Moutinho?

Hade han commitat helt och satt benen i stället för att halvhjärtat pullat guard utan att kontrollera kroppen hade den säkert kunna ha suttit, för den var djupt inne. Ska man gå för en giljotin så måste man göra det fullt ut.

Stoppet var ett skämt, Herb Dean hade antingen spelat på stoppage eller så har Dana betalat honom för det. Man sätter O'Malley på en Conor-gala mot en can av en anledning, att han ska glänsa och avsluta.

Spiffy 2021-07-13 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224944)
Domarens uppgift är att skydda en fighter som inte är kapabel att skydda sig själv eller ge upp.

Ja, och där tycker jag det i vissa fall är helt ok att stoppa en match även om personen står upp och avancerar framåt.
Typ Tony Ferguson vs Justin Gaethje om jag minns slutsekvensen på matchen rätt.

Sen tycker iofs att hörnorna borde bryta matcher oftare i rondvilorna också.

delta_mats 2021-07-13 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8224955)
Ja, och där tycker jag det i vissa fall är helt ok att stoppa en match även om personen står upp och avancerar framåt.
Typ Tony Ferguson vs Justin Gaethje om jag minns slutsekvensen på matchen rätt.

Sen tycker iofs att hörnorna borde bryta matcher oftare i rondvilorna också.

Håller inte med. Man har själv det största ansvaret, plus ens ringhörna. Domaren ska skydda dig ifall du inte är förmögen att göra det själv. Kris kunde backat ifall han kände sig obekväm med att ta stryk, uppenbarligen brydde han sig inte.

panzerpig 2021-07-13 11:55

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224958)
Håller inte med. Man har själv det största ansvaret, plus ens ringhörna. Domaren ska skydda dig ifall du inte är förmögen att göra det själv. Kris kunde backat ifall han kände sig obekväm med att ta stryk, uppenbarligen brydde han sig inte.

Det är otroligt sällan tokpeppade, adrenalinstinna fighters vet sitt eget bästa.

High1ander 2021-07-13 12:45

Det var ett bra stoppage av Herb. O'malley hade 80% träffar, dvs. hans motståndare Kris hade inget försvar i praktiken (under hela matchen). Det är inte "intelligent defence" att bli träffad 4 av 5 slag. Mot slutet av matchen kunde man också tydligare se att det blev mer "reptilhjärna-reflexer" som skydda ansiktet efter varje slag och inte "jag ska effektivt blocka". Att han står upp spelar mindre roll, jag har sett folk på marken blocka bättre och få fighten stoppad. Kris visa hjärta och snubben tog fighten på kort notis, men satan vilken pissig gameplan han hade, bara köra ståendes när han blir helt ägd. Matchen såg ut som ett proffs som möter en "mobbare" som vill slåss, där proffset bara leker med mobbaren.

Connor vs Poirier var en bra fight, bra tempo, mycket fram och tillbaka från båda, även på marken så var Connor farlig. Men var helt klart Poirier som vann första ronden, och uppenbarligen matchen också då han inte gick sönder.

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224958)
Håller inte med. Man har själv det största ansvaret, plus ens ringhörna. Domaren ska skydda dig ifall du inte är förmögen att göra det själv. Kris kunde backat ifall han kände sig obekväm med att ta stryk, uppenbarligen brydde han sig inte.

Funkar inte så i praktiken, finns gott om fall i t.ex. NFL för ett par år sedan då folk sprang ihjäl sig på träningar av värmeslag, etc... När de tävlar för miljoner/sin framtid så tänker de inte långsiktigt på att de kan dö eller få permanenta skador. Lägg därtill i UFC att snubben fått flera slag mot huvud och säkerligen inte är vid sina fulla sinnes bruk. Inte som Kris har en titel-run eller var på en titelfight, det är skitbra att Herb stoppa så Kris inte tog mer helt onödig skada.

delta_mats 2021-07-13 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av panzerpig (Inlägg 8224961)
Det är otroligt sällan tokpeppade, adrenalinstinna fighters vet sitt eget bästa.

Vi ska inte ge domaren möjlighet att påverka matchen genom att bryta då denne anser att någon fått nog. Det är upp till den enskilda fightern eller ens ringhörna. Domaren är där för att skydda dig ifall du inte klarar av det.
Ju mindre en domare lägger sig i desto bättre.

Kampsport är våld och gillar man inte det eller är medveten om konsekvenserna får man låta bli att tävla.

delta_mats 2021-07-13 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8224974)
Det var ett bra stoppage av Herb. O'malley hade 80% träffar, dvs. hans motståndare Kris hade inget försvar i praktiken (under hela matchen). Det är inte "intelligent defence" att bli träffad 4 av 5 slag. Mot slutet av matchen kunde man också tydligare se att det blev mer "reptilhjärna-reflexer" som skydda ansiktet efter varje slag och inte "jag ska effektivt blocka". Att han står upp spelar mindre roll, jag har sett folk på marken blocka bättre och få fighten stoppad. Kris visa hjärta och snubben tog fighten på kort notis, men satan vilken pissig gameplan han hade, bara köra ståendes när han blir helt ägd. Matchen såg ut som ett proffs som möter en "mobbare" som vill slåss, där proffset bara leker med mobbaren.

Connor vs Poirier var en bra fight, bra tempo, mycket fram och tillbaka från båda, även på marken så var Connor farlig. Men var helt klart Poirier som vann första ronden, och uppenbarligen matchen också då han inte gick sönder.

Funkar inte så i praktiken, finns gott om fall i t.ex. NFL för ett par år sedan då folk sprang ihjäl sig på träningar av värmeslag, etc... När de tävlar för miljoner/sin framtid så tänker de inte långsiktigt på att de kan dö eller få permanenta skador. Lägg därtill i UFC att snubben fått flera slag mot huvud och säkerligen inte är vid sina fulla sinnes bruk. Inte som Kris har en titel-run eller var på en titelfight, det är skitbra att Herb stoppa så Kris inte tog mer helt onödig skada.

Det spelar ingen roll. Matchen ska vinnas antingen genom KO, Submission eller poäng. Domaren ska se till att regler följs och att skydda en fighter som är oförmögen att skydda sig själv.
Domaren hade kunnat stoppa matchen och kallat in en läkare exempelvis.

High1ander 2021-07-13 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224989)
Det spelar ingen roll. Matchen ska vinnas antingen genom KO, Submission eller poäng. Domaren ska se till att regler följs och att skydda en fighter som är oförmögen att skydda sig själv.
Domaren hade kunnat stoppa matchen och kallat in en läkare exempelvis.

Hur du tycker det ska vara är inte hur det verkligen är: Herb ser att Kris inte har något att komma med och att Sean bara leker med honom, sen fattar han också att Sean är på väg att totalt släcka Kris. Sean vann via TKO. Eller är det samma sak med Connor, den skulle inte stoppas heller efter han satt sig ner med brutet ben?

MMA som sport vore inte lika lockande att utöva om alla blir sönderskadade innan de ens hunnit gå 4-5 matcher. Det krävs en viss fingertopskänsla också att veta vilka fighter och fighters som får ta lite extra stryk utan att man stoppar. Det är bra att vi längre inte har t.ex. Mario som skiter fullständigt i fighters hälsa.

T.ex. Herb var sen med att stoppa Connor-matchen för man ser så tydligt hur han bara fokuserar på Connors huvud/ögon, det han bryr sig om att kolla är att se om lyset är på men ingen är hemma (vilket var grejen med Kris). Men med Connor så missa han då att se hur brutet benet var, och stoppet kom först efter att Connor bara skydda sig...

Doctors Stoppage är till för blödningar, ögonskador, frakturer osv. de är inte till för att avgöra om någon "försvarar sig på ett smart sätt", vilket som jag säger Kris sluta göra, man märkte att hur han satte sin block var precis likt en skrämd gammal tant utan någon träning. Dvs. hans förmåga att "tänka och försvara smart" var borta och kvar bara en reptil-hjärna.

De har varit fighter där folk blivit KO, sen vaknat till och fortsatt bara för att bli KO igen (för domaren inte märker snabbt nog att t.ex. ögonen rullar bak, och nästa slag sen typ väcker dom). Väldigt, väldigt sällan har någon faktiskt blivit KO:ad först för att sen KO:a, enda jag kan komma på är Pat Barry som knocka Kongo och sen själv blev knockad, detta är 10 år sen. Med samma inställning så borde man inte stoppa en fight heller efter någon blivit knockad...

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8224987)
Vi ska inte ge domaren möjlighet att påverka matchen genom att bryta då denne anser att någon fått nog. Det är upp till den enskilda fightern eller ens ringhörna. Domaren är där för att skydda dig ifall du inte klarar av det.
Ju mindre en domare lägger sig i desto bättre.

Kampsport är våld och gillar man inte det eller är medveten om konsekvenserna får man låta bli att tävla.

Ringhörnan kan inte alltid se hur det går för sin fighter, om ögonen slocknat osv. på andra sidan buren och historiskt sett så har ringhörnorna varit enormt dåliga (och de ska inte fightern betala priset för). Även om ringhörnan slänger in handuken så hinner det regna in 3-4 slag utan problem från en fighter. Det är bara fjantigt macho-skit om att fightern ska känna av och ge upp, domaren ska stoppa som de gjort nu.

delta_mats 2021-07-13 17:57

Jag tror stoppet kom efter att klockan ringde. Först då förstod Herb att benet var av.

För övrigt håller jag inte med dig. Men vi ser på våld och kampsport på olika sätt helt enkelt. Min åsikt är att domaren bara bryter i nödfall, och detta var inget nödfall.

High1ander 2021-07-13 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8225051)
Jag tror stoppet kom efter att klockan ringde. Först då förstod Herb att benet var av.

För övrigt håller jag inte med dig. Men vi ser på våld och kampsport på olika sätt helt enkelt. Min åsikt är att domaren bara bryter i nödfall, och detta var inget nödfall.

Jag förstår konceptet och kan hålla med om att det vore najs med som du säger domaren bara bryter i nödfall. Men vi har gott om tragedier från t.ex. boxningen där boxare kört på och på och sedan dött trots de inte knockats, eller att de stått för länge och till sist knockas för att aldrig vakna.

Jag tror nog att många fighters gärna skulle tävla under förutsättningarna du ger, men som sagt, rent sportsligt/PR-mässigt så är det inte bra med att folk dör under kampsport. Varken bra om de dör innan de når ringen som de som bantat/vätsketömt sig för mycket (vilket nu gör att vi har andra vikt-regler sen ca 2-3 år tillbaka) eller bra om de dör i ringen eller på väg ut.

Jag kan också ge dig att jag hade inte blivit sur på Herb om han struntat i att bryta matchen mellan Sean och Kris (jag menar bara att som reglerna är nu så var det ett helt korrekt stopp). Kris var fortfarande på benen och "slogs", men jag hoppas att Kris uppskattar att han fick slippa en massa onödig skada i fight han hade 0.001% chans att vinna.

delta_mats 2021-07-13 19:59

Jag tycker att risken finns att domaren skulle börja få en avgörande roll i utgången av matchen, och det vill vi inte. Börjar en domare bryta för att denne anser att någon fått nog följer sedan fler efter.
En domare ska aldrig få påverka utgången av matchen. Man skadar dessutom fighters integritet när man tar ifrån dem ansvaret.

Jag tycker det här också är en fråga om vilken nivå man befinner sig på. På högsta nivån är man proffisionell och vet mycket väl vilka insatser man har. På en lokal amatörtävling i Örebro kanske domaren får agera hönsmamma i större utsträckning.

High1ander 2021-07-13 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8225080)
Jag tycker att risken finns att domaren skulle börja få en avgörande roll i utgången av matchen, och det vill vi inte. Börjar en domare bryta för att denne anser att någon fått nog följer sedan fler efter.
En domare ska aldrig få påverka utgången av matchen. Man skadar dessutom fighters integritet när man tar ifrån dem ansvaret.

Jag tycker det här också är en fråga om vilken nivå man befinner sig på. På högsta nivån är man proffisionell och vet mycket väl vilka insatser man har. På en lokal amatörtävling i Örebro kanske domaren får agera hönsmamma i större utsträckning.

Jo, men här var det ju en snubbe som tagit en fight med 10 dagars tid, förlorat 3 ronder i 10-8 nu närmre 10-7. Vi såg ju även på Connor-fighten att domaren Herb var sen med att avbryta för han såg inte ens att benet var av för all fokus var på huvudet. Under den tiden fick ju Poirier gå in och mata slag (som då täcktes likt de flesta gör som gett upp, de bara skyddar huvudet med båda händerna med ryggen vänd mot motståndaren).

Jag vill inte att domaren ska avgöra, men likt den gången en snubbe låtsades var knockad och domaren stoppa så får man skylla sig själv om man inte blockar slag. Att blocka med ansiktet 4 av 5 slag är inte att blocka.

Är några gånger folk vunnit med brutna ben i armar och tår också, t.ex. Franklin mot Lidell (bröt underarmen och knocka med andra, hade ronden tagit slut hade Franklin förlorat). En annan är Jack Jones med bruten tå.

Frank Mir har ju t.ex. tackat just Herb tror jag också för att han stoppa honom när han brutit sin arm. Eftersom just adrenalin och "pride" kan få en att skita i smärtan och fortsätta trots att man sabbar sin karriär och framtid totalt.

High1ander 2021-07-14 00:54

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8225089)
Frank Mir har ju t.ex. tackat just Herb tror jag också för att han stoppa honom när han brutit sin arm. Eftersom just adrenalin och "pride" kan få en att skita i smärtan och fortsätta trots att man sabbar sin karriär och framtid totalt.

Jag kom ihåg fel, var Tim Sylvia som tacka Herb efter den fighten med Frank Mir då Sylvias arm blev bruten (han hade lurat läkaren så läkaren lät matchen fortsätta trots bruten arm), och nu så har han 16 år senare behövt skapa en GoFundMe för att få råd med operation pga. skruvproblem i armen...

delta_mats 2021-07-14 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8225091)
Jag kom ihåg fel, var Tim Sylvia som tacka Herb efter den fighten med Frank Mir då Sylvias arm blev bruten (han hade lurat läkaren så läkaren lät matchen fortsätta trots bruten arm), och nu så har han 16 år senare behövt skapa en GoFundMe för att få råd med operation pga. skruvproblem i armen...

Herb Dean är ju erkänd som den sämsta domaren som dömmer hos UFC. Han har massvis av kontroversiella domslut bakom sig. Så vi ska inte använda honom som någon måttstock på vad bra domslut är.

Man ska helt enkelt inte ge domaren chansen att påverka slutresultatet i matchen. Det är poängdomarnas uppgift eller slagskämparnas uppgift. Domaren ska enbart konstatera fallet och bryta när någon ger upp eller inte kan skydda sig själv. Alternativt pausa matchen för att läkaren ska kunna ge ett utlåtande.

Spiffy 2021-07-14 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8225060)
Jag förstår konceptet och kan hålla med om att det vore najs med som du säger domaren bara bryter i nödfall.

Visst, det hade varit bra om det hade fungerat ;)
Skadorna hade gått spikrakt uppåt.
Finns ju hur många bevis som helst att fighters och hörnor inte bryter matchen själva när de borde göra det.

Bättre beslut från domare är vad som behövs.

delta_mats 2021-07-14 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8225131)
Visst, det hade varit bra om det hade fungerat ;)
Skadorna hade gått spikrakt uppåt.
Finns ju hur många bevis som helst att fighters och hörnor inte bryter matchen själva när de borde göra det.

Bättre beslut från domare är vad som behövs.

Skador hör till i en fullkontakts kampsport. Det är skador som ger vinnare och förlorare. Vill man inte få skador så finns det gott om andra kampsporter att tävla i.

Hade UFC varit markeringskontakt och bara dömt poäng efter träffar skulle ju ingen titta. Det är det förhållandevis grova våldet som är tjusningen med sporten.

High1ander 2021-07-14 13:13

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8225126)
Herb Dean är ju erkänd som den sämsta domaren som dömmer hos UFC. Han har massvis av kontroversiella domslut bakom sig. Så vi ska inte använda honom som någon måttstock på vad bra domslut är.

Man ska helt enkelt inte ge domaren chansen att påverka slutresultatet i matchen. Det är poängdomarnas uppgift eller slagskämparnas uppgift. Domaren ska enbart konstatera fallet och bryta när någon ger upp eller inte kan skydda sig själv.

En annan fråga då är "hur ger man upp"? Har ju varit fighters som tappat utan att domaren sett eller regerat á la Mario, där inte ens ringhörnan slänger in handduken trots deras fighter sover sen 4-6 sek bak. Ger man t.ex. upp om man bara täcker huvudet och inte gör något annat? Ska det pågå i 2 sekunder eller 10? Så fort du ens har kvar saker som "ger upp" och kravet är att man måste slå i mattan eller säga till domaren (vilket inte är det lättaste om alla ens sinnen säger man ska bara skydda huvdet och vrida bort sig från den som attackerar). Alternativet som tar bort fel hos domaren då är att endast fysisk tappout, skrika man ger upp, eller total knock/utstrypning som ska användas, all form av att man bara "skyddar sig" är då inte nog för stopp.

Jag tycker Herb är en av de bästa, men även han har gjort misstag.
Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8225126)
Alternativt pausa matchen för att läkaren ska kunna ge ett utlåtande.

Vilket just t.ex. Herb Dean gjorde med Tim Sylvia när hans arm var bruten, men Sylvia "lura" läkaren att det var axeln som Herb trodde var skadad, och hon såg ju inge fel på axeln och lät fighten fortsätta...

https://www.youtube.com/watch?v=L-pkO3tsELY

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8225131)
Visst, det hade varit bra om det hade fungerat ;)
Skadorna hade gått spikrakt uppåt.
Finns ju hur många bevis som helst att fighters och hörnor inte bryter matchen själva när de borde göra det.

Bättre beslut från domare är vad som behövs.

Om du läst samma inlägg och föregående så borde du sätt att jag vet att det inte funkar i praktiken (det borde varit ganska uppenbart att jag "önskar" det kunde vara så men vet att det inte kan vara så praktiskt, pga. alla risker). Vet inte vilken väderkvarn du vevar mot?

Spiffy 2021-07-14 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8225152)
Om du läst samma inlägg och föregående så borde du sätt att jag vet att det inte funkar i praktiken (det borde varit ganska uppenbart att jag "önskar" det kunde vara så men vet att det inte kan vara så praktiskt, pga. alla risker). Vet inte vilken väderkvarn du vevar mot?

Uselt formulerat av mig.
Jag höll alltså med dig till 100%

Spiffy 2021-07-14 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 8225139)
Skador hör till i en fullkontakts kampsport. Det är skador som ger vinnare och förlorare. Vill man inte få skador så finns det gott om andra kampsporter att tävla i.

Hade UFC varit markeringskontakt och bara dömt poäng efter träffar skulle ju ingen titta. Det är det förhållandevis grova våldet som är tjusningen med sporten.

Har inga problem med att det ibland blir skador. Har skaffat mig en drös själv ;)
Det är de fullständigt onödiga skadorna när matchen redan är avgjord som det gäller. Visst i vissa fall vänder matchen och den andra vinner. Men jag tycker inte det är värt att aldrig bryta matcherna för att detta.

Igor Vovchanchyn mot Enson Inoue om jag nu kommer ihåg rätt match.
De får dra Enson ut till hörnan i rondvilan och han kan väl inte ens sitta upp på stolen.
Enson vill inte ge upp, men matchen bryts.
Rätt eller fel?

Kabuto 2021-07-14 16:02

Självklart rätt. Inget fel med Herbs stopp i helgen heller. Domaren är där för utövarnas säkerhet, ibland behöver dom skydd från sin egen tålighet.

delta_mats 2021-07-15 11:33

Citat:

Ursprungligen postat av High1ander (Inlägg 8225152)
En annan fråga då är "hur ger man upp"? Har ju varit fighters som tappat utan att domaren sett eller regerat á la Mario, där inte ens ringhörnan slänger in handduken trots deras fighter sover sen 4-6 sek bak. Ger man t.ex. upp om man bara täcker huvudet och inte gör något annat? Ska det pågå i 2 sekunder eller 10? Så fort du ens har kvar saker som "ger upp" och kravet är att man måste slå i mattan eller säga till domaren (vilket inte är det lättaste om alla ens sinnen säger man ska bara skydda huvdet och vrida bort sig från den som attackerar). Alternativet som tar bort fel hos domaren då är att endast fysisk tappout, skrika man ger upp, eller total knock/utstrypning som ska användas, all form av att man bara "skyddar sig" är då inte nog för stopp.

Kan man inte ropa eller att ens händer är ihoplåsta så man ej kan tappa är man inte förmögen att ge upp och då ska domaren kunna stoppa matchen ifall denne bedömer att det behövs. Precis som jag har skrivit tidigare.

delta_mats 2021-07-15 11:34

Citat:

Ursprungligen postat av Spiffy (Inlägg 8225174)
Har inga problem med att det ibland blir skador. Har skaffat mig en drös själv ;)
Det är de fullständigt onödiga skadorna när matchen redan är avgjord som det gäller. Visst i vissa fall vänder matchen och den andra vinner. Men jag tycker inte det är värt att aldrig bryta matcherna för att detta.

Igor Vovchanchyn mot Enson Inoue om jag nu kommer ihåg rätt match.
De får dra Enson ut till hörnan i rondvilan och han kan väl inte ens sitta upp på stolen.
Enson vill inte ge upp, men matchen bryts.
Rätt eller fel?

Rätt ifall läkaren gör den bedömningen.

Skrollovicz 2021-07-20 15:27

https://m.youtube.com/watch?v=S1mkpk65JwQ
Firas Zahabi om Conor McGregor. Jag är beredd att hålla med honom i stort sett i allt han säger.

Agitator 2021-11-15 20:38

I loled.

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 8244695)
https://www.reddit.com/r/Unexpected/..._emotions_wtf/

Nog bästa posten jag sett hittills på temat.


Castle 2022-03-02 23:19

Cain Velasquez är gripen för mordförsök i USA. Han sköt mot en person men träffade dennes far istället. Personen han sköt emot var misstänkt för att ha begått övergrepp mot barn på ett dagcenter, och ett av dessa barn var närstående till Cain. Kan nog bli att skaka galler bra länge.

Agitator 2022-03-03 00:21

Citat:

Ursprungligen postat av Castle (Inlägg 8263989)
Cain Velasquez är gripen för mordförsök i USA. Han sköt mot en person men träffade dennes far istället. Personen han sköt emot var misstänkt för att ha begått övergrepp mot barn på ett dagcenter, och ett av dessa barn var närstående till Cain. Kan nog bli att skaka galler bra länge.

Ouff. I Monterey också. Synd att det inte skedde i Texas. Det där kommer inte gå bra i tokiga Cali.

intepurewhey 2022-03-19 10:20

Gött med dagsevent.

Jay-Z 2022-03-20 17:37

Jag var på plats och var med och sjöng "Paddy the Baddy..." :d


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)