Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Hur många är vi som aldrig blir mätta och hur tacklar ni/vi problemet? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=244322)

Lyftarjohhny 2022-01-17 07:54

Hur många är vi som aldrig blir mätta och hur tacklar ni/vi problemet?
 
Tjena!

Har insett efter en del läsande här på forumet att det verkar finnas en hel del koloiter som likt mig i princip har omöjligt att känna mättnadskänsla, eller iallafall kan äta hur mycket som helst.

Tänkte därför start en liten stödtråd för oss och diskutera taktiker och liknande för att leva med att ha ett svart hål som mage! Om inte annat är det ju alltid skönt att känna att man inte är ensam här i världen med problemet 😁

Kan börja med ett eventuellt ganska basalt tips som funkar för mig: att skippa frukost eller att nolla carbsen verkar för min del tygla aptiten under resten av dagen till viss del.

En annan grej jag har märkt är att iallafall min aptit är ”adaptiv” i det att om jag håller en viss kosthållning strikt i 2-3 veckor blir aptiteten men hanterbar och jag blir mätt på ”vanliga” portioner - men sen släpper man på tyglarna en dag och är tillbaka på ruta ett (+ 10k kcal) 😁

Hade också varit intressant att höra hur ni approachar problemet rent mentalt? Försöker ni experimentera kostmässigt eller har ni helt enkelt förlikat er med att aldrig bli riktigt nöjda matmässigt? För egen del försöker jag så gott jag kan vända det till något produktivt genom att ha mindsetet ”om jag ändå aldrig ska vara nöjd kan jag lika gärna äta optimalt för hälsans skull” och på så vis få ut iallafall någon form av förnöjelse av att äta :)


Postat via en mobil enhet

Cykelcykel 2022-01-17 08:01

Man bestämmer i förväg hur mycket man ska äta och äter bara det.
Äta mycket grönsaker och dricka varm dryck till mat hjälper.
Men vill man hålla sig i form får man helt enkelt acceptera att alltid var hungrig typ.

Kev88 2022-01-17 09:36

Jag måste räkna mina kalorier för att tygla mig själv. Min kropp verkar inte anpassa sig heller. Jag har deffat i 10 veckor på ynka 2000 kcal och jag lider fortfarande av samma grad av hunger.

Jag unnade mig en buffé för ett par dagar sedan och struntade i att begränsa mig själv, det blev 4 tallrikar med mat och 3 med efterrätt. Jag kände ingen mättnad alls, utan ett väldigt tryck i magen. När jag ställde mig upp och skulle gå ut så vände sig magen mot mig och det slutade upp med att jag kräktes två gånger. Nu vet jag iaf om min gräns:laugh:

Iliyas 2022-01-17 11:08

Jag hade det problemet innan, men sen började jag köra Keto/LCHF och nu så känner jag aldrig den hungern igen och känner mig mätt hela dagen.

Kan kännas lite i magen men tror att jag kan hålla mig 2 dagar utan större problem. Sjukt märkligt faktiskt. Blev ännu värre när jag började med Modafinil (lagligt), då vart jag inte ens sugen på mat och fick aldrig något sug efter mat och var tvungen att tvinga mig själv att äta.

Lyftarjohhny 2022-01-17 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av Iliyas (Inlägg 8255700)
Jag hade det problemet innan, men sen började jag köra Keto/LCHF och nu så känner jag aldrig den hungern igen och känner mig mätt hela dagen.

Kan kännas lite i magen men tror att jag kan hålla mig 2 dagar utan större problem. Sjukt märkligt faktiskt. Blev ännu värre när jag började med Modafinil (lagligt), då vart jag inte ens sugen på mat och fick aldrig något sug efter mat och var tvungen att tvinga mig själv att äta.

Detta låter ju sjukt intressant - har några följdfrågor:

1. Körs du strikt keto? (Dvs högfett, moderat protein >20g carbs) eller får du den effekten även av bara allmän lågkolhydratskost?
2. Hur har din träning påverkats av den kosthållningen?

Intresserad av att testa men orolig över att det ska bli svårt att upprätthålla nuvarande träningsvolym utan kolhydrater typ. (~8h styrketräning och 2h boxning i veckan)
Postat via en mobil enhet

EnergiÖverskott 2022-01-17 11:46

Jag har varit likadan hela mitt liv. Att äta efter fria tyglar fungerar inte för mig. Jag kan utan problem äta 10-15.000 Kcal och vilja ha mer.

Det som fungerar för mig är att logga maten och att äta 2 måltider per dag, en mindre och en större måltid. Därtill att jag äter lågkolhydrat, nästintill keto samt inga mejeriprodukter (absolut inte på daglig basis). Håller jag både protein och fett mellan 100-200 gram och kolhydraterna under 40 gram/dag och då enbart från grönsaker fungerar det. Rätt tråkigt till en början, men jag älskar det nu.

Lyftarjohhny 2022-01-17 12:42

Citat:

Ursprungligen postat av EnergiÖverskott (Inlägg 8255705)
Jag har varit likadan hela mitt liv. Att äta efter fria tyglar fungerar inte för mig. Jag kan utan problem äta 10-15.000 Kcal och vilja ha mer.

Det som fungerar för mig är att logga maten och att äta 2 måltider per dag, en mindre och en större måltid. Därtill att jag äter lågkolhydrat, nästintill keto samt inga mejeriprodukter (absolut inte på daglig basis). Håller jag både protein och fett mellan 100-200 gram och kolhydraterna under 40 gram/dag och då enbart från grönsaker fungerar det. Rätt tråkigt till en början, men jag älskar det nu.

Vad har den typen av kosthållning för effekt på din träning skulle du säga?

Hade också varit intressant att höra hur ni alla hamnat här - har ni alltid varit såhär och/eller är ni överviktiga? För egen del har jag alltid varit ”naturligt smal” men drog ner mig själv i ätstörningsträsket för några år sedan med tillhörande hetsätning, vilket jag tror förstörde min egen förmåga att äta efter känsla.
Postat via en mobil enhet

Iliyas 2022-01-17 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av Lyftarjohhny (Inlägg 8255703)
Detta låter ju sjukt intressant - har några följdfrågor:

1. Körs du strikt keto? (Dvs högfett, moderat protein >20g carbs) eller får du den effekten även av bara allmän lågkolhydratskost?
2. Hur har din träning påverkats av den kosthållningen?

Intresserad av att testa men orolig över att det ska bli svårt att upprätthålla nuvarande träningsvolym utan kolhydrater typ. (~8h styrketräning och 2h boxning i veckan)
Postat via en mobil enhet

Det jag kan inte helt säkert säga men det känns som att ju striktare jag håller mig till så lite kolhydrater som möjligt desto bättre, just nu så äter jag inget på 23 timmar(fastar) så äter en gång om dagen och dricker kaffe och te utan socker och mjölk under dagen.

Ökar kolhydraterna liiite när jag ska träna så att musklerna får lite extra energi.

Att träna tungt och hårt i gymmet kan man nog glömma, jag klarar inte av det i alla fall. Så jag kör 3-4 övningar direkt efter varandra utan att vila mellan övningarna och det känns bra. samma sak till konditionsträning så kan jag nog hålla samma tempo som innan med det är styrketräningen som jag minskat med ca 20% i styrka.

Har tränat i ca 15 år snart så behöver inte träna tungt eller lika hårt längre för att behålla det mesta av mina muskler. Men mitt sätt att äta och träna är nog långt ifrån vad som är optimalt för att bygga muskler.

Mina kosttillskott är endast Kreatin monohydrat och koffein.

Iliyas 2022-01-17 13:26

Alltid ätit fritt annars, ofta kinabuffe hehe. Har tidigare deffat och ätit 5 gånger om dagen och det har fungerat jätte bra, men nu så kör jag en gång om dagen och det fungerar minst lika bra.

Vägde nog som mest 113kg tjock men "stor", och på gymmet så gick det väldigt bra med all denna extra energin jag åt men fick problem med sömnapné och läkaren sa åt mig att gå ner i vikt haha, så idag väger jag ca 93kg men ska ner några kilo till. Men min vanliga vikt vältränad och deffad är runt 85 kg.

TheDoctor 2022-01-17 19:07

Kött, ägg, mjölk, sallad och grönsaker. Det består min kost av till 90%. Kolhydrater triggar min hunger något fruktansvärt. Så det äter jag bara om jag äter borta. Kanske något cheatmeal på helgen.

Sen kör jag periodisk fasta. Äter mellan kl 12-20. Dricker runt 2L vatten varje dag. Äter 2 stora mål och 1-2 mindre under ät fönstret.
7 ägg varje vardag och lite färre på helgen det håller mättnadskänslan väldigt bra.
Ca 500g kött varje dag.
Sallad och grönsaker för att fylla ut. Skulle gissa
på 200-400g per dag beroende på vad det är för något.

Följer jag det "kost schemat" så är jag inte hungrig när jag inte ska vara det. Äter jag en pizza, pasta eller en baguette eller dyl så för det första får jag huvudvärk efter ca 30 minuter. Sen kraschar jag. All energi i kroppen försvinner. 1h efter det skriker min kropp efter chips, godis och glass. Och det är svårt att så emot varje gång så bättre att skippa den maten till att börja med.

Halelulja 2022-01-17 22:24

Tack för tråden! Känner mig inte längre lika ensam med problemet.

Har alltid haft problem med mättnadskänslan.. Den existerar inte!... Det blir snabbt ett alldeles för stort kaloriintag om jag inte väger maten.

1x0 2022-01-18 00:31

Äter all mat i ett svep eller tätt ihop på kvällen några timmar innan läggdags. 1-2 kg frukt och grönt med protein som första-måltid (för mättnad och bukfylla).
Sedan IIFYM-tänk där jag fyller resterande kalorier med vad fan jag vill, som jag är sugen på.
Fiberintag är 60-70 g per dag och sockerintag 150-200 g per dag. Kaloriintag ~4200. Proteinintag ~350 g. Ger nog ett hum. Har absolut inga förbjudna livsmedel. Nästan hälften av kalorierna är säkert från "onyttigheter".

Hjälper mycket att gå upp i vikt. Tillåta sig bli småfet. Istället för gå runt på låg kroppsfettprocent med urballade hunger- och mättnadskänslor.

VoDaresVins 2022-01-18 11:18

Jag är själv i andra änden här, har inga som helst problem att hålla 1000kcal dagar. Undrar bara hur det är med er som har problem med matmängden, antar ni inte begränsar maten som är lätt att trycka i mängder av så som ris, pasta, potatismos, bröd och sötsaker. Jag har som sagt snarare problem med avsaknad av aptit, men när jag väl ska äta upp mig är det ju inga problem att trycka i mig stora mängder av dessa varje måltid. Att däremot gå upp i vikt och lämna bort dessa + majo och feta såser och annat snacks är nog en rejäl prestation för mig.

Ribcage 2022-01-18 11:26

Jag är nästan aldrig hungrig. Men det måste vara intressant att kunna fylla magen med kokt potatis, vitkål, sallad med mer och ändå inte känna sig mätt. Chips och skräpmat förstår jag, men inte bra kost.

Två kg kokt potatis, låter omöjligt för mig att sätta i mig i ett mål utan något till. Men det är bara ca 1500 kalorier.

Lyftarjohhny 2022-01-18 11:56

Kanske ska förtydliga lite: det är (iallafall inte för mig) så att jag skulle kunna trycka i mig 4000kcal vitkål på en dag. Det är inte så att jag äter ett kilo vitkål och sen vill ha ett till, utan snarare att jag äter ett kilo vitkål men sen är ”hungrig” i det att jag tänker på mat och vill käka mer - men då inte mer vitkål utan typ ”vanlig” mat. Har även en mage för olika grejer haha, så går jag t.ex till en frukostbuffe och äter mackor tills jag är ”proppmätt på mackor” kan jag äta lika mycket till av något annat, t.ex pannkakor eller sådär.
Postat via en mobil enhet


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)