Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Träning - Vikter & Kondition (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Hur snabbt tappar man? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=241427)

Simson8 2020-09-13 12:20

Hur snabbt tappar man?
 
Träning är ju en färskvara men hur snabbt tappar man uppnått träningsresultat? Med träningsresultat menar jag både kondition, uthållighet och styrka. Jag ligger ute på jobb tre veckor i taget och kan då inte träna något alls. Helt omöjligt. Men sedan är jag helt ledig i tre veckor och kan träna mycket. Min fundering är om jag kan vinna mer i träningsresultat under träningsveckorna än vad jag förlorar de veckor jag inte tränar. Eller kommer jag alltid att vara tillbaka på ruta ett när jag kommer hem efter tre veckors jobb?

Finns det någon möjlighet att påverka detta? Om jag bara kunde vinna lite mer i träningsresultat under träningsveckorna än vad jag förlorar under jobbveckorna så skulle jag ju sakta men säkert förbättra mina resultat i långa loppet. Hur ska jag göra? Min idrott är cykel.

trädgårdsmöbel 2020-09-13 12:59

För mig har detta vart åldersberoende. En helt annan grej att slarva med träningen när man är 20 mot 40+.

När jag var 20 kunde jag strunta i att träna en månad och det tog en vecka att "reparera", struntar jag i att träna en vecka nu tar det en månad att reparera. Kroppen känns som en hög skit och det gör ont överallt vid slarv.

Frustrator 2020-09-13 13:05

Citat:

Ursprungligen postat av Simson8 (Inlägg 8158776)
Träning är ju en färskvara men hur snabbt tappar man uppnått träningsresultat? Med träningsresultat menar jag både kondition, uthållighet och styrka. Jag ligger ute på jobb tre veckor i taget och kan då inte träna något alls. Helt omöjligt. Men sedan är jag helt ledig i tre veckor och kan träna mycket. Min fundering är om jag kan vinna mer i träningsresultat under träningsveckorna än vad jag förlorar de veckor jag inte tränar. Eller kommer jag alltid att vara tillbaka på ruta ett när jag kommer hem efter tre veckors jobb?

Finns det någon möjlighet att påverka detta? Om jag bara kunde vinna lite mer i träningsresultat under träningsveckorna än vad jag förlorar under jobbveckorna så skulle jag ju sakta men säkert förbättra mina resultat i långa loppet. Hur ska jag göra? Min idrott är cykel.

Hur menar du att du inte kan träna alls?
För att göra det helt omöjligt att träna måste du vara helt fastlåst typ..

Frustrator 2020-09-13 13:06

Om du har svårt att träna i perioder så är nämligen all träning du får till under de där perioderna viktig..

stridis 2020-09-13 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av Frustrator (Inlägg 8158781)
Hur menar du att du inte kan träna alls?
För att göra det helt omöjligt att träna måste du vara helt fastlåst typ..

Om man är exempelvis till sjöss så blir det ju ganska uppdelat när man är ledig kontra jobbar. Snabba pass med motionscykel?

Simson8 2020-09-13 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av Frustrator (Inlägg 8158781)
Hur menar du att du inte kan träna alls?
För att göra det helt omöjligt att träna måste du vara helt fastlåst typ..

Jag jobbar på en mindre båt, minst 12 tim/dygnet och 7 dagar i veckan. Förutom dusch och måltider så hinns inget annat med än att sova. Finns dessutom inget gym eller liknade här.

Simson8 2020-09-13 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av stridis (Inlägg 8158785)
Om man är exempelvis till sjöss så blir det ju ganska uppdelat när man är ledig kontra jobbar. Snabba pass med motionscykel?

Yes, jag jobbar till sjöss. :-)

Frustrator 2020-09-13 13:28

Hur liten båt?
Det räcker med att du jobbar fysiskt varje dag för att du ska minska ditt tappande.
Har du en yta på 2*1m kan du köra burpiees i1-2min eller liknande för att stressa hjärtat..

David_wigren 2020-09-13 13:44

Klart det finns tid. Frågan är nog snarare orken. Efter ett 12 timmars pass kanske man inte bryr sig så mycket om träning. Men om viljan finns så går det. Att köra några enbensböj och dylikt tar inte många minuter. Om det finns en golvyta på 1x2m så kan man ju dessutom köra burpees osv för att dessutom få in lite flås på 5 minuter.

Diomedea exulans 2020-09-13 13:48

Kliv upp 5 minuter tidigare varje dag, gör ett set armhävningar till failure och ett set situps till failure.

stridis 2020-09-13 13:51

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8158793)
Kliv upp 5 minuter tidigare varje dag, gör ett set armhävningar till failure och ett set situps till failure.

För armhävningar är vägen till att bli en bättre cyklist?

Diomedea exulans 2020-09-13 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av stridis (Inlägg 8158794)
För armhävningar är vägen till att bli en bättre cyklist?

”Med träningsresultat menar jag både kondition, uthållighet och styrka.” Tränar cyklister bara underkroppsstyrka? Jag har ingen aning.

xcv 2020-09-13 20:14

För egen del handlar det helt om hur jag äter (vad det gäller styrka och massa).

Kan skita i att träna typ 3-4v och inte märka någon skillnad alls när jag börjar igen (lite mer träningsvärk bara) förutsatt att jag ätit bra under perioden. Dvs balans eller lite överskott.

Om jag däremot slarvar med maten tappar jag fan styrka instadirr :')

Simson8 2020-09-13 20:24

Tack för alla synpunkter. Jag ska tänka på maten och försöka få till lite armhävningar o dyl.

Scorpionida 2020-09-14 14:23

Åt mkt mackor med tonfisk (rågbröd) under sommarens segelsäsång. Så klart är ju segling iaf aktiv vila om något, men just att äta mkt protein/bra kost tror jag på också är A och O. Tror dock sjömanskost borde vara ganska bra? Lägga till protein isf.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)