Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   creatin och hairloss (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238992)

Kay123 2019-08-14 00:28

creatin och hairloss
 
en gang for alla eller snarare kanske undrar om det finns nagot ny forskning som slutgiltigen bekfraftar/dementerar att kreatin kan orska haravfall?

king grub ?

Hobbes 2019-08-14 00:45

Finns inga mig veterligen vetenskapliga bevis. Det finns mängder av anekdoter.

Three weeks of creatine monohydrate supplementation affects dihydrotestosterone to testosterone ratio in college-aged rugby players.

Citat:

CONCLUSIONS:
Creatine supplementation may, in part, act through an increased rate of conversion of T to DHT. Further investigation is warranted as a result of the high frequency of individuals using creatine supplementation and the long-term safety of alterations in circulating androgen composition. STATEMENT OF CLINICAL RELEVANCE: Although creatine is a widely used ergogenic aid, the mechanisms of action are incompletely understood, particularly in relation to dihydrotestosterone, and therefore the long-term clinical safety cannot be guaranteed.
Studien är liten och gissar att någon kan komma med mer information angående DHTs påverkan av kreatin.

Frågar du mig så är det säkert att använda kreatin.

d1anny2 2019-08-14 08:40

Jag tappar sakta hår OCH intar kreatin.

Är snart 40, man, med håravfall vanligt förekommande i släkten.

VoDaresVins 2019-08-15 08:16

Jag klänger fortfarande fast vid de sista håren så det kan kallas en frisyr, men börjar inte bli långt kvar tills det blir rakat (kommer inte se klok ut då). Undviker själv kreatin nu så länge eftersom jag tyckte mera strån lossnade per dag när jag testade under en period.

Har inget mera vetenskapligt att komma med men jag tror det är såhär:
Orsakar kreatin mera hårbortfall om du inte redan är tunnhårig eller inte har det i släkten?
- Nej
Orsakar kreatin mera hårbortfall om du redan är tunnhårig eller har det i släkten?
- Kanske

Kif 2019-08-15 08:53

Rent anekdotiskt så tyckte jag kreatin hade motsatt effekt på mig. I princip alla män i min släkt på båda sidor har varit mer eller mindre skalliga vid 25 så för mig r det skit samma. Varit rakad sedan 22.

Don H 2019-08-15 11:00

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=1364

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=1361

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=1362

Hobbes 2019-08-15 11:34

En bra sammanfattning av vad som sagts - so far:)

Bärsärk 2019-08-18 14:30

Tror inte det har med kreatinet att göra utan mera med att träningen generellt skyndar på processen, dvs om det kanske hade hänt när du var 45-50 så kommer det ske när du är runt 30 om du tränat tungt i många år.

Vi kommer aldrig få ett svar på det här, det är för många faktorer som spelar in för att man ska kunna få ett definitivt svar.

Rahf 2019-08-18 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 8061890)
Tror inte det har med kreatinet att göra utan mera med att träningen generellt skyndar på processen, dvs om det kanske hade hänt när du var 45-50 så kommer det ske när du är runt 30 om du tränat tungt i många år.

Vi kommer aldrig få ett svar på det här, det är för många faktorer som spelar in för att man ska kunna få ett definitivt svar.

Är väl rätt normalt att få första 'katastrofala' hårtappet runt eller efter 30? Vet att jag själv och många i min närhet verkligen tog ett kliv mot svalare skalp då. Även om jag har turen nog att håret är relativt tjock fortfarande.

Ställer mig skeptisk till din spekulering här, Bärsärk. Så har vi båda sidor på ett ämne som är nästan omöjligt. :D

Mats J 2019-08-19 08:13

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 8061890)
Tror inte det har med kreatinet att göra utan mera med att träningen generellt skyndar på processen, dvs om det kanske hade hänt när du var 45-50 så kommer det ske när du är runt 30 om du tränat tungt i många år.

Enig med detta, sett många duktiga SL-are/byggare som tappat håret tidigt trots att deras bröder inte tappat alls nämnvärt lika mycket. Vad jag vet var de rena också och testades regelbundet. Har dock endast sett detta samband bland de som kör väldigt seriöst och hårt i många år.

Bärsärk 2019-08-20 14:28

Citat:

Ursprungligen postat av Mats J (Inlägg 8062091)
Enig med detta, sett många duktiga SL-are/byggare som tappat håret tidigt trots att deras bröder inte tappat alls nämnvärt lika mycket. Vad jag vet var de rena också och testades regelbundet. Har dock endast sett detta samband bland de som kör väldigt seriöst och hårt i många år.

Tror inte det har att göra med om du är ren eller inte, många byggare blir av ju av med håret också

https://cdn-ami-drupal.heartyhosting...amp=1531237357

Av top 20 i världen på byggarscenen lär de ju vara max 5 med hår.

Dessa herrar tar ju hormoner och det är ju just det som gör att man påskyndar processen, hormoner som du också får helt naturligt från när du tränar tungt men givetvis inte på samma nivå som en proffsbyggare.

Jag bara spekulerar fritt, men tycker jag har sett på tok för många grova människor utan hår för att de ska vara en slump att det inte hänger ihop på något sätt med träningen (obs inte just pga kreatinet)

Rahf 2019-08-20 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 8062427)
Tror inte det har att göra med om du är ren eller inte, många byggare blir av ju av med håret också

https://cdn-ami-drupal.heartyhosting...amp=1531237357

Av top 20 i världen på byggarscenen lär de ju vara max 5 med hår.

Dessa herrar tar ju hormoner och det är ju just det som gör att man påskyndar processen, hormoner som du också får helt naturligt från när du tränar tungt men givetvis inte på samma nivå som en proffsbyggare.

Jag bara spekulerar fritt, men tycker jag har sett på tok för många grova människor utan hår för att de ska vara en slump att det inte hänger ihop på något sätt med träningen (obs inte just pga kreatinet)

Rakat är ju standard på BB-scenen, och även vissa som inte rakar skalpen visar begynnande flint på gång.

Kay123 2019-08-20 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 8062427)
Tror inte det har att göra med om du är ren eller inte, många byggare blir av ju av med håret också

https://cdn-ami-drupal.heartyhosting...amp=1531237357

Av top 20 i världen på byggarscenen lär de ju vara max 5 med hår.

Dessa herrar tar ju hormoner och det är ju just det som gör att man påskyndar processen, hormoner som du också får helt naturligt från när du tränar tungt men givetvis inte på samma nivå som en proffsbyggare.

Jag bara spekulerar fritt, men tycker jag har sett på tok för många grova människor utan hår för att de ska vara en slump att det inte hänger ihop på något sätt med träningen (obs inte just pga kreatinet)

men ar nu skona eller ni vet val att trycka super cykler steoroider i 10ar plus som dessa herrar pa bild du visar avsevart okar haravfall.... annars vet jag att det till allra storsta del gora med genetik fran slakt, pappa etc men
ni kan inte jamfora naturliga byggare jag sjalv mot icke naturliga.....
da kommer 100 andra faktorer in sakerligen min fraga va gallande kreatin

Diomedea exulans 2019-08-21 07:16

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 8061890)
Tror inte det har med kreatinet att göra utan mera med att träningen generellt skyndar på processen, dvs om det kanske hade hänt när du var 45-50 så kommer det ske när du är runt 30 om du tränat tungt i många år.

Vi kommer aldrig få ett svar på det här, det är för många faktorer som spelar in för att man ska kunna få ett definitivt svar.

Citat:

Ursprungligen postat av Mats J (Inlägg 8062091)
Enig med detta, sett många duktiga SL-are/byggare som tappat håret tidigt trots att deras bröder inte tappat alls nämnvärt lika mycket. Vad jag vet var de rena också och testades regelbundet. Har dock endast sett detta samband bland de som kör väldigt seriöst och hårt i många år.

Haha, det slog mig precis att jag är mer skallig än min tre år äldre bror som inte tränar. Han är starkare i många muskelgrupper dessutom, ingen rättvisa alls.

Bärsärk 2019-08-29 10:37

Citat:

Ursprungligen postat av Kay123 (Inlägg 8062561)
men ar nu skona eller ni vet val att trycka super cykler steoroider i 10ar plus som dessa herrar pa bild du visar avsevart okar haravfall.... annars vet jag att det till allra storsta del gora med genetik fran slakt, pappa etc men
ni kan inte jamfora naturliga byggare jag sjalv mot icke naturliga.....
da kommer 100 andra faktorer in sakerligen min fraga va gallande kreatin

Släpp kreatinet det är träningen som gör det i så fall, grabbarna på scen är dopade ja men min poäng var ju att de hormoner som de trycker i sig är ju sånt vi alla har i oss naturligt fast i mindre doser dock om du tränar så ökar du ju dina naturliga doser så sambandet kan ju finnas där i vilket fall.

Dock tror jag att du måste träna på en ganska så hård och seriös nivå samt i flera år för då börjar vi ju prata om stress och sånt också som säkert spelar in det med i att påskynda processen.

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 8062582)
Haha, det slog mig precis att jag är mer skallig än min tre år äldre bror som inte tränar. Han är starkare i många muskelgrupper dessutom, ingen rättvisa alls.

Samma här, finns ingen i släkten som jag känner till heller.

Vi hade säkert blivit lite skalliga i alla fall, fast kanske 10+ år senare.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:03.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)