Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Nitrometan 2010-06-24 07:14

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4445299)
Inte dåligt, skulle varit riktigt nice med submissionwrestling som OS-gren!

Inte omöjligt eftersom FILA har gett sig in i leken och arrangerat SW-VM.

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4445359)
Att det inte är vad som är bäst för sporten som är viktigast utan vad som gör sig bäst på tv i OS. Fokus på kast i judo tex för det är det enda "spännande" för tv publiken, oförklarliga regler i grek rom. Och då inte ens nämnt allt jävla fulspel i IOK.

Nä, vem fan förstår grekisk/romersk brottning nuförtiden?

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4445359)
Fuck that shit. Har taekwondo blivit revolutionerat och coolast ballaste stilen någonsin som alla vill träna och som det går jättebra för efter att den kom med i OS? Våra sporter behöver inte OS.

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4445366)
Var den det innan den kom med i OS då?

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4445368)
Ja.

Självklart. Då höll ju Paolo Roberto på med TKD och var kung i Kungsan.

Kwon 2010-06-24 07:19

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._4703246_n.jpghttp://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._7602887_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._1797280_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._2044984_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._4377041_n.jpg

Nitrometan 2010-06-24 07:19

Citat:

Ursprungligen postat av Kwon (Inlägg 4445389)
Fedor lånade ut den randiga tröjan till ena Skäggpolarn (hans präst)

Klart att Rasputin är fedors präst. :bow:

Sparven från Minsk 2010-06-24 07:51

Fedor Emelianenko on Sports Science


David R 2010-06-24 09:36

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 4445299)
Svårt att hänga med i svängarna..



Inte dåligt, skulle varit riktigt nice med submissionwrestling som OS-gren! Undra dock om han håller samma klass mot OS medaljörer nu på senare år?

Tekniskt troligtvis men antagligen inte fysiskt, grek-romersk brottning handlar övervägande del om styrka och dem formtoppar rejält till stora tävlingar.

David R 2010-06-24 09:48

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4445329)
Jag vill varken se SW, BJJ eller MMA (i någon form) i OS. Alldeles för jävla korumperande, judon blev kass efter man gått med i OS, grek rom är ännu kassare idag.

Fuck that shit för lite kortvarig glädje var 4e år, alla ovanstående stilar går framåt med stormsteg, låt oss entusiaster styra skutan.

OS är ändå OS, det finns inget liknande. Att det sen sitter en massa avdankade gubbar som bestämmer och inte alltid har rent mjöl i påsen är bara att beklaga men jag tror inte att man kan skylla allt tjafs i den grek-romerska brottning på ledningen i IOK. Insatserna är höga och marginalerna små och att personer som inte slår igenom som brottare klagar på regelsystem och ledningen blir jag inte förvånad över. Att man sen vill ha det publikvänligt och på så sätt, som inom judo, premierar vissa tekniker mer än andra samt har i princip inte tillåter markkamp är riktigt tråkigt, det håller jag med om. Judon ser ju dock just kast som sin specialitet. WTF TKD har däremot alltid varit tävlingsinriktad, så jag tror inte man har gått miste om mycket i övergången till OS gren, nån TKD utövare kan gärna rätta mig om jag har fel.

Nitrometan 2010-06-24 10:00

Kommer du ihåg Aras match i OS?

David R 2010-06-24 10:28

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 4445695)
Kommer du ihåg Aras match i OS?

Såg den aldrig, följde efterspelet dock. Fruktansvärt tråkigt slut för Ara, en stor idrottsman. Nog finns det korruption alltid. Han fick i alla fall upprättelse i CAS.

krellik 2010-06-24 10:39

Citat:

Ursprungligen postat av David R (Inlägg 4445676)
OS är ändå OS, det finns inget liknande.

Må så vara, men OS är kryptonit för kampsporter, naturligtvis är inte OS ensamt ansvarig för de dåliga saker jag räknade upp men hetsen att man ska vara med i OS och att fokusen ligger på OS framför allt annat tycker jag förefaller negativt för samtliga kampsporter som är med.

SW är väl den sporten som känns mest rimlig att de skulle få vara med och leka, sure jag skulle naturligtvis hetsa upp mig över det och tycka det var kul om det nu hamnade där, men lungt och sansat så ser jag problem med det. Bara att kolla på FILAs SW variant som har kört lite egna regler som skiljt sig från vad som är typiskt i SW, hur mycket mer kan de få för sig att ändra i framtiden? Jag vill inte ha SWns framtid i FILAs händer och med hetsen kring OS kan ingen jävel tänka klart.

David R 2010-06-24 11:06

Citat:

Ursprungligen postat av krellik (Inlägg 4445765)
Må så vara, men OS är kryptonit för kampsporter, naturligtvis är inte OS ensamt ansvarig för de dåliga saker jag räknade upp men hetsen att man ska vara med i OS och att fokusen ligger på OS framför allt annat tycker jag förefaller negativt för samtliga kampsporter som är med.

SW är väl den sporten som känns mest rimlig att de skulle få vara med och leka, sure jag skulle naturligtvis hetsa upp mig över det och tycka det var kul om det nu hamnade där, men lungt och sansat så ser jag problem med det. Bara att kolla på FILAs SW variant som har kört lite egna regler som skiljt sig från vad som är typiskt i SW, hur mycket mer kan de få för sig att ändra i framtiden? Jag vill inte ha SWns framtid i FILAs händer och med hetsen kring OS kan ingen jävel tänka klart.

Du har en poäng helt klart, risken finns att det sitter ett antal personer utan förståelse för SW som börjar leka med ett regelsystem de tror ska dra publik och att mycket går förlorat längs med vägen.

Det hade varit bra om en organisation som ex UFC skapade events i SW med en ranking och viktklasser och på så vis satte tonen för regler samt bedömning. Fördelen där är att de är så beroende av fansen att de måste skapa ett trovärdigt och attraktivt forum för matcherna. Jag tycker de har lyckats utomordentligt bra för MMA så varför skulle de inte kunna skapa en organisation som exempelvis WEC fast för submission wrestling som är den mest attraktiva formen av brottning enligt mig.

Nitrometan 2010-06-24 11:11

FILA har ju redan fristilsbrottning och grekisk/romersk-brottning samt nu SW.

Varför ska IOK bry sig om nån annan aktör då?

David R 2010-06-24 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 4445798)
FILA har ju redan fristilsbrottning och grekisk/romersk-brottning samt nu SW.

Varför ska IOK bry sig om nån annan aktör då?

Kanske dem inte gör men bra organiserade proffsevents kan fungera som en bra balans mot eventuellt korrumperade förenings/förbundsevents. Amatörboxare som inte lyckas gå hela vägen kan göra en bra karriär som proffs och bli världsmästare där. Något liknande finns ju inte för brottare, efter OS är det slut så att säga. Hade det funnits en välutvecklad professionell SW circut så hade exempelvis Ara och co som kanske inte vill syssla med MMA kunnat fortsätta där. Istället så försvinner elitbrottarna i medans de som går över till MMA ofta är de som inte är på OS nivå.

krellik 2010-06-24 11:52

Citat:

Ursprungligen postat av David R (Inlägg 4445810)
Kanske dem inte gör men bra organiserade proffsevents kan fungera som en bra balans mot eventuellt korrumperade förenings/förbundsevents. Amatörboxare som inte lyckas gå hela vägen kan göra en bra karriär som proffs och bli världsmästare där. Något liknande finns ju inte för brottare, efter OS är det slut så att säga. Hade det funnits en välutvecklad professionell SW circut så hade exempelvis Ara och co som kanske inte vill syssla med MMA kunnat fortsätta där. Istället så försvinner elitbrottarna i medans de som går över till MMA ofta är de som inte är på OS nivå.

Varför UFC inte skulle göra det är att det finns inga pengar i professionell grappling, det har gjorts försök och det har mislyckats. UFC har stött grapplers quest och lite andra grappling tävlingar i USA har jag för mig, det är nog vad man kan räkna med för stöd av dem. Det handlar mer om att bra nivå på amerikanska grapplers i ett längre perspektiv kan gynna dem än omedelbara biljettintäkter.
Är man engagerad i grappling så är man en del av de som jag tror måste driva sporten, eldsjälar på gräsrotsnivå. Just nu finns det så mycket passion för det att det verkar funka och går framåt, försvinner denna passionen så vad är då poängen med det. Lite flummigt kanske men går förhoppningsvis att förstå vad jag menar...

Intressant angående FILAs satsning är att karaktärerna bakom ADCC från början var med i satsningen, men att de snabbt splittrade sig från FILA. Inte utan anledning misstänker jag. Vad jag hoppas är att ADCC vinner striden och fortsätter att ses som det "oficiella" SW världsmästerkapet. Lite i linje med vad du önskar dig är att familjen bakom ADCC är de första någonsin att köpa in sig i UFC, denna koppling kan kanske hjälpa ADCC att gå vinnande ur detta.

Nitrometan 2010-06-24 12:06

Jag ser hellre ADCC än FILA som samlande organisation för SW.

Doctor Snuggles 2010-06-24 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 4445378)
Fast detta är bara inte sant. Detta beror mest på att han inte fightats mycket senaste åren framförallt eftersom matchen mot Barnett föll igenom. Arlovski hade en 3 fight win streak med sig när han lämnade UFC för att fightas mot Fedor och var överallt rankad som #2 i världen. Hur ska Fedor kunna fightas mot någon högre än 2? Rogers var även han topp 10 när de möttes och har maxat ut på top 5.

Problemet är att han inte fightats mycket senaste åren och att han nu fightas mot Werdum (som ska poängteras ändå är topp 10 utan problem) som inte är en så spännande fighter om man jämför med Cain, Carwin, JDS och Lesnar. Men att UFC senaste året haft en raketfart i tillväxten på kvalitativa HW-contenders har lite och inget med Fedors arv att göra. Han gör vad han kan och personligen tror jag bara att de väntar med Overeem för att försöka få ut så mycket som möjligt av Fedors kontrakt. Om fedor tar sig an Overeem i höst så kommer samtliga av hans 5 senaste motståndare varit top 10 (och ett antal top 5) fighters. Jag ser inte hur detta är svagt.

En kritisk punkt i diskussionen är att Fedor tycks ha en effekt att fullkomligt avsluta folks karriär, de tycks bli så tungt slagna att de har svårt att ta sig tillbaka. Vi har sett fenomenet med både Tim Sylvia, Andrei Arlovski och Brett Rogers nu. Men att dessa fighters uppstår som bra mycket sämre efter Fedor har våldtagit dom förändrar inte det faktum att de var top tier fighters när matcherna gick.

Ja, det känns som logiken är lite bakvänd i kritiken av Fedors eventuella pfp status, och mest beroende på att Dana skriker högst. Att i princip alla de fighters Fedor mött senast blir dåliga efter de har mött honom verkar då vara ett bevis på att de är burkar enligt det resonemanget. Att de var rankade högt när de mötte honom verkar inte spela ngn roll. Hur Fedor vann verkar heller inte spela någon roll.
Det är förstås möjligt att de "blev" dåliga redan när de mötte Fedor, och att deras ranking var orättvis, men om man tänker så kan man ju inte säga något om någons ranking överhuvudtaget, och istället säga att alla som förlorar ett par matcher i rad var värdelösa när de hade hög ranking också. T.ex. Chuck Lidell var då en sopa när han höll på och dominerade lätta tungvikten när det begav sig för att han nu förlorat 3 i rad eller vad det nu är. Ja, det verkar helt rimligt.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)